2007-02-13, 20:21
Medlem
Krappfiskarns avatar
Fastan börjar om åtta dagar, glöm inte det alla kristna. Likt Jesus fasta i öknen är det nu vår tur att fasta och motstå alla frestelser. Även hjälpa våra kristna medmänniskor som har det sämre ställt. Hoppas våra kristna medmänniskor i mellanöstern får fasta i fred.

Sitt nu inte i stora grupper och invänta tills ni får äta, utan var med era nära och köra som er familj. Håll humöret uppe och var likadana som ni är när ni inte fastar, ty vi ska inte göra som andra och visa andra att vi är så duktiga och fastar. Fastan är mellan oss och gud.

Citat:
När ni fastar, se då inte dystra ut som hycklarna, som vanställer sitt utseende för att människorna skall se att de fastar. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. (Matt 6:16)

Nej, när du fastar, smörj in ditt hår och tvätta ditt ansikte, (Matt 6:17)

så att inte människorna ser att du fastar, utan bara din fader i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig. (Matt 6:18)

Citat:
Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Joh 14:6)
Citera
2007-02-13, 20:44
Bannlyst
Ett litet sidospår som ändå har viss relevans: kan du utveckla varför Jesus betraktade bönen (och fastan) som något privat och inte en kollektiv angelägenhet?
Citera
2007-02-13, 20:57
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torn
Ett litet sidospår som ändå har viss relevans: kan du utveckla varför Jesus betraktade bönen (och fastan) som något privat och inte en kollektiv angelägenhet?

För att fasta och bön är en individuell angelägenhet. Det är mellan dig och gud, andra har inget med det att göra. Nu menar Jesus att man inte ska gå ut och stoltsera med att "Titta på mig, jag fastar för jag är så bra", det är början till högmod. Om folk frågar dig om du fastar såklart så svarar du att du gör det, men att medvetet få folk att veta att du fastar är fel. Det ska vara en privat angelägenhet.
Citera
2007-02-14, 01:18
Medlem
suryoyos avatar
Tack för påminnelsen, önskar alla kristna som fastar styrka. Har en känsla av att tråden kommer svämma över med "frågor".
Citera
2007-02-14, 01:57
Medlem
BlackMetals avatar
Jag har en fråga. Varför man ska fasta ?
Citera
2007-02-14, 07:34
Medlem
Mycket intressant. Men det finns vel knappast så många kristna som fastar? Jag har aldrig träffat någon som gör det i alla fall.

Jag hittade lite information om detta på internet. Tydligen ska man äta semlor innan fastan. (Bara jag som inte kände till detta?)

http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=105

Citat:
Fastan ger tid för eftertanke

Semlor är smaskiga, feta och stora. De äter man på fettisdagen, dagen före askonsdag. Fettisdagen är sista dagen innan fastan börjar, som sedan sträcker sig 40 dagar fram till påsk.

Men fastan firar man inte för att ha tråkigt eller ens för att banta. Den kristna fastan handlar mer om att få tid över för att fundera över vad det är som hindrar att man lever närmare Gud och andra människor.

Tanken med den kristna fastan är att man under dessa 40 dagar ska avstå från att vältra i sig mat, godis, chips, alkohol och annat. Därför serveras av tradition semlor dagen innan fastan inleds. Då får man alltså äta upp sig, smörja kråset och vräka i sig en massa fett och kalorier.

Ibland kan man till och med ställa till med en karneval för att verkligen ta ut svängarna före fastan. Det har varit mer vanligt i sydeuropa än här uppe i Norden. Karnevalerna kunde under medeltiden firas under hela tiden från trettondagen fram till askonsdagen. Ordet karneval kommer historiskt från "carne-levare", vilket betyder "ta-bort-kött", alltså ett farväl till köttet och alla världsliga utlevelser.

Men i och med att fastan inleds, från askonsdagen, 40 dagar innan påsk, är det alltså enligt kristen tradition no no till att äta semlor och no no till att bälga i sig öl eller festa loss på annat sätt.

Att den kristna fastan håller på i 40 dagar fram till påskdagen har vi fått från en händelse i Jesus liv. Det är samma antal dagar som Jesus fastade efter sitt dop: "Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att sättas på prov av djävulen. När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter blev han till slut hungrig." (Matteus 4:1-2)

För oss som lever idag kan fastan vara en förberedelsetid inför påsken. Det är dagar då vi kan ta oss tid till att fundera mer över våra liv och vad vi vill satsa på. För många kan det vara lättare att göra det om man avstår från saker. Det kan vara mat, tobak, alkohol, tv-tittande eller annat som tar tid. På så sätt kan koncentrationen bli större på de andliga frågorna.

Det är mer vanligt inom katolska kyrkan än i protestantiska kyrkor som exempelvis Svensk kyrkan att man idag håller på fastans regler. Den katolske prästen Fader Daniel skriver: "Man äter inte kött eftersom kötträtter representerar välmående, välstånd och mättnad. Orsaken till att man inte äter kött på fredagar är att Jesus dog på en fredag. Om man avstår från något visar man sin solidaritet med Jesus och kommer ihåg hans lidande och kärlek för oss. För han som hade allt avstod från allt helt frivilligt för vår skull. Då skall vi försöka gör det för hans och för människornas skull."
Läs mer på katolska kyrkans frågelåda.

Inget obligatoriskt
Prästen Jonas Lindberg, Svenska kyrkan, har här på Bibelsajten skrivit så här om fastan:
"I dag är fasta inget obligatoriskt och därför är det lite svårt att tala om hur man som kristen bör fira det. Men som när det gäller så mycket annat i kyrkan är det nog viktigt att inse att det kan vara ett bra hjälpmedel. Syftet med fastan är ju inte i första hand att man ska ha det tråkigare eller bli smalare. Istället handlar det om att man då, mer än vanligt, får chansen att fundera över vad det är som hindrar att man lever närmare Gud och andra människor. Kanske ser jag för mycket på tv, eller lägger en massa pengar på godis, när jag istället skulle kunna ge dem till människor som svälter. Att fasta innebär då att jag avstår från något för att inse att jag kanske faktiskt klarar mig rätt bra ändå utan just det där, vad det nu är. Det tycker jag kan vara ett bra sätt att fira fasta."

Mer info

Det låter ju ganska bra. Nån som ska fasta? Pallar ni 40 dagar?
Citera
2007-02-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
For att man blir mer mottaglig for mind control...

Man kan ju fasta av hälsoskäl också. Men det är ju inte av dom skälen kristna fastar...
Citera
2007-02-14, 09:32
Medlem
MrNoOnes avatar
"Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att sättas på prov av djävulen. När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter blev han till slut hungrig." (Matteus 4:1-2)

Så snubben åt inte på 40 dygn och kände inte hunger förrän på sista dagen? Wow, han kan inte ha ätit mycket överhuvudtaget INNAN sin fasta......

Det finns så mycket trams som människor gör världen över för att "påminna" sig själva om hur någon snubbe för tusentals år sedan gjorde eller fick genomlida enligt olika "berättelser".

En fråga till kristna, ja alla religiösa, då de flesta religioner har någon form av fasta:
Varför skulle jesus/gud vilja att människor MEDVETET gick runt hungriga när det finns tillgång till mat? Om det är för att genomgå samma "lidande" skall ni fan alla spikas upp på ett kors och stickas ihjäl med ett spjut. Om inte är ni inte särskilt "hardcore" och väljer att utföra vissa småriter då ni inte har mage att gå hela vägen. Det finns ju faktiskt de som verkligen TROR och därmed låter sig spikas upp på korset, de väljer dock att inte dö där, varför kan man ju undra över...

Om vi nu skall envisas att upprepa de saker som jesus gjorde, varför går inte fler människor på vattnet lite då och då?
Citera
2007-02-14, 10:24
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitty__Kat
Mycket intressant. Men det finns vel knappast så många kristna som fastar? Jag har aldrig träffat någon som gör det i alla fall.

Jag hittade lite information om detta på internet. Tydligen ska man äta semlor innan fastan. (Bara jag som inte kände till detta?)

http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=105

Mer info

Det låter ju ganska bra. Nån som ska fasta? Pallar ni 40 dagar?

Många katoliker och orthodoxa fastar.

Den kristna fastan kan se ut på olika sätt, det finns inga tvång. Vissa kanske väljer att avstå från godis eller liknande i 40 dagar. Fasta handlar om självkontroll, avstånd, stå emot frestelsen och få tid att tänka mer på gud och sina medmänniskor. Jag har fastat sen jag var 15 år och det är något jag själv valt. Min far och mina yngre bröder fastar inte.

Min fasta är att inte äta/dricka något sålänge solen är uppe, inte äta kött någon gång under hela fastan, inget lekande med tredje benet. Det har fungerat bra de senaste åren, lite extra jobbigt med tanke på att jag läser Hotell & Restaurang och spenderar många timmar i köket under de 40 dagarna.

Så ni behöver inte ta och svälta er själva om ni vill fasta, ni kan välja bort era älskade saker i livet (t.ex. godis) eller något annat som ni vet att ni skulle ha svårt att låta bli under 40 dagar. Blir lite 40 days and 40 nights av det hela.
Citera
2007-02-14, 14:19
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Många katoliker och orthodoxa fastar.

Den kristna fastan kan se ut på olika sätt, det finns inga tvång. Vissa kanske väljer att avstå från godis eller liknande i 40 dagar. Fasta handlar om självkontroll, avstånd, stå emot frestelsen och få tid att tänka mer på gud och sina medmänniskor.

Om det nu handlar om självkontroll, att få tid att tänka mer på gud och sina medmänniskor så undrar jag stilla om det inte är syftet 24/7/365?

Hur kan man begränsa sig till 40 "tidsatta" dagar på året? Om man nu tror, så borde man väl göra detta varje dag under sitt liv? Inte under 40 dagar lite då och då för att sedan kunna klappa sig själv på axeln och säga, BRA GJORT! nu kan du återgå till ditt frosseri, rapa gud i "ansiktet" och skita i din nästa?

Ok, folk åker skridskor och jag utgår ifrån att jesus även klampa runt på isen i bibeln med? Ja vänta lite, jag tror jag läst den biten förresten:

O jesus klev ut på isen med ostadiga ben likt bambi, han vände sig om och såg och på folket, -Kom, kliv ut på isen ni med, det är inte farligt, bara kallt om ni gör det utan sandaler"......: mat:12-27
Citera
2007-02-14, 14:37
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Om det nu handlar om självkontroll, att få tid att tänka mer på gud och sina medmänniskor så undrar jag stilla om det inte är syftet 24/7/365?

Hur kan man begränsa sig till 40 "tidsatta" dagar på året? Om man nu tror, så borde man väl göra detta varje dag under sitt liv? Inte under 40 dagar lite då och då för att sedan kunna klappa sig själv på axeln och säga, BRA GJORT! nu kan du återgå till ditt frosseri, rapa gud i "ansiktet" och skita i din nästa?

Ok, folk åker skridskor och jag utgår ifrån att jesus även klampa runt på isen i bibeln med? Ja vänta lite, jag tror jag läst den biten förresten:

O jesus klev ut på isen med ostadiga ben likt bambi, han vände sig om och såg och på folket, -Kom, kliv ut på isen ni med, det är inte farligt, bara kallt om ni gör det utan sandaler"......: mat:12-27

Varför 40 dagar? Jo kanske för att Jesus fastade i 40 dagar? Varför tror du att askonsdagen är 40 dagar innan påsk?

Frosseri är en synd.

Du frågade varför folk inte går på vattnet idag, jag svarade att många gör det. Sedan vilken form vattnet har är upp till dig själv att bestämma.
Citera
2007-02-14, 15:28
Medlem
Asmodeuss avatar
När börjar denna fasta? Måste den vara i 40 dagar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in