2018-02-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja helt korrekt! Han arbetade vid Lunds universitet och ville till Uppsala.

Tjänsten i Uppsala gällde en adjungerad professor. Förfrågan kommer från Uppsala.
Citera
2018-02-11, 23:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Någon skrev att intygen om "kronisk trötthet" kom från "skolmedicinen" vilket jag absolut inte kan tro stämmer. I vart fall inte intyg för yngsta dottern efter 1/2-1 års besvär. Det är ingen diagnos man stämplar en 10-åring med! Absolut inte heller med en "ME" diagnos.

Kan intygen komma från Gotfrieskliniken?

Utredning och lex Maria anmälan bums! Är det Gotfries som borde skiten omedelbart stängas ner.
Är det någon annan läkare som låtit sig övertalas att skriva dessa intyg - på samma sätt som skolan verkar ha låtit sig övertalas/övertygas - så borde vederbörandes legitimation sitta löst.

Tittade som hastigast på deras hemsida och måste erkänna att jag blev aningen skeptisk. Vad innebär att kliniken fr.o.m. januari 2017 har förlorat avtalet med Västra Götalandsregionen? Och att de lägger till ett utropstecken (!) när de konstaterar att verksamheten bedrivs i privat regi, känns som om kliniken på något sätt försöker överkompensera för någonting

Btw. när de t.o.m. stavar fel på ordet symtom (de envisas med att använda den i Sverige inte helt korrekta stavningen "symptom"), så undrar man hur vetenskapligt underbyggd verksamheten är. Kanske en petitess i sammanhanget, men ändå...

Dessutom verkar kliniken ha ifrågasatts gällande sina behandlingar av bl.a. två allmänläkare och en överläkare i psykiatri, enligt https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2015/03/13/ivo-ifragasatter-vastsvensk-vard-av-kroniskt-trotthetssyndrom/
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-02-12 kl. 00:19.
Citera
2018-02-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Har du sett filmen eller hur känner du till dess existens annars?

Nej jag har inte sett den med egna ögon.
Jag tillhör varken anhörig eller utredare, däremot finns det andra som sett den.
Mer behöver jag inte säga, du verkar vara en ovanligt intelligent person med genomtänkta inlägg så du kan säkert lista ut hur det ligger till.
Däremot skulle det vara intressant med ursprungslandet för de där intygen/läkarintygen då jag starkt misstänker att åtminsonde ett av dom inte är svenskspråkigt....
Sedan är det inte barnens ”diagnos” som är det intressanta i det hela.......
Citera
2018-02-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Vi håller på med avancerade gissningslekar här… Några försöker leda oss på spåret, andra desinformerar på ett övertygande sätt. Det visar sig att konstiga infobrev cirkulerar i byn...

Flera personer påstår att Agnes tillstånd försämrades drastiskt kring den 3-e advent. Men på vilket sätt? Var hon medvetslös eller tvärtom, haft ett utbrott mot föräldrarna? Någon skrev här att Agnes sa att hon inte ville leva. Har hon försökt ta livet av sig kring den 3-e advent? Hon kanske har lyckats till slut?
Rätta mig om jag har fel.

Du är inte helt fel ute.....
Citera
2018-02-11, 23:49
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men VARFÖR skulle föräldrarna vilja ha 2 friska barn hemma. Det verkar ju väldigt jobbigt med lärare som kommer dit osv.
Det är där NPD kommer in. Narcissistic Personality Disorder.
https://wehavekids.com/family-relationships/The-Child-Victim-of-a-Narcissistic-Personality-Disordered-Parent
En förälder vill inte att barnen interagerar med verkligheten därute, vill inte att barnen ska få egna liv med kompisar och allt. Jag säger inte att det är så gällande denna familj i Bjärred, men om barnen egentligen var friska KAN denna störning spelat in.
Citera
2018-02-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Jag tillhör varken anhörig eller utredare, däremot finns det andra som sett den.
Mer behöver jag inte säga, du verkar vara en ovanligt intelligent person med genomtänkta inlägg så du kan säkert lista ut hur det ligger till.
Däremot skulle det vara intressant med ursprungslandet för de där intygen/läkarintygen då jag starkt misstänker att åtminsonde ett av dom inte är svenskspråkigt....

Håller med dig till 100 % där.För detta är ofattbart och osannolikt för alla 😢Hur tror ni inte anhöriga har det just nu. Det här kunde ingen förutse precis som rektorn sa.Och inte var de ensamma och isolerade heller som vissa vill påskina.De var en högst vanlig familj i övre medelklassen....
Citera
2018-02-11, 23:52
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men ta och tänk efter. Om det är " kronisk trötthet"eller sjukdomen "ME" som spekulerats om hit och dit. Så är detta en oklar sjukdom utan klara diagnostiska fynd vars sjukdomsförlopp man inte har en aning om.

Om vi förutsätter att det handlar om "ME" baserat på HBs kontakter med den icke godkända kliniken Gotfries, kombinerat med att de sökte behandling i Tyskland med ljus och lycka och att rektorn gått ut med att det rörde sig om "kronisk trötthet". Ja då finns det inga vetenskapligt belagda negativa besked som kan lämnas om denna sjukdom. Ingen vet och inget är vetenskapligt belagt. Det finns inga erkända studier som kan säga något om en prognos.

Skulle snart-professorn OH verkligen gå på en information som inte har några vetenskapliga belägg?
Vad för negativt besked om barnens sjukdom skulle överhuvudtaget ha kunnat lämnas runt 3:e öadvent? Och även om det skulle vara fallet - vilket torde vara helt omöjligt om barnen sjukdom handlade om "ME" - påstår någon att det gällde äldsta dottern Agnes - varför mördas då Moa?

Prognosen för ME/CFS har i vetenskapliga studier generellt sett visat sig vara dålig. En dansk studie från 2006 drar till exempel slutsatsen: ”CFS patients exhibit severe, long-term functional impairment. Substantial improvement is uncommon, less than 6%.” (Andersen et al, J Psychosom Res).

Så visst finns det evidens. Men du ser bara det du vill se.
Citera
2018-02-11, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw

Ok, tack för svar.
Beträffande intyg har jag redan svarat på dina frågor i tråden.
Håller dessutom med om att barnens diagnos är underordnad i denna historia.
Citera
2018-02-12, 00:09
Medlem
Geggamojas avatar
Hur tänkte sig OH att han skulle kunna jobba som professor i Uppsala? Eller kunde han jobba hemifrån Bjärred? Gick diskussipnerna höga emellan föräldrarna under julhelgen?
Citera
2018-02-12, 00:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tittade som hastigast på deras hemsida och måste erkänna att jag blev aningen skeptisk. Vad innebär att kliniken fr.o.m. januari 2017 har förlorat avtalet med Västra Götalandsregionen? Och att de lägger till ett utropstecken (!) när de konstaterar att verksamheten bedrivs i privat regi, känns som om kliniken på något sätt försöker överkompensera för någonting

Btw. när de t.o.m. stavar fel på ordet symtom (de envisas med att använda den i Sverige inte helt korrekta stavningen "symptom", så undrar man hur vetenskapligt underbyggd verksamheten är. Kanske en petitess i sammanhanget, men ändå...

Dessutom verkar kliniken ha ifrågasatts gällande sina behandlingar av bl.a. två allmänläkare och en överläkare i psykiatri, enligt https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2015/03/13/ivo-ifragasatter-vastsvensk-vard-av-kroniskt-trotthetssyndrom/

Skulle tro att du lyckats slå huvet på en besvärlig nöt med "symtom". Jag vet inte varför den stavningen har anbefallts i svenskan men jag skulle kunna tro att det har att göra med att man tänkt sig att de som har symtom ska kunna stava till ordet. En inte helt dum tanke.

Det tråkiga är väl att det heter symptom på en farlig massa andra språk, efter grekiska σύμπτωμα, där pi:et är synligt som ordets fjärde bokstav (sitter visst ihop med t, ser jag: σύμ π τωμα). En farlig massa andra ord inom medicinens område (och anatomin etc., ja alla möjliga vetenskaper) kommer förstås från grekiskan och delas ofta som lånord av västerländska språk. Så den som tror sig göra rätt kan göra fel...

Så för säkerhets skull rekommenderar man numera nog inte endera utan tillåter båda.

Jag skulle inte dra några växlar ur det, tror jag.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-12 kl. 00:22.
Citera
2018-02-12, 00:31
Medlem
Citat:
Hur tänkte sig OH att han skulle kunna jobba som professor i Uppsala? Eller kunde han jobba hemifrån Bjärred? Gick diskussipnerna höga emellan föräldrarna under julhelgen?

Sökte han professuren i Uppsala?
Citera
2018-02-12, 00:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Han tänkte inte på det längre då. Eftersom frågan om han skulle anställas som adjungerad professor i Uppsala (efter förslag från en av deras egna professorer) inte togs upp under det första fakultetsmötet i höstas, vilket var planen enligt protokollet från mötet i juni, kan man lugnt anta att han inte längre var intresserad av den tjänsten och meddelat dem det under sommaren.
Han hade troligen fått "löfte" om en professorsanställning i Lund istället (då de gärna ville behålla honom) och ombetts att skicka in en ansökan om befordran.
Antingen gjorde han det och var glad över att få jobba som professor i Lund i framtiden, vilket motsäger att han skulle ha planerat dessa mord.
Ëller så var ansökan om befordran bara ett i raden av djävulska försök att bättra på sitt eftermäle och/eller för att ingen skulle misstänka att morden faktiskt var planerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in