2018-02-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det då som talar för att andra sidan är annorlunda?
Om månen inte ska lysa på något som är bakom den så är det inte nödvändigt. Men du menar såklart att vore den konvex på baksidan så är den sfärisk. Nej, konvex är inte sfärisk.

Men ingen har ju sett baksidan så det återstår ju att se vad som finns där.
Citera
2018-02-10, 23:32
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Förklara hur "fiskögeeffekten" kan dölja nedre delen av husen.
Mirage, aka spegeleffekten, atmosfär distortion. Det visade han i videon jag postade förut, det ser ut som att horisonten tar slut, men det är en optisk illusion, vidare visar han att man kan se bortom denna "kurvatur" trots spegeleffekten.
Citera
2018-02-10, 23:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Mirage, aka spegeleffekten, atmosfär distortion. Det visade han i videon jag postade förut, det ser ut som att horisonten tar slut, men det är en optisk illusion, vidare visar han att man kan se bortom denna "kurvatur" trots spegeleffekten.

Du kanske inte förstår det men ovan är ingen som helst förklaring till att objekt döljs.
Citera
2018-02-10, 23:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg

Att du inte har sett baksidan är inte samma sak som att ingen har sett baksidan.
Det finns till och med fotografier av baksidan - att du väljer att förneka dessa är inte samma sak som att de inte existerar.
Citera
2018-02-10, 23:55
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du kanske inte förstår det men ovan är ingen som helst förklaring till att objekt döljs.
Du verkar inte ens förstå att man kan se över 11 miles i videon jag postade när man bör kunna se max 3 miles enligt hur jorden bör kröka sig (den matematisk formeln). Ganska komiskt att du inte förstår vad detta innebär
Men som sagt, tror du är ett troll rätt säker på det.
Citera
2018-02-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej det gör det inte.
Dessa videos visar antingen objekt som inte är tillräckligt långt borta för att skymmas av horisonten, eller ovanliga förhållanden med mycket refraktion i atmosfären.
Videon du postade är lite motsägelsefull. Den använder sig vattnets egenskap att alltid finna nivå, att bli platt, för att bevisa att vatten böjer sig. Hur ska ni ha det? Är vattnet platt eller böjt?
Citera
2018-02-11, 00:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Du verkar inte ens förstå att man kan se över 11 miles i videon jag postade när man bör kunna se max 3 miles enligt hur jorden bör kröka sig (den matematisk formeln). Ganska komiskt att du inte förstår vad detta innebär
Men som sagt, tror du är ett troll rätt säker på det.
Ganska komiskt att du inte begriper att man ser längre ju högre upp man är på en glob. Patetiskt att även du faller för skiten på youtube som plattjordare av någon anledning tror mer på än våra läroböcker.

Med ögonen 2 meter över havers yta ser du en skarp gräns mellan himmel och hav 5 km bort. Det är horisonten. Vore jorden platt skulle du inte se en så skarp gräns.
Citera
2018-02-11, 00:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Videon du postade är lite motsägelsefull. Den använder sig vattnets egenskap att alltid finna nivå, att bli platt, för att bevisa att vatten böjer sig. Hur ska ni ha det? Är vattnet platt eller böjt?
Vattnet finner alltid sin nivå exakt vinkelrätt mot tyngdkraftens riktning. Denna riktning är mot klotets mitt vilket leder till att havets yta kröker sig runt jorden.
Citera
2018-02-11, 00:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Visa mig kurvan.
Titta på solen när den går ned i havet, kurvan döljer nedre delen av solen.
Citera
2018-02-11, 00:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om månen inte ska lysa på något som är bakom den så är det inte nödvändigt. Men du menar såklart att vore den konvex på baksidan så är den sfärisk. Nej, konvex är inte sfärisk.

Apollo-astronauterna har sett månens baksida, det har även andar sonder gjort.
Det finns en egen tråd om det.

Menar du attt konvex betyder halvklot?
Citera
2018-02-11, 00:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilken video?
Enligt glob-modellen är inget vatten "platt", allt vatten strävar efter att finna närmaste vägen till jordens centrum, alltså är allt vatten krökt motsvarande jordens radie. Utom möjligtvis i väldigt liten skala, som i ett vattenglas, då ytspänning spelar roll.
Citera
2018-02-11, 01:05
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ganska komiskt att du inte begriper att man ser längre ju högre upp man är på en glob. Patetiskt att även du faller för skiten på youtube som plattjordare av någon anledning tror mer på än våra läroböcker.

Med ögonen 2 meter över havers yta ser du en skarp gräns mellan himmel och hav 5 km bort. Det är horisonten. Vore jorden platt skulle du inte se en så skarp gräns.
Har jag inte påstått. Vem har påstått att man inte ser längre ju högre man kommer? Det är ju precis det man ser från plan exempelvis, men ingen kurvatur där heller.

Om man skall hoppa in i en diskussion är det bra att man förstår vad som diskuteras, vilket du uppenbarligen inte gör.

Och din "att falla för skiten på youtube" - ja du, berätta du hur man kan se 11 miles när man enbart borde kunna se 3 miles enligt vad som står i dina läroböcker LOL

Väntar spänt på ursäkterna som kommer haglandes inom kort (vilka jag redan nämnt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in