2018-02-10, 01:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vad säger det om svenskt samhälle och rättsväsende om en statsminister kan skjutas på öppen gata och ingen åker fast efter så många år ? Det är ju bortom pinsamt , och att polisen är polisen / Säpo är full av mordiska svin i dess toppskick

Mordet och lösningen är 2 helt olika saker.

Att det inte lösts är inte liktydigt med att det är polis som ligger bakom.

Den naturliga förklaringen är att ett allt för djupt utredande kommer leda till att uppgifter som är känsliga för riket, och förmodligen ännu värre, rikets samarbetspartners (NATO), oaktat kommer att komma i dager.
Det går inte. Sverige vill till varje pris förhindra det.
Citera
2018-02-10, 01:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Tyvärr så har de flesta bandinspelningarna av vittnesförhören sjabblats bort (Säpo). Flera av dem saknas alternativt blivit förstörda.
Det fick även jag erfara då jag efterfrågade ett förhör från ett mycket centralt vittne. Eftersom det nedskrivna endast var ett kortare sammandrag om vad som sades tyckte jag att det fanns en poäng i att lyssna på helheten. Där hade sannolikt funnits mycket intressanta uppgifter.
Ljudbandet var dessvärre tomt och palmegruppen kunde inte redogöra för orsaken.

Jojo. De stödjer inte polisen i förtid uttänkt scenario.
LPs version eller vad man nu vill kalla det.
Citera
2018-02-10, 01:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stefan Sauk berättar om mordnatten och det är inte otänkbart att poliserna och kanske han själv lägger märke till kollegor och därefter erinrar sig vad dom sett.

Man tycker ju, alltså ordagrant enligt den mycket rutinerade Dalsgaard, så svarar 2 pikéter på UHs anrop. Den ena står vid Norra Ban och tankar, den andra uppger position ungefär Brunkebergstorg. Detta menar Dalsgaard att han hör över radion.
Om Sauk hör detta anrop och själv står vid Norra Ban och hör att en som svarar befinner sig vid samma plats så borde väl vem som helst bli nyfiken och se om man ser den?
Men icke, Sauk uppger att "någon" svarar, och denne någon är på Kungsgatan, just där ett vittne, utefter vittnets redogörelse, ser en pikét som tidsmässigt passar mycket bra med tiden för UHs anrop.
Dessutom ser till och med en blind skillnad på en pikétbuss och en Saab 900.

Det som har berättats för allmänheten är att den som svarar på larmet är 3230, så vad kan man få ut av detta?
Citera
2018-02-10, 02:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja Gordievski var ganska länge i väst sold. Dessutom var han aldrig nära dem han pekar ut. Ganska uppenbart är han nyttig och meddelar bara diffusa påståenden och tyckanden som gynnar sin herre.

Schoris och andras kontakter var inte dolda utan öppna med politiskt folkvalt stöd. Diplomati med fel grupper är inte vare sig förräderi eller spioneri. Bildts kontakter i Usa är av en helt annan klass. Västs spel i hela värden har kostat många livet i asien, afrika, mellanöstern och sydamerika. Glöm inte det!

Oleg Gordijevskijs kontakter med britterna började 1974. Han började på KGB 1962 och tilltron till arbetet fick sig en knäck iom den sovjetiska invasionen i Tjeckoslovakien 1968. Han jobbade vid KGB-högkvarteret 1963-66 för att därefter vara stationerad i Köpenhamn 66-70 . Därefter åter i högkvarteret 70-73 för att återvända till Smørrebrødens förlovade huvudstad under åren 73-78.

Där jobbade OG med politiska påverkansoperationer och fick en mycket god inblick i nordisk politik. 1980 fick han skriva KGBs första överstyrelses interna historia ang Storbrittanien, Irland, Skandinavien och Australasien.Under dessa år kunde han samla på sig gedigna kunskaper om KGB-tillgångar , i synnerhet i Nordeuropa.

82-85 placeras OG i London där 1984 utnämns till resident senhösten samma år briefar han en med sovjetiska mått mätt ung politbyråmedlem vid namn Michail Gorbatjov ang Sovjets hemliga verksamhet. Under våren 1985 är KGB honom på spåren men OG lyckas mirakulöst nog fly från en säker avrättning.

De uppgifter OG lämnar kan inte anses vara diffusa och i fallet Olof Palme beskriver han dennes KGB kontakter utan övertoner. Naiv i kontakterna mee Nic Nejland men inte en rekryterad tillgång. Med Pierre Schori och Bernt Carlsson var det annorlunda vilket OG berättar om i intervjun i "Åtta dagar". Att han inte är nära KGB tillgångar är en självklarhet, skulle vara att äventyra hela operationer. Däremot är OG nära deras handledare ex Arne Treholts husse Gennadij Titov.

Vasili Mitrokhin var arkivarie hos KGB och de uppgifter han plockade fram hjälpte till med att avslöja dussintals landsförrädare i väst, framförallt i Storbrittanien . Han samlade i åratal på sig uppgifter från de hemligaste arkiven som han tog med vid sin flykt från hemlandet 1992.

PS blev folkvald först 1991 . På UD var han 71-76, 82-91. Redan på 60-talet fick han ögonen på sig för kontakter med våldsamma vänstergrupper . De band som SÄPO-kommissarien Bertil Jönsson lyssnade på innehöll kontakter med Cubanska U-tjänster under tider när han inte jobbade på UD utan var politruk på Sveavägen 68 med utlandskontakter på schemat. Detta var säkerligen en viktig anledning att SÄPO höll ett öga på honom .

Carl Bildt har en del att svara för . Inte minst i samband med Lundin Oil och dess verksamhet i Ogaden-Provinsen. Visst har västmakter betett sig för jävligt . Fransmännen i Algeriet , Britterna runtom i imperiet och jänkarna i länder som Iran, Guatemala ,El Salvador och givetvis Indokina för att ta några av de värsta exemplen.

I mina ögon är störtande av Mossadeg i Iran 1953 den värsta blundern USA gjort , Vietnam inräknat. Här störtades en ledare som var en stark demokrat med persiska mått mätt och en ledare som höll både kommunister och islamister kort. Den ledande mullan tog gladeligen emot 10000$ ut CIA-agenten Kermit Roosewelts hand. Efterspelet lever vi med idag där en islamisk djävulsregim förtrycker den egna befolkningen och stenar kvinnor till döds som påstås vara otrogna.

Det är sant att västländer betett sig illa men ondskan kan ändå aldrig jämföras med kommunismen och nazismen. 94miljoner människor hade kommunisterna ihjäl under 1900-talet. Ett folkmord utan motstycke. Hade inte britter och jänkare stått emot hade Josef Stalins anhang även skövlat vårt land. Därför vore det på sin plats att alla de som alltid pekar finger åt USA någon gång uttrycka tacksamhet för detta. Vi svenskar borde göra detta också till den finska armen och befolkningen som mot alla odds stod emot boljsevikerna.

För krossandet av nazisterna ska den sovjetiska befolkningen ha ett erkännande . Det krävdes otroligt mycket blod för detta. Onödigt mycket då många offrades pga av det sovjetiska ledarskiktets hat mot den egna befolkningen. Något som manifesteras av att lika många Sovjetmedborgare som dödades i krig mördades av den egna regimen i massmord, organiserade svältkampanjer eller dukade under i dödslägren.
Senast redigerad av mvagrippa 2018-02-10 kl. 02:58.
Citera
2018-02-10, 02:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man tycker ju, alltså ordagrant enligt den mycket rutinerade Dalsgaard, så svarar 2 pikéter på UHs anrop. Den ena står vid Norra Ban och tankar, den andra uppger position ungefär Brunkebergstorg. Detta menar Dalsgaard att han hör över radion.
Om Sauk hör detta anrop och själv står vid Norra Ban och hör att en som svarar befinner sig vid samma plats så borde väl vem som helst bli nyfiken och se om man ser den?
Men icke, Sauk uppger att "någon" svarar, och denne någon är på Kungsgatan, just där ett vittne, utefter vittnets redogörelse, ser en pikét som tidsmässigt passar mycket bra med tiden för UHs anrop.
Dessutom ser till och med en blind skillnad på en pikétbuss och en Saab 900.

Det som har berättats för allmänheten är att den som svarar på larmet är 3230, så vad kan man få ut av detta?

Norrmalmspiketens sävliga respons på larmet har alltid förbryllar och irriterat mig. Att dom skulle tanka klart är för luddigt i mina öron. Det är ändå en person som blivit skjuten bara någon minut bort.
Citera
2018-02-10, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vad säger det om svenskt samhälle och rättsväsende om en statsminister kan skjutas på öppen gata och ingen åker fast efter så många år ? Det är ju bortom pinsamt , och att polisen är polisen / Säpo är full av mordiska svin i dess toppskick

I agree - could you imagine Palmeutredningen NOT looking into someone who actually has a Smith & Wesson - they (PU) have NEVER known about in 31+ years. And Palme was actually standing in the guys factory 2-3 days before he was shot?
Heck of a coincidence! Mind boggling for that matter!
Smith & Wesson Highway Patrolman!
Wonder if they went out to the summer house to ask for it???
Maybe that would be a rude thing to do for PU - I mean my gosh - could you imagine someone having one of the most sought after handguns in Swedish history - and NOT turning it in to the Government
Citera
2018-02-10, 07:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tyvärr så har de flesta bandinspelningarna av vittnesförhören sjabblats bort (Säpo). Flera av dem saknas alternativt blivit förstörda.
Det fick även jag erfara då jag efterfrågade ett förhör från ett mycket centralt vittne. Eftersom det nedskrivna endast var ett kortare sammandrag om vad som sades tyckte jag att det fanns en poäng i att lyssna på helheten. Där hade sannolikt funnits mycket intressanta uppgifter.
Ljudbandet var dessvärre tomt och palmegruppen kunde inte redogöra för orsaken.
Vilket bevisar att grupper inom Säpo och PU aktivt döljer vad som hände och vilka som ligger bakom.
Citera
2018-02-10, 07:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Nej han säger bara "vi vill ha det lugnt här i landet"

Det hade blivit väldigt jobbigt om Lisbeth vägrat vittna, då hade man måstat låta CP gå fri, en person som man ansåg/utsett att vara OP's mördare.

Man hade målat in sig i ett hörn, hamnat i en väldigt besvärlig situation man ej kunnat förutse,
nationen väl och ve hängde på att den besvärlige och sköra Lisbeth skulle vittna.
Ordagrant ur AHs bok:
"Det är väldigt viktigt att det inte blir fokus på fel saker. Vissa saker ska inte komma ut."
(...)
Han lutar sig tillbaka lite. Förklarar med sin lugna, låga röst att han inte kan berätta så mycket mer för mig. Men att det inte är han, personligen, som håller reda på mig och vad jag gör, vilka jag möter och vilka jag pratar med.
"Det är såklart vårt uppdrag."
Andlöst undrar jag: Har koll på mig? Hur?
"Lyssnar ni av mig?"
"Som sagt ja, vi vet vad du som vittne gör och det är ett av sätten att se till att allt är i sin ordning."
(...)
"Vi måste se till att det är lugnt i landet."
Citera
2018-02-10, 07:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, det kan jag tänka mig att du gör.
Men du håller det för osannolikt?
Citera
2018-02-10, 07:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Stefan Sauk berättar om mordnatten och det är inte otänkbart att poliserna och kanske han själv lägger märke till kollegor och därefter erinrar sig vad dom sett.
Lite långsökt! Vem kommer ihåg och berättar sånt? Poliserna har dessutom hållit inne med informationen i alla år. Det var Sauk som slutligen skrev ner något.
Citera
2018-02-10, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vilket bevisar att grupper inom Säpo och PU aktivt döljer vad som hände och vilka som ligger bakom.
Det är en hel del som pekar åt det hållet. En förklaring jag fått är att banden kom tillbaka ”i reducerat skick” efter att de varit hos Säpo för digitalisering.

Har f.ö skummat igenom Anna Hages bok och Något som förbryllar är det subtila hot hon fått från den okände mannen på fiket. Det väcker en del funderingar om övriga mordplatsvittnen upplevt liknande?
Jag tror att flera av dem sett mycket mer än vad som framgår i förhören.
Senast redigerad av gida 2018-02-10 kl. 08:35.
Citera
2018-02-10, 08:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är en hel del som pekar åt det hållet. En förklaring jag fått är att banden kom tillbaka ”i reducerat skick” efter att de varit hos Säpo för digitalisering.

Har f.ö skummat igenom Anna Hages bok och Något som förbryllar är det subtila hot hon fått från den okände mannen på fiket. Det väcker en del funderingar om övriga mordplatsvittnen upplevt liknande?
Jag tror att flera av dem sett mycket mer än vad som framgår i förhören.
Vi kan inte ifrågasätta vittnena på grundval av förhörsprotokollen, det är alldeles uppenbart. Att försöka hårdra vittnesuppgifterna leder vilse.

Bra jobb du har gjort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in