2018-02-13, 19:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Jo precis.
Det har hänt så mycket sjukt dom senaste åren som har med psykisk ohälsa att göra.
Sambon hade hon alltså vetat om hans tankar under alla år!?
Ja, det ska hon visst ha gjort. Och jag fattar inte hur fan hon vågade vara ihop med honom.
Hon borde ha avvecklat bekantskapen genast hon fick vetskap om vad han gick och
bar på för vansinniga tankar.
Det kunde ju lika gärna ha blivit hon själv som fallit offer för honom.
Som legat där i en blodpöl med halsen avskuren.

Var det så ont om killar i Mullsjö så hon tvunget måste vara samman med denne
blådåre med uttalad önskan om att ha ihjäl folk?
Senast redigerad av Grandioso 2018-02-13 kl. 20:05.
Citera
2018-02-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Man kan väl orimligt ta 2kr/sida för en elektronisk kopia? Någon som försökt få ut den gratis via mail? Att man tar någon fast avgift kan vara försvarbart men knappast 8 papp...

Det står så på deras hemsida:

Papperskopia, som hämtas, faxas eller skickas med post - Upp till nio sidor är gratis. Den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därefter 2 kronor

CD/DVD-skiva - Avgift som för papperskopior, alternativt handlingar i Vera, samt 10 kronor för själva skivan

Handling som är lagrad i Vera och som skickas med e-post - Enstaka handlingar (filer)är gratis (t.ex. domar utan underskrift). Om beställningen avser fler än nio handlingar kostar den tionde handlingen 50 kronor och varje handling därutöver 2 kronor

Källa: http://www.linkopingstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Bestallning-av-allmanna-handlingar/
Citera
2018-02-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Nej. Bedrägeri att ta ut pengar från annans bankkort utan tillåtelse. Det är det enda han erkänt. Och så tejpningen då.

Halsskärningen nekar han till och inget mordvapen eller annat bevis finns för att han utförde det.

Men att ta ut pengar genom att tilltvinga/hota sig till kod/kort på detta vis borde väl klassas som grovt rån och inte bedrägeri?
Och med tanke på bevisläget så kan du väl inte seriöst tro att Tingsrätten skulle kunna komma fram till att någon annan utfört knivandet?
Ja kanske om han har en magiker och inte advokat vid sin sida under kommande förhandling.
Citera
2018-02-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du kan vara lugn, eller inte. Denne familjeförsörjare är inte unik på något sätt. Det har funnits och kommer att finnas liknande GM. Problemet med dessa GM är att de lever ett någorlunda normalt liv. De avviker inte från övriga som vi möter på gatan.
Jo man kan nog vara lugn med tanke på att det är extremt liten risk för att bli offer för en sådan GM, statistiskt sett alltså. Men visst fan är han unik i den bemärkelsen att han först verkar ha planlagt gärningarna genom att göra dessa inköp och sedan i sin skruvade fantasibild att mörda andra människor sedan slumpmässigt valt ut sina offer och utfört dåden, särskilt då brottsplatsen också är så långt ifrån hans egna hemtrakter. Jag hatar slumpen och trodde i det längsta på att en koppling och tydligare motiv skulle presenteras idag, men tyvärr... slumpen vann denna gång. Fan så hemskt. Jag blir riktigt illa berörd av detta. Om någon lyckas få tag på fup så lägg gärna ut den här. Jag tror många med mig här är intresserade av att läsa den.
Citera
2018-02-13, 19:55
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Jag är inte lika säker. Allt bygger på att Tingsrätten köper åklagarens tes om att de var så tätt tejpade att de inte kunde andas och att tejpandet i sig var dödande.

Gör dom inte det, så åker han nog bara för bedrägeri.

Ja så är det ju, nu har jag inte läst FUPen, men enligt åklagaren så var ju både tejpningen och de avskurna halsarna var för sig direkt dödande om jag förstod henne rätt, ett sånt uttalande borde rimligtvis ha en del på fötterna, ett utlåtande av rättsläkare eller så.

Men tror ändå att E.Gs delaktighet, d.v.s att han står för tejpningen, som sker i nära anslutning till halsskärningarna, gör honom till medskyldig eller snarare skyldig till mord, även om det nu inte skulle vara han som höll i kniven... Vilket jag tror att han gjorde såklart.
Citera
2018-02-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men att ta ut pengar genom att tilltvinga/hota sig till kod/kort på detta vis borde väl klassas som grovt rån och inte bedrägeri?

Han är åtalad för mord och bedrägeri. Grovt rån glömde dom bort tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Och med tanke på bevisläget så kan du väl inte seriöst tro att Tingsrätten skulle kunna komma fram till att någon annan utfört knivandet?

Möjligt, men att bevisa det är en annan sak.
Citera
2018-02-13, 19:57
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
3. Lite osäker på exakt hur det var här men en bit av en handske hittas på tejpen på mannens bakhuvud. Handsken kan på något sätt bindas till biltema. Sökande efter gärningsmannen kan minskas till ett köp på en viss tejp, i kombination med en viss handske vilket minskade antalet möjliga gärningsmän avsevärt.

Det var väl kombinationen av tejper som gjorde att man kunde ringa in honom via kvitton från Biltema på samma kombination. Inget nämndes på presskonferensen om inköp av handskar. Däremot fann man DNA i det fragment av handsken som fastnade under tejpen, liksom på mannens ben. Plus fingeravtryck. Ovan på detta var han korkad nog att begära pengarna åter för den soft air gun han köpte, och då polisen frågade efter den fanns den kvar i butiken med blod från ett av mordoffren på. Synnerligen klantigt. Men handskarna kanske inte var för att dölja sina spår utan för att slippa söla ner sig i onödan.
Citera
2018-02-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Men tror ändå att E.Gs delaktighet, d.v.s att han står för tejpningen, som sker i nära anslutning till halsskärningarna, gör honom till medskyldig eller snarare skyldig till mord, även om det nu inte skulle vara han som höll i kniven... Vilket jag tror att han gjorde såklart.

Ja, där har du en poäng. Så skulle dom också kunna resonera.
Citera
2018-02-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Tejpen i sig var inte speciell. Man kunde däremot dra vissa slutsatser från den.

1. Den var från Biltema

2. Man kunde konstatera att mördaren använt en viss mängd tejp, ca 30m vilket gjorde att man kunde begränsa köpandet till en 50meters rulle.

3. Lite osäker på exakt hur det var här men en bit av en handske hittas på tejpen på mannens bakhuvud. Handsken kan på något sätt bindas till biltema. Sökande efter gärningsmannen kan minskas till ett köp på en viss tejp, i kombination med en viss handske vilket minskade antalet möjliga gärningsmän avsevärt.
Tack för klargörande. Har tidigare läst att tejpen är så speciell med då är det istället kombinationen (tejp och handske).
Citera
2018-02-13, 20:03
Medlem
Citat:
Misstänkte mördarens iskalla agerande efter dubbelmordet

Här fångas den misstänkte småbarnspappan på en övervakningsfilm när han misstänks fly efter dådet.
Kort senare går han in på restaurangen Texas Longhorn i Linköping och äter ryggbiff med bakad potatis – en måltid han betalar med det mördade parets pengar, enligt åklagaren.
– Det känns lite overkligt, säger Jenny Lija som arbetar på restaurangen.

Citat:
Notan på 381 kronor betalades med det mördade parets pengar, enligt åklagaren.
Jenny Lilja jobbar som restaurangchef på Texas Longhorn och fick hjälpa polisen ta fram den misstänktes kvitto ur kassan. Hon säger att det känns bra att ha kunnat hjälpa till i utredningen.
– Polisen berättade att det gällde dubbelmord, det kändes lite overkligt. Jag hjälpte till så gott jag kunde.

Jenny Lilja, restaurangchef på Texas Longhorn, är glad att hon kunde hjälpa polisen i utredningen.Foto: BROTTSCENTRALEN
Efter måltiden åkte den misstänkte småbarnspappan hem till sin familj i en mindre ort i Västergötland.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/misstankte-mordarens-iskalla-agerande-efter-dubbelmordet/
Citera
2018-02-13, 20:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Här fångas den misstänkte småbarnspappan på en övervakningsfilm när han misstänks fly efter dådet.

Kort senare går han in på restaurangen Texas Longhorn i Linköping och äter ryggbiff med bakad potatis – en måltid han betalar med det mördade parets pengar, enligt åklagaren.

– Det känns lite overkligt, säger Jenny Lija som arbetar på restaurangen
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/misstankte-mordarens-iskalla-agerande-efter-dubbelmordet/

Inte minsta berörd och går och sätter sig och äter biff efter han plågat ihjäl paret.
Och det bekostas av paret.

Citat:
I hemlighet drevs han av fantasier om att mörda.

När tankarna tog över gjorde han slut med sin sambo av rädsla för att inte kunna hindra sig från att skada henne.

– Jag ville mörda människor, jag ville döda folk. Alla skulle dö, säger han i förhör.

Nu åtalas han för det brutala dubbelmordet på Tor och Ann-Christine Lekander.

Men inom sig har han burit på en dold sida som bara ett fåtal människor känt till. Med start 2013 började han fantisera om att skada och mörda andra människor, berättar han i förhör.

– Allting gjorde mig arg, jag var arg hela tiden. Min hjärnas sätt att hantera det var att jag planerade saker. Jag planerade morden in i minsta lilla detalj, säger 24-åringen i förhör.

Han berättar att fantasierna riktades åt alla möjliga håll. Det kunde räcka med att han såg en främling på stan.

– Liksom hur jag skulle föra bort honom från folket och så kidnappa honom och eventuellt sätt att döda honom och sen göra mig av med kroppen och liknande, säger mannen i förhö

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tor-och-ann-christine-bands-och-mordades/

Dom som fantiserar om att mörda är oftast värst och mest farliga. Sy in fanskapet för gott.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-13 kl. 20:06.
Citera
2018-02-13, 20:05
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crasch
Tack för klargörande. Har tidigare läst att tejpen är så speciell med då är det istället kombinationen (tejp och handske).

Det var inget speciellt alls med tejpen visade det sig. Finns på Biltema. Han hade använt 30m så man antog att han köpt en rulle på 50m. Plus en svart tejp. När man väl förstått att det var från Biltema begärde man ut kvitton på de som köpt kombinationen under 3 månader fram till brottsdatumet. Sen började man sålla på geografiskt område och tittade på vad man köpt i övrigt. E.G. var 3:e personen på prioriterade listan man valde att topsa och det tyder på ett ovanligt lyckat/tursamt polisarbete.

Parallelt med detta hade man ringat in märket av skor av storlek 47 och man kunde så fort man hade E.G. på kornet konstatera att han köpt det märket av skor och då sydde man in honom, innan man ens fått svaret på DNA-analysen om jag fattat saken rätt.
Senast redigerad av Anonymare 2018-02-13 kl. 20:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in