2018-02-12, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
Tack så mycket. Den där sidan hade ju en myriad av olika kemikalier, fastnar inte sådant i tullen månntro? Hur ser man på till exempel salicylsyra rent juridiskt? Krävs det tillstånd? Kemikalien ifråga är ju rätt harmlös om man jämför med olika syror eller vanligt förekommande prekursorer till sprängämnen.

De flesta kemikalierna där är faktiskt helt lagliga att ha i Sverige. Salicylsyra är fritt att inneha
Citera
2018-02-12, 18:01
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De flesta kemikalierna där är faktiskt helt lagliga att ha i Sverige. Salicylsyra är fritt att inneha

Intressant! Finns det någon myndighet (typ "kemikaliemyndigheten i Sverige") som man kan leta upp på internet? Jag tänker mig någonting i stil med FASS, fast där man kan hitta en lista över kemikalier och dess legala status.

Tack för länken i alla fall!

Lite OT: Är du mycket insatt i kemi? Skulle du vilja hjälpa mig med en syntes av acetylsalicylsyra
Citera
2018-02-12, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
Intressant! Finns det någon myndighet (typ "kemikaliemyndigheten i Sverige") som man kan leta upp på internet? Jag tänker mig någonting i stil med FASS, fast där man kan hitta en lista över kemikalier och dess legala status.

Tack för länken i alla fall!

Lite OT: Är du mycket insatt i kemi? Skulle du vilja hjälpa mig med en syntes av acetylsalicylsyra

Det finns ju Kemikalieinspektionen, men jag tror inte att de har någon lista. Generellt är faktiskt de flesta ämnen utom cancerframkallande och stark frätande ämnen helt fria. Det är däremot få företag som säljer till privatpersoner i Sverige.

Jag är bäst på pyrokemi. "Vanlig" kemi har jag bara läst på gymnasiet.

Det behövs ättiksyraanhydrid. Kan bli svårt att skaffa.
Citera
2018-02-12, 18:27
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns ju Kemikalieinspektionen, men jag tror inte att de har någon lista. Generellt är faktiskt de flesta ämnen utom cancerframkallande och stark frätande ämnen helt fria. Det är däremot få företag som säljer till privatpersoner i Sverige.

Jag är bäst på pyrokemi. "Vanlig" kemi har jag bara läst på gymnasiet.

Det behövs ättiksyraanhydrid. Kan bli svårt att skaffa.

Okej, jag får nog googla upp det. Ja att cancerogena ämnen, starkt frätande sådana samt även gissningsvis radioaktiva kemikalier är förbjudna är väldigt rimligt.

Salicylsyra är rätt harmlöst. Ättikssyraanhydrid har jag ingen bra koll på om det är farligt eller förbjudet på något sätt, sedan behöver jag även svavelsyra vilket säkert kommer vara en pain in the ass att införskaffa.
Citera
2018-03-01, 14:06
Avslutad
Vet nån vart man får tag på kvicksilver? har en gammal farfarsklocka som jag behöver fixa mer än någonting just nu . Jag menar typ 1 dl av det.
Citera
2018-03-26, 11:54
Medlem
Neinzures avatar
Lite sugen på flytande kväve. Gärna nära Göteborg.
Citera
2018-04-19, 18:29
Medlem
pyro64s avatar
Tja

Någon som vet om man kan köpa N34 gödsel någon stans som inte kommer i 600kg säckar? Om det inte finns små mängder o köpa kommer man få besök av polisen om man köper en 600kg säck om man inte är bonde?
Citera
2018-05-01, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Liamzigge
Vet nån vart man får tag på kvicksilver? har en gammal farfarsklocka som jag behöver fixa mer än någonting just nu . Jag menar typ 1 dl av det.

Inser nu att det är olagligt att inneha kvicksilver utan licens så klockan får nog inte slå flera slag
Citera
2018-06-19, 13:22
Avslutad
Kan man köpa komprimerad Xenon någonstans i akryliska kuber? Ju närmare stockholm desto bättre.

Citera
2018-06-23, 10:18
Medlem
snorbasses avatar
Någon som kan tipsa om var man som privatperson kan köpa ca 5 kg Natriumtrifosfat?

Det användes i tvättmedel innan EU reglerade användningen av fosfater pga övergödning vad jag förstår.

Jag kör motocross och tvättar luftfiltrena med det ämnet löst i vatten. Använder en "miljö" luftfilterolja istället för petroleum baserade oljor. Tillverkaren (Twin air) säljer natriumtrifosfat svindyrt i små behållare så tänkte försöka snåla...
Citera
2018-06-24, 00:57
Avslutad
Äh vad fan eftersom att jag ändå inte kan hitta nån komprimerad xenon i ampuller så undrar jag bara vart man kan hitta xenontuber
Citera
2018-11-27, 17:12
Medlem
Vart kan man få tag i kaliumnitrat nuförtiden? Är det pyrogarage man ska beställa ifrån? Blir nog också aluminium eller magnesium, kan man få tag i något av detta primärt kaliumnitratet inrikes? Och om man nu skulle beställa magnesium och kaliumnitrat från pyrogarage blir det väl inga problem även ifall det skulle bli stoppat i tullen? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in