2018-02-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Du skriver att det finns en skapare. Det är bra.

Varför vi inte kan veta mer om skaparens bakgrund eller tillblivelse vet jag jag inte.
När skrev jag att det finns en skapare?
Äntligen svarade du "jag vet inte". Tyvärr några frågor för sent, men men ...
Citera
2018-02-13, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför inte be för alla människor i väldigt lång tid framöver? Då slipper vi sjukdomar helt.

Ja, varför inte. Du kanske skulle ta lite ansvar och prova själv? Jesus sitter på Faderns högra sida och ber ständigt för människan. Att be är att närma sig honom på lika villkor, och det är inga roliga saker han har varit med om, och inget trevligt sätt han blir behandlad på.

Citat:
Har denna norrman fått kroppsdelar att växa tillbaka?

Det finns viktigare saker än kroppsdelar.
Senast redigerad av .profile 2018-02-13 kl. 17:28.
Citera
2018-02-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .profile
Ja, varför inte. Du kanske skulle ta lite ansvar och prova själv? Jesus sitter på Faderns högra sida och ber ständigt för oss.

"Be" är lika dålig svensk översättning som "tro". Engelskan har "pray" och "faith".

Att be är att närma sig Jesus på lika villkor, och det är inga roliga saker han har varit med om, och inget trevligt sätt han blir behandlad på.

Det finns viktigare saker än kroppsdelar.
Inga svar alltså?
Citera
2018-02-13, 18:11
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
..... Innan det finns en förklaring finns det ingen anledning att dra till med "gud gjorde det".
Vad kom först hönan eller ägget? Så länge ingen kan förklara förhållandet mellan skapare och skapelse är det praktiskt att enas om gemensamt begrepp för det man söker och helst vill kunna tro på i någon slags form. Gud fungerar bevisligen som samlande begrepp för den intelligenta livskraft människan behöver till sin bästa avbild.
Citera
2018-02-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Vad kom först hönan eller ägget? Så länge ingen kan förklara förhållandet mellan skapare och skapelse är det praktiskt att enas om gemensamt begrepp för det man söker och helst vill kunna tro på i någon slags form. Gud fungerar bevisligen som samlande begrepp för den intelligenta livskraft människan behöver till sin bästa avbild.
Ägget kom ju först såklart tvilling ägget
Citera
2018-02-13, 18:45
Medlem
Citat:
Vilken av alla gudar är det som fungerar, och vilka fungerar inte?
Fungerar JV:s version? Sunnimuslimernas version? Svenska Kyrkans? Katolska kyrkans version?
Har Brahma skapat världen?
Citera
2018-02-13, 18:48
Medlem
Citat:
Vilken av alla gudar är det som fungerar, och vilka fungerar inte?
Fungerar JV:s version? Sunnimuslimernas version? Svenska Kyrkans? Katolska kyrkans version?
Har Brahma skapat världen?
Vad spelar det för roll?
Huvudsaken är väl att bitar av det trancendenta har fått fäste.
Citera
2018-02-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Vad spelar det för roll?
Huvudsaken är väl att bitar av det trancendenta har fått fäste.
Jag definierar inte "fungerar" på det sättet. Ett fungerande svar till något vi ännu inte vet borde vara "jag vet inte".
Att många tror på någon slags gud betyder inte att de tror på samma sak, inte ens i närheten i vissa fall.
Citera
2018-02-13, 19:00
Medlem
Citat:
Jag definierar inte "fungerar" på det sättet. Ett fungerande svar till något vi ännu inte vet borde vara "jag vet inte".
Att många tror på någon slags gud betyder inte att de tror på samma sak, inte ens i närheten i vissa fall.
Och vad spelar det för roll, menar du?
Citera
2018-02-13, 19:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Först måste man kunna visa att det faktiskt var en skapelse innan man börjar yra om vem som är skaparen.
Citera
2018-02-13, 19:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilken "intelligenta livskraft"?
Citera
2018-02-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Och vad spelar det för roll, menar du?
I en tråd om bevis så spelar det stor roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in