2018-02-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Pianolärarinnan pratade ju om att OH sett så sliten ut? Om de skulle skiljas så har de skickat in papper till en myndighet. Vilken? Är det en offentlig handling? Så det kanske går att ta reda på. Skulle förklara en del.

Ur Elisabeth Höglunds blogg: ”När jag frågar min källa om hon hade gjort några andra iakttagelser hos föräldrarna svarar hon att hon hade lagt märke till att pappan i början av 2017 hade förändrats. Det hade tidigare alltid varit han som körde dottern till pianolektionerna men under tre månader i slutet av 2016 och början av* 2017 var det istället mamman som körde dottern till pianolektionerna.

När pappan kom tillbaka efter tre månader (alltså ca mars-april/min not) hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon. Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville* inte fråga honom om detta. Det var i alla fall efter detta som den stora förändringen hos familjen började.”

Och nu har vi sett att skilsmässan gått igenom den 1 februari 2018. Räknat 6 mån tillbaka så är vi i augusti 2017 då ansökan om skilsmässa skickats in. Därefter 6 mån betänketid när man har barn. Det kan betyda att det har varit problem i äktenskapet. Kanske Hanna vantrivdes i Bjärred?
Citera
2018-02-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Läste precis denna artikeln i Aftonbladet om ME -sjuka Anki.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RxrBb8/det-enda-jag-tankt-pa-i-tre-ar-ar-den-har-javla-sjukdomen

Med utgångspunkt i att ME-diagnos skulle stämma för flickorna, vars sannolikhet jag bedömer som mycket tveksam främst pga av deras låga ålder , så fann jag det intressant att jämföra fallen.

En av likheterna med vad som tagits fram i detta fall, är särskilt att de haft kontakt med en klinik i södra Sverige - Gottfries?, och om besök och erfarenhet av klinik i Tyskland, vilket bör handla om samma klinik som Bjärredsfamiljen varit hos.

Den största olikheten som jag reagerar på är att sambons familj varit involverade o hjälpt till i hemmet, till skillnad mot obefintliga uppgifter om hjälp från Henkow-Brenton familj och anhöriga.

Även att symptomen hos Anki är så svåra att hon inte orkar prata eller läsa någon längre stund, så jämför det med att flickanAgnes skulle ha haft hemundervisning 4 ggr veckan, låter osannolikt att ens klara av den frekvensen av stimulans o kontakt.
Jag tänker här att Agnes kanske inte kommit fullt så långt i sin sjukdom - eller så hade hon en mildare grad av ME. Läraren kanske var där i en timme eller två. Men jag inbillar mig att om föräldrarna läst tillräckligt mycket om ME-drabbade så har de fått det värsta scenariot beskrivet för sig. Och så fick Moa samma sjukdom misstänkte dom.
Citera
2018-02-10, 14:04
Bannlyst
Båda flickorna hade läkarintyg på diagnos ME/CFS utfärdade av svensk offentlig sjukvård.
Citera
2018-02-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Ur Elisabeth Höglunds blogg: ”När jag frågar min källa om hon hade gjort några andra iakttagelser hos föräldrarna svarar hon att hon hade lagt märke till att pappan i början av 2017 hade förändrats. Det hade tidigare alltid varit han som körde dottern till pianolektionerna men under tre månader i slutet av 2016 och början av* 2017 var det istället mamman som körde dottern till pianolektionerna.

När pappan kom tillbaka efter tre månader (alltså ca mars-april/min not) hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon. Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville* inte fråga honom om detta. Det var i alla fall efter detta som den stora förändringen hos familjen började.”

Och nu har vi sett att skilsmässan gått igenom den 1 februari 2018. Räknat 6 mån tillbaka så är vi i augusti 2017 då ansökan om skilsmässa skickats in. Därefter 6 mån betänketid när man har barn. Det kan betyda att det har varit problem i äktenskapet. Kanske Hanna vantrivdes i Bjärred?

Men är det inte så att om man lägger in om skilsmässa så måste man efter sex månader konfirmera detta genom att skicka in ytterligare en skrivelse? Jag tror inte ett dugg på den där skilsmässan, det rimmar illa med det som hände tre veckor tidigare. De här morden har inte gått någon förbi, och att då lägga in en sån notis i tidningen finns inte. Inte i min värld i alla fall.
Citera
2018-02-10, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Gör inte du en kullerbytta här?

1. Om man tar livet av sig för att undgå ett straff som medföljer ett begånget mord, är det inte det medföljande mordstraffet man flyr från då?

2. Uttrycket utvidgat självmord är ett för mig förkastligt uttryck då det i sig innebär att man ger förövaren rätten att besluta över annans död än enbart sin egen.
Att döda annan person kan inte vara ett självmord.

1.Inte nödvändigtvis. Man kan också inte stå ut med att leva med att man har gjort något alternativt att det man gjort förorsakat att livet saknar mening.
2. Suck. Du får väl använda dig av ords betydelse som alla andra och inte egna semantiska kullerbyttor.
Citera
2018-02-10, 14:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
1 februari på i-lomma.se sida har inte med skilsmässa att göra. Det är det datum de togs bort "från rullorna" pga dödsfall. Handläggningstiden (kan variera pga belastning) + bouppteckning mm. kring de avlidna var avslutade och daterades 1 februari. De finns t ex inte med i Ratsit längre för att göra det lättförståeligt.
Citera
2018-02-10, 14:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Båda flickorna hade läkarintyg på diagnos ME/CFS utfärdade av svensk offentlig sjukvård.

Detta är en viktig uppgift, om den stämmer. Hur kan du veta det?
Citera
2018-02-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Kan vara att man valt att ej ha dödsannons, alternativt har den redan varit eller kommer senare.
Jag vet inte mer än att själva äktenskapet bryts vid dödsfall och kan då hamna under ändrade relationer.
Det resonemanget håller inte. Det finns en Sven Bertil Nilsson under "Avlidna". Han var gift och makan finns kvar. Då borde ju även han stå under "ändrade relationer". Nej, jag tror att den som förde in uppgifterna har gjort en rejäl groda.
Citera
2018-02-10, 14:24
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
1.Inte nödvändigtvis. Man kan också inte stå ut med att leva med att man har gjort något alternativt att det man gjort förorsakat att livet saknar mening.
2. Suck. Du får väl använda dig av ords betydelse som alla andra och inte egna semantiska kullerbyttor.
Dina kommentarer om mina ifrågasättande blir som goddag-yxskaft när dina kommentarer inte utgår från texten jag ifrågasatte.
På vilket sätt besvarar ditt inlägg det jag efterfrågade i N.Armstarks inlägg?
Citera
2018-02-10, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Dina kommentarer om mina ifrågasättande blir som goddag-yxskaft när dina kommentarer inte utgår från texten jag ifrågasatte.
På vilket sätt besvarar ditt inlägg det jag efterfrågade i N.Armstarks inlägg?

Låt det där snurra ett varv till så ska du se att poletten trillar ner.
Citera
2018-02-10, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Detta är en viktig uppgift, om den stämmer. Hur kan du veta det?

För att vara säker på en sån sak måste man antingen vara vän eller anhörig till familjen, arbeta inom polisen, skolan eller sjukvården alternativt ha tillgång till journaler på olaglig väg. Således ganska många möjligheter. Jag tänker inte precisera mig närmare än så.
Citera
2018-02-10, 14:36
Medlem
Citat:
För att vara säker på en sån sak måste man antingen vara vän eller anhörig till familjen, arbeta inom polisen, skolan eller sjukvården alternativt ha tillgång till journaler på olaglig väg. Således ganska många möjligheter. Jag tänker inte precisera mig närmare än så.

Tack för beskedet. Det bör stilla dom värsta skeptikerna i tråden. Dom som fantiserar om långsamt giftmord t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in