2018-02-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
I en tråd om bevis så spelar det stor roll.
Men det är väl ingen som menar allvar med "bevisa Gud"?
Religion handlar ju per definition om att tro.
Citera
2018-02-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Helt ok för mig, men folk envisas med att göra påståenden att dom vet saker.
Citera
2018-02-13, 20:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Men för att tro på något så måste det finnas något skäl till att det verkar rimligt.
Man kan ju inte bara säga "nu tror jag att gud finns" utan att faktiskt vara övertygad om att så är fallet (utan att ljuga för sig själv och andra, alltså).

Det som gjorde att personen blev övertygad kan man kalla för bevis, även om dessa oftast är subjektiva och endast giltiga för den personen.

Vad är det då som gör att det går att tro att gud finns?
Det är frågan.
Citera
2018-02-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men för att tro på något så måste det finnas något skäl till att det verkar rimligt.
Man kan ju inte bara säga "nu tror jag att gud finns" utan att faktiskt vara övertygad om att så är fallet (utan att ljuga för sig själv och andra, alltså).

Det som gjorde att personen blev övertygad kan man kalla för bevis, även om dessa oftast är subjektiva och endast giltiga för den personen.

Vad är det då som gör att det går att tro att gud finns?
Det är frågan.
Att vi har ett medvetande.
Citera
2018-02-13, 20:46
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Jag definierar inte "fungerar" på det sättet. Ett fungerande svar till något vi ännu inte vet borde vara "jag vet inte".
Att många tror på någon slags gud betyder inte att de tror på samma sak, inte ens i närheten i vissa fall.
Någon slags god intelligent kraft som övergår allt förstånd som möjlig orsak till alla tänkvärda sammanträffanden och som omöjligt kan förklaras med ren slump är vad majoriteten folk på olika sätt söker göra sig en gemensam sinnebild av. Sökandet i sig med tro såväl som tvivel ger i praktiken bevis nog åt var och en. Fenomenet förstärks ju fler man öppet vill dela upplevelserna tillsammans med.
Citera
2018-02-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Någon slags god intelligent kraft som övergår allt förstånd som möjlig orsak till alla tänkvärda sammanträffanden och som omöjligt kan förklaras med ren slump är vad majoriteten folk på olika sätt söker göra sig en gemensam sinnebild av. Sökandet i sig med tro såväl som tvivel ger i praktiken bevis nog åt var och en. Fenomenet förstärks ju fler man öppet vill dela upplevelserna tillsammans med.
Ja, vi människor gillar inte att inte veta saker. Därför hittar vi på svar.
"Gud gjorde så det blixtrade"
"Gud gjorde skörden bra i år"
"Det var ett spöke som gjorde att fönstret öppnades"
Betyder detta att dessa svar är rätt ?
Citera
2018-02-13, 20:52
Bannlyst
Jag tror ju inte att gud är en gubbe/kärring som sitter där uppe någonstans och vakar över oss utan jag tror GUD är ingenting men ändå finns.

Abraham fick guds uppenbarelse och förde det vidare genom generationer
Citera
2018-02-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ja, vi människor gillar inte att inte veta saker. Därför hittar vi på svar.
"Gud gjorde så det blixtrade"
"Gud gjorde skörden bra i år"
"Det var ett spöke som gjorde att fönstret öppnades"
Betyder detta att dessa svar är rätt ?
Tycker du inte att du är väl naiv nu?
Citera
2018-02-13, 21:07
Medlem
Det existerar inga bevis på att Gud existerar, inte ett enda. Däremot finns det mängder av bevis för att Gud inte ligger bakom det som han tidigare har antagits ligga bakom, vilket betyder att Gud som alltings uppehovsman nuförtiden inte ens duger som en alternativ teori.

Tron på Gud grundar sig till 100% på rent önsketänkande.
Citera
2018-02-13, 21:29
Medlem
Citat:
Tycker du inte att du är väl naiv nu?
Beror på hur man ser det. Historiskt sett så tror jag att jag har rätt, vi människor gillar inte att inte veta saker. Och vi är rädda för att dö. De flesta som tror på en skapare tror också att denne har hand om ett efterliv. Slump?
Citera
2018-02-13, 21:47
Medlem
Citat:
Vem skapade skaparen i så fall?
Om skaparen har en skapare som har en skapare som har en skapare o.s.v i all oändlighet då hade det aldrig kunnat bli någon skapelse till att börja med. Världen existerar och den kom inte till "av sig självt" och den uppstod inte ur ingenting.
Citera
2018-02-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Om skaparen har en skapare som har en skapare som har en skapare o.s.v i all oändlighet då hade det aldrig kunnat bli någon skapelse till att börja med. Världen existerar och den kom inte till "av sig självt" och den uppstod inte ur ingenting.
Alltså kan inte Gud ha skapat den ur ingenting. Hur gjorde Gud då när han skapade världen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in