2018-02-10, 23:05
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Hittar inte uttalandet nu, men letar på. Det kom rätt så snart efter att den sorgliga nyheten rapporterades.

Jag har också letat och misstänker att kommentaren redigerats bort.
Citera
2018-02-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt skulle livssituationen förbättras för alla sjuka barn med hemundervisning om dom fick ett psykologsamtal varje vecka utan någon förälder närvarande? Vad skulle man kunna uppnå för positiva effekter med den metoden?

Jag tror att skribenten menade att barn som tvingas ha hemundervisning befinner sig i en mycket svår livssituation. De har ofta drabbats av sjukdom, och psykologsamtalen skulle bland annat syfta till att "lära sig att leva med sjukdomen."

Att få en radikalt föränrandrad livsstil - det vill säga, att börja med hemundervisning och förlora den dagliga kontakten med skola och kamrater - innebär antagligen för många barn ett trauma. Att sitta hemma och inte kunna "vara med där allting händer" måste ju vara hemskt, och den upplevelse kan barnen behöva tala om.

Och frågor om hur ens självbild förändras när man tvingas vara bara hemma, och hur ens syn på framtiden förändras - ja, det finns många svåra existentiella frågor att tala med en klok vuxen om. Kanske kan en del barn och unga även behöva KBT-behandling för att bearbeta sitt sätt att se på den egna situationen, och inte gå under av grubblerier om varför detta skulle hända "just mig" och om "hur det ska bli."
Citera
2018-02-10, 23:14
Medlem
Citat:
Om det finns en debatt med läkare som inte vill ge diagnosen ME så borde det vara lätt att belägga det? Finns det en konflikt mellan rektorer som beviljar hemundervisning till sjuka barn och barnpsykologer så borde det gå att belägga? Det är 40 år sedan dom stora institutionerna slopades så det kan knappast kallas modern barnpsykologi och har absolut ingenting att göra med hemundervisning för sjuka barn som idag inte kan vistas i skolan. Har du belägg för det du hävdar?

Orkar inte börja tjafsa om ME igen, du vet nog läget ganska väl eftersom du vill argumentera. Den energi ME anhängare uppvisar för att strida för sin sak är större än offentligt anställda i svensk sjukvård tyvärr. Det finns dock skäl att inte stämpla människor med en så oklar diagnos, som dessuton i princip innebär förnekande av psykiatrisk behandling. Denna artikel är skriven av en kunnig person.
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/12353/LKT0936s2194_2196.pdf

Du kan själv leta upp de artiklar i expressen/aftonbladet där rektor och psykolog (ej skolans) uttalar sig.
Citera
2018-02-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Offentligt anställda läkare vill verkligen inte sätta diagnosen ME, särskilt inte på barn. De patienter som får diagnos driver ofta detta själv, med uppbackning av den ovanligt starka patientföreningen. Barnen har sannolikt fått diagnos genom föräldrarnas starka övertygelse och envisa sökande på olika kliniker, likaledes drev de igenom hemundervisning som barnpsykologer helst vill undvika. Möjligen trodde föräldrarna att de gjorde sina barn en tjänst, sannolikt var de sjuka barnen symtom på en dysfunktionell familj. Samhället har svikit dessa barn, föräldrarnas trovärdighet kan ha försvårat kritiskt tänkande och sunt förnuft.
Precis som de offentlighetsanställda läkarna inte tidigare vågade ställa diagnosen MS trots att vi visade alla symtom för 30 år sedan. De vågade inte vara budbäraren fast de visste.
Senast redigerad av Anel11 2018-02-10 kl. 23:17.
Citera
2018-02-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att skribenten menade att barn som tvingas ha hemundervisning befinner sig i en mycket svår livssituation. De har ofta drabbats av sjukdom, och psykologsamtalen skulle bland annat syfta till att "lära sig att leva med sjukdomen."

Att få en radikalt föränrandrad livsstil - det vill säga, att börja med hemundervisning och förlora den dagliga kontakten med skola och kamrater - innebär antagligen för många barn ett trauma. Att sitta hemma och inte kunna "vara med där allting händer" måste ju vara hemskt, och den upplevelse kan barnen behöva tala om.

Och frågor om hur ens självbild förändras när man tvingas vara bara hemma, och hur ens syn på framtiden förändras - ja, det finns många svåra existentiella frågor att tala med en klok vuxen om. Kanske kan en del barn och unga även behöva KBT-behandling för att bearbeta sitt sätt att se på den egna situationen, och inte gå under av grubblerier om varför detta skulle hända "just mig" och om "hur det ska bli."

Det var nog inte det skribenten menade med veckovisa psykologsamtal utan närvarande föräldrar. Hen insinuerade snarare att det behövs veckovisa kontroller så att inte barn isoleras och görs sjuka av sina föräldrar som dessutom skaffar sig falska läkarintyg för att lura skolan.

Det du skriver är nåt helt annat och bör ske, naturligtvis i samråd med föräldrarna.
Citera
2018-02-10, 23:22
Medlem
Citat:
Orkar inte börja tjafsa om ME igen, du vet nog läget ganska väl eftersom du vill argumentera. Den energi ME anhängare uppvisar för att strida för sin sak är större än offentligt anställda i svensk sjukvård tyvärr. Det finns dock skäl att inte stämpla människor med en så oklar diagnos, som dessuton i princip innebär förnekande av psykiatrisk behandling. Denna artikel är skriven av en kunnig person.
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/12353/LKT0936s2194_2196.pdf

Du kan själv leta upp de artiklar i expressen/aftonbladet där rektor och psykolog (ej skolans) uttalar sig.

Det är alltså din misstro mot sjukdomen som du försöker legitimera genom påståenden om läkare och barnpsykologer? Det är inte ett riktigt hederligt sätt att argumentera. Jag tror inte att det finns särskilt många ME anhängare, däremot finns det ett antal offer. Men jag förstår att du inte håller med mig i detta.
Citera
2018-02-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja precis som du skriver tror jag också gäller.
Förstår egentligen inte hur ME-lobbyn kan ha en så stark patientförening (hur orkar de ) men det är kanske deras friska anhöriga som driver på. I vart fall är deras spridande av felaktig ovetenskaplig information direkt farlig. Folk kan få för sig att de har dessa diffusa symptom och bli förtvilade av pessimistiska prognoser som lobbyn sprider. Lobbyn gör detta för att få mer uppmärkasamhet och öka "allvaret" av ME. Kanske just det som hänt denna familj??

I länken angående "markörer" beskrivs detta:
"Worsening symptoms include chronic fatigue, flu-like symptoms, brain fog (cognitive dysfunction), unrefreshing sleep, chronic pain, orthostatic intolerance, neurally mediated hypotension, POTS and more."
Det är ju besvär som drabbar någon som fått en vanlig influensa eller är bakfull!
POTS är hjärtfrekvensökning när man reser sig upp, hypotension lågt blodtryck och chronical fatigue långvarig trötthet.
Det är riktigt farligt att låtsas om att detta skulle vara någon form av "markörer" för just "ME".
Då skulle de flesta av någon gång varit sjuka i "ME" eller åtmindstonde då och då ha en släng av det. Inte minst efter en bättre utekväll!

Om barnen hade diagnostiseras endast av föräldrarna som därefter puschat på om hemundervisning och tagit till sig ME-lobbyns oseriösa information, är det hög tid att stoppa denna lobby. Att måla upp fasansfulla sjukdomsbilder där livet går ut på att ligga isolerad i sängen och att ingen bot finns - när ingen ens vet hur man kan diagnostisera "ME" eller särskilja från allt annat, är vansinne.

Håller med, trots risk för massa påhopp av ME lobby.
Citera
2018-02-10, 23:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja här har vi svart på vitt hur Polisen ser på dessa mord. Det är Ewa-Gun Westford som uttalar sig, ungefär:
Vi ser detta som en familjetragedi, men vi måste ändå hålla avspärrat som OM det var en brottsplats.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6858561

Dom har sina uttryck om olika brott som kanske inte är särskilt omtyckta. Familjetragedi används för att omgivningen ska veta att det är inom familjen. Utvidgat självmord är en annan jävla smörja man klistrar på vissa mord. Det är ingen grupp självmordskandidater utan mord och självmord, så utvidgat självmord blir väldigt fel.

Och vem vet om det rör sig om ett trippelmord i det här fallet.
Citera
2018-02-10, 23:25
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag har också letat och misstänker att kommentaren redigerats bort.
Ja, hon var kanske lite för snabb med att säga vad hon tänkte. Några kan ha ansett uttalandet olämpligt.
Citera
2018-02-10, 23:25
Medlem
Citat:
Det är alltså din misstro mot sjukdomen som du försöker legitimera genom påståenden om läkare och barnpsykologer? Det är inte ett riktigt hederligt sätt att argumentera. Jag tror inte att det finns särskilt många ME anhängare, däremot finns det ett antal offer. Men jag förstår att du inte håller med mig i detta.

Har du ens läst länken? Att individerna lider och därmed är offer tvivlar jag inte på. Men det finns lämpligare behandling för dessa tillstånd, särskilt för barn, än att isolera sig i hemmet och undvika fysisk aktivitet.
Citera
2018-02-10, 23:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Läsvärt om en mamma som lurat hela omgivningen, inklusive sjukvården, att hennes barn var svårt sjukt. Här var det dock dottern som överlevde.

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/mamman-dee-dees-livslogn-innan-hon-hittades-mordad-/
Ja, men hon var ju också vuxen. Synd att flickorna i Bjärred inte kunde få samma "upprättelse".

Jag tror fortfarande mest på en incesthistoria där sjukdomarna, liksom i ditt exempel, bara är ett påhitt. Den tron har inte minskat av de senaste resonemangen här i tråden.
Rektorn sa att barnen, innan hemundervisningen blev aktuell, var "sjuka med jämna mellanrum". Månne dessa sjukdomstillfällen överensstämde med de dagar Oskar arbetade hemma? Sådana samband vore värda att kontrollera, tycker jag.
Om nu myndigheterna hotade med att utreda flickornas "sjukdom" ordentligt efter årsskiftet, kan man tänka att någon form av panik utbröt. Långa psykologsamtal skulle kunna avslöja både det ena och det andra, samtidigt som de rent somatiska aspekterna skulle vederläggas.
En uppenbar fixering vid döttrarna hade han varje fall. Om inte bara genom att vara drivande när det gäller hemundervisningen, så visar den snabbt hopkokade momstexten också på detta - enligt mig.
Citera
2018-02-10, 23:26
Medlem
Citat:
Det var nog inte det skribenten menade med veckovisa psykologsamtal utan närvarande föräldrar. Hen insinuerade snarare att det behövs veckovisa kontroller så att inte barn isoleras och görs sjuka av sina föräldrar som dessutom skaffar sig falska läkarintyg för att lura skolan.

Det du skriver är nåt helt annat och bör ske, naturligtvis i samråd med föräldrarna.

Så vitt jag förstår hade barnen kontakt med skolans kurator, som jag utgår ifrån tar kontakt med psykolog om hon anser det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in