2018-02-12, 13:59
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det är där problemet ligger. Barnen hade inga genetiska sjukdomar som dödade dom långsamt. Rektorn avslöjar sig själv:” vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna ”.
Pappa var extremt duktig på att förklara. Detta vetenskapliga hos honom tillsammans med lite konstnärlighet var ödesdigert. Den blandningen är väldigt bra om man vill vara en duktig musiker men när det gäller fixa idéer som hemundervisning så kan det bli absurd.
Barnen mådde säkert inte perfekt pga hemmiljön el annat. Men att ge 2 barn hemundervisning , samma diagnos, ungefär i samma ålder. Nåt stämmer inte.
Därför Socialstyrelsen borde utreda detta.

Vet du om Hanna (oavsett hennes egen ev sjukdom) misstänkte att Agnes var kroniskt trött
pga en Gardasilvaccination och anklagade sig själv för dotterns tillstånd ?
Citera
2018-02-12, 13:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det krävs också en särskild personlighet för att misstro alla de myndigheter, regelverk och föreskrifter och den laga ordning som trots allt varit påkopplad här (genom skola, sjukvård, arbetsgivare, föräldrarnas utbildning, släkt, polis...), och som fortsätter vara det, och placera sina egna ounderbyggda uppfattningar före detta.

Saker må någon gång slinka igenom, visst, och föräldrarna har själva överskridit reglerna på "systemets" förmodligen svagaste punkt, när de lämnade denna värld och tog barnen med sig. Men att därför ifrågasätta allt leder i förlängningen bara till "allas krig mot alla". Det är inte en vacker plats, kan jag försäkra. (Den liknar den här tråden, men med blanka och skarpa vapen.)

Om det är nu är ond eller skruvad vilja som drivit en eller båda föräldrarna till detta så hade ändå inget regelverk hjälpt. Att omhänderta barnen hade sannolikt inte hindrat föräldrarna heller i längden, de hade inte funnits någon grund för att förbjuda föräldrarna att träffa flickorna.

Myndigheter och sjukvården lär själva vara bäst skickade att avgöra vad som ev. kunde ha gjorts, beroende på hur sjuka alla uppfattades vara. De svaga punkterna från samhällets (och flickornas) sida sett kan ju vara (skulle kanske kunna vara) att både föräldrarnas och barnens hälsa ev. kan vara sekretessbelagda (eller bortom insyn) gentemot exv skolan, och att ingen förutom föräldrarna själva (eller en av dem) var fullt klar över var och ens verkliga tillstånd i familjen.

Men det går inte skydda sig från allt. Flickornas (och föräldrarnas) rätt till medicinsk integritet måste t.ex. kanske gå före flashbacks möjligheter att diskutera möjliga riskfamiljer innan sånt här händer. (Privata data kan visst missbrukas – och jag tvekar inte en sekund på att det skulle ha skett. För "folk" skyr uppenbarligen ingenting.)

Lyckligtvis finns det lagar och regler...

Du har självklar helt rätt i det du skriver.
Och vi kanske ska förlita oss på att förnuftiga myndigheter här kontrollerar att det gått rätt till med skola, intyg etc. Det är ju det mest realistiska.

Men det är ett väldigt ovanligt tragiskt fall. Bara tanken på att dessa flickor och deras föräldrar kan ha kommit i klorna på oseriösa kvacksalveri-kliniker som behandlat barn fast de inte får, eller kanske skrivit ut intyg på en diagnos som de inte kunnat ställa, skrämmer.

De är en väldigt stor och stark amatörlobbylobby som ropar om dessa sjukdomar - fibromyalgi, kronisk Borrelia-"ME" och de är inte alltid så seriösa och har ofta inga belägg annat en sin egen en-personsstudie på vad det handlar om. Det gäller även deras föreslagna "vitaminkurer i hästdoser" vars skadliga långtidseffeter vi inte har någon aning om.

Precis som myndigheter är bra på lagar och regler och vi bör följa dessa - är den vetenskapligt belagda skolmedicinen bäst på att ställa diagnoser och behandla. Då går kvacksalvarna bort.
Har kvacksalvare varit inblandede med hitta-på diagnoser i döttrarnas sjukdomar hoppas jag att det utreds och presenteras offentligt. Det är i såfall brottsligt!
Citera
2018-02-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Vet du om Hanna (oavsett hennes egen ev sjukdom) misstänkte att Agnes var kroniskt trött
pga en Gardasilvaccination och anklagade sig själv för dotterns tillstånd ?
Hon sa att hon hade haft en infektion
Citera
2018-02-12, 14:04
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det var problemet. Det räckte. Det var enkelt. Han var väldigt vältalig och ordnade allt som han ville. Alla gick på det. Detta hände i Bjärred. Det skulle inte gått i Rosengård.
En akademiker pappa, engagerad, mycket social, duktigt på alla sätt, övertygande.
Varför skulle annars rektorn uttala sig så?
Som sagt; barnen mådde inte säkert jättebra. Men man kan må dåligt av olika anledningar. Inte pga kroniskt trötthetssyndrom . Hela Sverige övertygades att föräldrarna gjorde detta pga barnens sjukdom. Det är så fel

Jag har inte hört/läst att rektorn uttalat sig så 🤔 varför skulle pappan fejka allt? Hitta på? Vad tjänade han på det?
Det finns ju även kollegor som intygat hur dåligt han mådde pga döttrarnas mående 🤔
Citera
2018-02-12, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det krävs också en särskild personlighet för att misstro alla de myndigheter, regelverk och föreskrifter och den laga ordning som trots allt varit påkopplad här (genom skola, sjukvård, arbetsgivare, föräldrarnas utbildning, släkt, polis...), och som fortsätter vara det, och placera sina egna ounderbyggda uppfattningar före detta.

Saker må någon gång slinka igenom, visst, och föräldrarna har själva överskridit reglerna på "systemets" förmodligen svagaste punkt, när de lämnade denna värld och tog barnen med sig. Men att därför ifrågasätta allt leder i förlängningen bara till "allas krig mot alla". Det är inte en vacker plats, kan jag försäkra. (Den liknar den här tråden, men med blanka och skarpa vapen.)

Om det är nu är ond eller skruvad vilja som drivit en eller båda föräldrarna till detta så hade ändå inget regelverk hjälpt. Att omhänderta barnen hade sannolikt inte hindrat föräldrarna heller i längden, de hade inte funnits någon grund för att förbjuda föräldrarna att träffa flickorna.

Myndigheter och sjukvården lär själva vara bäst skickade att avgöra vad som ev. kunde ha gjorts, beroende på hur sjuka alla uppfattades vara. De svaga punkterna från samhällets (och flickornas) sida sett kan ju vara (skulle kanske kunna vara) att både föräldrarnas och barnens hälsa ev. kan vara sekretessbelagda (eller bortom insyn) gentemot exv skolan, och att ingen förutom föräldrarna själva (eller en av dem) var fullt klar över var och ens verkliga tillstånd i familjen.

Men det går inte skydda sig från allt. Flickornas (och föräldrarnas) rätt till medicinsk integritet måste t.ex. kanske gå före flashbacks möjligheter att diskutera möjliga riskfamiljer innan sånt här händer. (Privata data kan visst missbrukas – och jag tvekar inte en sekund på att det skulle ha skett. För "folk" skyr uppenbarligen ingenting.)

Lyckligtvis finns det lagar och regler...

Jag hållet med om kontentan i ovanstående. Tycker dock att en lagändring - vid beslut om hemundervisning ska ärendet alltid anmälas till socialtjänsten - skulle vara på sin plats. Lex Agnes och Moa.
Citera
2018-02-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag hållet med om kontentan i ovanstående. Tycker dock att en lagändring - vid beslut om hemundervisning ska ärendet alltid anmälas till socialtjänsten - skulle vara på sin plats. Lex Agnes och Moa.
Finns det ingen annan instans än socialtjänsten? Det känns som om de är överhopade och överhuvudtaget inte har riktig koll längre. Men idén är fin.
Citera
2018-02-12, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Finns det ingen annan instans än socialtjänsten? Det känns som om de är överhopade och överhuvudtaget inte har riktig koll längre. Men idén är fin.
Socialtjänsten finns ju bla till för att tillse att barn inte far illa och för att stödja föräldrar vid behov så jag har svårt att se att någon annan instans skulle vara mer lämpad.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-12 kl. 14:54.
Citera
2018-02-12, 14:53
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Socialtjänsten finns ju bla till för att tillse att barn inte far illa och har till uppgift att stödja föräldrar vid behov så jag har svårt att se att någon annan instans skulle vara mer lämpad.

Så här ser Lomma Kommuns hemsida ut, vad gäller utbildning och barnomsorg. Som sagt, det är en hemsida.

https://lomma.se/utbildning-och-barnomsorg/elevhalsa-och-skolhalsovard/central-elevhalsa/kontakta-resurscentrum.html
Citera
2018-02-12, 14:54
Medlem
Att denna familj hade behövt hjälp är helt klart och framförallt flickorna. Kan tycka att i samband med att hemundervisning beviljas bör också en psykolog kopplats in för flickorna. Även om man anser att det rörde sig om andra sjukdomar bör flickorna fått hjälp av psykolog att hantera sina känslor kring dessa. Om föräldrarna var deprimerade ställer jag mig lite undrande till. Deprimerande personer tappar oftast alla intiativ och ork till någo ting. Inte sällan missköter man hygien och matlagni ng, städ och tvätt är inte att tänka pår. Dessutom har jag svårt att se hur pappan isåfall skulle orka att klara av att sitta i möten på skolan och driva på om hemskolning.Har man svår depression klarar man knappt ens ta sig ur sängen och har man dessutom inte behandlats mot depression kan det bli mycket långvarigt och man fungerar inte som föräldrarna gjort här genom att arbeta och dessutom varit högpresterande. Visserligen finns bättre och sämre dagar men planering är inget man klarar av. Tror helt enkelt det är någon annan psykisk störning hos någon av föräldrarna som ligger i grund här.
Citera
2018-02-12, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Så här ser Lomma Kommuns hemsida ut, vad gäller utbildning och barnomsorg. Som sagt, det är en hemsida.

https://lomma.se/utbildning-och-barnomsorg/elevhalsa-och-skolhalsovard/central-elevhalsa/kontakta-resurscentrum.html
Är socialtjänst och skola ihopslaget i Lomma?
Citera
2018-02-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Jag anser att det räcker inte med en förälder som är duktig på att förklara, prata osv för få hemundervisning till barnen. Det är ju nästintill omöjligt i skolorna idag att resa bort utanför lov.
Så de måste ha haft bra intrig samt att de (personal som rektor, skolsköterska etc) själva såg hur sjuka de var.

En med talets gåva och duktig på att spela teater, kan lyckas att övertyga de flesta om det mesta.
Citera
2018-02-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Att denna familj hade behövt hjälp är helt klart och framförallt flickorna. Kan tycka att i samband med att hemundervisning beviljas bör också en psykolog kopplats in för flickorna. Även om man anser att det rörde sig om andra sjukdomar bör flickorna fått hjälp av psykolog att hantera sina känslor kring dessa. Om föräldrarna var deprimerade ställer jag mig lite undrande till. Deprimerande personer tappar oftast alla intiativ och ork till någo ting. Inte sällan missköter man hygien och matlagni ng, städ och tvätt är inte att tänka pår. Dessutom har jag svårt att se hur pappan isåfall skulle orka att klara av att sitta i möten på skolan och driva på om hemskolning.Har man svår depression klarar man knappt ens ta sig ur sängen och har man dessutom inte behandlats mot depression kan det bli mycket långvarigt och man fungerar inte som föräldrarna gjort här genom att arbeta och dessutom varit högpresterande. Visserligen finns bättre och sämre dagar men planering är inget man klarar av. Tror helt enkelt det är någon annan psykisk störning hos någon av föräldrarna som ligger i grund här.
Jag tror pappan var fullständigt adekvat och frisk i det här. Även om han var ledsen pga omständigheter. Det var nog Hanna som var deprimerad. Oskar kunde ju prata med alla om detta, medan Hanna var väldigt privat - och som privat så bär man allt själv. Man använder inte ventiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in