2018-02-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är bara att konstatera att utredningen är ännu sämre än man trott. Totalt jävla fiasko.

Man hör ju alltid att de tidigaste förhören är de som bäst speglar minnesbilderna, så spelar det ju ingen roll om den som skriver ner dem är så jävla inkompetent att den inte klarar att rätt återge det som sägs.
Sannolikt kan man rakt av anta att detta "fenomen" gäller alla vittnen i MOP.

Dessutom, hur är det möjligt att det ens får hända?
2 huvudvittnen till statsministermord får lift till polishuset av ett tredje vittne i dennes taxi.
Man häpnar.
Om detta är standardförfarande så förstår man om Stockholmspolisen ansåg sig behöva klippa o klistra ihop egna bevis för att få nån dömd.

Jag har tänkt många gånger att här sitter vi och sliter vårt hår och försöker att få saker och ting att gå ihop, medan en timmes samtal i samma rum med några av nyckelvittnena snabbt skulle klarlägga en hel del av detta.

Intressant uppgift i Hages bok att Lena Andersson håĺler på och kontaktar vittnen just för att få händelseförloppet att klarna. Jag hoppas hon lyckas, och att hon publicerar!
Citera
2018-02-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyMcNasty
Jag har tänkt många gånger att här sitter vi och sliter vårt hår och försöker att få saker och ting att gå ihop, medan en timmes samtal i samma rum med några av nyckelvittnena snabbt skulle klarlägga en hel del av detta.

Intressant uppgift i Hages bok att Lena Andersson håĺler på och kontaktar vittnen just för att få händelseförloppet att klarna. Jag hoppas hon lyckas, och att hon publicerar!

Det hinner hon nog inte innan PU är klara.
Citera
2018-02-10, 23:26
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Håller helt med!

Hur säkra är vi på detta i olika steg med olika storlekar på foliehatten?

(Att det uppgetts vet jag, men många alibi i MOP har senare spräckts)

Ja, det är frågan det. Postade detta dokument för några år sedan (såg att det var uppe i tråden återigen för ett tag sedan) med anledning av Stefan Svenssons alibi under mordnatten. Han finns ju omnämnd i Lingärdes dokument som bekant.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:P3K74ynwkXAJ:www.antipoachingunit.o rg/SS%2520info+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Edit, dokumentet tar ju inte upp alibit dock men han skall ju ha varit i norrland på repövning.
Senast redigerad av riskybizzy 2018-02-10 kl. 23:43.
Citera
2018-02-11, 00:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Håller helt med!

Hur säkra är vi på detta i olika steg med olika storlekar på foliehatten?

(Att det uppgetts vet jag, men många alibi i MOP har senare spräckts)

Det har aldrig kommit fram några fakta som visat på att Stefan Svensson var i Stockholm Mordkvällen.
Citera
2018-02-11, 00:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, det är frågan det. Postade detta dokument för några år sedan (såg att det var uppe i tråden återigen för ett tag sedan) med anledning av Stefan Svenssons alibi under mordnatten. Han finns ju omnämnd i Lingärdes dokument som bekant.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:P3K74ynwkXAJ:www.antipoachingunit.o rg/SS%2520info+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Edit, dokumentet tar ju inte upp alibit dock men han skall ju ha varit i norrland på repövning.

Vad för övning var det fråga om? Med tanke på teorier om andra övningar på andra ställen den kvällen.
Citera
2018-02-11, 00:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Förhören förefaller mer och mer mest bestå av lösryckta småbitar ur ett större sammanhang. Oorganiserat och virrigt.
Citera
2018-02-11, 00:28
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Vad för övning var det fråga om? Med tanke på teorier om andra övningar på andra ställen den kvällen.

"Föranleder ej vidare åtgärd då verkställd utredning visat att polisman C vid
tiden för iakttagelser av ”skuggan” fullgjort tjänstgöring vid K4 Arvidsjaur
under sådana förhållanden att han kan avföras från utredningen"

s. 332 i GK (s. 62 i dokumentläsaren)

http://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2
Citera
2018-02-11, 00:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vilka källor går du på här? Min källa säger att det var John Foster Dulles som bakom ryggen på Truman besökte Sydkorea och uppmanade det landets ledning att med en serie mindre anfall över gränsen provocera Nordkorea att gå till anfall på bred front. Detta samtidigt som Truman tillkännagav att USA INTE skulle intervernera på varken Taiwans eller Sydkoreas sida i händelse av uppblossande av militär konflikt.

När det ”oprovocerade” anfallet kom med sådan kraft, blev det istället politiskt omöjligt för Truman att inte sända in Marinen och, därmed de facto dra igång det Kalla kriget.

I.F. Stone - The Hidden History of the Korean War, 1950-1951: A Nonconformist History of Our Times (1988).

https://www.amazon.com/Hidden-History-Korean-1950-1951-Nonconformist/dp/0316817708

Kathryn Weathersby är en jag läst som är kunnig på koreakriget. Josef Stalin gav Kim Il-Sung klartecken till anfallet på Sydkorea i april 1950. Förutsatt att Kim hade Mao Zedongs stöd för attacken , vilket han fick i början av maj samma år.

Den ryske krigsveteranen general Bashilev åkte till Kim som ledande rådgivare. Frivilliga Nordkoreaner hade spelat en viktig roll i kinesiska kommunistarmens seger över kuomintang. När de återvände lät Mao dem behålla sina vapen i och gav Kim en stridsvan arme som både i manskap och utrustning var vida överlägsen vad Syngman Rhee kunde ställa på benen. Harry Trumans känslor inför Rhee visas av att han nekat denne de tunga och moderna vapen han bett om.

USAs intentioner visas av hur totalt oförberedda man var på den kommunistiska överfallsattacken. USA var en hårsmån ifrån att definitivt kastas ut från den koreanska halvön. Det nybildade CIA hade misslyckats fullständigt att ge varningar om vad som var i görningen .

I det diplomatiska spelet körde Truman totalt över Stalin som vid denna tid bojkottade FNs säkerhetsråd. Men sedan fick den amerikanske presidenten nya problem med en öppet fronderande Douglas MacArthur och 300000 invaderande kineser . Kriget är inte slut men vapenstilleståndet har hållit i 65år

Ovanstående är ett spännande ämne men påverkan på MOP är mikroskopisk . Gäller att inte vara totalt OT. Den enda relevanta koppling jag kan tänka mig mot MOP är Åke J Eeks arbete för Koreanska CIA(KCIA). Att jobba för en så blodig diktator som Syngman Rhee är ingen merit även om det sker i anti-kommunismens namn.
Citera
2018-02-11, 00:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

En militär repövning i Norrbotten. Det var sådana i Sverige innan vi fick en statsminister som såg försvarsmakten som ett särintresse.
Citera
2018-02-11, 00:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Hon är en mycket klok kvinna. En av de få i etablissemanget som vågar ifrågasätta Lisbeth Palmes uppgifter om MOP.
Citera
2018-02-11, 01:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hon är en mycket klok kvinna. En av de få i etablissemanget som vågar ifrågasätta Lisbeth Palmes uppgifter om MOP.
Hon har haft en konfliktsituation från en traumatisk händelse. LP ville knuffa bort henne från OP medan hon själv ville fortsätta med upplivningsåtgärder. Men hon ifrågasätter inte vad jag vet LPs identifiering av CP.

LP ansåg uppenbarligen att en snabb operation var det enda som kunde göras.
Citera
2018-02-11, 01:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hon har haft en konfliktsituation från en traumatisk händelse. LP ville knuffa bort henne från OP medan hon själv ville fortsätta med upplivningsåtgärder. Men hon ifrågasätter inte vad jag vet LPs identifiering av CP.

LP ansåg uppenbarligen att en snabb operation var det enda som kunde göras.

Det är Lena Andersson som avses
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in