2018-02-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Jag läser det första förhöret polisen hade med honom:

Sannolikheten att han råkar stöta på detta par är nog inte speciellt hög.

Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Inte random. Han hade tidigare haft/känt till/ Fru Lekander som chef inom Mullsjö kommun. Och ev. tillkom det att hans farfar och farmor kände Lekanders samt visste att de bodde ganska avsides utanför Mantorp, med en ganska skylande hög häck snett mot närmsta vägen och järnvägen. Han kan sedan länge ha tänkt ut dom som bra offer.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

Om jag minns rätt sa åklagaren att de inte hittat någon koppling mellan MGM och paret, inte heller genom en tredje part, på pressträffen igår. Det är väl lite märkligt att säga så om de har haft den här informationen ända sedan det första förhöret? Eller menar de att den kopplingen är för svag/obetydlig?
Citera
2018-02-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Om jag minns rätt sa åklagaren att de inte hittat någon koppling mellan MGM och paret, inte heller genom en tredje part, på pressträffen igår. Det är väl lite märkligt att säga så om de har haft den här informationen ända sedan det första förhöret? Eller menar de att den kopplingen är för svag/obetydlig?

Det jag skrev i det inlägget var ett direkt citat från ett förhör med MGM, och jag fick känslan av att det skulle vara en väldigt stor slump att han känner till någon med mordoffrets namn på sin tidigare arbetsplats och att han råkar stöta på det paret mitt ute i ingenstans.

Ju mer jag läser dock desto mer framstår det som att det kvinnliga mordoffret faktiskt inte hade koppling till MGM:s tidigare arbetsplats på kommunen, och att han faktiskt tänkte på någon annan (om personen i fråga faktiskt hade det namnet har jag inte heller stött på än, men jag har ej letat specifikt). Jag har alltså inte stött på någon sådan koppling än, jag drog en förhastad slutsats, ursäkta!
Citera
2018-02-14, 20:40
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Vad jag har läst hittills (jag har hoppat lite, detta är min tolkning):

Utåt verkar han vara en normal och trevlig person. Hans familj berättar om att han haft lite psykisk ohälsa tidigare, han försökte hänga sig och blev inlagd på psyket i Göteborg, om jag inte missminner mig. Fick ingen diagnos, pappan beskrev det i stil med att de inte kunde hitta något fysiskt fel i knoppen i varje fall. I övrigt beskrivs han som en normal kille, ingen praktiker direkt säger hans pappa. MGM:s dröm verkar mest gå ut på att få en bättre ekonomi genom jobb för att försörja sin familj. Kom bra överens med sina syskon.

Verkar fungerat normalt på arbetsplatser, han jobbade sist på Arla som truckförare. Han ska tydligen haft lite problem med att hantera stress om jag förstått det hela rätt. Ekonomin har inte varit bra, två barn och flickvän som ej arbetar. Vid flera tillfällen under 2016-2017 (?) stod kontot på under 100 kr eller t.o.m. minus. Flickvännen och barnen ska tydligen varit lite krassliga i något (jag har dock ej läst något om att det skulle varit något allvarligt, eller om det ens fortfarande var sant vid tiden för morden). Summa summarum är att han nog haft det ganska stressigt. Flickvännen fick även amningspsykos tidigare vilket gjorde att MGM stannade hemma i drygt 1 månad från arbetet han hade då.

Inte den bästa sammanfattningen men hoppas den gav något

Tack så mycket, du gav mig mer än vad jag orkat läsa mig till i tråden. Blir så rörigt när man missat att följa en tråd från början då minst två tredjedelar är skvaller och teorier.

Kändes så obehagligt att gå in på hans Facebook och se att han postat inlägg om vardagslivet efter morden som om ingenting har hänt. Jag funderar mycket på hur sinnesnärvaron var/är hos hans sambo/fru (ja, vad de nu är/var). Har man diskuterat detta? Jag funderar ju på hur han har varit med henne framförallt efter detta. Det framkommer kanske i förhör dock och så långt har jag inte kommit.

Det får mig att återigen fundera på hur väl man egentligen känner sina närstående. Oavsett vad så går man väl inte omkring och oroar sig för ett sådant här utstuderat och samtidigt spontant, brutalt överfall.
Citera
2018-02-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Det hade inte förhindrat det här mordet eftersom förmodad gärningsman var ostraffad.

Det vet vi inte eftersom vi inte har hårda straff. Vi vet inte om GM skulle ha tvekat att avrätta två människor om han visste att han skulle hamna i en fängelsehåla resten av livet. Det vet vi inte.

Men vi vet att många dömda brottslingar snart är ute igen och fortsätter på samma bana.
Citera
2018-02-14, 20:43
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Jag kan bara hålla med dig.
Faktiskt roligt att läsa förhöret med den misstänkte att han först svarar på en del frågor och sen när frågorna blir svåra eller han inte vet hur han skall svara så blir det ingen kommentar.

När de visade obduktionsbilderna för den misstänkte så verkade de vara rätt så på att han skulle titta och sade till honom att titta och när han sade han hade sett bilderna så sade de bara att titta igen...

Vet inte om de är duktiga eller inte men det känns som att de vet vad de gör och ställer rätt frågor, sen att de inte får svar tror jag kvittar för de verkar ha rätt så mycket andra bevis mot den misstänkte.

Personligen tycker jag den här utredningen är oerhört dålig och det är bara tack vare att gärningsmannen besitter lägre intelligens än polisen som det ändå klaras upp.

1. Hur i helvete kunde det dröja 30 minuter för polisen att komma till platsen?
  2. Vad i helvete gjorde att det tog tre månader att hitta honom?
  3. Varför i helvete började polisen yra om liknande brott i östeuropa? Gå inte över ån efter vatten... suck.
  4. Hur i helvete klarade de inte av att själva ta reda på vilken återförsäljare som sålt tejperna? Att det var Biltema eller Clas Ohlson borde varit polisens prioritet.
  5. Jag hoppas verkligen att de hade span på honom under tiden mellan topsning och labbsvar.
  6. Hur i helvete har de inte lyckats få denna lågintelligente dåre att prata under fem månader?
  7. Hur i helvete kan de få för sig att gå ut i media om att detta är de värsta dubbelmordet i Sveriges kriminalhistoria? Det är det inte, finns många lika hemska mord om inte värre...

Vill ni se ett bra exempel på en förhörsledare som är skicklig nog att få en seriemördare att prata, titta på detta: https://www.youtube.com/watch?v=bsLbDzkIy3A

Hade Edvin varit ett par snäpp smartare hade polisen aldrig hittat honom.
  1. Gör inte inköp som kan spåras.
  2. Stäng av din mobiltelefon när du utför brott. Gärna en tid innan så att de inte har en aning om att du varit i området.
  3. Lämna inte DNA, fingeravtryck och skoavtryck på brottsplatsen.
  4. Använd klorin eller liknande för att tvätta bort möjliga spår, inte saft och såpa.
Senast redigerad av LeonVance 2018-02-14 kl. 20:59.
Citera
2018-02-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det borde inte vara jättesvårt att "fånga in" en person som i kontakt med psykvården berättat om fantasier och planer om att döda människor. Men det är väl svenska flatheten när den är som värst. Hen kan bli kränkt, vi väntar tills hen mördat. Då vet vi.
Det är inte ovanligt att patienter lider av impulser att skada andra. Skulle man larma polisen varje gång det händer, skulle de bli överhopade med anmälningar om detta.

Det som är väldigt ovanligt, däremot är att de faller till föga för dessa impulser. Den här personen hade varit omöjlig att hitta i farväg.
Citera
2018-02-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Tack så mycket, du gav mig mer än vad jag orkat läsa mig till i tråden. Blir så rörigt när man missat att följa en tråd från början då minst två tredjedelar är skvaller och teorier.

Kändes så obehagligt att gå in på hans Facebook och se att han postat inlägg om vardagslivet efter morden som om ingenting har hänt. Jag funderar mycket på hur sinnesnärvaron var/är hos hans sambo/fru (ja, vad de nu är/var). Har man diskuterat detta? Jag funderar ju på hur han har varit med henne framförallt efter detta. Det framkommer kanske i förhör dock och så långt har jag inte kommit.

Det får mig att återigen fundera på hur väl man egentligen känner sina närstående. Oavsett vad så går man väl inte omkring och oroar sig för ett sådant här utstuderat och samtidigt spontant, brutalt överfall.

Vissa kortare beskrivningar jag läst (av MGM:s pappa kan det ha varit) så var det nog ändå hyffsat mellan MGM och hans sambo, personligen tolkar jag det dock som att de befann sig i en ansträngd situation p.g.a. den dåliga ekonomin m.m. Bland annat vid ett tidigare bråk om någon leksaksspis eller något sånt (som bör ha skett i anslutning till att han köpt tejpen som användes vid mordet) så bad hon honom "dra åt helvete". Han tog bilen och drog en runda som följd.

Han berättar om att han hade en psykos tidigare (runt 2014-2015) där tvångstankar om att mörda folk kom till. Han beskrev det som att han kunde gå på stan och minsta lilla hos en person han mötte (t.ex. en skrikig tröja) kunde få honom att börja planera personens mord "in i minsta detalj". Det var till följd av denna psykosen (enligt honom själv) som han drog till Göteborg och försökte hänga sig. Mycket otrevligt verkligen!
Citera
2018-02-14, 20:55
Medlem
Citat:
Det jag skrev i det inlägget var ett direkt citat från ett förhör med MGM, och jag fick känslan av att det skulle vara en väldigt stor slump att han känner till någon med mordoffrets namn på sin tidigare arbetsplats och att han råkar stöta på det paret mitt ute i ingenstans.

Ju mer jag läser dock desto mer framstår det som att det kvinnliga mordoffret faktiskt inte hade koppling till MGM:s tidigare arbetsplats på kommunen, och att han faktiskt tänkte på någon annan (om personen i fråga faktiskt hade det namnet har jag inte heller stött på än, men jag har ej letat specifikt). Jag har alltså inte stött på någon sådan koppling än, jag drog en förhastad slutsats, ursäkta!

Det gäller en Ann-Christine, kostekonom, i Mullsjö som arbetar på samma skola där GM är kock. Där finns en naturlig koppling. Skolmaten.
Citera
2018-02-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det vet vi inte eftersom vi inte har hårda straff. Vi vet inte om GM skulle ha tvekat att avrätta två människor om han visste att han skulle hamna i en fängelsehåla resten av livet. Det vet vi inte.

Men vi vet att många dömda brottslingar snart är ute igen och fortsätter på samma bana.

Påföljden för mord har låg inverkan på eventuell avhållsamhet från gärningsmännens sida. Straffen har varierat men morden har inte minskat, direkt.
Citera
2018-02-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Och förresten. De här sakerna var ju bullshit:

- Mordiska polacker/zigenare
- Övernattning i somnarstugor
- Allt prat om fosterbarn
- Travvinst
- ”Fel hus”
- ”Stallflickan”
- Affärer på blocket
- Guldtackor från tyskland

Det här var sant:

- EG gick in i random hus och mördade
- EG gick igång på att döda
- EG hade haft rejäla psykiska problem

Sanningen var för meningslös, brutal och sorglig. Det var nog anledningen till åtminstone jag for efter mer avancerade förklaringar.

Hoppas att han aldrig kommer ut och att hans barn slipper träffa sin pappa någonsin igen.

Vart har du hittat uppgift om att travvinst inte stämmer??
Citera
2018-02-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Här kommer FUP, i en zippad fil.

Enjoy,

https://minfil.org/beI899d9be/B_2248-17-linkopings.tingsratt_dom.se

Grymt jobbat! Fick du betala 8 papp för den eller hur var det med det sen?
Citera
2018-02-14, 21:27
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Vart har du hittat uppgift om att travvinst inte stämmer??

Nu har jag inte läst så noga men det stod i FUP att kvinnan hade spelat mycket, men att det inte fanns några "större vinster".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in