2018-02-09, 23:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Anna Hage säger att hon är först, sedan kommer SG.
Anna ser att OP ligger på mage med benen i konstig vinkel.
Hon uppger tydligt att någon ytterligare person kommer och hjälper till med att lägga benen rätt.
Vem är det som gör detta, då ingen annan än SE sagt sig göra detta, om det nu inte var SE?
Citera
2018-02-10, 00:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Anna Hage säger att hon är först, sedan kommer SG.
Anna ser att OP ligger på mage med benen i konstig vinkel.
Hon uppger tydligt att någon ytterligare person kommer och hjälper till med att lägga benen rätt.
Vem är det som gör detta, då ingen annan än SE sagt sig göra detta, om det nu inte var SE?
Enligt SE fick väl AH en smäll av LP? Eller en knuff? LP ansåg att bara en operation kunde vara till nytta.

Hoppas att det blir en vittnestrend att skriva om sina upplevelser efteråt.

Egentligen måste mannen i beige ha kommit först. Definitivt före SE, men såvitt jag förstår också före AH (som såg gm). Mannen i beige bör ha befunnit sig nära gm och kanske sett denne. Säg att mib var vid annonspelaren när Palme föll och att han gick mot Dekorima, då bör det tagit honom 5-10 sekunder att komma fram.

AH ropade "stanna" när hon förstod att något allvarligt hänt. Därefter öppnade hon bildörren, kommunicerade med föraren och sprang fram till platsen.
Senast redigerad av iesho 2018-02-10 kl. 00:23.
Citera
2018-02-10, 00:17
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Jag tror (tyvärr) att Ann Hages möte med den mystiske mannen bara har att göra med Lisbet Palme och hennes agerande på mordplatsen.

Lisbet klarar inte av att höra eller läsa om när andra beskriver det som hände på mordplatsen och hennes eget agerande där.

Man ville försäkra sig om att Hage skulle hålla igen om detta både i press och rättssal för att inte Lisbeth skulle bli hysterisk och vägra delta, eller börja krångla ännu mer.

Jag tror inte häller att Lisbeth betett sig speciell underligt eller uppseendeväckande eller sagt något speciellt som måste tysta utan hon har bara varit väldigt uppriven.

Men det är av någon anledning extremt obehagligt för Lisbet att bli påmind om detta offentligt (vilket man kan ha viss förståelse för)
Citera
2018-02-10, 00:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt SE fick väl AH en smäll av LP? Eller en knuff? LP ansåg att bara en operation kunde vara till nytta.

Jo och det säger ju Anna själv också.

Men vem drar i OPs ben, om det nu inte är SE?
Någon har ju gjort detta, men ingen gör anspråk på det, förutom SE, men man kan fundera på om han ens var där? Eller åtminstone så nära?
Eller är han så "grå" som person så att ingen märker honom?

SE har ju en tydlig dialekt. Man kan under LLs samtal höra olika personer samtala men ingen låter som SE.
Citera
2018-02-10, 00:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Jag tror (tyvärr) att Ann Hages möte med den mystiske mannen bara har att göra med Lisbet Palme och hennes agerande på mordplatsen.

Lisbet klarar inte av att höra eller läsa om när andra beskriver det som hände på mordplatsen och hennes eget agerande där.

Man ville försäkra sig om att Hage skulle hålla igen om detta både i press och rättssal för att inte Lisbeth skulle bli hysterisk och vägra delta, eller börja krångla ännu mer.

Jag tror inte häller att Lisbeth betett sig speciell underligt eller uppseendeväckande eller sagt något speciellt som måste tysta utan hon har bara varit väldigt uppriven.

Men det är av någon anledning extremt obehagligt för Lisbet att bli påmind om detta offentligt (vilket man kan ha viss förståelse för)

Det är märkligt att AH är den som ska vittna om LPs beteende. Den som borde gjort det var KJ, som hade uppmärksamheten riktad mot LP.

Vad det handlar om, som även AH nämner, är att inte förstöra bilden av LPs säkra utpekade av CP.
Citera
2018-02-10, 00:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn

Uniformskillen sa sig arbeta med uppgiften att lugna svenska folket, så jag tror du har fel där.
Citera
2018-02-10, 00:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Egentligen måste mannen i beige ha kommit först. Definitivt före SE, men såvitt jag förstår också före AH (som såg gm). Mannen i beige bör ha befunnit sig nära gm och kanske sett denne. Säg att mib var vid annonspelaren när Palme föll och att han gick mot Dekorima, då bör det tagit honom 5-10 sekunder att komma fram.

AH ropade "stanna" när hon förstod att något allvarligt hänt. Därefter öppnade hon bildörren, kommunicerade med föraren och sprang fram till platsen.

Anna är den av civilisterna är närmast OP under längst tid.
Hon känner inte igen OP.

Om man lyssnar mycket noga på samtal 7, ca 23.28.05 så nämner en kvinna, förmodligen MD, ordet "Palme", varvid PA säger "Jo jag hörde det".
Så strax före LAC-bandets 23.28 är det känt vem BO är.
Citera
2018-02-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är bara att konstatera att utredningen är ännu sämre än man trott. Totalt jävla fiasko.

Man hör ju alltid att de tidigaste förhören är de som bäst speglar minnesbilderna, så spelar det ju ingen roll om den som skriver ner dem är så jävla inkompetent att den inte klarar att rätt återge det som sägs.
Sannolikt kan man rakt av anta att detta "fenomen" gäller alla vittnen i MOP.

Dessutom, hur är det möjligt att det ens får hända?
2 huvudvittnen till statsministermord får lift till polishuset av ett tredje vittne i dennes taxi.
Man häpnar.
Om detta är standardförfarande så förstår man om Stockholmspolisen ansåg sig behöva klippa o klistra ihop egna bevis för att få nån dömd.
Tyvärr så har de flesta bandinspelningarna av vittnesförhören sjabblats bort (Säpo). Flera av dem saknas alternativt blivit förstörda.
Det fick även jag erfara då jag efterfrågade ett förhör från ett mycket centralt vittne. Eftersom det nedskrivna endast var ett kortare sammandrag om vad som sades tyckte jag att det fanns en poäng i att lyssna på helheten. Där hade sannolikt funnits mycket intressanta uppgifter.
Ljudbandet var dessvärre tomt och palmegruppen kunde inte redogöra för orsaken.
Senast redigerad av gida 2018-02-10 kl. 01:00.
Citera
2018-02-10, 01:04
Medlem
Vad säger det om svenskt samhälle och rättsväsende om en statsminister kan skjutas på öppen gata och ingen åker fast efter så många år ? Det är ju bortom pinsamt , och att polisen är polisen / Säpo är full av mordiska svin i dess toppskick
Citera
2018-02-10, 01:23
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Uniformskillen sa sig arbeta med uppgiften att lugna svenska folket, så jag tror du har fel där.
Nej han säger bara "vi vill ha det lugnt här i landet"

Det hade blivit väldigt jobbigt om Lisbeth vägrat vittna, då hade man måstat låta CP gå fri, en person som man ansåg/utsett att vara OP's mördare.

Man hade målat in sig i ett hörn, hamnat i en väldigt besvärlig situation man ej kunnat förutse,
nationen väl och ve hängde på att den besvärlige och sköra Lisbeth skulle vittna.
Citera
2018-02-10, 01:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det fetade associerar jag till att de i kan ha enrollerats till Stay-behind-liknande uppdrag, i all hemlighet.

Ja, det kan jag tänka mig att du gör.
Citera
2018-02-10, 01:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Varför skulle de ha lagt märke till en piket som tankar på Norra Bantorget nära VD1? Det måste väl ha varit en vardaglig syns för VD1-poliser.

Stefan Sauk berättar om mordnatten och det är inte otänkbart att poliserna och kanske han själv lägger märke till kollegor och därefter erinrar sig vad dom sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in