2017-11-12, 20:15
Medlem
Någon som har läst valt master "Tillämpad mekanik" i Linköping och har lust att svara på lite frågor via pm? Är själv väldigt sugen på just den.

Vore evigt tacksam
Citera
2018-02-08, 21:32
Medlem
Rippless avatar
Vad skulle ni anse vara bäst: gå M h-ing på Chalmers för att sedan läsa en master efter det (har hört att Chalmers har bra system för att gå från h-ing till master) eller läsa M civing direkt på någon skola med lägre intag (kanske skulle kunna komma in på Linköping, annars Luleå typ).

Givetvis är det bäst att få ett bra HP-resultat och greja civing på Chalmers men om vi utesluter det alternativet?

Blev lite chockad när jag såg att M h-ing endast har runt 16 i intag på Chalmers?
Citera
2018-02-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Vad skulle ni anse vara bäst: gå M h-ing på Chalmers för att sedan läsa en master efter det (har hört att Chalmers har bra system för att gå från h-ing till master) eller läsa M civing direkt på någon skola med lägre intag (kanske skulle kunna komma in på Linköping, annars Luleå typ).

Givetvis är det bäst att få ett bra HP-resultat och greja civing på Chalmers men om vi utesluter det alternativet?

Blev lite chockad när jag såg att M h-ing endast har runt 16 i intag på Chalmers?

Liu är en respektabel skola, ingen skillnad från Chalmers när det kommer till streetcred
Citera
2018-02-09, 06:33
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattraeven
Liu är en respektabel skola, ingen skillnad från Chalmers när det kommer till streetcred

LiU vore jättekul att komma in på men kommer inte in utan ett bra HP-resultat, så egentligen är det Luleå som jag skulle kunna greja en plats på i nuläget.
Citera
2018-02-09, 19:28
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
LiU vore jättekul att komma in på men kommer inte in utan ett bra HP-resultat, så egentligen är det Luleå som jag skulle kunna greja en plats på i nuläget.
Lund, KTH, Chalmers eller Linköping för maskinteknik och du kommer få en riktigt bra utbildning. Det är värt att höja HP för att komma in på något av dessa då de har bra undervisning, bra kontakter med industrin och bra möjligheter till utbyte runt om i världen.
Citera
2018-02-10, 13:57
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Lund, KTH, Chalmers eller Linköping för maskinteknik och du kommer få en riktigt bra utbildning. Det är värt att höja HP för att komma in på något av dessa då de har bra undervisning, bra kontakter med industrin och bra möjligheter till utbyte runt om i världen.

Jo, det är så jag har förstått det hela också. Funderar på att söka ett tekniskt basår då jag ändå saknar Ma4 i nuläget och således komma in i studierna innan och kanske få upp intresset för andra utbildningar också. Annars måste jag läsa Ma4 på distans och försöka greja ett bra HP-resultat.
Citera
2018-02-23, 10:47
Medlem
henkegs avatar
Studieval maskinteknik

God afton FB,
Står nu inför lite av ett vägväl i livet. Efter tre år av soulsearching så verkar paletten äntligen ha trillat ner och Maskinteknik känns som det självklara valet. Jag hemsöks dock av mina inte alltför astronomiska betyg varpå jag nu såhär innan HP endast kan hoppas på att bli antagen till den skinande juvelen i mellansverige, nämligen KTH. Hade det inte vart för att jag studerar basåret i Umeå så kanske jag hade kunnat överväga att flytta någon annanstans då programmet även finns på andra ställen men det tog inte mer än några veckor för depressionen att tränga sig på under vistelsen i denna ursäkt till stad, varpå jag känner att det är slutflyttat utanför Stockholms gränser en tid framöver (undantaget hade vart Linköping men det skiljer sig inte i antagningsstatistiken och Lund/Chalmers känns avlägset i denna benämning).

Efter att ha läst i stort sett de trådar som finns om ämnet så känns civilingenjör tveklöst mest värt att spendera sin tid i, men i och med risken att inte komma in så har jag tittat lite på alternativa vägar till att nå samma mål. Jag kan exempelvis söka in till Civilingenjörsprogrammet i industriell teknik för att sedan söka till senare del av c i maskinteknik två år senare. Detta känns dock lite halvdant då egentligen ingenting tilltalar mig med detta program varpå det blir något att dra sig med under två års tid. Ytterligare så kan jag även söka in till högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik som andrahandsval varpå jag sedan också läser en master vilket ger samma sak minus titeln civilingenjör. Vad jag förstått så är dock denna titel endast relevant här i Sverige och eftersom att jag inte har några som helst problem med att flytta utomlands så känns det som att en MSc egentligen räcker gott och väl. Dock så har jag en väldigt vag bild av hur en högskoleingenjör + master ställer sig mot en civilingenjör så om någon har något att tillägga om det baserat på erfarenhet så är denne välkommen att göra det. Högskoleingenjörsprogrammet känns i så fall ändå intressantare eftersom att det ligger inom ämnesområdet maskinteknik.

Jag gillar att få vara kreativ, och inte att känna mig begränsad. Detta är något som stämmer in mer på en civilingenjörsutbildning än en högskoleingenjörsutbildning. Jag dras därför med en liten ängslighet om att jag skulle känna mig just begränsad av att läsa till högskoleingenjör. Framför allt om jag av någon anledning inte skulle komma in på något masterprogram som jag inte är intresserad av längre fram. På högskoleingenjörsprogrammet finns dock en inriktning design och innovation, så jag kanske skulle vara ganska rätt ute ändå? Skulle kunna se mig själv att jobba med industridesign, och får man drömma lite så hade jag varit med i utvecklingen av bl.a raketerna som tar sig till mars på SpaceX. På KTH ges ett masterprogram i just aerospace engineering så ser man det på det viset så kanske högskoleingenjörsprogrammet till en början är den rätta vägen att gå.

Hur skulle ni gjort i min sits? Känner att jag ligger rätt i tiden för att börja plugga så har ingen lust att vänta ett år om HP skiter sig med förhoppningen att göra bättre ifrån mig vid nästa provtillfälle.
Citera
2018-02-23, 11:20
Medlem
spyder123s avatar
Det låter som att du redan har bestämt dig, så följ din magkänsla så blir det säkert bra. Läser själv maskin och är nöjd med det.
Citera
2018-02-24, 10:04
Medlem
Bulkninjas avatar
Alltså En MSc och civilingenjör är ju samma sak.
Och M.sc väger egentligen tyngre eftersom den är internationell och alla vet vad det innebär.

Och det är ingen dum ide att börja med B.Sc det är inte jättestor skillnad.
En Master är bara längre, det är inte nämnvärt svårare innehåll.
Alltså 10p är 10p oavsett. Det är inte som att 10p matte är lättare i en B.Sc program än på M.Sc
men däremot fortsätter man läsa mer matte på en Master.
De första 10poängen är samma kurs med samma krav.

Och har du bra betyg på ett B.Sc i jämförelse med just precis godkänd på en M.Sc så har du förmodligen
dubbelt så bra kunskaper i slutet.

En arbetsgivare tittar 40% på din tidigare erfarenhet 50% vem du är som person och kanske 10% på din utbildning. Utbildningen är mer som ett filter. Har man klarat den så kan man inte vara en total sopa.
Väldigt lite av det du läser kommer en arbetsgivare ha nytta av. Han kollar mest på din utbildning i egenskap av hur lätt du kommer att lära dig ditt jobb.
Citera
2018-02-24, 12:51
Medlem
henkegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det låter som att du redan har bestämt dig, så följ din magkänsla så blir det säkert bra. Läser själv maskin och är nöjd med det.
Du råkar inte läsa h.ing på KTH? Undrar nämligen om man är behörig till de flesta masterprogrammen då man tagit högskoleingenjörsexamen. Annars lär det väl inte vara några större problem att läsa in behörigheten till masterprogrammen som valfria kurser?

Hade gärna läst masterprogrammet i integrerad design efter högskoleingenjörsexamen men kan inte se några specifika behörighetskrav annat än "Bachelors degree in mechanical engineering"
Senast redigerad av henkeg 2018-02-24 kl. 12:53.
Citera
2018-02-25, 03:02
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkeg
Du råkar inte läsa h.ing på KTH? Undrar nämligen om man är behörig till de flesta masterprogrammen då man tagit högskoleingenjörsexamen. Annars lär det väl inte vara några större problem att läsa in behörigheten till masterprogrammen som valfria kurser?

Hade gärna läst masterprogrammet i integrerad design efter högskoleingenjörsexamen men kan inte se några specifika behörighetskrav annat än "Bachelors degree in mechanical engineering"
Läser varken h.ing eller på KTH så kan nog tyvärr inte hjälpa till. Kolla med studievägledare.
Citera
2018-02-26, 20:30
Medlem
Masterval (Civilingenjör i maskinteknik, KTH) [/Mod.]

Hej!
Snart är det dags för mig att välja master, men jag är riktigt kluven. Så tänkte höra med er kunniga flashbackare hur det ser ut med jobb och framtidsutsikter för de masters jag är sugen på.

Eftersom mattekurserna har varit roligast hittills och jag fått högsta betyg i 3 av 4 mattekurser hade det varit riktigt kul med en matte-master. Så funderar på att välja "tillämpad matte- och beräkningsmatematik" och välja spåret finansmatte eller optimering. Det som oroar mig är att det kommer vara riktigt svårt då nivån höjs mycket på mastern. Dessutom blir allt på engelska och även om jag inte har problem med språket kan jag få det svårt att hänga med då mycket blir nytt och svårt. Jag är absolut inte den smartaste men den som lägger ned tid och vill lära mig mer, verkligen förstå.
Sen är det ju förmodligen en del programmering här.. Jag är inte så duktig på det men vill verkligen lära mig programmera hyfsat bra och är beredd att lägga ned tiden. Så en utmanande master men verkar rolig!

Mitt andra val är industriell ekonomi-mastern då jag har intresse för ekonomi men jag har inte läst några kurser i det. Det hade varit intressant. Det som bekymrar mig här är att det är den populäraste mastern i mitt program och det är fler linjer på min skola som erbjuder denna master. Sen finns det ju programmet industriell ekonomi och otroligt många ekonomer från andra lärosäten så det lär ju vara stor konkurrens om jobben? Svårt att "sticka ut" bland alla studenter tänker jag. Angående svårighetsgraden vet jag inte, men förmodligen lättare än matte-mastern? Kommer förhoppningsvis hänga med bra här iallafall, efter att ha kollat igenom kursplanen.

Hade varit nice att höra vad ni tänker om framtidsutsikterna om dessa program och andra spontana tankar ni har!

EDIT: Jag läser civilingenjör maskinteknik på KTH.
Senast redigerad av smaestro 2018-02-26 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in