2018-02-14, 16:03
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
höga fyrar hade givetvis varit helt överflödigt på en boll.

En alldeles fantastiskt intressant slutsats. Emotser en fin och träffsäker förklaring! Och det räcker så klart inte med det du redan konstaterat: "fyrar är höga för att man byggt dom höga".
Citera
2018-02-14, 16:25
Medlem
Jazzils avatar
Inget som har gjort mitt test av plattjordarna?

Detta test -> (FB) Flat Earth--Jorden är platt

För när ni väl gjort detta test lär nu ju gorma om att inget speciellt sker med mitt test...
Ingen av er fattar att jag medvetet vill lura er lite grand!
För det finns som sagt två dagar om året det sker något väldigt speciellt.

Där får vi bevis på två saker, dels att jorden är ett klot, dels att jorden roterar runt solen.
Men sådan här vetenskap är sonika för svår för er plattjordarna. Er "vetenskap" är massa nötte på youtube
Citera
2018-02-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
fyrar är höga för att man byggt dom höga
Du är inte dum du!
Citat:
höga fyrar hade givetvis varit helt överflödigt på en boll.
Fäst en tandpetare på baksidan av ett äpple och håll upp äpplet framför ögonen. Snurra sedan på äpplet tills du ser tandpetaren. Gör samma sak med en kortare tandpetare. Vilken ser du först? Jag ger dig en ledtråd: Den längre. Varför ser du den längre först? Sen får du byta ut tandpetarna och äpplena mot fyrar och en klotformad jord.
Citera
2018-02-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
[/b]RUND JORD vs PLATT JORD[/b]

Fotogarfier och filmer på en rund jord:
Tusentals
Fotogarfier och filmer på en platt jord:
Noll.

Antal procent av den samlade vetenskapen och humanioran som vet att jorden är rund:
100%
Antal procent av den samlade vetenskapen och humanioran som tror att jorden är platt:
0%

Här hittar du bevis på att jorden är rund:
Samlade vetenskapen, Wikipedia, fotografier, filmer, fysik, ögonvittnen med mera.
Här hittar du folk som hävdar att de har bevis på att jorden är platt:
YouTube. Internetforum.

Hur många expeditioner har rest iväg och utforskat och dokumenterat den runda jorden?
Tusentals.
Hur många expeditioner har rest iväg och utforskat och dokumenteratden platta jorden?
Noll.

Hur många har (på kul) skickat upp saker i väderballonger och filmat den runda jorden?
Tusentals
Hur många har (på kul) skickat upp saker i väderballonger och filmat den platta jorden?
Noll.

Hur många har åkt Finlandsbäten från Stockholm till Helsingfors och kommit fram?
100%
Hur många har åkt Finlandsbäten från Stockholm till Helsingfors och tippat över kanten som syns så tydligt från land?
Noll.

Ni plattjordare passar verkligen in på uttrycket "Mycket snack och lite verkstad"

Bra sammanfattning!

Till alla plattskallar:
Var finns den platta jordens kant? Jag vill trilla ner.
Citera
2018-02-15, 00:29
Medlem
Jag skulle också vilja veta var jordens kant är någonstans? Har kapital och tid för att ta mig dit med en kamera. Vore väldigt häftigt att se.
Citera
2018-02-15, 04:52
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
[/b]RUND JORD vs PLATT JORD[/b]

Fotogarfier och filmer på en rund jord:
Tusentals
Fotogarfier och filmer på en platt jord:
Noll.

Antal procent av den samlade vetenskapen och humanioran som vet att jorden är rund:
100%
Antal procent av den samlade vetenskapen och humanioran som tror att jorden är platt:
0%

Här hittar du bevis på att jorden är rund:
Samlade vetenskapen, Wikipedia, fotografier, filmer, fysik, ögonvittnen med mera.
Här hittar du folk som hävdar att de har bevis på att jorden är platt:
YouTube. Internetforum.

Hur många expeditioner har rest iväg och utforskat och dokumenterat den runda jorden?
Tusentals.
Hur många expeditioner har rest iväg och utforskat och dokumenteratden platta jorden?
Noll.

Hur många har (på kul) skickat upp saker i väderballonger och filmat den runda jorden?
Tusentals
Hur många har (på kul) skickat upp saker i väderballonger och filmat den platta jorden?
Noll.

Hur många har åkt Finlandsbäten från Stockholm till Helsingfors och kommit fram?
100%
Hur många har åkt Finlandsbäten från Stockholm till Helsingfors och tippat över kanten som syns så tydligt från land?
Noll.

Ni plattjordare passar verkligen in på uttrycket "Mycket snack och lite verkstad"
hahaha, lägg till ett INTE framför varje svar så stämmer ditt inlägg.
Jag postade till exempel en video några sidor bak som visar att man kan se 3x längre än vad som borde vara möjligt på din rund jord modell. Hur förklarar du det? Synvilla? lol

Bilder från "rymden" är inget annat än cgi. Uppenbarligen kan man inte ta bilder från rymden av en plan yta om man inte kan ta sig ut i rymden, eller hur. Ditt inlägg är nog det korkaste på länge, och det mest felaktiga.
Citera
2018-02-15, 07:16
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ingen har gjort ditt test och ingen har således inte blivit lurad av dig. Att du föreställer dig att någon blivit lurad beror på att ditt ego hjälper dig med en hallucination för att rädda ansikte.

Så... du påstår att alla som inte tror på en platt jord är hjärntvättade.

Men att SJÄLV göra enkla test för att se vad som är sant kan uppenbart varken du eller någon annan plattjordare göra.
Det är en röd tråd i detta. Ni plattjordare ser en video där någon visar felaktigheter, rentav lögner, missuppfattningar etc.
Detta sväljer ni med hull och hår, utan att ens kontrollera om det som sägs i filmen faktiskt stämmer.

Men när vi som har en viss grundläggande kunskap från fysiken i högstadiet förklarar alla fel... ja så blir du och andra plattjordare arga och ledsna. Dillar om att vi försöker vara bättre än er, nedvärdera er, skryta om våran "påhittade" kunskap.

Här i Sverige måste barn enligt LAG gå i grundskola mellan klass 1 och 9. I högstadiet lär man sig grundläggande fysik. Mycket av det som ni plattjordare dillar om strider mot detta. Fysik som ni ska gjort experiment i högstadiet som BEVISAR att det är verklighet.

Det är därför jag tar upp detta med din kunskapsnivå hela tiden. För hur ska jag och andra här kunna förklara för dig när du inte ens sitter med dom grundläggande kunskaperna inom fysik?

Jag tar så klart för givet att du gått grundskolan.

Vad vill jag komma fram till i detta inlägg/svar?

Jo, du skriver inlägg efter inlägg att jag har fel. Att jag inte öppnat upp ögonen och ser sanningen.
Vad har DU för bevis på att jorden är platt? Jag syftar inte på vad någon dillar i en youtube-film.
Vad har DU personligen för bevis på en platt jord?
Eller vad för kunskap har DU som talar/bevisar en platt jord?
Citera
2018-02-15, 07:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag vet inte.

Varför måste du inflika detta mordhot vid varje inlägg du gör? Brukar du mordhota andra människor?

För det flyger 10.000-tals människor varje dag. Det finns 1000-tals piloter uppe i luften dygnet runt.

Det sker flygningar mellan Australien och Sydamerika varje dag. Borde inte någon reagera när dom flyger över Kina, Ryssland, nordpolen, Kanada, USA etc när dom flyger denna rutt?
En flygning som kommer vara sen längsta i hela världen om man följer den platta jordens karta.

Så du tror inte en enda pilot skulle reagera? Inte en enda resenär?
Tycker du SJÄLV inte det är märkligt att ingen skulle reagera att flygningen inte alls stämmer med vad som står på flygplatsernas terminaler? Att resan tar ca 20-24 timmar längre än vad som anges?

Inte en enda säger något... märkligt va???
Citera
2018-02-15, 08:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Enligt din karta gör de ju inte det. Det är storcirkel.

Om tittar på Gleasons kartan så föreställer den en typ som innebär att ett rakt sträck är storcirkel på den runda jorden, eller fågelvägen. På den platta blir den ett rakt sträck men både den platta och den runda jorden utför samma rutt på samma sätt.

Eftersom både den magnetiska och geografiska nord är vinkel man styr i förhållande till blir förfarandet detsamma. I händelse av storcirkel kordakurser, eller regelbundet korrigerade kurser. Globen och plattjorden är annorlunda till utseendet men utförandet detsamma vid en sådan resa.
Det är bara längs med meridianerna som ett rakt streck motsvarar en storcirkel. Alla andra raka streck på en Gleason motsvarar inte en storcirkel. Så där har du fel oavsett om jorden är platt eller rund.

Storcirkeln har fått sitt namn för att det är den största cirkeln man kan rita på en sfär. Delar man en sfär vid en storcirkel får man två lika stora halvsfärer. En storcirkel har sitt centrum i sfärens centrum. Det kan vara kontraintuitivt att sträckan mellan två punkter på en storcirkel även är den kortaste sträckan men så är det. Därför flyger de interkontinentala rutterna utefter storcirklar. En meridian (längdgrad) är en storcirkel. Ekvatorn är likaså en storcirkel. Övriga breddgrader är inte storcirklar.

När man flyger utefter en storcirkel så är inte kompassriktningen konstant om man inte gör det utefter en magnetisk meridian eller den magnetiska ekvatorn. Vissa tycks tro detta. Observera att geografiska och magnetiska nordpolen inte sammanfaller. Inte heller geografiska och magnetiska sydpolen.

Geografiska och magnetiska
Citera
2018-02-15, 09:47
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Bilder från "rymden" är inget annat än cgi. Uppenbarligen kan man inte ta bilder från rymden av en plan yta om man inte kan ta sig ut i rymden, eller hur. Ditt inlägg är nog det korkaste på länge, och det mest felaktiga.

CGI? Hmmmm.... Nu ska vi see

Här är en bild från månen på jorden. Tagen 1968 (Apollo 8)
https://www.nasa.gov/centers/dryden/history/thisweek/GPN-2001-000009.html

Så har såg grafiken ut i dataspel 1972. Pong var en grafisk sensation.
https://www.youtube.com/watch?v=e4VRgY3tkh0&t=30s

Filmen Tron från 1982 hade revolutionerand CGI för sin tid (kolla 1:38 in).
https://www.youtube.com/watch?v=3efV2wqEjEY

Photshop släpptes 1990 och såg ut såhär. Och näe, innan dess fanns inte Photoshop.
https://www.youtube.com/watch?v=Bhf8q3THToI

Hur fanken kunde dom producera sådan fantastisk CGI på 60-talet? Det existerade helt enkelt ingen CGI då. Skulle man avbilda något på den tiden så fick man fotografera eller rita/måla av.
Citera
2018-02-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jag postade till exempel en video några sidor bak som visar att man kan se 3x längre än vad som borde vara möjligt på din rund jord modell. Hur förklarar du det? Synvilla? lol

.

Nja, du postade en video som man, som bäst, kan säga att du bevisar att jorden Inte är platt, en platt jord kan du se oändligt långt på.

Det saknas uppgifter för att räkna ut om vi ser längre än vi borde i den videon, höjd över vattenytan och avståndet bla. men att mäta är att veta och det kanske inte målet är?

Innan jag får de uppgifterna kan jag inte svara på om vi ser längre än vi borde i den, en sak har du fel i redan i påståendet här och det är att det är tre gånger längre än vi borde se då föremålet som filmas "tittar" tillbaka på oss.

Därför är höjd över vattenytan och avstånd uppgifter som Måste finnas innan man kommer med detta påstående.
Citera
2018-02-15, 11:42
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
En alldeles fantastiskt intressant slutsats. Emotser en fin och träffsäker förklaring! Och det räcker så klart inte med det du redan konstaterat: "fyrar är höga för att man byggt dom höga".

Ja förklaringen är ju enkel, man gör dom höga för att ljuset skall synas längre och det fungerar eftersom vi bor på en platt jord, finns massor av intressanta iakttagelser med fyrar där dom syns långt långt bort, 117 miles och liknande där det fattas en sisådär 8500 feet som heliocentrismen i vanlig ordning aldrig kan förklara.

Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Du är inte dum du!

Fäst en tandpetare på baksidan av ett äpple och håll upp äpplet framför ögonen. Snurra sedan på äpplet tills du ser tandpetaren. Gör samma sak med en kortare tandpetare. Vilken ser du först? Jag ger dig en ledtråd: Den längre. Varför ser du den längre först? Sen får du byta ut tandpetarna och äpplena mot fyrar och en klotformad jord.

Du ser dom samtidigt om dom sitter mitt på äpplet så din poäng är vad? På en platt jord så förbättrar altitud din chans till att se bättre, att jag ens skall behöva förklara detta är ju pinsamt, 99% av er globetards har verkligen helt och hållet bara slutat tänka för er själva. Er dumhet är fan i mig skrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Bra sammanfattning!

Till alla plattskallar:
Var finns den platta jordens kant? Jag vill trilla ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Boi-2000
Jag skulle också vilja veta var jordens kant är någonstans? Har kapital och tid för att ta mig dit med en kamera. Vore väldigt häftigt att se.

Finns ingen kant på det sättet så börja göra lite abc research istället för att sitta här och trolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in