2018-02-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt och i vilket sammanhang har du erfarit att offentligt anställda läkare inte vill ge diagnosen ME men gör det mot sin vilja om föräldrar och patientföreningar driver på? Har du något citat eller liknande som visar att barnpsykologer agerar mot att sjuka barn får hemundervisning. Finns det en konflikt mellan rektorer och barnpsykologer i dessa fall? Du låter så säker på din sak så du borde enkelt kunna belägga sanningshalten.

Jag är någorlunda insatt i ME debatten, svensk sjukvård och modern syn på barnpsykologi. Det uttalade sig dessutom en barnpsykolog i pressen angående Bjärred morden om att även svårt sjuka barn, så länge som möjligt, bör få delta i sociala sammanhang med andra barn. Varför tror du Sverige slutat stoppa undan sjuka barn på institutioner och hellre satsar på dyra assistenter så att de kan delta i skola och aktiviteter med andra barn?
Citera
2018-02-10, 22:51
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan om obligatoriska psykologsamtal varje vecka med alla sjuka barn som får hemundervisning. Ja eller nej?

Det var inte mitt förslag, regelbunden avstämning låter rimligt, men varje vecka tveksamt. Att träffa barnen enskilt borde dock ha skett, möjligen gjordes detta men skolan ska ju utreda sig själva. Hoppas denna utredning blir offentlig.
Citera
2018-02-10, 22:52
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack.

Kan vi enas om att en familjetragedi är när en hel familj brinner inne i ett övertänt hus?

Andra saker inom definitionen familjetragedi är att en familj på semesterresa, krockar med en timmerbil, drabbas av Tsunami , dör i flygolycka, och allt anat elände vi läser om i tidningarna som sker utan förvarning.

Det är skillnad på det som är olycka och mord, och särskilt det som är självförvållat när vi diskuterar döttrarna i familjen.
Ja här har vi svart på vitt hur Polisen ser på dessa mord. Det är Ewa-Gun Westford som uttalar sig, ungefär:
Vi ser detta som en familjetragedi, men vi måste ändå hålla avspärrat som OM det var en brottsplats.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6858561
Citera
2018-02-10, 22:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det kan tyckas så, men det är ändå så, att vårdnadshavares synpunkter ska väga tungt.
Ska det finnas psykologssamtal varje vecka eller är det något som borde finnas (jag frågar eftersom jag inte är up to date)?
Vet vi att det inte har funnits? Kanske även en skolpsykolog hade reagerat på barnens stora trötthet och blivit lite ställd? Om sedan föräldrarna uppenbarligen sökte medicinsk hjälp över "hela världen" så hade de inte mycket att sätta emot. Bara invänta svar och göra det bästa i situationen.

Borde finnas i regelverket kring hemundervisning. Jag menar att psykologkontakten ska gälla för alla med hemundervisning, som ett krav varje vecka. Ett samtal baserat på barnets/elevens tänk och känslor.
Inget vårdnadshavare ska kunna avtacka sig.
Citera
2018-02-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Den markören tycker jag är väldigt vilseledande eftersom det ju finns andra psykiska och fysiska sjukdomar som har den. Jag har försökt få svar, i forum och via mail till me-expert, om vad som är skillnaden mellan vanligt utmattningssyndrom och me. Tycker inte att det går att göra en skarp gränsdragning. Som jag tidigare skrivit kan stress och depression också leda till sådan utmattning. Också fibromyalgi har denna markör.

Jag drabbades av en väldigt djup utmattningssyndrom. Jag fick precis alla symtom som nu ingår i ME. Tog mig inte ur sängen på flera år, mörkt rum, ögonskydd, hörlurar mm

Tappade läsförmågan, kunde inte prata, hade inga ord eller hitta igen ord för t.ex. sko utan fick peka. Det gällde allt. Alla synapser till hjärnan hade bränts av. Jag kunde inte ens tänka en simpel tanke. Det var Tomt.

Det är det mest skrämmande upplevelse jag varit med om i mitt liv. Tror man måste varit med om känslan av att ha tappat hjärnan för att verkligen förstå den innebörden. Vem är man utan tankar?

Läkarna påstod att med tiden skulle synapserna, möjligtvis, repareras och hitta igen varandra. Ingen kunde säga hur lång tid det kunde ta. Men som jag varit skulle jag aldrig bli igen!

Massor med rehabilitering (läkare, sjukgymnast, terapeut, psykolog), medicinering, egenrehabilitering, två golden och intresse för natur i flera år mm hjälpte, men som jag varit det blev jag aldrig. Gjorde en mängd utredningar och bl.a. magnetröntgen. Jag har fått vissa bestående skador i hjärnan, som jag märker av i det dagliga.

Men jfrt med hur det var då, klarar jag mig bra.

Jag har svårt att hitta en klar gräns mellan det jag drabbades av och ME.

Det innebär inte att jag säger att ME inte finns.
Citera
2018-02-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag är någorlunda insatt i ME debatten, svensk sjukvård och modern syn på barnpsykologi. Det uttalade sig dessutom en barnpsykolog i pressen angående Bjärred morden om att även svårt sjuka barn, så länge som möjligt, bör få delta i sociala sammanhang med andra barn. Varför tror du Sverige slutat stoppa undan sjuka barn på institutioner och hellre satsar på dyra assistenter så att de kan delta i skola och aktiviteter med andra barn?

Om det finns en debatt med läkare som inte vill ge diagnosen ME så borde det vara lätt att belägga det? Finns det en konflikt mellan rektorer som beviljar hemundervisning till sjuka barn och barnpsykologer så borde det gå att belägga? Det är 40 år sedan dom stora institutionerna slopades så det kan knappast kallas modern barnpsykologi och har absolut ingenting att göra med hemundervisning för sjuka barn som idag inte kan vistas i skolan. Har du belägg för det du hävdar?
Citera
2018-02-10, 22:58
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Jag har sökt det uttalandet utan att lyckas, skulle man kunna få lite hjälp med en länk?
Hittar inte uttalandet nu, men letar på. Det kom rätt så snart efter att den sorgliga nyheten rapporterades.
Citera
2018-02-10, 22:59
Medlem
Läsvärt om en mamma som lurat hela omgivningen, inklusive sjukvården, att hennes barn var svårt sjukt. Här var det dock dottern som överlevde.

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/mamman-dee-dees-livslogn-innan-hon-hittades-mordad-/
Citera
2018-02-10, 23:00
Medlem
Citat:
Jag har sökt det uttalandet utan att lyckas, skulle man kunna få lite hjälp med en länk?
Vet inte hur man länkar men gå in på Facebook bjärred mord så hittar du en länk där om skolan som ransakar sig själva och där står även rektorns uttalande. Där finns två länkar och detta är den översta.
Citera
2018-02-10, 23:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det bör alltid vara kurator/psykolog inblandad i ett sådant beslut, som in i det längsta bör undvikas. Skamligt att ME föreningen har en skrift där en norsk arbetsterapeut (!) på lösa grunder rekommenderar hemundervisning för barn med ME. Om de inte plockat bort det nu. Ovetenskapliga råd av den typen kan få farliga konsekvenser.

Citat:
Offentligt anställda läkare vill verkligen inte sätta diagnosen ME, särskilt inte på barn. De patienter som får diagnos driver ofta detta själv, med uppbackning av den ovanligt starka patientföreningen. Barnen har sannolikt fått diagnos genom föräldrarnas starka övertygelse och envisa sökande på olika kliniker, likaledes drev de igenom hemundervisning som barnpsykologer helst vill undvika. Möjligen trodde föräldrarna att de gjorde sina barn en tjänst, sannolikt var de sjuka barnen symtom på en dysfunktionell familj. Samhället har svikit dessa barn, föräldrarnas trovärdighet kan ha försvårat kritiskt tänkande och sunt förnuft.

Ja precis som du skriver tror jag också gäller.
Förstår egentligen inte hur ME-lobbyn kan ha en så stark patientförening (hur orkar de ) men det är kanske deras friska anhöriga som driver på. I vart fall är deras spridande av felaktig ovetenskaplig information direkt farlig. Folk kan få för sig att de har dessa diffusa symptom och bli förtvilade av pessimistiska prognoser som lobbyn sprider. Lobbyn gör detta för att få mer uppmärkasamhet och öka "allvaret" av ME. Kanske just det som hänt denna familj??

I länken angående "markörer" beskrivs detta:
"Worsening symptoms include chronic fatigue, flu-like symptoms, brain fog (cognitive dysfunction), unrefreshing sleep, chronic pain, orthostatic intolerance, neurally mediated hypotension, POTS and more."
Det är ju besvär som drabbar någon som fått en vanlig influensa eller är bakfull!
POTS är hjärtfrekvensökning när man reser sig upp, hypotension lågt blodtryck och chronical fatigue långvarig trötthet.
Det är riktigt farligt att låtsas om att detta skulle vara någon form av "markörer" för just "ME".
Då skulle de flesta av någon gång varit sjuka i "ME" eller åtmindstonde då och då ha en släng av det. Inte minst efter en bättre utekväll!

Om barnen hade diagnostiseras endast av föräldrarna som därefter puschat på om hemundervisning och tagit till sig ME-lobbyns oseriösa information, är det hög tid att stoppa denna lobby. Att måla upp fasansfulla sjukdomsbilder där livet går ut på att ligga isolerad i sängen och att ingen bot finns - när ingen ens vet hur man kan diagnostisera "ME" eller särskilja från allt annat, är vansinne.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-10 kl. 23:18.
Citera
2018-02-10, 23:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Läkarkåren är splittrad när det kommer till diagnosen ME/CFS och därför vill Försäkringskassan att Socialstyrelsen sätter ner foten.
“Även bland läkarkåren går åsikterna isär gällande etiologi, utredning, behandling och prognos”
- ur Lars-Åke Brattlunds brev till Socialstyrelsen

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/10/19/forsakringskassan-vill-ha-klara-besked-om-me/

Så ser det ut och det betyder att det är mindre sannolikt att offentliga sjukvården har diagnostiserat barnen i detta fallet och att det lutar åt Gottfries.

Citat:
Läkare skriver falska sjukintyg till patienter .
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6783283

2016 fanns det I Sverige finns tre specialmottagningar, ME/CFS-mottagningen på Linköpings universitetssjukhus, Gottfriesmottagningen i Mölndal och Stora Sköndal i Stockholm.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-10 kl. 23:10.
Citera
2018-02-10, 23:02
Medlem
Citat:
Det var inte mitt förslag, regelbunden avstämning låter rimligt, men varje vecka tveksamt. Att träffa barnen enskilt borde dock ha skett, möjligen gjordes detta men skolan ska ju utreda sig själva. Hoppas denna utredning blir offentlig.

Då är vi nog rätt ense. Även jag hoppas innerligt att utredningen blir offentlig. Det är ett så unikt fall att man bör undvika att införa generella rutiner för till exempel alla sjuka barn med hemundervisning baserat på den utredningen. Men den skulle stoppa många spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in