2018-02-11, 14:37
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Nja, menade den och sen en daglig avgift på 0,0x% oftast väl? Beroende på hävstången. Skulle kunna vara att den finns endast när man går kort, som ett svar på att man måste betala ränta vid blankning.

Ja den ja. Har aldrig tänkt på den då det är så lite pengar man investerar i dessa produkter.
Det har du rätt i.
Citera
2018-02-11, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Vadå nej? Handlar inte du på börsen för att öka ditt kapital?
Jo. Men handlar du i blindo?

Du säger att det viktiga inte är att ha rätt utan att tjäna pengar, det är liksom ett axiom men om man inte har en tro så kan man med ditt tänkesätt inte heller ha fel.

Så självklart är det viktigt att ha rätt om börsen, sin tro och agera rätt.
Citera
2018-02-11, 15:00
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
En liten varning dock.
Detta är produkter med fruktansvärd hävstång.
Investera bara den summa pengar du är beredd på att förlora. Du förlorar i stort sett det kapitalet du köpt för minisen när den blir knockad.

Jag gillar minisar då det ger mig tillgång till råvaror, valutapar osv i en ISK. Plus att jag kan aldrig förlora mer än jag har satt in.

Och som vanligt max 2% risk av ditt kapital.

Lycka till.

Jo jag har sett att det är ett jävla tryck. Jag skall kolla igenom detta noggrant och har tänkt mig en att investera en pytteliten slant som jag är beredd att förlora. Jag är väl ute efter någon slags indexfond fast med lite häv.. kan man säga. Antar att detta är bästa alternativet i så fall? Vad finns det mer?
Och hur är det med omsättningen? Det ser inte så aktivt ut?

Jag orkar inte köra något än Avanza just nu.
Citera
2018-02-11, 16:41
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
En liten varning dock.
Detta är produkter med fruktansvärd hävstång.
Investera bara den summa pengar du är beredd på att förlora. Du förlorar i stort sett det kapitalet du köpt för minisen när den blir knockad.

Nej, dDet finns minifutures med utan hävstång, med låg hävstång och med hög hävstång.

Stop-loss är ofta anpassade till hävstången men det varierar. Har man ingen hävstång är det ju ofta väldigt långt innan en stop-loss kickar in, och man kan ju bevaka utvecklingen och själv avgöra när man vill kliva ur, om det inte går i den riktning man trodde.
Citera
2018-02-11, 18:50
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Jo. Men handlar du i blindo?

Du säger att det viktiga inte är att ha rätt utan att tjäna pengar, det är liksom ett axiom men om man inte har en tro så kan man med ditt tänkesätt inte heller ha fel.

Så självklart är det viktigt att ha rätt om börsen, sin tro och agera rätt.

Jag kan sitta här och säga att guldet kommer rasa till 500 dollar ounce. Högst troligt är det så att guldet någon gång i framtiden kommer att stå i 500 dollar per ounce.
Är det något man spekulerar i nu? Kanske, men inte jag. Pengarna kan placeras mycket bättre för mycket bättre avkastning.

Ta Telia t ex. Jag kan faktiskt säga här och nu att telia kommer att stå i 200 kronor per aktie i framtiden.
Om 30 år står den kanske i 200 kronor. Men hur tjänar jag på aktien om den harvar kring 40 kronor i 20 års tid (exkluderat utdelningar)?

"Man brukar säga att kyrkogården på Wall Street är full av analytiker som hade rätt, men med usel tajming. De som i dag är negativt inställda kan fortfarande få rätt, men det finns ingen vits att ha rätt om man inte kan tjäna pengar på det".
https://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/8259

Så nej. Jag tror ingenting. Men sen handlar jag bara utifrån teknisk analys när det kommer till spekulation på kort sikt.
Citera
2018-02-11, 18:58
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Nej, dDet finns minifutures med utan hävstång, med låg hävstång och med hög hävstång.

Länk tack.
Citera
2018-02-11, 19:24
Bannlyst
Citat:
Jag kan sitta här och säga att guldet kommer rasa till 500 dollar ounce. Högst troligt är det så att guldet någon gång i framtiden kommer att stå i 500 dollar per ounce.
Är det något man spekulerar i nu? Kanske, men inte jag. Pengarna kan placeras mycket bättre för mycket bättre avkastning.

Ta Telia t ex. Jag kan faktiskt säga här och nu att telia kommer att stå i 200 kronor per aktie i framtiden.
Om 30 år står den kanske i 200 kronor. Men hur tjänar jag på aktien om den harvar kring 40 kronor i 20 års tid (exkluderat utdelningar)?

"Man brukar säga att kyrkogården på Wall Street är full av analytiker som hade rätt, men med usel tajming. De som i dag är negativt inställda kan fortfarande få rätt, men det finns ingen vits att ha rätt om man inte kan tjäna pengar på det".
https://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/8259

Så nej. Jag tror ingenting. Men sen handlar jag bara utifrån teknisk analys när det kommer till spekulation på kort sikt.
Alltså jag menar att du måste ju basera dina köp på något du tror på. Nu säger du teknisk analys och tror på det. Drar du linjerna rätt i teknisk analys så har du ju en tro. Eller hur?

Det är klart, man är ju där för att tjäna pengar och hur man tjänar dem är sekundärt men inte oviktigt.

Nåja..

Jag tror börsen stiger rejält, åtminstone i USA. Intressanta är vad man ska investera i om man vill tjäna på uppgång i dow jones. Några tips?
Citera
2018-02-11, 19:47
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Länk tack.

Google är svårt, eller?

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/nordnetmarkets/futures.html?firstLevelIssuer=259584&type=FUTKO&so rtcolumn=etp_indicative_leverage&sortorder=ascendi ng&currency=SEK&asset_class=&instrument=&market_vi ew=&filter=&
Citera
2018-02-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ja du menar spreaden. Glömde jag. Det är korrekt.

Inte vad jag vet.

Du betalar ränta också men de visste du redan??
Citera
2018-02-11, 21:32
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Google är svårt, eller?

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/nordnetmarkets/futures.html?firstLevelIssuer=259584&type=FUTKO&so rtcolumn=etp_indicative_leverage&sortorder=ascendi ng&currency=SEK&asset_class=&instrument=&market_vi ew=&filter=&

Ja du, inte är det jag som har det svårt med google av oss två.

Ge mig en länk där en mini future inte har en hävstång. Länken du gav har alla hävstång.
Citera
2018-02-11, 21:36
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Du betalar ränta också men de visste du redan??

Hade jag faktiskt totalt glömt av. Tack för påminnelsen.
Citera
2018-02-12, 06:21
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ja du, inte är det jag som har det svårt med google av oss två.

Ge mig en länk där en mini future inte har en hävstång. Länken du gav har alla hävstång.

Ja, rent tekniskt har de väl de för de är inte 1:1. Notera dock att en del är mindre än 1, dvs du har lägre utfall än den underliggande tillgången ändras i värde. Det är knappast vad vi i vardagligt tal kallar hävstång. Snarare en inverterad hävstång.

Sedan finns det gott om produkter där stopp-loss är satt så högt att man inte alls blir av med hela insatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in