2018-02-14, 09:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Eh..... Hmm....... "Nordkorea Great Again"???

ALLT, Nordkorea gjort och gör, är, har varit förödande, vilket självklart även ett krig skulle bli.

Självklart har han allt att vinna på fredsavtal, helst vill han ju bli "Adopterad", det är ju han som sitter i skiten, och bistånd samt pengar, måste in i landet fort, fort som satan.

Åker USA hem och lämnar, så kan ingen lägga skulden på dom, i fall ett nytt krig eller situationen spårar ur mellan Syd och Nord igen, tack gode gud för det.

"Man saknar inte hästen förrän båset är tomt"
Man kan också uttrycka det så här: allt USA har gjort har varit förödande för NK. NK har som sagt stora naturresurser som rätt utnyttjade skulle innebära ett ekonomiskt mirakel där. Det är fullständigt ologiskt att tro att Kim inte är medveten om det. Det är också helt befängt att tro att han han skulle anfalla SK med eller utan USA:s närvaro. Det skulle aldrig tillåtas av någon part i regionen och skulle med all sannolikhet utlösa en regional storkonflikt.

Man måste alltid utgå i sina analyser att ledare som Kim faktiskt är vid sina sinnes fulla bruk och så här långt får man väl ändå ge honom cred för de propagandavinster han gjort.

En fråga: NK har alltså mot alla odds trots tidigare hårda sanktioner och isolering lyckats utveckla kärnvapen och medel att skjuta iväg dem. Hur tror du det kommer att gå med de "jättehårda" sanktioner som nu ska införas i att kuva NK? Jag kan utveckla frågan ännu mer: Hur har det öht gått med sanktioner någonstans i världen i att kuva andra länder? Har du något lyckat exempel?
Citera
2018-02-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man kan också uttrycka det så här: allt USA har gjort har varit förödande för NK. NK har som sagt stora naturresurser som rätt utnyttjade skulle innebära ett ekonomiskt mirakel där. Det är fullständigt ologiskt att tro att Kim inte är medveten om det. Det är också helt befängt att tro att han han skulle anfalla SK med eller utan USA:s närvaro. Det skulle aldrig tillåtas av någon part i regionen och skulle med all sannolikhet utlösa en regional storkonflikt.

Man måste alltid utgå i sina analyser att ledare som Kim faktiskt är vid sina sinnes fulla bruk och så här långt får man väl ändå ge honom cred för de propagandavinster han gjort.

En fråga: NK har alltså mot alla odds trots tidigare hårda sanktioner och isolering lyckats utveckla kärnvapen och medel att skjuta iväg dem. Hur tror du det kommer att gå med de "jättehårda" sanktioner som nu ska införas i att kuva NK? Jag kan utveckla frågan ännu mer: Hur har det öht gått med sanktioner någonstans i världen i att kuva andra länder? Har du något lyckat exempel?

Situationen som råder på Koreahalvön, och den situation som Nordkorea befinner sig i, är helt och hållet på Nordkoreas förskyllan.

Hade man inte startat kriget, så hade vi inte haft denna soppa idag.

Sanktionerna har redan effekt, och en sjöblockad skulle få ännu mer effekt, och är inte en krigsförklaring, då man befinner sig krig redan.

Finns många exempel i historien, ett är USA:s stopp av Olja och raffinerade produkter till Japan.
Kina stängde av ALL olja till Nordkorea för ett antal år sedan, dom gick på knäna efter en vecka.

Kärnvapnen har man lyckats ta fram på kriminell väg:

Människohandel
Knarkhandel
Penningtvätt och Försäkringsbedrägerier
Eftersatt socio/ekonomisk utveckling i landet
Eftersatt infrastruktur
Eftersatt sjukvård
Eftersatt livsmedelsproduktion och Agrikulturell utveckling
Hela Kontor 39:s kriminella verksamhet genom åren
Bedrägeri och Svindleri genom åren, skulden till Sverige på 3.3 Miljarder kronor är bara ett av många exempel
Illegal vapenexport
Brutna förhandlingar och avtal genom åren, efter det att man fått bistånd och hjälp
Du kan få en lista på ett antal 100 meter

Dina analyser är för svaga och Dina kunskaper i National/Företagsekonomi samt geopolitik är,
vilket jag och andra tidigare påpekat, obefintliga.
Citera
2018-02-14, 10:56
Medlem
Margot Wallström åker till Sydkorea i helgen, för att på måndag inleda en 3 dagars vistelse i Seuol.

Hon skall på Utrikesministernivå med Sydkoreanska företrädare diskutera Nordkoreakonflikten.

OS besök, med "Heja Sverige" blir det också.
Citera
2018-02-14, 11:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Situationen som råder på Koreahalvön, och den situation som Nordkorea befinner sig i, är helt och hållet på Nordkoreas förskyllan.

Hade man inte startat kriget, så hade vi inte haft denna soppa idag.

Sanktionerna har redan effekt, och en sjöblockad skulle få ännu mer effekt, och är inte en krigsförklaring, då man befinner sig krig redan.

Finns många exempel i historien, ett är USA:s stopp av Olja och raffinerade produkter till Japan.
Kina stängde av ALL olja till Nordkorea för ett antal år sedan, dom gick på knäna efter en vecka.

Kärnvapnen har man lyckats ta fram på kriminell väg:

Människohandel
Knarkhandel
Penningtvätt och Försäkringsbedrägerier
Eftersatt socio/ekonomisk utveckling i landet
Eftersatt infrastruktur
Eftersatt sjukvård
Eftersatt livsmedelsproduktion och Agrikulturell utveckling
Hela Kontor 39:s kriminella verksamhet genom åren
Bedrägeri och Svindleri genom åren, skulden till Sverige på 3.3 Miljarder kronor är bara ett av många exempel
Illegal vapenexport
Brutna förhandlingar och avtal genom åren, efter det att man fått bistånd och hjälp
Du kan få en lista på ett antal 100 meter

Dina analyser är för svaga och Dina kunskaper i National/Företagsekonomi samt geopolitik är,
vilket jag och andra tidigare påpekat, obefintliga.
Jag tror nog snarare att du är alltför känslomässigt involverad i det för att kunna göra en stringent analys av läget. Bara det att du avfärdar USA:s roll i det hela gör mig betänklig vad gäller din mentala kapacitet. Försök att förstå att antingen förklarar vi Kim som en korkskalle eller att han åtminstone besitter normalintelligens. Vad tror du? Och jag skulle tro att jag får de flesta med mig i att han är en skärpt kille i många avseende. Här vill jag lägga in att jag har noll beundran för honom eller på det minsta sätt är imponerad av NK. Som ledare av NK så är jag därför helt övertygad om att han vill sitt lands bästa men att han får foga sig efter verkligheten och den kontext han befinner sig i. Och Nordkorea har levat under hot - verkligt eller inbillat - sedan 50-talet och det styr nog hans agerande i allra högsta grad. Det är nog i många avseenden det första han måste göra att avvärja detta. I synnerhet politiskt inför sitt folk.

Om man förstår detta så blir ens analyser lite mer verklighetsbaserade och inte formade som man vill att allting ska vara. Kortfattat, jag uppfattar dina inlägg som en massa tyckande - vilket alla är fria att ha iofs - men väldigt lite analys. Försök åtminstone att släppa dina känslomässiga hang-ups på Kim.
Citera
2018-02-14, 11:06
Medlem
Citat:

Det är första gången som NK har haft sanktioner. Under 90 talet fick de bistånd från USA och hjälporganistation. Under 00 mycket ekonomskt stöd från SK. Det är först nu NK hsr haft hårda saktioner.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-02-14 kl. 11:07. Anledning: Dubbelpost
Citera
2018-02-14, 11:06
Medlem
Citat:

Det är första gången som NK har haft hårda sanktioner. Under 90 talet fick de bistånd från USA och hjälporganistation. Under 00 mycket ekonomskt stöd från SK. Det är först nu NK hsr haft hårda saktioner.
Citera
2018-02-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Kommer inte USA se det som sanktionsbrott?

Några tiotals miljoner är väl inget att bråka om med tanke på att staten Nordkorea är skyldiga åtskilliga länder tusentals miljoner.

Denna skuld, såväl som de andra skulderna, får väl läggas på det s.k blåskontot
Citera
2018-02-14, 11:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Det är första gången som NK har haft sanktioner. Under 90 talet fick de bistånd från USA och hjälporganistation. Under 00 mycket ekonomskt stöd från SK. Det är först nu NK hsr haft hårda saktioner.
Oj, det visste jag inte att NK har haft kärnteknikutbyte med omvärlden. Berätta mer om det.
Citera
2018-02-14, 11:31
Medlem
Citat:
Försök att förstå att antingen förklarar vi Kim som en korkskalle eller att han åtminstone besitter normalintelligens. Vad tror du? Och jag skulle tro att jag får de flesta med mig i att han är en skärpt kille i många avseende. Här vill jag lägga in att jag har noll beundran för honom eller på det minsta sätt är imponerad av NK

Kim III och dess regim är i alla fall tillräckligt skärpta för ha kunnat sätta ihop ett hyggligt effektivt ”Marketing Department” inför OS i alla fall.
Om de får framgång eller inte får vi se först om några månader.

Huruvida Kim III är en korkskalle eller inte är ju en definitionsfråga, att förneka brott mot de mänskliga rättigheterna med allt vad det innebär, anser jag vara korkat. Alla delar inte min uppfattning.
Citera
2018-02-14, 12:36
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Moon och Sydkoreas administration, är ute på "Lite slak lina", just för tillfället.

"Slak lina"?

Om du har en "allierad" som är beredd att starta aggressionskrig där miljoner av ditt eget folk kommer att offras, så tro fan att du är ute på slak lina - som snart kommer att brista och S.Korea faller ned i DFR Koreas famn, USA åker ut ur landet och ett återförenat Korea uppstår.

Här är bakgrunden till vad som nu händer, utomordentlig sammanfattat i en artikel som publicerades i går i The Week. Det är alltså OK att koreaner dör, men ej amerikaner. Denna härliga rasism föreställer du dig att Moon Jae-in skall acceptera? Du tror att Seouls politiska ledning är självmordsbenägen?

Vad vi ser hända i samarbetet mellan syd och nord är fullt logiskt och denna process har bara börjat, just därför att Seoul inte är självmordsbenäget.

Slutsatsen är given: Seoul är i den positionen att det till varje (och jag menar just VARJE) pris måste samarbeta med DFR Korea, därför att dess ”allierade” USA hotar att utplåna befolkningen också i södra Korea.

"Sen. Lindsey Graham...saying that Trump told him that North Korean capability to hit the United States with a nuclear weapon is so unacceptable that starting a full-scale war on the Korean peninsula would be worth it, because they're not Americans. "If there’s going to be a war to stop [Kim Jong Un], it will be over there. If thousands die, they’re going to die over there. They’re not going to die here. And he has told me that to my face," Graham said on the Today show. This is not just genocidal racism. It's also a catastrophic error of judgment driven by self-centered chauvinism.//Is it any wonder that North Koreans might seize the opportunity to drive a wedge between America and South Korea, or that South Koreans might seriously consider it? North Korea may be a dystopia, but bluster aside, it seems most interested in preserving the status quo, not committing national suicide. That's more than can be said for America's own president."
http://theweek.com/articles/754657/donald-trump-best-thing-that-ever-happened-kim-jong-un
Citera
2018-02-14, 12:37
Medlem
Citat:
Jag tror nog snarare att du är alltför känslomässigt involverad i det för att kunna göra en stringent analys av läget. Bara det att du avfärdar USA:s roll i det hela gör mig betänklig vad gäller din mentala kapacitet. Försök att förstå att antingen förklarar vi Kim som en korkskalle eller att han åtminstone besitter normalintelligens. Vad tror du? Och jag skulle tro att jag får de flesta med mig i att han är en skärpt kille i många avseende. Här vill jag lägga in att jag har noll beundran för honom eller på det minsta sätt är imponerad av NK. Som ledare av NK så är jag därför helt övertygad om att han vill sitt lands bästa men att han får foga sig efter verkligheten och den kontext han befinner sig i. Och Nordkorea har levat under hot - verkligt eller inbillat - sedan 50-talet och det styr nog hans agerande i allra högsta grad. Det är nog i många avseenden det första han måste göra att avvärja detta. I synnerhet politiskt inför sitt folk.

Om man förstår detta så blir ens analyser lite mer verklighetsbaserade och inte formade som man vill att allting ska vara. Kortfattat, jag uppfattar dina inlägg som en massa tyckande - vilket alla är fria att ha iofs - men väldigt lite analys. Försök åtminstone att släppa dina känslomässiga hang-ups på Kim.

Jag vet att Du inte tänker speciellt länge, och tar hänsyn till det, vilket innebär överseende med Dina inlägg!

Intelligens? - Dumhet?

Finns ingenting som säger att en intelligent individ inte kan vara dum eller fatta fel beslut!

Hitler, var han intelligent? Eller var han en dum idiot? Ville han sitt folks bästa?

Stalin, var han intelligent? Eller var han en satanist som de facto ville döda alla i sin familj?

Netanyahu, är han intelligent? Trots att han har fattat en väldig massa felaktiga beslut.

Mao, var han intelligent? Trots att han mördade miljontals?

Yasser Arafat, var han intelligent?
Var han renodlad Antisemit eller bara Antisionist, för att inte fördöma sina egna "Palestinier", då dessa ju också är Semiter?

Det finns många exempel på uppenbart intelligenta människor (IQ testade eller ej) och socialt väl fungerande, som har absurda och totalt felaktiga åsikter, som är baserade på felaktiga utgångspunkter och slutsatser, Du till exempel.

Du har fel utgångspunkt i Dina analyser av Nordkoreakonflikten, eftersom Du väljer andra, än de reella jag listar nedan. Att Din ideologiska uppfattning gör att Du dessvärre dämpar möjligheten att se den verklighet som råder. Du har skapat Din egen bild av verkligheten, jag ser den som den är.

Utgångspunkterna:

Nordkorea startade ett krig dom aldrig borde startat. Fel beslut av en "Intelligent" individ.
Nordkorea har aldrig följt internationella lagar i mängder av fall. Fel beslut att inte följa lagarna.
Mörda sina egna familjemedlemmar och befolkning i offentliga avrättningar. Fel beslut.
Inte släppa in Internationella Organisationer för att se att FN:s lagar/förordningar följs. Fel beslut.

Så länge Du inte utgår från de reella utgångspunkterna, så blir Din analys självklart fel i slutet.

Nordkorea är utdömt av den internationella opinionen, både de "Dumma" och "De intelligenta".
Utdömandet har skett med det agerande som Nordkorea uppvisat, de facto, dvs verkligheten.

Så länge Du avstår från att göra samma bedömning och ta till Dig verkligheten i utgångspunkterna,
så kan jag inte ta Dig på allvar.

Eftersom jag vet att Du är Ateist, vilket jag tycker är ett belägg för viss ointelligens eller rentav "Dumhet".
På vilket sätt Du kommit fram till att Gud inte finns, har jag ingen aning om, men slutsatsen måste i vart fall kommit fram,
på högst ointelligenta grunder och svaga bevekelsegrunder.

Det är lika befängt att påstå att "Gud inte finns" som det vore om en döv säger, "Det finns inga ljud, för jag hör inte"! Om Du nu betraktar Dig som "Ren" inskränkt vetenskapsman och inte kan förhålla Dig till metafysiken, kan jag begripa inställningen, men den är lika dum för det.

99% av all Astronauter som besökt rymden, kunde konsten att vara både vetenskapsmän och troende.

Så, är vi klara även för denna gång, så vi slipper älta självklarheter i långbänk?
Citera
2018-02-14, 12:41
Medlem
Citat:
Oj, det visste jag inte att NK har haft kärnteknikutbyte med omvärlden. Berätta mer om det.

Jag vet att du driver med mig. Dom lärde sig kärnteknik av Ryssarna. ABB hade ett stort projekt tidigt 00 tal, blev lite gör Rumsfield som var styrelse ledamot i ABB när kontrakter skrevs.
Annars har de mest jobbst med Pakistaner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in