Hej!
Snart är det dags för mig att välja master, men jag är riktigt kluven. Så tänkte höra med er kunniga flashbackare hur det ser ut med jobb och framtidsutsikter för de masters jag är sugen på.
Eftersom mattekurserna har varit roligast hittills och jag fått högsta betyg i 3 av 4 mattekurser hade det varit riktigt kul med en matte-master. Så funderar på att välja "tillämpad matte- och beräkningsmatematik" och välja spåret finansmatte eller optimering. Det som oroar mig är att det kommer vara riktigt svårt då nivån höjs mycket på mastern. Dessutom blir allt på engelska och även om jag inte har problem med språket kan jag få det svårt att hänga med då mycket blir nytt och svårt. Jag är absolut inte den smartaste men den som lägger ned tid och vill lära mig mer, verkligen förstå.
Sen är det ju förmodligen en del programmering här.. Jag är inte så duktig på det men vill verkligen lära mig programmera hyfsat bra och är beredd att lägga ned tiden. Så en utmanande master men verkar rolig!
Mitt andra val är industriell ekonomi-mastern då jag har intresse för ekonomi men jag har inte läst några kurser i det. Det hade varit intressant. Det som bekymrar mig här är att det är den populäraste mastern i mitt program och det är fler linjer på min skola som erbjuder denna master. Sen finns det ju programmet industriell ekonomi och otroligt många ekonomer från andra lärosäten så det lär ju vara stor konkurrens om jobben? Svårt att "sticka ut" bland alla studenter tänker jag. Angående svårighetsgraden vet jag inte, men förmodligen lättare än matte-mastern? Kommer förhoppningsvis hänga med bra här iallafall, efter att ha kollat igenom kursplanen.
Hade varit nice att höra vad ni tänker om framtidsutsikterna om dessa program och andra spontana tankar ni har!
EDIT: Jag läser civilingenjör maskinteknik på KTH.