2018-02-09, 18:20
Medlem
magiciadehexs avatar
På den tiden det begav sig. Hittade en lagrad bild av Pangelius familjevårds hemsida
Här, till höger i bild, är både JM och Lotta Isberg: http://archive.is/rTuK2
Båda ser ut lite som övervintrade tonåringar och JM har rosor på kinden och nytatuerade ögonbryn.
Gemensamt för dem båda är att de har en lysten blick.
Förväntansfulla, giriga. Skulle nog platsa som tävlanden i "Bonde söker fru" och liknande dokusåpor, där intet ont anande män kanske bör akta sig lite. Här var det nu så småningom "intet ont anande" flyktingpojkar som blev målet.

På hemsidan fanns då bilder på "företagsledarna" Johanna och Lotta samt två kvinnor till.
https://archive.is/rTuK2/49786e656eb957e698bb2db76b15accfbd71190e.jpg

Klyschorna staplas på varandra i denna tämligen korta beskrivningen av företaget och "kompetensen".
Citat:
Vår Vision
Pangelius familjehemsvård är ett företag som rekryterar och utreder familjehem åt kommuner för barn och ungdomar. Vår vision är att ge barn en vardag som tillför följande:
Trygghet, tillit och en meningsfullt liv
Vi som arbetar
i verksamheten är utbildade socionomer, terapeut, sjuksköterskor, specialpedagog, lärare och behandlingsassistenter. Samtliga har lång erfarenhet från kommunala och privata verksamheter.
Det bästa spar de till sist. De avslutar med texten: Pangelius Familjehemsvård AB
''Vi Placerar Med Hjärtat''

Är då man börjar undra om det inte borde finnas lite lagar och granskning av vad som står på hemsidor för såna här företag och liknande. Någon slags gräns. Ungefär som med reklam, att granskningsnämnden kan fälla reklam som "lovar för mycket". Så att inte osmakligheten helt tar över. Det handlar ju i ändå om insatser för utsatta barn och ungdomar.

Skulle också vara intressant att veta vilka de andra är och vilka uppgifter de hade i företaget, de som beskrivs som "terapeut, sjuksköterskor, specialpedagog, lärare och behandlingsassistenter", där "samtliga har lång erfarenhet från kommunala och privata verksamheter."
Hade de verkligen sådana förmågor anställda i sitt företag eller var det bara falsk marknadsföring i syfte att dupera kommunerna och har ens en sådan sak kollats upp?
Senast redigerad av magiciadehex 2018-02-09 kl. 18:44.
Citera
2018-02-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
På den tiden det begav sig. Hittade en lagrad bild av Pangelius familjevårds hemsida
Båda ser ut lite som övervintrade tonåringar och JM har rosor på kinden och nytatuerade ögonbryn.
Förväntansfulla, giriga. Skulle nog platsa som tävlanden i "Bonde söker fru" och liknande dokusåpor, där intet ont anande män kanske bör akta sig lite. Här var det nu så småningom "intet ont anande" flyktingpojkar som blev målet.

På hemsidan fanns då bilder på "företagsledarna" Johanna och Lotta samt två kvinnor till.

Klyschorna staplas på varandra i denna tämligen korta beskrivningen av företaget och "kompetensen".
[i] Det bästa spar de till sist. De avslutar med texten: Pangelius Familjehemsvård AB

Är då man börjar undra om det inte borde finnas lite lagar och granskning av vad som står på hemsidor för såna här företag och liknande. Någon slags gräns. Ungefär som med reklam, att granskningsnämnden kan fälla reklam som "lovar för mycket". Så att inte osmakligheten helt tar över. Det handlar ju i ändå om insatser för utsatta barn och ungdomar.

Skulle också vara intressant att veta vilka de andra är och vilka uppgifter de hade i företaget, de som beskrivs som "terapeut, sjuksköterskor, specialpedagog, lärare och behandlingsassistenter", där "samtliga har lång erfarenhet från kommunala och privata verksamheter."
Hade de verkligen sådana förmågor anställda i sitt företag eller var det bara falsk marknadsföring i syfte att dupera kommunerna och har ens en sådan sak kollats upp?
Tack för detta.
Intressant vad girighet kan göra med människor.
Hon ser riktigt fräsch ut på bilden, numera en plufsig mörderska Johanna "Zombien" Möller.
Citera
2018-02-09, 19:53
Medlem
Citat:

[i] Det bästa spar de till sist. De avslutar med texten: Pangelius Familjehemsvård AB

(det av mig fetade)
Det där med att kolla upp kanske hamnar på oss här i tråden att göra, vi som värnar en god, trygg och framförallt: en förutsägbar socialtjänst.
Allt talar för att kommuner har blivit duperade, för glöm inte att vi har att göra med Johanna Möller och Lotta Isberg, två av de mest förslagna socionomer som Sverige lyckats frambringa.
Tror inte att det i Pangelius familjehemsvård AB fanns mer än de fyra som vi ser på bilden. Kanske läge att kontakta de två andra kvinnorna, "konsulten" resp "familjekonsulten"? Behovet av de andra yrkeskategorierna löstes nog vid behov ad hoc.
Citera
2018-02-10, 08:21
Medlem
Visst är vi väl flera här i tråden som nu har blivit nyfikna på den uppsats som Johanna Möllers kompanjon Lotta Isberg bör ha haft som underlag för att få en socionomexamen? Det kan ju vara svårt att hitta ett arbete i t ex DiVA om man inte har rätt namn på författaren. Om vi inte hade vetat att Johanna Möller under en period hetat Blomsterlund, så hade vi aldrig fått fram arbetet.
Så hur skall vi hitta Lotta Isbergs arbete?

En bra start kan ju vara att man söker på rätt namn. Enligt skribenten 'KeithRichards' så hette Lotta Isberg år 1990 istället Charlotte Mariana Margareta Brusewitz.
Källa: (FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex
Det kan ju som sagt var underlätta att leta på rätt namn..

Ur samma tråd hämtar jag ur inlägget #1245 och som skrivits av 'Butteri' lite läsvärt som jag lägger i spoiler. Tyvärr fungerar inte länkarna längre.

Det finns alltså fler än vi här som inte är imponerade av Lotta Isberg, utan som nästan rakt ut anklagar även Lotta Isberg för att ha haft sex med flyktingpojkar.

Tror definitivt att vi nu närmar oss punkten när Lotta Isberg måste få en egen tråd.

Edit: Det här var smaskens att få till frukost => http://www.bblat.se/vastmanland/arboga/sa-blir-det-nya-boendena-for-ensamkommande-barn
En artikel från 23 februari 2016 och där reportern gör en 2 minuter lång telefonintervju med ingen mindre än Lotta Isberg! Finns det nån tekniskt duktig som kan hjälpa till med att spara åtminstone ljudet, så att det finns arkiverat "for further reference" när vårt gräv snart breddas och utökas.

Jag säger bara: LYSSNA!
Senast redigerad av Carinah78 2018-02-10 kl. 09:02.
Citera
2018-02-10, 10:24
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Visst är vi väl flera här i tråden som nu har blivit nyfikna på den uppsats som Johanna Möllers kompanjon Lotta Isberg bör ha haft som underlag för att få en socionomexamen? Det kan ju vara svårt att hitta ett arbete i t ex DiVA om man inte har rätt namn på författaren. Om vi inte hade vetat att Johanna Möller under en period hetat Blomsterlund, så hade vi aldrig fått fram arbetet.

En bra start kan ju vara att man söker på rätt namn. Enligt skribenten 'KeithRichards' så hette Lotta Isberg år 1990 istället Charlotte Mariana Margareta Brusewitz.

Ur samma tråd hämtar jag ur inlägget #1245 och som skrivits av 'Butteri' lite läsvärt som jag lägger i spoiler. Tyvärr fungerar inte länkarna längre.

Det finns alltså fler än vi här som inte är imponerade av Lotta Isberg, utan som nästan rakt ut anklagar även Lotta Isberg för att ha haft sex med flyktingpojkar.

Tror definitivt att vi nu närmar oss punkten när Lotta Isberg måste få en egen tråd.

Edit: Det här var smaskens att få till frukost => http://www.bblat.se/vastmanland/arboga/sa-blir-det-nya-boendena-for-ensamkommande-barn
En artikel från 23 februari 2016 och där reportern gör en 2 minuter lång telefonintervju med ingen mindre än Lotta Isberg! Finns det nån tekniskt duktig som kan hjälpa till med att spara åtminstone ljudet, så att det finns arkiverat "for further reference" när vårt gräv snart breddas och utökas.

"Så hur skall vi hitta Lotta Isbergs arbete?"

Jag tror inte LI har någon examen. Hon och JM var Boendestödjare på kommunen och för det jobbet krävs inte att vara utbildad socionom.

Jag har LYSSNAT på klippet då LI telefonintervjuas. Låter precis som JM med lite förställd röst...
Citera
2018-02-10, 10:54
Medlem
Honan6s avatar
Läge för fler granskningar?
Vi vet att Johannas manipulationsförmåga är stor. Är det förklaringen till att flera myndighetsutövande personal undlåtit sig ta allvarligt på orosanmälan om de två sexuellt utnyttjande asylsökande pojkarna som sedermera blev mycket grovt misshandlade?

Jag tycker det är väldigt oroväckande att en orosanmälan från en enhetschef på socialförvaltningen på Majorna-Linné i Göteborg inte togs på allvar i Eskilstuna. Enhetschefen har t o m gjort en Lex Sarah-anmälan för att reda ut sina interna rutiner. De är självkritiska med öppna ögon.

Annat tycks det vara i Eskilstuna där socialförvaltningen inte brydde sig om pojkarna som sökte hjälp. Det gjorde inte heller polisen, trots att orosanmälan var gjord av Soc i Gbg.
Hanteringen av ärendet tycktes inte tas allvarligt och såväl inblandade poliser som åklagare Anna Asklöf bör granskas.
Senast redigerad av Honan6 2018-02-10 kl. 10:56.
Citera
2018-02-10, 11:20
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Jag tror inte LI har någon examen. Hon och JM var Boendestödjare på kommunen och för det jobbet krävs inte att vara utbildad socionom.

Jag har LYSSNAT på klippet då LI telefonintervjuas. Låter precis som JM med lite förställd röst...
Ja, det var väl därför som JM behövdes i verksamheten. MEN, JM erbjöds fast tjänst på kommunen MEN var det som boendestödjare där det inte krävs examen?
Senast redigerad av EndastJag01 2018-02-10 kl. 11:21. Anledning: x
Citera
2018-02-10, 11:35
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Ja, det var väl därför som JM behövdes i verksamheten. MEN, JM erbjöds fast tjänst på kommunen MEN var det som boendestödjare där det inte krävs examen?

Vet ej. Kommunen hade ju en kaosartat situation med alla ensamkommande. Med tanke på att JM redan var igång med två egna verksamheter på det området, så antar jag att tjänsten som boendestödjare inte alls var intressant.
Tror chefen Anki Möller (av alla namn), kan svara bättre på den frågan. Fast det lär ju inte ske i detta forum.
Citera
2018-02-10, 12:01
Medlem
Citat:

Men nu blir jag ställd.
ÄR inte Lotta Isberg socionom? Tvivlar inte på det du skriver och det skulle kunna sägas styrkas av att jag inte hittade något av "vår" Lotta när jag dammsög DiVA efter artiklar och uppsatser. Visserligen finns det en Lotta med samma, nuvarande, efternamn, men den kvinnan ägnar sig åt bl a algblomning, inget relaterat till socialt arbete. Hoppas att hon slipper obehag av vad "vår" Lotta har ställt till med.

För om inte vår Lotta är socionom och därigenom vet hur t ex vårdnadsutredningar ställs upp och utförs enligt formalia, då förstår jag inte hur det gick till när Lotta tvingade Johanna Möller att låta bli flyktingpojkarna och istället ägna sig åt pappersarbete som t ex just att skriva utredningar.
Jag har trott att Lotta och Johanna var jämbördiga, åtminstone utbildningsmässigt, men nu blir det jättekonstigt för mig. Detta innebär att Lotta ju inte har kunnat hjälpa Johanna att justera, frisera, korrigera etc de "utredningar" som Johanna satt och plitade på.
Så hur gick det då till?!

Varför tog Johanna Möller order från Lotta Isberg, en person som visserligen på pappret var jämbördig i bolaget (båda stod som företagsledare), men som inte var behörig att upprätta t ex vårdnadsutredningar? Kände Johanna sig tvungen? För att Lotta hade allvarliga hållhakar på Johanna? Värre än sexövergreppen mot flyktingpojkarna? Anade Lotta att Johanna hade dränkt Ak*i? Var det kanske därför som det var viktigt för Johanna att Lotta Isberg skulle dödas? Johanna gav ju sonen DB ca 10 tkr för att denne skulle skaffa fram en pistol, men de pengarna gick till DB:s knarkinköp istället. Där hade Lotta Isberg tur. Där hade knark kanske en livräddande inverkan..

Vi bara måste få tag i exempel på hur en äkta Johanna Möller-utredning ser ut irl! Vad som helst som visar hur Johanna skrev och med tanke på hur många flyktingpojkar som passerade Johanna Möllers hem och famn, så bör Sverige ju vara fullt av utredningar/yttranden undertecknade av

Johanna Möller
socionom
Senast redigerad av Carinah78 2018-02-10 kl. 12:05.
Citera
2018-02-10, 12:04
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

"Andra personer i kvinnans närhet som velat ha sex med flyktingpojkar" - eftersom JM hade så få personer i sin "närhet" så faller ju genast misstankarna på Lotta Isberg och kanske JB också.

Jag har tidigare sökt info om Lotta Isberg och hennes eventuella socionomexamen men har ännu inte hittat något alls. Har sökt på hennes flicknamn Brusewitz också.
Börjar tro att hon inte har någon socionomexamen.

Har förstått att hon jobbat b.la som boendestödjare och som några här uppmärksammat så behövs ofta ingen socionomutbildning för det utan "personlig lämplighet och erfarenhet av att jobba med människor" kan räcka.
Kollade i FUP och inledande förhören med Lotta, där hon berättar hur hon först kom i kontakt med JM.
Citat:
Första gången Lotta träffade Johanna Möller var när de båda arbetade på socialförvaltningen våren 2015, de satt då bredvid varandra. Lotta presenterade då en idé för Lotta om att ta hand om ensamkommande flyktingbarn. Lotta var intresserad och man började diskutera hur man skulle gå till väga. Man startade ett Aktiebolag med 50% ägande var som heter Pangelius familjehemsvård AB. Företagets idé var att ordna familjehem till ensamkommande flyktingbarn och sedan presentera aktuella familjer för socialförvaltningen.
https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Diverse-protokollbilagor/Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_B__del_1__2_.pdf

Att hon säger att hon och JM satt bredvid varandra när de jobbade på socialförvaltningen låter ju ändå som att Lotta jobbat på socialkontoret. Vad jag vet om boendestödjare så jobbar de i princip alltid ute hos klienterna utan att "sitta inne på kontoret" alls.
Då är frågan om hon kunde ha jobbat även med annat, förutom som boendestödjare, inom socialtjänsten trots att hon saknade socionomexamen? OM hon nu saknar det, alltså.
Skulle vara märkligt om hon fick arbeta där utan examen, tycker jag.
Citera
2018-02-10, 12:14
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Vet ej. Kommunen hade ju en kaosartat situation med alla ensamkommande. Med tanke på att JM redan var igång med två egna verksamheter på det området, så antar jag att tjänsten som boendestödjare inte alls var intressant.
Tror chefen Anki Möller (av alla namn), kan svara bättre på den frågan. Fast det lär ju inte ske i detta forum.
Jo, men OM JM erbjöds ett jobb som hon var överkvalificerad för (examen) kan det visa på att man inte ansåg att det hon gjorde dög... då är steget inte långt från att starta eget, som hon gjorde.
Citera
2018-02-10, 12:16
Medlem
Citat:
"Andra personer i kvinnans närhet som velat ha sex med flyktingpojkar" - eftersom JM hade så få personer i sin "närhet" så faller ju genast misstankarna på Lotta Isberg och kanske JB också.

Jag har tidigare sökt info om Lotta Isberg och hennes eventuella socionomexamen men har ännu inte hittat något alls. Har sökt på hennes flicknamn Brusewitz också.
Börjar tro att hon inte har någon socionomexamen.

Har förstått att hon jobbat b.la som boendestödjare och som några här uppmärksammat så behövs ofta ingen socionomutbildning för det utan "personlig lämplighet och erfarenhet av att jobba med människor" kan räcka.
Kollade i FUP och inledande förhören med Lotta, där hon berättar hur hon först kom i kontakt med JM.
https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Diverse-protokollbilagor/Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_B__del_1__2_.pdf

Att hon säger att hon och JM satt bredvid varandra när de jobbade på socialförvaltningen låter ju ändå som att Lotta jobbat på socialkontoret. Vad jag vet om boendestödjare så jobbar de i princip alltid ute hos klienterna utan att "sitta inne på kontoret" alls.
Då är frågan om hon kunde ha jobbat även med annat, förutom som boendestödjare, inom socialtjänsten trots att hon saknade socionomexamen? OM hon nu saknar det, alltså.
Skulle vara märkligt om hon fick arbeta där utan examen, tycker jag.

Som jag minns förhöret med LI sa hon att de båda började arbeta den 15/3 på samma kontor. Under sommaren började dock JM på ett annat kontor och arbetade där som barnföljare. Finns alla möjliga andra än socionomer på soc. T ex ekonomer, rena administratörer osv. LI sa i förhöret att det var hon som skötte administrationen i Pangelius.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in