2018-02-12, 11:33
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Även om det granskas, så lär inte så mycket komma ut till allmänheten eftersom förövaren/förövarna inte lever längre. Det verkar som om man lagt locket på fullständigt.

Kommunen skulle granska sig själva om de brustit. Håller väl på nu, kan jag tänka. Granskningen faller väl inom offentliga handlingar, så det blir reportage när den offentliggörs.
Citera
2018-02-12, 11:36
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Han tänkte inte på det längre då. Eftersom frågan om han skulle anställas som adjungerad professor i Uppsala (efter förslag från en av deras egna professorer) inte togs upp under det första fakultetsmötet i höstas, vilket var planen enligt protokollet från mötet i juni, kan man lugnt anta att han inte längre var intresserad av den tjänsten och meddelat dem det under sommaren.
Han hade troligen fått "löfte" om en professorsanställning i Lund istället (då de gärna ville behålla honom) och ombetts att skicka in en ansökan om befordran.
Antingen gjorde han det och var glad över att få jobba som professor i Lund i framtiden, vilket motsäger att han skulle ha planerat dessa mord.
Ëller så var ansökan om befordran bara ett i raden av djävulska försök att bättra på sitt eftermäle och/eller för att ingen skulle misstänka att morden faktiskt var planerade.
OH skulle få svar på sin professorsansökan i början av januari i år och enligt kvinnan som skrivit här godkändes den:
https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson/
Här står inte om det skulle gälla Lund eller Uppsala.
Citera
2018-02-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är därför jag ber dig hjälpa oss.

Vilken sjukdom, med så fruktansvärd prognos att hon måste mördas av mamma och pappa, hade Agnes fått? Vad sas till hennes klasskamrater när OH och skolsköterskan informerade klassen?

Baseras hela händelsen på felaktigheter och vanföreställningar om döttrarnas sjukdom?

Hur kunde skolan tillåta föräldrarna att isolera bägge barnen hemma?
Hur kunde någon läkare överhuvudtaget utfärda ett läkarintyg på bägge flickorna?
Man får inte som läkare behandla barn med inte vetenskapligt bevisade behandlingar. Har flickorna fått någon form av humbuggbehandling med B-12 vitaminer i hästdoser på en Gottfriesklinik är detta staffbart.
Varför var inte flickorna själva med på konferanserna om deras skolgång? Det är naturligvis en självklarhet att de ska delta och få säga sin mening.

Allt faller tillbaka på frågan om vilken sjukdom Agnes uppgavs ha drabbats av.

Kan det vara dessa märkliga teorier att en 13-årig flicka insjuknat i en sjukdom där det inte går att hitta minsta tecken på några tester eller undersökningar - men att man ändå sätter denna mycket omstridda diagnos först på henne och sedan på den 10-åriga yngre systern??
Då är det felbehandling och felaktigt agerande!

Om du har minsta aning om vilken sjukdom man uppgav att Agnes led av, delge oss gärna.
Har det begåtts ovanstående fel är jag fullt beredd att anmälla det hela så att en opartisk utredning av de inblandade skolorna, klinikerna(Gottfries?)och läkarna görs.

Har samma funderingar oxå -
1) Hur kan skolan-personal missa detta? Inte för att skuldbelägga MEN...MEN ..men. Visst ligger stor "VARFÖR" hos själva familjen o närstående. ...men skolan kommer näst när kärnan (familjen) "funkar inte som det ska" när vi har barn i bilden. Har själv levt med en manipulativ killen tidigare att den lyckats manipulera t.o.m. min egen kurator. Att rektorn meddelat att hen börde ha inte "litat för mycket på föräldrarna" är en bra början...bekännelse dock. Hänt e hänt. Tror ikke man kommer fram till nåt konkret i detta fall. Viktigt att vi lär oss om detta ... att skolan måste inse hur viktigt är detta att se "varningssignaler " och som våra barns "andra hem-föräldrar" att lita på magkänslan. Som föräldrar e jag tacksam om mitt barns skola kollar mig en för mycket än en för litet och sätta mitt barns bästa framför allt. Psykologen som uttryckt sig på nyheter att mest ofta är det svårare för "akademiker " att be om hjälp stämmer. Man vill helst hålla en "fin fasad än att erkänna att hen behöver hjälp. Mest kanske att en hög prestanda som OH uttrycka sig att hen mår inte bra och behöver gå ner 10% på jobbet. MEN nästan aldrig att hen säger direkt "jag behöver hjälp".

2) Att döda eller ta nån annans liv är fel. Det vet vi alla. Undrar dock hur BRIS- barnkonventionen ser på detta. Vem ska stå och försvara för dem två barnens rättigheter i detta fall? När kommer utomstående som oss/allmänheten som varnar om barnens rättigheter eller BRIS att komma i bilden när vi tycker att själva familjen eller närstående är "för tysta" gentemot barnens rättigheter ....om vi ens får lov att göra nåt än att bara uttrycka oss som vi gör nu här ??? Dags att se om lagen angående detta (barn rättigheter). Annars e jag inte förvånad om liknande upprepas.
Citera
2018-02-12, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Tack för ditt inlägg. Och håller med om att empatin för föräldrarna stör.

Det är viktigt att skilja på empati och sympati där det första handlar om att förstå varför det hände, medan det andra handlar om att visa förståelse för att det hände. Nästan alla i tråden laborerar endast med det förstnämnda.
Citera
2018-02-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
OM det finns något intyg. Jag är inte övertygad om något alls här längre. Hela historien är så sjuk.

Jag håller med dig.

Och om det fanns ett intyg så är det inte mycket värd för. Läkarna kan ju skriva intyg, men det är försäkringskassan i Sverige som avgör. Vad det gäller ME/CFS så är det ju en myndighet som i nuläge bestämmer om man är frisk eller sjuk. Läkarutlåtanden är inte i Sverige allenarådande.
Citera
2018-02-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Media gör uppenbart skillnad i rapporteringen om filicid beroende på föräldrarnas sociala ställning. Hade föräldrarna eller deras anhöriga kontakter högt upp i mediasfären kan man fråga sig.
I Bjärredsfallet väljer Aftonbladet att publicera ett empatiskt reportage och filmad intervju med en kvinna (helt utan koppling till familjen i Bjärred) som lider svårt av ME.

Bristen på intervjuer med personer med någon slags koppling till Bjärredsfamiljen är talande.
Viljan att försöka skapa klarhet i vad i familjens situation som lett fram till morden verkar totalt saknas. Det konstateras tvärsäkert att det handlar om sk alturism, men ges inga bevis som styrker den tesen.
Att det kan ha handlat om psykos eller psykisk sjukdom hos föräldrarna eller någon av dem skrivs inget om övh.(https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/)

Den Kenyanska mamman i Sigtuna som dödade sina båda pojkar Elias och Tevin påstod ju att hon gjorde det för att "de skulle få det bättre i himlen".
Säkert hade hon också ett tungt lass att dra som säkert bidrog till hennes eskalerande psykiska ohälsa. Helt ensamstående, ekonomin i kras, bara 1 vän på andra sidan stan osv.
Men där bedömdes det ju att hon hade ett övergående psykiatriskt sjukdomstillstånd.
Eftersom Bjärredsföräldrarna smet från att kunna undersökas i efterhand och dessutom var extremt vältaliga, hade social status så verkar media utgå från att deras illdåd handlar om "barmärtighetsmord" och inte om utmattade föräldrar som totalt spårat ur psykiskt.

I Sigtunafallet gjordes intervjuer med nära anhöriga, barnens kompisars föräldrar, mammans bästa vän, pedagog osv. för att försöka hitta ett svar på vad som lett fram till denna kvinnas haveri och svar på hur inte omgivningen kunde märka något.

Samma med Bobbyfallet. Bobbys mormor, fosterföräldrar, skolbusschaufför, (frånvarande)pappa, grannar, lärare och folk som kände styvfadern Eddie intervjuades.

I Yarafallet samma sak (även om mördaren inte var föräldrar så var de vårdnadshavare och fosterfamilj vilka räknas in i begreppet filicid enligt KIT-artikeln).

I Dalbyfallet, Gustavsbergsfallet, Fentanylplåsterfallet, Umeåfallet, Dalaröfallet, Fallet med Thailändskan som kvävde sitt barn, Gårdstensfallet mfl. -samma sak. Även innan domar hade fallit.

Vad är det som gör att fallet i Bjärred är så special att det anses i behov av så mycket integritetsskydd?
Är det inte att hedra barnens minne mer om man försöker ta reda på bakgrunden istället för att sopa under mattan? För att undvika liknande tragedier bakom tjusiga, solida fasader.

Moas pianolärarinna berättade om en glad flicka med en fin personlighet. Så hjärtskärande att hon inte fick finnas kvar.

Och gnället och empatin i tråden för föräldrarna stör. En god vän till mig har förlorat 2 av sina 4 barn i en genetisk sjukdom som succesivt bryter ner barnens hjärnfunktion och kroppsfunktioner. De behövde hjälp med allt, dygnet runt tillslut och fick dagliga anfall som krävde stesolid. 1 av de 2 barn som finns kvar bär på samma sjukdom men de hoppas att hon kan förbli så frisk som hon är idag. En av föräldrarna är dessutom svårt hjärtsjuk (mannen). De hade inga assistenter, ingen god ekonomi.
Den mamman sa;
"Jag ångrar ingenting. Jag minns dem med glädje! Den kärlek och ärlighet jag såg i deras ögon bär jag alltid med mig. De gav mig så otroligt mycket. Jag drömmer om att arbeta med barn som dem".

Oscar hade, även om Hanna avled i cancer, kunnat sälja villan, hyra ett litet hus i tex Asien med AC och wifi. Hushållerska/ barnsköterska dygnet runt och guvernant då och då.
Han hade kunnat ta en tjänst på ett svenskt universitet och jobba hemifrån, det finns det andra svenska utlands professorer gör.
Flickorna hade kunnat ligga i sängen med varsin ipad. Kanske hade de blivit bättre, kanske hade de orkat läsa in skolan på distans.

Var det så att han eller båda föräldrarna av någon anledning inte kunde se att en annan framtid än normalt var värd att leva för för deras flickor? Ändra livsstil var aldrig ett alternativ?

Var de så att flickorna tappat livslusten och föräldrarna inte insåg att deras jobb var att hjälpa dem att hitta den igen, inte "hjälpa" dem att avsluta deras liv.
Oscar och Hanna hade en ekonomi som många familjer med sjuka barn bara kan drömma om.
De hade kapaciteten att skapa den ekonomin genom studier, intelligens, sociala färdigheter osv.
Tänk om de kunnat använda dessa förmågor för att se till sina barns bästa istället för till deras sämsta.
Tack. Bra där. Tror som du avseende första stycket i ditt inlägg.
Citera
2018-02-12, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det är viktigt att skilja på empati och sympati där det första handlar om att förstå varför det hände, medan det andra handlar om att visa förståelse för att det hände. Nästan alla i tråden laborerar endast med det förstnämnda.

Ja, hur gör man. De flesta av oss har inte någonsin träffat familjen. Då är det omöjligt att kunna känna både empati och sympati samtidigt. Man har så många frågetecken som man vill ha allra först svar på. Tycker att det är en naturlig reaktion.
Citera
2018-02-12, 12:01
Medlem
Det kan väl inte vara så illa som att flickorna hållits hemma pga bekvämlighet? Inga jobbiga mornar med kaos kring kläder frukost mm. Inga tidskrävande aktiviteter utanför skoltid som tar upp både föräldrars och barns tid. Inga pådyvlade aktiviteter kring skola som tar bort värdefull forskartid från pappan? Eller är jag ute och cyklar? Å andra sidan är väl inte detta helt otänkbart om man ser till andra
alternativ här i tråden.
Citera
2018-02-12, 12:03
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ok jag tror på det du säger att Agnes tillstånd kroppsligt och psykiskt var allvarligt - men på vilket sätt?
Vad var hennes symptom, om nu diagnosen inte är något man ska leta efter?

Jag har ingen personlig kännedom om familjen, om det är det du tror. Jag resonerar bara utifrån min egen slutledningsförmåga och fakta/info som jag väljer att tro på.
Agnes var ett vrak, det framgår ganska uppenbart.
Man kan bli sjuk i någonting (en konkret sjukdom) eller sjuk av ngt , t ex det liv man är tvungen att leva utan chansen att bryta sig loss. Behandlas man som sjuk - så blir man sjuk. Mental uppgivenhet är mycket stark mekanism som kan påverka kroppens centrala funktioner. Men det är svårt att sätta diagnos.
Citera
2018-02-12, 12:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det krävs en särskild personlighet för att störas av andra människors empati.

Men det var väl denna empati för föräldrarna som beviljade deras önskan om hemundervisning, inte en utan två gånger. Någon/några har svalt allt med hull och hår utan kritiskt tänk.
Citera
2018-02-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kommunen skulle granska sig själva om de brustit. Håller väl på nu, kan jag tänka. Granskningen faller väl inom offentliga handlingar, så det blir reportage när den offentliggörs.

Verkar som kommunen eller rektorn bestämmde i ärendet för familjens bästa, utan att ana vilka konsekvenser detta beslut kan få senare fram över. Vi kan bara spekulera vad skulle kunna ha hänt om familjen inte fick tillståndet. Skulle detta tragiska händelse ha skett tidigare. Troligtvis.
Citera
2018-02-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men det var väl denna empati för föräldrarna som beviljade deras önskan om hemundervisning, inte en utan två gånger. Någon/några har svalt allt med hull och hår utan kritiskt tänk.
Ja, där har du en poäng. När man tycker synd om någon, och vill ställa upp så gör man allt för att hjälpa. Och rektorn hade ju auktoriteten gentemot kommunen att vägleda och råda hur man kunde hjälpa barn och familj. Om det är så att hon dessutom imponerades av, och tyckte synd om, OH, HB och barnen så var det nog inte så svårt. Dock är jag övertygad om att Agnes faktiskt var väldigt dålig. Om Moa var det, börjar jag tvivla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in