2018-02-13, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det var här är väl en av de som angav att det finns en film, här från Avd 9:

”Föräldrarna spelade in en film där de förklarade varför de tillsammans valt att avsluta sina och barnens liv. Döttrarnas smärtor och symptom skulle förvärras och ett sådant liv, förtjänar ingen att genomlida i väntan på sin död. Det är inte värdigt. I deras ögon var alltså detta en slags kärleksförklaring. De ville inte se sina barn lida mer i väntan på en långsam död.
Så det blev dödshjälp.”

Hittar inte originalet just nu men klippar från ett annat inlägg.
Svårt att bedöma detta. Källan är pm och eventuell andra källor.
Men i och med att jag inte tror på så mycket som står i det här avsnittet, så blir det svårt för mig att tro på filmens existens. Men det var någon annan som skrev om webcam sen.

Det jag tyckte är konstig är att det först kom info om brev, det bekräfades av polisen. Sen tvekade man här på tråden ändå om det hela verkligen gick till så där. Sen kom uppgift om film, vissa tvekade fortsatt, sen kom uppgift om att det hände något med A den 3. advent. Allt info från diverse pm?

Eftersom uppgiften om videon endast härrör från PM får man betrakta den som mycket svag.
Citera
2018-02-13, 19:09
Medlem
Citat:
Det var här är väl en av de som angav att det finns en film, här från Avd 9:

”Föräldrarna spelade in en film där de förklarade varför de tillsammans valt att avsluta sina och barnens liv. Döttrarnas smärtor och symptom skulle förvärras och ett sådant liv, förtjänar ingen att genomlida i väntan på sin död. Det är inte värdigt. I deras ögon var alltså detta en slags kärleksförklaring. De ville inte se sina barn lida mer i väntan på en långsam död.
Så det blev dödshjälp.”

Hittar inte originalet just nu men klippar från ett annat inlägg.
Svårt att bedöma detta. Källan är pm och eventuell andra källor.
Men i och med att jag inte tror på så mycket som står i det här avsnittet, så blir det svårt för mig att tro på filmens existens. Men det var någon annan som skrev om webcam sen.

Det jag tyckte är konstig är att det först kom info om brev, det bekräfades av polisen. Sen tvekade man här på tråden ändå om det hela verkligen gick till så där. Sen kom uppgift om film, vissa tvekade fortsatt, sen kom uppgift om att det hände något med A den 3. advent. Allt info från diverse pm?

Hittar du ursprunget till att det skulle vara en 17 min lång video? Jag tror att det kan ha raderats. Den som hittar får gärna klippa in!
Citera
2018-02-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ovanligt är en extrem underdrift.

Någon har sagt (spekulation, ingen insider uppgift) att OH har tänkt på precis allt, men inte på oddsen. Att det är det som avslöjar. Det verkar just nu inte vara så. Två föräldrar som delar samma syn om livskvalité? Extremt märkligt.
Citera
2018-02-13, 19:20
Medlem
Citat:
Någon har sagt (spekulation, ingen insider uppgift) att OH har tänkt på precis allt, men inte på oddsen. Att det är det som avslöjar. Det verkar just nu inte vara så. Två föräldrar som delar samma syn om livskvalité? Extremt märkligt.

Det är en intressant tanke. Det finns mycket som faller utanför oddsen här:

- Alla barn i en familj får diagnosen ME/CFS (enligt nicket Frank.Einstein)

- Båda barnen får diagnosen i en ålder när de blir könsmogna, inte under samma tidsperiod (att de haft samma influensa eller liknande som utlösande faktor kan därmed uteslutas)

- Alla barn i en familj får hemundervisning

- Alla barn i en familj får hemundervisning på grund av samma ovanliga diagnos, som bygger på iakttagelser och uteslutning

- Båda föräldrarna anser att deras livskvalitet är så låg att de ser självmord och mord som enda lösningen

Mer?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-13 kl. 19:31.
Citera
2018-02-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vet ärligt talat inte. Kan vara det. Eller Avd 9. Men det har inte någon betydelse ärligt talat. Den blir inte verkligare för det, eller mindre verklig. Ingen av oss kommer ändå få se den någonsin.

Det handlar inte om videon finns eller ej, utan ursprungsfrågan handlade om längden på denna film. Om en självmordsbenägen rafsar ner en mening eller spelar in en kort snutt är det begripligt. Om en person ger sig på att spela in en långfilm, ja 17 minuter är i sammanhanget en biosändning, är det klart spektakulärt och mycket, mycket speciellt.

Åter till dagens för många upprörande fråga, utlöst av att en person baserade hela sitt resonemang på just detta, att det finns en sådan långfilm. Gör det det? NEJ enligt trådens info.
Citera
2018-02-13, 19:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har inte stått för infon om videon men jag har valt att tro att den infon med sannolikhet är sann.

Det fetade är väldigt lågt skrivet liksom hela slutet av ditt inlägg. Du väljer att inte tro på videon men har inga problem med fantisera ihop scenarier som helt saknar substans.

Jag fick till slut lägga manken till för att sätta mig in i hur de som vaggat runt i tråden med antydningen om att en 17 min. video säkert fanns måste ha tänkt att andra i tråden måste ha tänkt för att finna det troligt och intressant att en video fanns, och att den nog skulle skickas ut i pressen då, för att en personlig video till familjen vore ju inte intressant.

Om det är jag som är låg kan inte jag avgöra. Vad, på de 17 minutrarna, hade du tänkt att familjen skulle ägna sig åt? Djupa bekännelser av sina prenumerationer på en större svensk kvällstidning?

De talar väl någon gång om året i telefon och träffar sina anhöriga, som de vuxit upp med. Det är ju inte orimligt att de anhöriga på det hela taget redan vet vad de genomlidit. Och att de träffats under julen. Och de sitter ju f.ö. inte fast på en öde ö i något kärnvapenkrig – hade de velat berätta något av vikt för sina anhöriga så hade de väl gjort det dagarna innan på tfn eller när de träffades senast. Istället för att spela in ett 17-minutersdrama om varför de måste ta livet av sig just nu? Hur kul skulle de anhöriga tycka att det var att titta på det?

Och du tycker inte tråden är lång som den är? Huruvida OH var scientolog aktualiserades länge sannolikt med förprogrammerade inlägg en gång i dygnet. Det är skamlöst i sig självt.

Men du har ju rätt i så måtto att det troligare är jag som är på fel plats än att någon annat eller något annat är det.

Det är klart det kan finnas video, precis på samma sätt som det kan finnas en kvällstidning. Men det betyder ju ingenting. Man kan tro att det betyder något för att stämningarna hela tiden piskas upp, med moraliskt svajiga klickbeten, men det gör det inte. Det är inga "sickon" — och "sickon" är inte intressanta.

Är du låg?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-13 kl. 19:35.
Citera
2018-02-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det handlar inte om videon finns eller ej, utan ursprungsfrågan handlade om längden på denna film. Om en självmordsbenägen rafsar ner en mening eller spelar in en kort snutt är det begripligt. Om en person ger sig på att spela in en långfilm, ja 17 minuter är i sammanhanget en biosändning, är det klart spektakulärt och mycket, mycket speciellt.

Åter till dagens för många upprörande fråga, utlöst av att en person baserade hela sitt resonemang på just detta, att det finns en sådan långfilm. Gör det det? NEJ enligt trådens info.

Jag tror att det existerar en video, dock av okänd omfattning. Vi kommer aldrig få del av den, ej heller hur många minuter den varar.

Så kan vi inte bara släppa den ändlösa diskussionen?
Citera
2018-02-13, 19:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Fullständigt galet att den här diagnosen finns hos 1177 och att den kan sättas på barn! Alla barn i en familj! En slask känns det som!

Lätt att som tokförälder få igenom hemmasittande, kanske orsakat av överdrivet kontrollbehov, höga krav på kvalitet med mera...

Vilken vårdcentral har satt den här diagnosen på båda tjejerna... Utred den vårdcentralen alltså!

Från 1177:
Vad är ME/CFS?

"ME/CFS klassificeras som en neurologisk sjukdom enligt Världshälsoorganisationen WHO. ME står för myalgisk encefalomyelit. Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg. Men det saknas tydliga biologiska bevis för att det faktiskt handlar om en inflammation i nervsystemet. CFS står för cronic fatigue syndrome, som betyder kroniskt trötthetssyndrom."

Här har man alltså tagit in en diagnos i den svenska sjukvården som man inte har några biologiska bevis för. En sjukdom som gör att landets alla hypokondriker, överbeskyddare, psykiskt belastade med flera kategorier kan behandlas med... sömn och B12! Hur har detta kunnat få fortgå?!

Nu när två barn har dött, inklusive deras föräldrar, är det dags att utreda vad som sker med alla som inte kan sova och leva sina liv. Låt dem inte försvinna ur systemet på detta sätt... eller är det... praktiskt för sjukvården?

Citat:
Exakt, det finns faktiskt något som är likt mellan morden på Drottninggatan och morden i villan. Mördarna vill ha ett ädelt eftermäle. Är det inte kamp så är det, ja, vadå? Livskvalitet! Som att den skulle höjas när man är död...

Tyvärr går det att glidåka på sjukvården nu om man är riktigt knäpp, slaskdiagnoser sätts på barn som kan leva under hemska förhållanden. Hur mycket kunde sjukvården egentligen utreda av barnens hemsituation? Eftersom locket är på är det fritt fram för vårdnadshavare att plåga sin barn till "ME" och sen låta dem vara bekvämt inlåsta. Hur många "ME-inlåsningar" finns det därute?

För tillfället är det alltså aktuellt att antingen skylla på IS eller ME när man som individ inte anser sig få det man har "rätt" till... Att man har barn som lever var i båda fallen inte viktigt för gm! Här sökte man utdelning och när man inte fick det... så... pang! Planerat, med många efterlevande som ska lida resten av sina liv på grund av gärningarna. Omtanke och empati? Nej, den värsta sortens egoism.

Tror att OH mött någon motgång i sitt arbete för han hade tid att ta bort sin linkedin och besinna sitt planerade brott. Hur ställer sig mor- och farföräldrar till att barnbarnen dog kan man undra? Vilka dårar.

Jag tycker du har ett väldigt förnuftigt resonemang.

"ME" är något vi vet alldeles för lite om - och därav kommer att vi inte kan ange någon prognos eller ens säkerställa en "ME" diagnos. Det är således inget man dödar någon för att vederbörandes livkvalliet är för dålig och prognosen pessimistisk - eftersom inget vetenskapligt finns som kan visa på att någon ens har sjukdomen - om den nu existerar som en egen sjukdom.
OH och HB var inga dumbommar eller analfabeter - de kunde också ta reda på att "ME" är en väldigt oklar diagnos vars egenart inte accepteras av större delen av skolmedicinen där många istället hävdar att det rör sig om depressioner eller annan psykiatrisk pålagringar.

Inte sjutton tror man att det är obotligt och prognosis pessima så man dödar den som kan ha det!!! Förutom att det är väldigt tragiskt - är det faktiskt alldeles för dumt!

Det är mycket som skaver i detta, saker som inte går ihop. En kommande proffesorstitel som man inte väntar in? En dotter som syns i affären stracks innan? Man raderar på nätet - men lämnar kvar utvalda delar?

När det gäller den eventuella videon vill jag minnas - rätt eller fel - att det uppgavs någonstans att den styrkte att bägge föräldrarna skrev under avskedsbrevet i samförstånd. Minns nu inte var det stod. Det vore annars rätt typiskt två jurister att vilja ha "bevittnade underskrifter" så att inte den ene anklagas för att ha använt ett blankt papper där den andre råkat skriva sitt namn.
Citera
2018-02-13, 19:44
Medlem
Citat:
Exakt, det finns faktiskt något som är likt mellan morden på Drottninggatan och morden i villan. Mördarna vill ha ett ädelt eftermäle. Är det inte kamp så är det, ja, vadå? Livskvalitet! Som att den skulle höjas när man är död...

Tyvärr går det att glidåka på sjukvården nu om man är riktigt knäpp, slaskdiagnoser sätts på barn som kan leva under hemska förhållanden. Hur mycket kunde sjukvården egentligen utreda av barnens hemsituation? Eftersom locket är på är det fritt fram för vårdnadshavare att plåga sin barn till "ME" och sen låta dem vara bekvämt inlåsta. Hur många "ME-inlåsningar" finns det därute?

För tillfället är det alltså aktuellt att antingen skylla på IS eller ME när man som individ inte anser sig få det man har "rätt" till... Att man har barn som lever var i båda fallen inte viktigt för gm! Här sökte man utdelning och när man inte fick det... så... pang! Planerat, med många efterlevande som ska lida resten av sina liv på grund av gärningarna. Omtanke och empati? Nej, den värsta sortens egoism.

Tror att OH mött någon motgång i sitt arbete för han hade tid att ta bort sin linkedin och besinna sitt planerade brott. Hur ställer sig mor- och farföräldrar till att barnbarnen dog kan man undra? Vilka dårar.

När jag tänker efter så verkar det vara en längre planering. LinkedIn som du nämner är en detalj i ett välplanerat mord.

ME farsoten, påminner mycket om andra smittsamma sjukdomar som apatiska barn. Det är en anpassning till olika fördelar folk vill uppnå med hjälp av en diagnos.

Jag har mycket erfarenhet av dyslexi. Intygen botar inte dyslexi men kan ge extrahjälp från skolan med assistenter och stödundervisning. Intygen följer sedan hela livet och ger extra tid på tentor. Så intyg kan vara till nytta om man handskas rätt med dem.

Det finns olika grader av dyslexi. Som med alla sjukdomar och syndrom. Det stora missförståndet är att många människor tror att dyslexi är ett hinder för att lära sig läsa och gå vidare till högre studier. Hur det kommer gå för ett barn med en diagnos beror helt på hur diagnosen hanteras.

I vår familj, sitter man hemma och plågar ungarna i generation efter generation, efter skolan med manuell inlärning där de efter ett tag kan skriva alla ord utan att förstå ljuden. Efter några år är svårigheterna borta då en massa läsning övervunnit det man trodde var ett hinder för att uppnå den utbildning man vill ha. Därför avfärdar jag folk som låter diagnoser styra barnens framtid. Alla människor har en kraft att övervinna olika hinder så länge det inte handlar om kromosomer och andra tragiska tillstånd där man inte har samma utvecklingspotential som hos barn med fungerande hjärnor.

För dyslektiker är det bara andra metoder för inlärning, och mer arbete för att lära sig läsa. För andra barn, med andra symptom på sjukdom, är det andra hinder som måste tacklas för att klara av tillvaron i skolan. Det kan ses på som att livet är orättvist, då en del har det lättare för sig, än andra.

Allt det arbete OH la ner på sina döttrar var kontraproduktivt. Med sig själv i fokus, inte döttrarna som borde ha fått gå ut och ta in egna intryck. Hans insats borde ha varit att hämta och lämna döttrarna till skolan och förlita sig på att det finns många goda krafter som hjälper flickorna och avlastar honom och frun. De är ju tillräckligt stressigt i en familj från det barn kommer hem från skolan till läggdags.

Just med tanke att döttrarna kunde tillgodogöra sig det som lärdes ut, kan jag inte förstå hur det kunde nedvärderas till ingen livskvalitet. De kunde gå på egna ben och var musikaliska. De verkade ha haft många avundsvärda talanger som nedvärderades av dessa galningar till föräldrar.
Citera
2018-02-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker du har ett väldigt förnuftigt resonemang.

"ME" är något vi vet alldeles för lite om - och därav kommer att vi inte kan ange någon prognos eller ens säkerställa en "ME" diagnos. Det är således inget man dödar någon för att vederbörandes livkvalliet är för dålig och prognosen pessimistisk - eftersom inget vetenskapligt finns som kan visa på att någon ens har sjukdomen - om den nu existerar som en egen sjukdom.
OH och HB var inga dumbommar eller analfabeter - de kunde också ta reda på att "ME" är en väldigt oklar diagnos vars egenart inte accepteras av större delen av skolmedicinen där många istället hävdar att det rör sig om depressioner eller annan psykiatrisk pålagringar.

Inte sjutton tror man att det är obotligt och prognosis pessima så man dödar den som kan ha det!!! Förutom att det är väldigt tragiskt - är det faktiskt alldeles för dumt!

Det är mycket som skaver i detta, saker som inte går ihop. En kommande proffesorstitel som man inte väntar in? En dotter som syns i affären stracks innan? Man raderar på nätet - men lämnar kvar utvalda delar?

När det gäller den eventuella videon vill jag minnas - rätt eller fel - att det uppgavs någonstans att den styrkte att bägge föräldrarna skrev under avskedsbrevet i samförstånd. Minns nu inte var det stod. Det vore annars rätt typiskt två jurister att vilja ha "bevittnade underskrifter" så att inte den ene anklagas för att ha använt ett blankt papper där den andre råkat skriva sitt namn.

Det stämmer att spekulationen kring en eventuell video av oklar längd handlat om att bevisa att de var eniga i sitt agerande.

Eventuell enighet stärker tesen som löpt som en röd tråd genom hela tråden: Folie a deux. Långvarig anpassning till en sjuk persons världsbild och åsikter.

Jag står fast vid tron att morden och diagnoserna har, som rektorn sa en gång, att göra med "problem inne i familjen". Det var en udda formulering som sticker ut.
Citera
2018-02-13, 20:06
Medlem
Citat:
Hittar du ursprunget till att det skulle vara en 17 min lång video? Jag tror att det kan ha raderats. Den som hittar får gärna klippa in!

Tyvärr, jag hittar inte originalinlägget mer. Borta? Picasso2 refererar till den, men jag är nästan 100% säker att det var en annan person som nämnde det först. Jag hoppade till när jag läste 17min, så den uppgiften kom från någon.
Citera
2018-02-13, 20:16
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Tyvärr, jag hittar inte originalinlägget mer. Borta? Picasso2 refererar till den, men jag är nästan 100% säker att det var en annan person som nämnde det först. Jag hoppade till när jag läste 17min, så den uppgiften kom från någon.

Inlägg #14477
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in