2018-02-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är ett fritt land så du får anta vad du vill. Men du får inte dömma någon ohörd. Det får inte ens domstolarna. Det trodde jag alla visste.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du vet ingenting om föräldrarna. Faktiskt.

Jag behöver faktiskt inte veta mycket. Tack och lov. Det är åklagarens jobb. Tror hen på en fällande dom, så blir det åtal. Det handlar bara om hen kan styrka med bevis de brott som hen åtalar gärningsmannen för. En svensk domstol dömer folk utifrån gärningar och inte efter hur folk framstår. Det är bra om man får olika svar, men motivet ska inte övervärderas i en rättegång. Om OH hade överlevt så hade bevisningen varit viktigare för utgången, än vad han än till äventyrs hade velat säga till sitt försvar.

Jag kan garantera dig, att om dessa föräldrar varit i livet så hade de inte fått framföra synpunkter om barnens livskvalité och varför de skulle dö, i en domstol. Det är psykiatrins uppgift att lyssna på den slags dynga och sen komma med ett rättsintyg om dessa mördare kan avtjäna sina straff i fängelse.
Citera
2018-02-09, 22:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vill i all enkelhet påminna om ett eget inlägg, tidigt i tråden:

Om föräldrarna gripits levande och beslagits med att ha dödat sina två barn hade det varit i stort sett otänkbart att inte döma dem för mord. Gärningen förefaller i högsta grad vara överlagd.
Fast det är ju inte huruvida gärningen är överlagd som avgör om det blir mord eller dråp. Så kallade barmhärtighetsmord är alltid överlagda, och döms så gott som aldrig som mord, utan som dråp.
Citera
2018-02-09, 23:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Detta är sannerligen ett ovanligt fall, dels för att det är ett föräldrapar som till synes utfört detta i samförstånd och dels för att de "vanliga" förklaringsmodellerna verkar kunna uteslutas (tex missbruk, kriminalitet, känd allvarlig psykisk sjukdom osv)

Avsaknaden av uppenbara yttre tecken på vad som var på väg att hända samt att föräldrarna till synes verkade ha god förmåga att fatta rationella beslut gör att man vill förstå vad som hände.

Hur kunde föräldrarna rättfärdiga en sådan förfärlig handling för sig själva innan de tog beslutet och hur klarade de av att utföra den?

Jag har mycket svårt att tro att detta var ett hastigt beslut, jag tror inte på att det var en impulshandling i en krissituation helt enkelt pga rapporteringarna att de gjorde det i samförstånd.
För att nå dit måste det ha pågått en kommunikation mellan föräldrarna över längre tid, tanken måste ha funnits hos båda.
(...)
Man har från skolans håll sagt att det var en familj i kris, men jag köper inte att det var den aktuella krisen som legat till grund för det som sedan hände - inte utan att det redan innan funnits något som var fel.
Jag tycker att det är lite att börja i fel ände när man tittar på barnens eventuella sjukdomstillstånd som en möjlig grund till beslutet, alldeles oavsett vad deras sjukdom bestod av måste det handla om föräldrarnas oförmåga att hantera situationen och bristande insikt i vad som egentligen var fel.
Mitt fetade.
Därför blir det viktigt med sådana iakttagelser som t.ex. pianolärarinnan och andra som kan ha haft insyn i familjeförhållandena delar med sig av. Lärarna har ju tystnadsplikt (antar jag) men även om de inte hade det, kanske fasaden som föräldrarna upprätthöll var svårgenomskådlig, när de väl var närvarande. Och om döttrarna t. ex. var drogade, som någon varit inne på, kan de kanske inte själva varit kapabla att slå larm.
Precis som du säger tycker jag att man ska fokusera på föräldrarna istället för barnen, eftersom det till syvende og sidst ändå är där felet ligger, hur man än vänder och vrider på detta.
Citera
2018-02-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det är ju inte huruvida gärningen är överlagd som avgör om det blir mord eller dråp. Så kallade barmhärtighetsmord är alltid överlagda, och döms så gott som aldrig som mord, utan som dråp.

Jag tycker det känns väldigt fel och oetiskt att överhuvud taget diskutera barmhärtighetsmord i detta fall, när vi inte fått några som helst indikationer på att någon av flickorna var akut döende eller så sjuk att det skulle vara ens avlägset relevant att diskutera dödshjälp. Den yngsta flickan hade ju setts i affären i mellandagarna och grannen hade inte märkt något konstigt. Varför skulle hon behöva barmhärtighetsmördas?Kan en förälder ta sig den rätten att bestämma att barnets liv inte har rätt att leva?
Citera
2018-02-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Intressant. Finns det någon omständighet, någon sjukdom, som skulle kunna få detta mord till att bli dråp i en svensk domstol?

Med beaktande av att det rör sig om barn, och inte en vuxen.
Citera
2018-02-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker det känns väldigt fel och oetiskt att överhuvud taget diskutera barmhärtighetsmord i detta fall, när vi inte fått några som helst indikationer på att någon av flickorna var akut döende eller så sjuk att det skulle vara ens avlägset relevant att diskutera dödshjälp. Den yngsta flickan hade ju setts i affären i mellandagarna och grannen hade inte märkt något konstigt. Varför skulle hon behöva barmhärtighetsmördas?Kan en förälder ta sig den rätten att bestämma att barnets liv inte har rätt att leva?
Båda flickorna hade framgångsrikt studerat ända fram till jul, läraren kom för att knacka på för att fortsätta studierna.
Citera
2018-02-09, 23:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant. Finns det någon omständighet, någon sjukdom, som skulle kunna få detta mord till att bli dråp i en svensk domstol?

Med beaktande av att det rör sig om barn, och inte en vuxen.
Det var nog bara en liten OT-diskussion två hyfsat rättslärda emellan, som inte har någon direkt bäring på aktuellt brott.
Citera
2018-02-09, 23:16
Medlem
Det måste väl vara en försvårande omständighet i en eventuell domstol om offren är unga, skyddslösa och i beroendeställning?
Citera
2018-02-09, 23:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
"Någon form av kronisk trötthet" sade rektorn, vilket kan vara ett symtom på en mängd
olika sjukdomar. Vi vet inte vad döttrarna led av i dagsläge annat än att det på ett eller annat var "handikappande".

Det är säkerligen så som du skriver
Citera
2018-02-09, 23:18
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Men varför belyser ni inte överhuvudtaget barnperspektivet om ni nu är så duktiga och ser så stor bild? Känns inte viktigt eller? Konstigt, inte sett en enda av er vill-förstå-mördare-personer skriva något alls sett ur barnens perspektiv. Däremot hackar ni på de som gör det.
Ja, och det märkliga är att ofta när jag kollar upp mina notiser om vilka som citerat mig efter några timmars paus, så finns inte inläggen kvar. Det verkar som om de som har barnperspektivet framför sina ögon ska jagas så långt bort det bara går. Demokrati, nej.

De enda spår vi har från Agnes och Moa är ett foto från ett instagramkonto och texten "a girl has nothing to say", text i en pdf om farbror Sunes moms och några foton från fotbollslaget. Vi vet ingenting om deras drömmar om framtiden eller hur de levde den sista tiden i ödeshuset i Bjärred.
Citera
2018-02-09, 23:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker det känns väldigt fel och oetiskt att överhuvud taget diskutera barmhärtighetsmord i detta fall,
För det första bryr mig ganska lite om vad du tycker är fel och oetiskt - jag behöver inte din input för att göra mig en egen etisk bedömning. Men för det andra riktade jag en replik till Bergakungen, som påstod att överlagt dödande måste bli dråp. Det måste det inte, och barmhärtighetsmord är ett tydligt exempel på detta.
Citera
2018-02-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Därför blir det viktigt med sådana iakttagelser som t.ex. pianolärarinnan och andra som kan ha haft insyn i familjeförhållandena delar med sig av. Lärarna har ju tystnadsplikt (antar jag) men även om de inte hade det, kanske fasaden som föräldrarna upprätthöll var svårgenomskådlig, när de väl var närvarande. Och om döttrarna t. ex. var drogade, som någon varit inne på, kan de kanske inte själva varit kapabla att slå larm.
Precis som du säger tycker jag att man ska fokusera på föräldrarna istället för barnen, eftersom det till syvende og sidst ändå är där felet ligger, hur man än vänder och vrider på detta.

Lärare från skolan har varit i hemmiljön och undervisat barnen i ca 3 år 4 dgr i veckan, antar att dom kommunicerat med barnen även om annat än skolämnet. Dom har därmed haft relativt god och regelbunden insyn. Ingen har haft någon oro att förmedla.

Lärarna och därmed skolan har haft större insyn och personlig kontakt med barnen än vad som normalt ges/skapas vid ordinarie skollektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in