Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Tittade som hastigast på deras hemsida och måste erkänna att jag blev aningen skeptisk. Vad innebär att kliniken fr.o.m. januari 2017 har förlorat avtalet med Västra Götalandsregionen? Och att de lägger till ett utropstecken (!) när de konstaterar att verksamheten bedrivs i privat regi, känns som om kliniken på något sätt försöker överkompensera för någonting
Btw. när de t.o.m. stavar fel på ordet symtom (de envisas med att använda den i Sverige inte helt korrekta stavningen "sym
ptom", så undrar man hur vetenskapligt underbyggd verksamheten är. Kanske en petitess i sammanhanget, men ändå...
Dessutom verkar kliniken ha ifrågasatts gällande sina behandlingar av bl.a. två allmänläkare och en överläkare i psykiatri, enligt
https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2015/03/13/ivo-ifragasatter-vastsvensk-vard-av-kroniskt-trotthetssyndrom/
Skulle tro att du lyckats slå huvet på en besvärlig nöt med "symtom". Jag vet inte varför den stavningen har anbefallts i svenskan men jag skulle kunna tro att det har att göra med att man tänkt sig att de som har symtom ska kunna stava till ordet. En inte helt dum tanke.
Det tråkiga är väl att det heter symptom på en farlig massa andra språk, efter grekiska
σύμπτωμα, där pi:et är synligt som ordets fjärde bokstav (sitter visst ihop med t, ser jag:
σύμ π τωμα). En farlig massa andra ord inom medicinens område (och anatomin etc., ja alla möjliga vetenskaper) kommer förstås från grekiskan och delas ofta som lånord av västerländska språk. Så den som tror sig göra rätt kan göra fel...
Så för säkerhets skull rekommenderar man numera nog inte endera utan tillåter båda.
Jag skulle inte dra några växlar ur det, tror jag.