2018-02-01, 19:31
Medlem
motyls avatar
Kanske lite off topic men det här fallet får mig att tänka på den här mamman: (FB) 25-årig kvinna misstänkt för mordförsök på sitt barn

Tycker de två fallen påminner mycket om varandra.

FUP finns här: (FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Citera
2018-02-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter99
Påföljden blir troligen fängelse för A. Men det som är värst, är att en frisk människa kan göra så mot sitt eget barn.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6870577

Den undersökning som A. gått igenom är inte något slags "friskintyg"! Intyget säger endast att han har en psykologisk störning, men att den inte är jämställd med "svår psykiatrisk sjukdom". Hovrätten har därmed inte laglig rätt att döma A. till rättspsykiatrisk vård (med eller utan särskild utskrivningsprövning). Rätten kommer istället att välja ur straffskalorna för kriminalvård (fängelse). För klargjort är inte att A. är "frisk". Det är han säkert i många avseenden. Sen kan han självklart bli "sjuk" och få både blindtarmsinflammation och bihåleinflammation. Eller så kan han börja "må dåligt". Då finns det tillgång till sjukvårdspersonal inom Kriminalvården.
Citera
2018-02-05, 01:57
Medlem
Den undersökning som A. gått igenom är inte något slags "friskintyg"! Intyget säger endast att han har en psykologisk störning, men att den inte är jämställd med "svår psykiatrisk sjukdom". Hovrätten har därmed inte laglig rätt att döma A. till rättspsykiatrisk vård (med eller utan särskild utskrivningsprövning). Rätten kommer istället att välja ur straffskalorna för kriminalvård (fängelse). För klargjort är inte att A. är "frisk". Det är han säkert i många avseenden. Sen kan han självklart bli "sjuk" och få både blindtarmsinflammation och bihåleinflammation. Eller så kan han börja "må dåligt". Då finns det tillgång till sjukvårdspersonal inom Kriminalvården.

Med andra ord, som med alla andra personer! Vi alla är lite "skruvade till och från" då även vi blir blir deprimerade, och ibland till och med ordentligt alkohol/drog påverkade. vi blir även förkylda, får blindtarmsinflammation, bihåleinflammation, bryter ett ben m.m.

Men den stora skillnaden emellan A och de flesta av oss andra, är dock den! Att de flesta av oss har kvar de spärrar vilka gör att vi inte vållar någon annans död genom tortyr. Vare sig mot våra barn, anhöriga eller någon för oss okänd person. Även under omständigheter som: alkohol/drogpåverkan, depression, blindtarmsinflammation, bihåleinflammation, m.m

Dock finns det undantag, då vissa av oss utför sådana handlingar i affekt, vredesmod, (mest vanligt under krig) alkohol/drogpåverkan eller av ren ondska . Givetvis har vissa en psykologisk störning, som går att jämställa med "svår psykiatrisk sjukdom". När brottet begås. Och kan därmed dömas till rättspsykiatrisk vård (med eller utan särskild utskrivningsprövning).

Därav skrev jag att A kan anses som frisk (även om det borde stått inom parentes)!
Citera
2018-02-05, 11:48
Medlem
Stupido86s avatar
12 februari kl 11 kommer domen enligt admin I gruppen kriminalfall världen över.
Citera
2018-02-06, 00:31
Medlem
Utdrag ur boken "Blodsband:
Jag har hört att man kan glömma saker som är smärtsamma. Men glömma ett barn som är ens eget finns inte i min värld. Jag stod brevid Micke när han höll Erika Abrahamsson* första och enda gången.* Han grät.*Han visste innan Erika föddes att det var hans barn, men han var inte redo att bli pappa och Ann ville inte göra abort.* Hon och Kari hade börjat träffas strax innan Ann fick reda på att hon var gravid. Kari var beredd att ta ansvar som pappa och fick 50. 000 av Micke.* Med facit i hand gick det väl inte så bra.* Det enda som kan bevisa det jag skriver är ett faderskapstest för det gjordes aldrig.** Jag lärde känna honom* -92,* ett halvår efter att han flyttade till Huskvarna.*Vi festade en del tillsammans och var under en period rätt tighta. Men vi levde lite olika liv.* han bodde en kort period på ett härbärge i Huskvarna.* Samma som han åtog sig att bränna ner för fastighetsägarens räkning. Min vän brann inne.*
Boken kommer släppas i slutet av april 2018 som pocket och ljudbok och kommer skildra 6 öden där vägar korsas på olika sätt men den gemensamma nämnaren är kriminalitet.
Citera
2018-02-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roywestburn
Utdrag ur boken "Blodsband:
Jag har hört att man kan glömma saker som är smärtsamma. Men glömma ett barn som är ens eget finns inte i min värld. Jag stod brevid Micke när han höll Erika Abrahamsson* första och enda gången.* Han grät.*Han visste innan Erika föddes att det var hans barn, men han var inte redo att bli pappa och Ann ville inte göra abort.* Hon och Kari hade börjat träffas strax innan Ann fick reda på att hon var gravid. Kari var beredd att ta ansvar som pappa och fick 50. 000 av Micke.* Med facit i hand gick det väl inte så bra.* Det enda som kan bevisa det jag skriver är ett faderskapstest för det gjordes aldrig.** Jag lärde känna honom* -92,* ett halvår efter att han flyttade till Huskvarna.*Vi festade en del tillsammans och var under en period rätt tighta. Men vi levde lite olika liv.* han bodde en kort period på ett härbärge i Huskvarna.* Samma som han åtog sig att bränna ner för fastighetsägarens räkning. Min vän brann inne.*
Boken kommer släppas i slutet av april 2018 som pocket och ljudbok och kommer skildra 6 öden där vägar korsas på olika sätt men den gemensamma nämnaren är kriminalitet.

Vem har skrivit den och var köper man den boken?
Citera
2018-02-07, 01:48
Medlem
Den kommer skrivas under pseudonym av en 53-årig man från Småland och kommer finnas butiker och på Internet
Citera
2018-02-07, 01:48
Medlem
Mobile mirroring är riktigt najs
Citera
2018-02-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roywestburn
Mobile mirroring är riktigt najs

Men vad är pseudonymen då? Man måste ju veta vad man ska leta efter. Och är Erika och Micke inblandade i detta själva på något sätt?
Citera
2018-02-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Men vad är pseudonymen då? Man måste ju veta vad man ska leta efter. Och är Erika och Micke inblandade i detta själva på något sätt?
dom kanske (tänder på) varandra😜
Citera
2018-02-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Tro mig du kommer märka den. Pseudonymen kommer heta Sven Sjöblom Kommer vara reklam i tv osv osv. Erika och Micke är inte involverade på något sätt.
Citera
2018-02-12, 11:24
Medlem
Dr_Dollars avatar
Pappan döms till 4 års fängelse.
AB:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G13A7V/pappa-doms-till-fangelse-for-grov-misshandel-av-spadbarn

Citat:
Föräldrarna mistsänktes inledningsvis för mord men nu har hovrätten dömt pappan till fängelse i fyra år för synnerligen grov misshandel.

Mamman frikänns från misstankarna om misshandel.

Den lilla flickans liv gick inte att rädda och hon dog senare till följd av en hjärnblödning.

Vid obduktionen konstaterades att flickan hade ett stort antal revbensfrakturer , som åsamkats henne vid olika tillfällen. Det framkom även uppgifter om att flickan under sin fyra veckor i livet haft flera blåmärken i ansiktet och på kroppen.

Föräldrarna, som nekar till att de utsatt sin dotter för våld, häktades först misstänkta för mord, men brottsrubriceringen ändrades sedan till synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död.

I stället förklarade föräldrarna orsaken till frakturerna och blåmärkena genom att flickan skulle ha lidit av någon sjukdom eller bristtillstånd

Tingsrätten i Kristianstad valde dock att fria båda föräldrarna från åtalspunkterna i juli förra året då de ansåg att det inte gick att utesluta att blåmärkena och frakturerna uppkommit på annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in