2018-02-09, 23:25
Medlem
Flickorna kunde gå till affärer, studera, de klarade att vara ensamma hemma.
I Sverige finns många barn som inte kan göra någonting och som behöver assistens varje sekund.
Citera
2018-02-09, 23:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant. Finns det någon omständighet, någon sjukdom, som skulle kunna få detta mord till att bli dråp i en svensk domstol?

Med beaktande av att det rör sig om barn, och inte en vuxen.
Det som möjligen skulle kunna tänkas är via det subjektiva rekvisitet. Dvs visserligen har barnen inte i den objektiva verkligheten varit så dödssjuka att något barmhärtighetsmord har bort kunna komma i fråga, men försvaret kan visa att föräldrarna har varit fullständigt förvissade om att så har varit fallet.

Möjligen.
Citera
2018-02-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lärare från skolan har varit i hemmiljön och undervisat barnen i ca 3 år 4 dgr i veckan, antar att dom kommunicerat med barnen även om annat än skolämnet. Dom har därmed haft relativt god och regelbunden insyn. Ingen har haft någon oro att förmedla.

Lärarna och därmed skolan har haft större insyn och personlig kontakt med barnen än vad som normalt ges/skapas vid ordinarie skollektioner.

Ja, det tyder ju på att flickornas livskvalitet varit relativt god eftersom de till och med orkat och haft intresse för studier.
Citera
2018-02-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första bryr mig ganska lite om vad du tycker är fel och oetiskt - jag behöver inte din input för att göra mig en egen etisk bedömning. Men för det andra riktade jag en replik till Bergakungen, som påstod att överlagt dödande måste bli dråp. Det måste det inte, och barmhärtighetsmord är ett tydligt exempel på detta.

Ok, jag tyckte att exemplet var olyckligt, eftersom man kunde av misstag tolka det som att du ansåg att detta fall skulle kunna räknas som ett barmhärtighetsmord.
Citera
2018-02-09, 23:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ok, jag tyckte att exemplet var olyckligt, eftersom man kunde av misstag tolka det som att du ansåg att detta fall skulle kunna räknas som ett barmhärtighetsmord.

Som du ser av det jag skriver i (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda) finns det en, låt vara långsökt, möjlighet till att få ett sånt här fall till dråp.
Citera
2018-02-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ett testamente skulle inte heller jag kalla det, annat än om det är ett patetiskt försök att framstå som en omtänksam far. För vad vet vi egentligen om när momsskriften verkligen tillkom? Det är OH själv som anger att den skrevs 2012 och uppdaterades i somras, men hur sant är det? Jag litar inte på denna mördare för fem öre, så min gissning är att han rafsade ihop detta när han bestämt sig för att mörda flickorna, om det nu var i somras eller senare (det går väl att se när han postade den på sin hemsida, antar jag).
Skriften är undermålig på så många sätt att jag inte kan se den som annat än ett hafsverk. Och att måla upp en idyllisk bild av småbarnen som leker med dockor på golvet eller kommer och gullar med pappa i soffan samtidigt som de är nyfikna på moms? Det är bara too much. Ett falsarium från början till slut!

Precis så! Så vansinnigt osannolik var texten. Snäääälla Pappa, berätta mer om moms.... om det inte var så tragiskt hade man ju blivit full i skratt.
Citera
2018-02-09, 23:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det måste väl vara en försvårande omständighet i en eventuell domstol om offren är unga, skyddslösa och i beroendeställning?
Javisst. En till försvårande omständighet är att det rör sig om mer än ett offer. Sen baserar sig naturligtvis straffmätning och brottsrubricering på en sammanvägning mellan försvårande och förmildrande omständigheter.
Citera
2018-02-09, 23:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Som du ser av det jag skriver i (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda) finns det en, låt vara långsökt, möjlighet till att få ett sånt här fall till dråp.

Har vi något dubbeldråp på barn i Sverige? Där inbillad tro om barmhärtighet finns med som försvaret övertygat HR om? Eller trippelmord på familj av barmhärtighetsskäl?
Krävs det inte ett uttryck om att få dö också om det ska röra sig om barmhärtighetsmotiv?
Senast redigerad av Moosky 2018-02-09 kl. 23:45.
Citera
2018-02-09, 23:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Precis så! Så vansinnigt osannolik var texten. Snäääälla Pappa, berätta mer om moms.... om det inte var så tragiskt hade man ju blivit full i skratt.
Tja, jag vet inte det. Barn i en viss ålder är fascinerade av vad deras föräldrar gör på jobbet, oavsett vad det nu är. När min äldste var fem år, var bland det roligaste han visste att få pappa att berätta om granulocyter och makrofager och lymfocyter.
Citera
2018-02-09, 23:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Fast det är ju inte huruvida gärningen är överlagd som avgör om det blir mord eller dråp. Så kallade barmhärtighetsmord är alltid överlagda, och döms så gott som aldrig som mord, utan som dråp.

Det känns helt otippat att det skulle kunna finnas förmildrande omständigheter givet att det är föräldrarna som begått morden. Här har barnen varit i en utsatt situation och rent principiellt, att föräldrar har en garantställning.

Givetvis kan man tänka sig möjligheter att det bedöms som dråp eller oaktsamhet, noga taget VET vi ju inte så mycket om händelseförloppet.
Citera
2018-02-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Om pappan istället varit en skicklig kock och skrivit en kokbok där han lät sina döttrar vara med på ett hörn hade du tyckt samma sak då?

Jag svarar fast det inte är adresserat till mig och hoppas att du inte tar illa upp.

Det hade ju varit mycket mer sannolikt att barn var intresserade av matlagning än av moms. Den hade därför varit betydligt mer trovärdig.

Den här skriften han har publicerat och som har tagit 5 år (!) att knåpa ihop känns ju väldigt fabricerad och då ställer jag mig följdfrågan; varför skulle någon vilja fabricera något sådant? Ville han att eftervärlden skulle läsa den och tänka att han var en god och omtänksam far som involverade sina barn i sitt viktiga arbete?
Citera
2018-02-09, 23:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
För det första bryr mig ganska lite om vad du tycker är fel och oetiskt - jag behöver inte din input för att göra mig en egen etisk bedömning. Men för det andra riktade jag en replik till Bergakungen, som påstod att överlagt dödande måste bli dråp. Det måste det inte, och barmhärtighetsmord är ett tydligt exempel på detta.

Du menar nog "mord", din uppfattning är ju att det inte måste bli det. Jag tror att med det narrativ som tråden har i nuläget blir det svårt att få det till annat än mord. Se annan post.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in