2018-02-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah
Jag fick inte intrycket att hon binder upp sin makes tid och vägrar hemhjälp, snarare att de båda var överens om att det var bäst att mannen hjälpte henne.

Att misstänka psykosomatiska orsaker bakom ME råkar många av patienterna av, det finns en stor misstro. Det är liksom inget nytt. Förr sa man att de var ”hysteriska”. Jag tror det handlar om okunnighet helt enkelt. I andra länder som ex. Norge har man kommit längre vad gäller ME.

Varför kunde inte döttrarna gå i skolan undrar du? Varför fick de hemundervisning? Svaret är ju det mest logiska, de klarade inte av att gå i skolan. De var för sjuka. Jag har mycket svårt att tro att skolan skulle ha gått med på hemundervisning om de tyckt att döttrarna skulle ha klarat av att gå skolan. Här i forumet verkar man misstro precis allt.
Får jag tillägga, med tanke på att några i tråden vill tro att föräldrarna manipulerade skolan, att rektor och lärare hade gott om tillfälle att se hur flickorna klarade av skolan när de väl var där. Jag har svårt att tro att inte skola och föräldrar hade samtal i meningen "dialog" om hur man skulle ordna det till det bästa, fortfarande i hopp om att bot skulle finnas.
Citera
2018-02-10, 20:17
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Herregud om familjen mötte samma misstro som här måste det ha gjort deras situation än värre. Förmodligen var kvinnan Anki feldiagnostiserad då hon var med i Sofias änglar.

”Kronisk borrelia liknar många gånger samma symtom som ME/CFS och många har felaktigt hamnat i den gruppen. Kronisk borrelia kallas även för den stora imitatören där den liknar andra sjukdomar såsom MS, ALS och fibromyalgi till exempel.”

https://borreliablogg.wordpress.com/tag/mecfs/
KAN det vara så att de möts av misstro på grund av att de har dödat sina barn? Helt galen tanke, jag vet.
Citera
2018-02-10, 20:23
Medlem
afKnollentotts avatar
Ett liknande fall som detta verkar ha ägt rum tidigare i Finland 2012..... två flickor och en mamma mördade.....

Citera
2018-02-10, 20:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Fast det stämmer inte riktigt det du skriver. Rektorn uttalade sig visst om sjukdomen och kallade den någon form av kronisk trötthet. Fanns det en tanke om att hålla tyst om hälsan så borde hon ju inte sagt något alls?Dessutom har skolan sekretess. Så säger skolan inget så är det inte "smakfullt", utan bara alldeles enligt reglementet.

Ja rektorn uttalar sig om kronisk trötthet. Detta var mitt svar på en annan text, läs den så förstår du lättare.
Citat:
Det som ör så konstigt om nu döttrarna var svårt sjuka i någon genetisk sjukdom är att ingen utomstående märkt det och att de kunde följa läroplanen fullt ut. De hade ju livskvalitet fortfarande!
Citat:
Det är ju ingen av oss som vet hur sjuka de var. Självklart vet nära och kära samt skolan hur illa det var med dem. Smakfullt och respektfullt att inte informera om detta. Vi har även diskuterat hur hon klarade att studera öht även där vet vi inte vad studierna bestått av. Läraren kanske bara satt med henne, kanske läste lite för henne när hon hade dåliga dagar
Citera
2018-02-10, 20:25
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo håller med dig - detta med ME - fastlagt eller ej känns verkligen otillräckligt.
Det borde inte gå att ställa en så kontroversiell diagnos på en 10-årig med 1/2-1 års trötthetsbesvär. När hon dessutom kunnat stoja i poolen och nyligen synts i affären. Frågan är vilken seriös utredning hon har genomgått som redan efter denna korta tid kommit fram till en diagnos - det torde faktiskt inte vara möjligt. Vem i hela fridens namn kan ha utfärdat ett läkarintyg om flickorna med en sådan diagnos? Utredning önskas!

Nej jag tror att ME är, om inte en trådsanning, ett föräldrardiagnostiserande. Något som de gjort som amatörmedicinerare och sedan sökt kvacksalveribehandlingar för. Om det nu inte är någon annan sjukdom barnen hade. I vart fall inget man får mörda för.
Så går mina tankar också.
Citera
2018-02-10, 20:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
KAN det vara så att de möts av misstro på grund av att de har dödat sina barn? Helt galen tanke, jag vet.

Fast nu var det ingen som visste detta innan tragedin
Citera
2018-02-10, 20:29
Medlem
Citat:
Herregud om familjen mötte samma misstro som här måste det ha gjort deras situation än värre. Förmodligen var kvinnan Anki feldiagnostiserad då hon var med i Sofias änglar.

”Kronisk borrelia liknar många gånger samma symtom som ME/CFS och många har felaktigt hamnat i den gruppen. Kronisk borrelia kallas även för den stora imitatören där den liknar andra sjukdomar såsom MS, ALS och fibromyalgi till exempel.”

https://borreliablogg.wordpress.com/tag/mecfs/

Citat:

Det som är helt galet är att inte klara av att särskilja på det som var och det som är. Americanah skrev ”mötte misstro” och du skriver ”möts av misstro”. Förstår du skillnaden?

För den som vill fördjupa sig lite mer i ME/CFS eller SEID som det numera heter så finns det lite länkar här:

https://www.nap.edu/read/19012/chapter/2

http://me-pedia.org/wiki/Systemic_Exertion_Intolerance_Disease

Lite jobbigt att läsa men sen kan man delta i tråden utan att bara gissa eller tro.
Citera
2018-02-10, 20:31
Medlem
Det skulle faktiskt till och med kunna vara så att det var i skolan man först märkte hur trötta de var, att de hade svårt att hänga med? Föräldrarna såg ju inte hur barnen var under skoldagarna; om de kom hem och var trötta, så kunde det vara naturligt men att de inte klarade av sina skoldagar ...? Och att mattheten var lite speciell?
Citera
2018-02-10, 20:35
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det resonemanget håller inte. Det finns en Sven Bertil Nilsson under "Avlidna". Han var gift och makan finns kvar. Då borde ju även han stå under "ändrade relationer". Nej, jag tror att den som förde in uppgifterna har gjort en rejäl groda.
Som sagt, en gift anhörig till mig som gick bort för ett år sedan fanns också med under ändrade relationer. Den annonsen kom dock ej samma dag som dödsannonsen under avlidna.
Så för mig känns det inget konstigt alls.
Citera
2018-02-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Man kunde kanske ha skurit ner på hemundervisningen och istället hjälpt tjejerna att uppleva korta stunder av glädje i någon form (ifall krafterna nu var begränsade och inte räckte till allt). Den kraft de använde till hemundervisning hade eventuellt och DELVIS kunnat användas till att ge flickorna någon form av fritidsaktivitet och allra helst socialt umgänge - eller vad som nu varit möjligt (och vad det nu än hade kunnat vara). Men kanske hade flickorna sådan hjälp också, förutom hemundervisningen? (hade det förresten inte varit möjligt att låta en pianolärare komma hem till familjen en kort stund då och då, om nu M verkligen var så förtjust i att spela piano? )

Min erfarenhet är att man även för mycket svårt sjuka barn försöker upprätthålla någon form av "normalt liv" även om det blir både begränsat och på ett annorlunda sätt jämfört med "ett friskt liv." Hur försökte man hjälpa flickorna i detta avseende?

Det verkar ju helt orimligt att två barn lever isolerade i sitt hem med endast tre lärare som "livlinor" och kontaktnät? I så fall så får man ju två deprimerade barn, så klart. Kanske fanns det en grundsjukdom - men frågan är om inte de pålagringar som måste ha uppstått (depression på grund av isolering) var minst lika allvarliga som själva grundsjukdomen?

Läs detta så kanske isoleringen blir rimlig. Det är viktigaste symptomen på flickornas sjukdom. Den som ibland kallas markören.

http://me-pedia.org/wiki/Post-exertional_malaise
Citera
2018-02-10, 20:38
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det skulle faktiskt till och med kunna vara så att det var i skolan man först märkte hur trötta de var, att de hade svårt att hänga med? Föräldrarna såg ju inte hur barnen var under skoldagarna; om de kom hem och var trötta, så kunde det vara naturligt men att de inte klarade av sina skoldagar ...? Och att mattheten var lite speciell?
Fast rektorn gick ju tidigt ut med att O varit drivande gällande hemundervisning. Dessutom var ju rektorn självkritisk och menade på att kanske hade man varit för slapphänt från skolans sida. Minns ej exakta ordvalet nu.
Citera
2018-02-10, 20:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Modigt av dej att skriva den sista meningen, så tänker jag också, men nu är det nog bäst att vi går över till färgen på slipsen, lite enklare så...😉

Att debatten blir så skev hela tiden är för att annars sansade debattörer letar efter ett monster som inte finns, hela fallet blir underligt och det enkla svaret är ju att hitta monstret som av ren ondska har förorsakat tragedin.

När det inte finns något monster att peka ut utan endast två mycket förtvivlade människor som i sin vilsenhet tog ett helt galet beslut och begick det ultimata brottet, att döda sina barn, de gav sig själva det ultimata straffet, det starkaste straff vi människor har uppfunnit, dödsstraffet.

Vill man ha ett monster att titta på eller spotta över så finns ju mamman som dödade sin lilla dotter med fentanylplåster när hon förlorade sin enskilda vårdnad och fick finna sig i delad vårdnad, eller varför inte Dalaröpappan, den fege fan som eldade upp sina barn och inte ens vågade ta sitt eget liv efteråt.

Men du har nog rätt, det är bäst vi övergår till att diskutera färgen på OH,s slips, vem vet, det kanske var valet av slips som utlöste hela tragedin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in