2018-02-10, 19:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En reflektion då jag ser tvåhandsfattning i "din" bild. Om jag inte minns fel så sägs det att GM tog tag i Palmes "axel". Jag har själv bara skjutit med den gamla M07an men jag antar att du med den bakgrund du påskiner skjutit revolver och kan upplysa oss andra om hur det skulle vara att avfyra två snabba skott tillämpat med enhandsfattning under de omständigheter som rådde. Första träff är uppenbart sannolikt men vad säger du om ett andra skott, förslagsvis mot LP?

Lite OT angående Stalin och Vietnam. Jag talade med en pensionerad amerikansk officer som tjänstgjort som team leader för LRP i Vietnam. Hans uppfattning var att USA efter WWII inte skulle klara ett tvåfrontskrig i Asien och Europa och med USSRs 80 divisioner i Östeuropa redo för marschorder mot Paris efter WWII vore förlust i Vietnam och dominoteorin något USA inte kunde kosta på sig. Hellre 50 000 döda amerikaner än tvåfrontskrig.

Jag klippe ihop bilderna snabbast möjliga för att visa det absurda i LPs reaktion efter föreslaget vapen. Så det är mycket som inte stämmer på bilderna. Jag har skjutit .357, nu är det inte mitt vapen, det är tungt och kräver träning för att hantera rätt speciellt med en hand (tungt som en spädgris och sparkar som en vildåsna som LGWP säger) , om man vill förstå lite utan att gå med i en skytteförening så kan man börja med att surfa runt på youtube där man kan se alla sorters människor skjuta på alla tänkabara sätt med .357. I skytteklubben var man bodybuilders, kustjägare, unga och vältränade men att det tar ett tag att rätta till siktet efter ett skott är klart.

Detta är rätt ammo men inte rätt vapen men man ser tydligt att kicken tar i hela kroppen:
https://www.youtube.com/watch?v=5gx5Q7AV2-k

detta är ett kraftigare vapen (jaja jag vet) men kvinnan illustrerar ändå hur en lättare persons kropp reagerar (jaja på kraftigare ammo/cal):
https://www.youtube.com/watch?v=WDcsW7ZEcAQ

Mynningsflamman ser större ut i verkligenheten då den på video ofta hamnar mellan filmrutorna, speciellt i februarinatten borde den ha synts väl.

https://www.youtube.com/watch?v=GStYwmALW1I

ljudet på en videokamera är gjort för att tryckas ihop till samma intervall så det ger ingen rättavisa till hur högt det låter eller en hur det låter.

https://www.youtube.com/watch?v=4G7wFozMeNM

(jaja det finns massor att detaljer påpeka i dessa filmer, posta bättre istf att gnälla... )

Kraftigare ammo/cal (jag vet), samma märke, så kan det gå om man inte är tränad:
https://www.youtube.com/watch?v=oe3ompzpJl8
https://www.youtube.com/watch?v=SqcrmfKp-lk

är själv lite tveksam om det var första eller andra skott som sänkte OP, men det är en viktig fråga.
När gärningsmannen vänder och tittar på mordplatsen (är det något mer jag kan göra) så håller flera bilar redan på att stanna och vända. Då vill man inte bränna av en kanon till onödan.
Senast redigerad av heheho 2018-02-10 kl. 20:31.
Citera
2018-02-10, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Globalresearch menar , menar du allvar. En sida full av NWO smörja. På en så låg nivå att den knappt är kommenterbar. Artikeln du skickar är ett bra exempel. Här anklagas USA för att ha startat Koreakriget när det var Stalin som i sin berusning över atombomben triggade Kim kl Sung att gå till attack.
Vilka källor går du på här? Min källa säger att det var John Foster Dulles som bakom ryggen på Truman besökte Sydkorea och uppmanade det landets ledning att med en serie mindre anfall över gränsen provocera Nordkorea att gå till anfall på bred front. Detta samtidigt som Truman tillkännagav att USA INTE skulle intervernera på varken Taiwans eller Sydkoreas sida i händelse av uppblossande av militär konflikt.

När det ”oprovocerade” anfallet kom med sådan kraft, blev det istället politiskt omöjligt för Truman att inte sända in Marinen och, därmed de facto dra igång det Kalla kriget.

I.F. Stone - The Hidden History of the Korean War, 1950-1951: A Nonconformist History of Our Times (1988).

https://www.amazon.com/Hidden-History-Korean-1950-1951-Nonconformist/dp/0316817708
Citera
2018-02-10, 19:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
I domen står att Stefan Svensson sexutnyttjat två flickor och en pojke. Han är en mycket obehaglig kvinnoplågande skitstövel av stora mått. Hösten -86 plockade han rättsvidrigt ut nazzepolaren knäcke-Calle Lundström rättsvidrigt ur finkan.

Håller helt med!

Citat:
Däremot var han i Norrbotten i samband med en repövning vid tiden för MOP och därmed knappast inblandad.

Hur säkra är vi på detta i olika steg med olika storlekar på foliehatten?

(Att det uppgetts vet jag, men många alibi i MOP har senare spräckts)
Senast redigerad av heheho 2018-02-10 kl. 20:04.
Citera
2018-02-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag klippe ihop bilderna snabbast möjliga för att visa det absurda i LPs reaktion eller föreslaget vapen. Så det är mycket som inte stämmer på bilderna. Jag har skjutit .357, nu är det inte mitt vapen, det är tungt och kräver träning för att hantera rätt speciellt med en hand (som en spädgris som LGWP säger) , om man vill förstå lite utan att gå med i en skytteförening så kan man börja med att surfa runt på youtube där man kan se alla sorters människor skjuta på alla tänkabara sätt med .357. I skytteklubben var man bodybuilders, kustjägare, unga och vältränade men att det tar ett tag att rätta till siktet efter ett skott är klart.

Detta är rätt ammo men inte rätt vapen men man ser tydligt att kicken tar i hela kroppen:
https://www.youtube.com/watch?v=5gx5Q7AV2-k
detta är ett kraftigare vapen (jaja jag vet) men kvinnan illustrerar ändå hur en lättare persons kropp reagerar:
https://www.youtube.com/watch?v=WDcsW7ZEcAQ

Mynningsflamman ser större ut i verkligenheten då den på video ofta hamnar mellan filmrutorna, speciellt i februarinatten borde den ha synts väl.

https://www.youtube.com/watch?v=GStYwmALW1I

ljudet på en videokamera är gjort för att tryckas ihop till samma intervall så det ger ingen rättavisa till hur högt det låter eller en hur det låter.

https://www.youtube.com/watch?v=4G7wFozMeNM

(jaja det finns massor att detaljer påpeka i dessa filmer, posta bättre istf att gnälla... )

är själv lite tveksam om det var första eller andra skott som sänkte OP, men det är en viktig fråga.
När gärningsmannen vänder och tittar på mordplatsen (är det något mer jag kan göra) så håller flera bilar redan på att stanna och vända. Då vill man inte bränna av en kanon till onödan.

Tack för din utläggning. Nu var det inte rent allmänna effekter av skytte jag sökte utan erfarenhet av tillämpat skytte med revolver. Min tanke är att GM är fokuserad på att skjuta ett eller två skott och sedan fly.

* Vid Dekorima memorerar han hur paret Palme passerar honom och sitt eget agerande.
* Något motstånd före första skottet räknar han inte med.
* Huvudmålet är Olof Palme
* Ett snabbt andra skott med risk för att missa = ? % givet att han räknar med att andrahandsmålet
- inte ändrar kroppsposition
- ändrar kroppsposition
Det är ju inte som i grekisk-romersk brottning där den som attackerar söker en öppning och timar attacken. En kula bryter igenom allt försvar men missar om målet flyttar på sig. Förflyttning är också skydd brukar det ju heta. Men tack i alla fall för ditt svar.

Min tanke är att GM bestämde allt i förväg och därför missade andra skottet. Han hade inte sinnesnärvaron att vänta den extra sekunden för att rikta rätt och träffa.
Senast redigerad av Utredaren 2018-02-10 kl. 20:29.
Citera
2018-02-10, 20:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Tack för din utläggning. Nu var det inte rent allmänna effekter av skytte jag sökte utan erfarenhet av tillämpat skytte med revolver. Min tanke är att GM är fokuserad på att skjuta ett eller två skott och sedan fly.

* Vid Dekorima memorerar han hur paret Palme passerar honom och sitt eget agerande.
* Något motstånd före första skottet räknar han inte med.
* Huvudmålet är Olof Palme
* Ett snabbt andra skott med risk för att missa = ? % givet att han räknar med att andrahandsmålet
- inte ändrar kroppsposition
- ändrar kroppsposition
Det är ju inte som i grekisk-romersk brottning där den som attackerar söker en öppning och timar attacken. En kula bryter igenom allt försvar men missar om målet flyttar på sig. Förflyttning är också skydd brukar det ju heta. Men tack i alla fall för ditt svar.

Min tanke är att GM bestämde allt i förväg och därför missade andra skottet. Han hade inte sinnesnärvaron att vänta den extra sekunden för att rikta rätt och träffa.

Ja, det kan han ha klarat och det kan ha gått till så och han kan ha förberett sig så. Jag har skjutit en del, även olika typer av combat och där finns ju lite olika mönster.
En yrkesmördare (som är något helt annat) har ofta ett (eller flera ) inövade skjutmönster , typ två i huvudet och två i hjärtat. En riktig yrkesmördare av stats-kaliber vet var i huvudet man siktar för att inte offret skall skjuta först eller dra av ett skott i spasm eller trycka på ett bombbälte. Jag har sett den manualen.
En inhyrd legosoldat är nog inte så sofistikerad han skjuter nog ett, och sedan ett till om det rör på sig fortfarande som han gjort i afrikanska bushen många gånger på både människor och djur.
Samtliga bör ha tänkt på att revolvern har begränsad trumma och de kan vara bra att spara en del till flyktvägen. Det tar relativt lång tid att ladda springande. Här har han säkert tänkt innan, att han inte skall bränna av för många ifall nått går väldigt fel och 5 livvakter plötsligt dyker upp eller ett gäng privatpoliser. Max två bör räcka.
Har ingen smart input på varför LP sköts som hon gjorde eller vilket skott som fällde Palme.
Helt klart att man slår i marken väldigt fort efter att ha fått ryggraden avskjuten.
Man kan också skjuta upp till 5 skott i sekunden med vapnet om man är expert men det är ovanligt.
Som motvalskärring är jag lite inne på "itdemokratis" idéer; första skottet menat framifrån men missar, andra bakifrån dödar (både op och gm vrider sig under skottdramat). LP träffas av första skottet av misstag.
Men jag tror ju mer att GM handlade i affekt efter att legosoldaten "frusit" (lingärde) och kanske inte var så genomtänkt men att han däremot var mycket van vid sitt vapen (som inte behöver var .357 om kulorna är falska)
Citera
2018-02-10, 21:09
Medlem
hehehos avatar
Har tillgång till s&W .357 och liknande ammo. Funderar på att lägga upp en video med Lisbet som "skyltdocka". Funderar på hur man bäst illustrerar ljudvolymen och tryckvågen så att det går igenom rutan, kraften i situationen alltså. Vet dock inte riktigt hur bäst.
Förslag emottages.
Citera
2018-02-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ja, det kan han ha klarat och det kan ha gått till så och han kan ha förberett sig så. Jag har skjutit en del, även olika typer av combat och där finns ju lite olika mönster.
En yrkesmördare (som är något helt annat) har ofta ett (eller flera ) inövade skjutmönster , typ två i huvudet och två i hjärtat. En riktig yrkesmördare av stats-kaliber vet var i huvudet man siktar för att inte offret skall skjuta först eller dra av ett skott i spasm eller trycka på ett bombbälte. Jag har sett den manualen.
En inhyrd legosoldat är nog inte så sofistikerad han skjuter nog ett, och sedan ett till om det rör på sig fortfarande som han gjort i afrikanska bushen många gånger på både människor och djur.
Samtliga bör ha tänkt på att revolvern har begränsad trumma och de kan vara bra att spara en del till flyktvägen. Det tar relativt lång tid att ladda springande. Här har han säkert tänkt innan, att han inte skall bränna av för många ifall nått går väldigt fel och 5 livvakter plötsligt dyker upp eller ett gäng privatpoliser. Max två bör räcka.
Har ingen smart input på varför LP sköts som hon gjorde eller vilket skott som fällde Palme.
Helt klart att man slår i marken väldigt fort efter att ha fått ryggraden avskjuten.
Man kan också skjuta upp till 5 skott i sekunden med vapnet om man är expert men det är ovanligt.
Som motvalskärring är jag lite inne på "itdemokratis" idéer; första skottet menat framifrån men missar, andra bakifrån dödar (både op och gm vrider sig under skottdramat). LP träffas av första skottet av misstag.
Men jag tror ju mer att GM handlade i affekt efter att legosoldaten "frusit" (lingärde) och kanske inte var så genomtänkt men att han däremot var mycket van vid sitt vapen (som inte behöver var .357 om kulorna är falska)

Tack, det var lite det här jag sökte. Manualen du skriver om vore intressant att studera. Jag har följande uppfattning med reservation för att alla inte håller med.

* Paret Palme går arm i arm med LP till höger, sett bakifrån.
* Olof Palme skjuts bakifrån från nära håll och faller i stort sett rakt ner.
* LP dras neråt åt vänster av OPs livlösa kropp.
* Hennes kappa följer naturligtvis med i rörelsen av kroppen
* Om jag inte minns fel så är ingångshålet i kappan lägre än utgångshålet just beroeende på detta.

Min slutsats är då att GM memorerade lite för mycket och kunde inte bryta sitt agerande i ett snabbt läge när verkligheten inte stämde med hans mentala bild. Han förlitade sig för mycket på sin övermakt, skjutvapen, och räknade inte att offer nr två skulle klara sig. Mörker, kläder, förändrad kroppsposition och okoncentrerat tänkande leder till missat andra skott.
Citera
2018-02-10, 21:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Tack, det var lite det här jag sökte. Manualen du skriver om vore intressant att studera. Jag har följande uppfattning med reservation för att alla inte håller med.

* Paret Palme går arm i arm med LP till höger, sett bakifrån.
* Olof Palme skjuts bakifrån från nära håll och faller i stort sett rakt ner.
* LP dras neråt åt vänster av OPs livlösa kropp.
* Hennes kappa följer naturligtvis med i rörelsen av kroppen
* Om jag inte minns fel så är ingångshålet i kappan lägre än utgångshålet just beroeende på detta.

Min slutsats är då att GM memorerade lite för mycket och kunde inte bryta sitt agerande i ett snabbt läge när verkligheten inte stämde med hans mentala bild. Han förlitade sig för mycket på sin övermakt, skjutvapen, och räknade inte att offer nr två skulle klara sig. Mörker, kläder, förändrad kroppsposition och okoncentrerat tänkande leder till missat andra skott.

Ja kan vara så. Det är ju också riktigt att pipmynningen bara behöver flyttas relativt sett ett par millimeter så skjuts Lisbets ryggrad av i stället för att skada kappan (och det är många kroppar och kroppsdelar i rörelse här) .

lite skytte-OT om denne duktige svensk, mackägare och "Århundradets skytt i Världen":
http://www.skyttesport.se/Information/Nyheter/Nyhetsarkiv2009/MrSkyttefyller75ar
tränade en CIA-agent jag känner i skytte på 80-talet. Killen jag känner har fortfarande absoluta amerikanska rekordet i någon klass.
Senast redigerad av heheho 2018-02-10 kl. 21:27.
Citera
2018-02-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ja kan vara så. Det är ju också riktigt att pipmynningen bara behöver flyttas relativt sett ett par millimeter så skjuts Lisbets ryggrad av i stället för att skada kappan (och det är många kroppar och kroppsdelar i rörelse här) .

Tack för svaret. Att spekulera vidare i de processer som pågår fysiskt, fysiologiskt och kognitivt ser jag inte som givande. En sak som intresserar mig fysikaliskt är vad som händer i skottögonblicket med de krafter som verkar då.

* Första skottet avfyras. Krutexplosionen förbränner syret omkring revolvern och ett undertryck uppstår.
* Kulan färdas kort väg och träffar OP i ryggpartiet.
* Vävnadsfragment, blod och fragment från kläder slits loss mekaniskt och "virvlar fritt".
* Undertrycket utjämnas och suger åt sig dessa fragment som avsätter sig på revolvern och binder mordvapnet till dådet.

Med dina kunskaper i fysik kan detta vara ett rimligt scenario?
Citera
2018-02-10, 21:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Tack för svaret. Att spekulera vidare i de processer som pågår fysiskt, fysiologiskt och kognitivt ser jag inte som givande. En sak som intresserar mig fysikaliskt är vad som händer i skottögonblicket med de krafter som verkar då.

* Första skottet avfyras. Krutexplosionen förbränner syret omkring revolvern och ett undertryck uppstår.
* Kulan färdas kort väg och träffar OP i ryggpartiet.
* Vävnadsfragment, blod och fragment från kläder slits loss mekaniskt och "virvlar fritt".
* Undertrycket utjämnas och suger åt sig dessa fragment som avsätter sig på revolvern och binder mordvapnet till dådet.

Med dina kunskaper i fysik kan detta vara ett rimligt scenario?

Ja det är ju ett känt fenomen, framför allt inne i pipan (och precis runt mynningen) samlas partiklar från offret även dna och annat i omgivningen. Vad jag förstår när man skjuter i luft så är denna effekt mest begränsad till pipans insida, där uppstår ett kraftigt sug som suger in partiklar när gaserna avkyls.
Detta har man vetat sedan 1934 men man brukar föredra "contact shots" och gärna i huvudet för att hitta användbara spår i pipan. DNA som sugs in är väl skyddad om vapnet inte använts igen och har använts i många rättagångar. Det är också testats noggrant på nedsövda djur och konstgjorda material under 70 års tid. Självmord (som är många med vapen i usa har använts i stora studier) Så ämnet är välstuderat.
...mycket är ju annars riktiat framåt, ingångshålet är litet med utgånghålet har helt andra möjligheter att ta med sig vävnad ut.
Ingångshål utan påsittande skott och med flera klädbariärrer ger mycket begränsade möjligheter.
MOP var väl inte helt påsittande och OP hade många lager kläder. Krutstänk däremot hamnar "all over the place" många meter bort.

Om GM verkligen lägger handen på OPs axel och han inte bär handskar, så går det att hitta dna från honom där (vet att man försökt, även på senare år, men undrar om man verkligen använt riktigt state of the art teknik.)
Citera
2018-02-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ja det är ju ett känt fenomen, framför allt inne i pipan (och precis runt mynningen) samlas partiklar från offret även dna och annat i omgivningen. Vad jag förstår när man skjuter i luft så är denna effekt mest begränsad till pipans insida, där uppstår ett kraftigt sug som suger in partiklar när gaserna avkyls.
Detta har man vetat sedan 1934 men man brukar föredra "contact shots" och gärna i huvudet för att hitta användbara spår i pipan. DNA som sugs in är väl skyddad om vapnet inte använts igen och har använts i många rättagångar. Det är också testats noggrant på nedsövda djur och konstgjorda material under 70 års tid. Självmord (som är många med vapen i usa har använts i stora studier) Så ämnet är välstuderat.
...mycket är ju annars riktiat framåt, ingångshålet är litet med utgånghålet har helt andra möjligheter att ta med sig vävnad ut.
Ingångshål utan påsittande skott och med flera klädbariärrer ger mycket begränsade möjligheter.
MOP var väl inte helt påsittande och OP hade många lager kläder. Krutstänk däremot hamnar "all over the place" många meter bort.

Om GM verkligen lägger handen på OPs axel och han inte bär handskar, så går det att hitta dna från honom där (vet att man försökt, även på senare år, men undrar om man verkligen använt riktigt state of the art teknik.)

Tack igen för svaret men skulle du inte vara motvalls käring. Du håller ju bara med hela tiden.

Min uppfattning är att myndigheterna redan hittat rätt vapen med tekniska bevis som knyter såväl vapnet som person till dådet som GM, men helt enkelt hemlighåller detta. Tack än en gång för dina svar men nu väntar viktigare saker för mig att intressera mig för.
Citera
2018-02-10, 22:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Det där med att den mystiske mannen ville mötas på ett kafe' fick mig att minnas en bok jag läste för några år sedan. PA Skansens Lösenord buss 311. Skansen råkar ut för ett värvningsförsök och kontaktar Säpo som så småningom öveför honom till SSI. Skansens nye hanterare på SSI har en egenhet. Han vill alltid mötas på något av Stockholms kafe'er. Och inte bara pga att det skulle vara en bra mötesmiljö utan mera för att han är förtjust i sötsaker till kaffet... 😊

Kanske en slump, kanske var kafe'erna mötesplats för alla hemliga tjänsterna. Men Skansens bok rör sig om 80-talet och detta med konditori och kafe' sticker ut en del. 😆
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ordagrant ur AHs bok:
"Det är väldigt viktigt att det inte blir fokus på fel saker. Vissa saker ska inte komma ut."
(...)
Han lutar sig tillbaka lite. Förklarar med sin lugna, låga röst att han inte kan berätta så mycket mer för mig. Men att det inte är han, personligen, som håller reda på mig och vad jag gör, vilka jag möter och vilka jag pratar med.
"Det är såklart vårt uppdrag."
Andlöst undrar jag: Har koll på mig? Hur?
"Lyssnar ni av mig?"
"Som sagt ja, vi vet vad du som vittne gör och det är ett av sätten att se till att allt är i sin ordning."
(...)
"Vi måste se till att det är lugnt i landet."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in