Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
Den markören tycker jag är väldigt vilseledande eftersom det ju finns andra psykiska och fysiska sjukdomar som har den. Jag har försökt få svar, i forum och via mail till me-expert, om vad som är skillnaden mellan vanligt utmattningssyndrom och me. Tycker inte att det går att göra en skarp gränsdragning. Som jag tidigare skrivit kan stress och depression också leda till sådan utmattning. Också fibromyalgi har denna markör.
Jag drabbades av en väldigt djup utmattningssyndrom. Jag fick precis alla symtom som nu ingår i ME. Tog mig inte ur sängen på flera år, mörkt rum, ögonskydd, hörlurar mm
Tappade läsförmågan, kunde inte prata, hade inga ord eller hitta igen ord för t.ex. sko utan fick peka. Det gällde allt. Alla synapser till hjärnan hade bränts av.
Jag kunde inte ens tänka en simpel tanke. Det var Tomt.
Det är det mest skrämmande upplevelse jag varit med om i mitt liv. Tror man måste varit med om känslan av att ha tappat hjärnan för att verkligen förstå den innebörden. Vem är man utan tankar?
Läkarna påstod att med tiden skulle synapserna, möjligtvis, repareras och hitta igen varandra. Ingen kunde säga hur lång tid det kunde ta. Men som jag varit skulle jag aldrig bli igen!
Massor med rehabilitering (läkare, sjukgymnast, terapeut, psykolog), medicinering, egenrehabilitering, två golden och intresse för natur i flera år mm hjälpte, men som jag varit det blev jag aldrig. Gjorde en mängd utredningar och bl.a. magnetröntgen. Jag har fått vissa bestående skador i hjärnan, som jag märker av i det dagliga.
Men jfrt med hur det var då, klarar jag mig bra.
Jag har svårt att hitta en klar gräns mellan det jag drabbades av och ME.
Det innebär inte att jag säger att ME inte finns.