2018-02-14, 18:08
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Man kan fråga sig om detta är resultatet av nedmonteringen av svenska psykvården. Man låter galningarna gå ute fritt och så får samhället ta smällen istället för att oskyldiga skyddas genom att galningarna hanteras på institution. Detta par hade inte behövt dö om man tagit hand om honom ordentligt enligt min mening.

Om man skulle fråga polisen vad man får ha hemma att försvara sig med om någon bryter sig in, vad tror ni man får ha??? jag känner att jag måste skaffa något om man är ute på landet, en yxa är för lite.
Citera
2018-02-14, 18:09
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Spärrar som inte existerade för ett random främmande äldre par i en random by.

I det är fallet tror jag han känner sig nöjd. Nöjd över att ha släppt ut det farliga trycket hans fantasier byggt upp inombords, utan att skada sin sambo och barn.

Inte random. Han hade tidigare haft/känt till/ Fru Lekander som chef inom Mullsjö kommun. Och ev. tillkom det att hans farfar och farmor kände Lekanders samt visste att de bodde ganska avsides utanför Mantorp, med en ganska skylande hög häck snett mot närmsta vägen och järnvägen. Han kan sedan länge ha tänkt ut dom som bra offer.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
Senast redigerad av alfamiso 2018-02-14 kl. 18:17.
Citera
2018-02-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Inte random. Han hade tidigare haft/känt till Fru Lekander som chef inom Mullsjö kommun. Och ev. visste han att farfar och farmor kände Lekanders samt visste att de bodde avsides.

Låt mig säga så här då, jag tror inte han hade samma känslomässiga förhållanden som till detta par som till nära släktingarna och anhöriga.

Vill läsa detta Kap till slut, kanske får jag korrigera mig sedan.
Citera
2018-02-14, 18:22
Medlem
Anonymares avatar
Någon mer som reagerat på hur det såg ut hemma hos E.G. vid husrannsakan enligt bilder i FUP? B.pdf från sid 146. Nog för att det kan vara stökigt om man har småbarn men det här såg ut som ren misär eller missbrukarkvart. Kläder överallt på golven, grejer överallt i köket, på bänkar etc. Enligt protokollet verkar det som att hela familjen var hemma innan man började så det var inte bara E.G. som ställt till det. Barn ska inte behöva växa upp under sådana förhållanden.
Citera
2018-02-14, 18:33
Medlem
Anonymares avatar
I E.G.:s bil, som f.ö. såg ut som en svinstia, fanns det ett nummer av Veckans Brott, med bild på GW och rubriken "En bra utredare ska hata slumpen". Ironi...
Citera
2018-02-14, 18:35
Medlem
Dosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher
Ha, vilken liten tjockis...
De mördade måste haft sådan dödsångest när de satt bakbundna på varsin stol... Fyfan
Det kan du tänka att de hade. Säkert grymt ångerfulla för att de inte gjorde motstånd mot grisen innan de blev bakbundna.
Citera
2018-02-14, 18:35
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
OK, om detta stämmer så finns det alltså kopplingar MGM-offren. Han har länge känt till Fru Lekander.

Det är säkerligen inte Ann-Christine Lekander E**** menar .
Däremot fanns det en Ann-Sofie Andersson som var kostekonom på Mullsjö kommun .
Allt enligt FUP .
Senast redigerad av boidis12 2018-02-14 kl. 18:37.
Citera
2018-02-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Om man skulle fråga polisen vad man får ha hemma att försvara sig med om någon bryter sig in, vad tror ni man får ha??? jag känner att jag måste skaffa något om man är ute på landet, en yxa är för lite.

Så länge inte polisen vet om det kan du ju ha vad som helst.

Men en machete eller liknande är väl annars aningen bättre än yxa. Jägarexamen?

Hade jag bott ensligt hade jag nog skaffat nåt. Finns ju en hel del psykon. Edvin är ett bra exempel.
Citera
2018-02-14, 18:51
Medlem
Tror inte heller det är rätta Anki Lekander som Edvin syftar på. Finns väl ingenstans i Fup som antyder att hon någonsin jobbat i Mullsjö?
Citera
2018-02-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det är säkerligen inte Ann-Christine Lekander E**** menar .
Däremot fanns det en Ann-Sofie Andersson som var kostekonom på Mullsjö kommun .
Allt enligt FUP .

Rätt så!
Citera
2018-02-14, 19:03
Medlem
My ten cents säger mig: EG kommer få sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Det vill säga han kommer aldrig komma ut.

Hans demoner som säger att han skall döda kommer aldrig kunna vårdas bort. Ingen kommer våga och vilja ta risken att släppa honom fri.

Ett tragiskt människoöde som tog två random oskyldigas liv. Och deras familjers olycka och trauma. Djupt tragiskt är vad det är.
Citera
2018-02-14, 19:22
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön

I dessa fall gäller nödvärnsrätt .
Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom .
Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning .
Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg .
Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse .
Samtidigt sägs att "inte mer våld än nöden kräver får användas" .
D.v.s , hur och med vad du får försvara dig beror helt på situationen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in