2018-02-09, 17:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ju inget testamente - det skrevs ju för mer än fem år sen, och är snarare en mycket populär framställning av momsbegreppet för helt oinitierade. Barnen har säkert frågat om vad pappa gör på jobbet, och OH har redigerat ihop deras frågor och hans svar till någon sorts VAT for dummies.

Det började för 5 år sedan och blev klart sent 2017. Hur populärt det är låter jag vara osagt, men barnen var vid inledningen 6 och 9 år. Frågan är om dom verkligen ville höra allt som står på det här pappret eller om dom snällt fogade sig för att göra pappa glad. Men jag håller med om att det inte är ett testamente.
Citera
2018-02-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
1. Video finns. Media kommer ALDRIG visa denna.
2. Dödsfallen sker på fler datum än 1
3. Besked lämnas till familjen innan jul, jättetråkigt besked......

Bara lite att fundera över.....

Jag vet inte, men jag får känslan av att du bara trollar. Varför insinuera istället för att klargöra? En del av de uppgifter du kommer med känns faktiskt riktigt smutsiga att dela på det sätt du gör här, om de nu skulle stämma.
Citera
2018-02-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ju inget testamente - det skrevs ju för mer än fem år sen, och är snarare en mycket populär framställning av momsbegreppet för helt oinitierade. Barnen har säkert frågat om vad pappa gör på jobbet, och OH har redigerat ihop deras frågor och hans svar till någon sorts VAT for dummies.
På den nivå politiker funkar, kanske.
Att döma av reaktionerna härinne kanske inte så helt vällyckat.
Citera
2018-02-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och tråden rullar på med oförminskad styrka, glädjande nog så är det endast ett fåtal som fortfarande fördömer och försöker nagla fast all skuld på OH trots de uppgifter som kommit som tyder på att HB varit den drivande i den här tragedin.

Vad jag undrar mest över frånsett vad som verkligen drev dem till att döda sina döttrar och ta sina egna liv är om de verkligen fick det stöd de sökte av samhället, togs deras oro över döttrarnas sjukdomstillstånd på allvar eller avfärdades de som hysteriska föräldrar.

Att det var sjukdom förstår man ju i och med de hade läkarintyg för döttrarnas hemskolning men hur bemöttes föräldrarna egentligen?

Något var det som sakteliga drev dem över kanten och förhoppningsvis tittas på vad det var av de som är ansvariga för utredningen.

Med tanke på händelsens dignitet utgår jag från att alla inblandade i denna händelse utvärderas och att man kommer fram till bl.a. frågorna

Vilket stöd får barn och förälder?
Vart brast vårt stöd? Uppföljningar?
Vad kan vi lära oss av denna händelse?
Hur skall vi förhindra att liknande händelser sker?
-----------------
Sedan finns, särskilt påtagligt här, föräldrarnas mående? Vuxna människor förutsätts att själv ta det ansvaret och söka hjälp. OH har uppenbarligen sökt läkare för bl.a. sömnbesvär och HB som troligtvis behandlats för cancer har också behandlats inom vården. Huruvida dom blivit skickade även till psykolog vet vi inte.
Citera
2018-02-09, 17:52
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Varför försöka FÖRSTÅ en sjuk människas handlingar? För att FÖRSTÅ måste man vara sjuk själv. Ingen frisk människa kan finna nåt försvar för detta massmord. Kanske t.om planerat. Hoppas den skyldige (O.H i detta fall,9 hamnat i helvetet. Haft sin familj som "gisslan" o.s.v. Men järnhand styrt. Man kan bli så jävla styrd som mor, och RÄDD, att man går fanskapet till mötes. Man har blivit fråntagen sin mänsklighet. Inte fan trodde Hanna att han skulle döda barnen. Fyyy på folk som försöker försköna detta bestialiska beteende.
Det där med att en människa kan vara på ett vis hemma och på ett annat vis på ex jobbet eller i andra sammanhang, det verkar flera här ha väldigt svårt att förstå. De verkar tro att bara för att kollegor lovordat O, så är han ett helgon och var även så med sin familj.
Det ska man INTE vara så säker på att han var. Det är väldigt sällan man vet vem som är satan själv innanför hemmets väggar...
Citera
2018-02-09, 17:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns flera fall av dödshjälp där man har dömt för dråp. Berit Hedeby hjälpte en totalförlamad man att dö genom injektioner. Hon fick villkorlig dom för dråp. En 80 årig cancersjuk far berövade sin fötståndshandikappade son livet 1998, han trodde inte att sonen skulle få ett värdigt liv utan honom. Det blev tre års fängelse för dråp. En man kvävde sin hustru med en kudde efter att hon misslyckats ta sitt liv, han friades från dråp.
Lagstiftarna ser, till skillnad mot somliga i denna tråd, nyanser i både liv och död.

Fast det är fortfarande mord även om man dömer för dråp. Så om man nu föreställer sig dubbelmord på två barn med diffus diagnos som skolan trodde hade rest bort över nyår, så faller ju detta platt.
Det kommer aldrig värderas i domstolen och utreds som mord och läggs ner som uppklarat mord.
Dråp och mord är samma gärning men dråp en mildare form av mord kan man säga.
Lagstiftaren gör stor skillnad på förmildrande och försvårande omständigheter samt avsiktliga mord.

Att sitta och flumma in på dråp och dödshjälp passar inte in här för det krävs att personen begärt det och barn kan inte och har inte den rätten att begära det. Utomlands finns möjligheten för barn jag kommer inte ihåg vilket land, men det krävs underlag som verkligen medger detta. Men i Sverige är inte dödshjälp tillåtet utan klassas som mord.
Citera
2018-02-09, 18:02
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Varför försöka FÖRSTÅ en sjuk människas handlingar? För att FÖRSTÅ måste man vara sjuk själv. Ingen frisk människa kan finna nåt försvar för detta massmord. Kanske t.om planerat. Hoppas den skyldige (O.H i detta fall,9 hamnat i helvetet. Haft sin familj som "gisslan" o.s.v. Men järnhand styrt. Man kan bli så jävla styrd som mor, och RÄDD, att man går fanskapet till mötes. Man har blivit fråntagen sin mänsklighet. Inte fan trodde Hanna att han skulle döda barnen. Fyyy på folk som försöker försköna detta bestialiska beteende.

Var står det att han haft sin familj som gisslan? De var fria, men sjuka och gick därför inte ut för de orkade väl inte. Doh!
Citera
2018-02-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle föräldrarna ge barnen sömntabletter varje dag?
För att de skulle vara trötta.Varför skulle föräldrarna mörda barnen. Att säga att trötthet är en diagnos är fel. Trötthet är ett symtom på något. Ingen av flickorna var utredda. Enligt en anhörig skulle flickorna utredas för borelia bland annat. Av någon anledningen ingen vet var det viktigt att hålla flickorn trötta. Det är den stora frågan.Varför skulle de vara trötta?
Citera
2018-02-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Du är rätt smal i dina kunskaper på moms ser jag.Moms och skatt över gränserna, försök att sätta dig in i det....och det förekommer svinn i miljarder inom EU.Detta arbete var vad han hade fram för sig och såg det troligen som ett spännande projekt!

Att han hade en uppgift i det fiskala perspektivet som svenska statens långa arm som driver in skatter och moms, likt en allsmäktigt nyttig kronofogde är din beskrivning, som härrör endast från önsketänkande. Trist att han valde ett annat projekt, som att mörda ungarna.

Allt han kunde ha varit, och allt han kunde ha uträttat, och alla hjältedåd som skulle uträttats, har inte skett då han och frun har mördat sina barn och allt det som framtiden kunde ha erbjudit. Döden är ett val han gjort, trots allt du påstår de hade att se fram emot. Så din logik haltar.

Har du några synpunkter på vad barnen kunnat åstadkomma om de fått leva?
Citera
2018-02-09, 18:11
Medlem
Om det skulle visa sig
- Att OH hade en personlighetsstörning som har tilltagit med tiden
- Att denna störning yttrade sig genom att kontrollera sina barn
- Att As sjukdom inte har behandlats på rätt sätt och har orsakats direkt eller indirekt av familjesituationen
- Att något orsakade att denna störning blev värre, eventuell genom en depression/stress som är jobbrelaterad och därmed kontrollbehovet tilltog så att A fick hemundervisning
- Att M aldrig var sjuk, men också fick hemundervisning
- Att OH till slut inser att det spräcker (det kan vara så att allt höll på att uppdagas, att HB vägrade att vara med längre, HB kan också ha sagt att hon inte orkar längre, det kan också vara så att OH själv inser att han inte orkar leva mer på detta sätt, han kan har varit utbränt, inte orkat att gå på jobben mer och tar hela familjen med sig. Det var inte den livskvalitet någon av föräldrarna hade tänkt sig).
- Att MbP var del av det hela

Hur hade man resonerat då? Jag tror den här förklaringen är mer sannolik än att barna var båda så sjuka att de fick ha hemundervisning när de var 11, att föräldrarna gjorde allt för att hjälpa barnen, men tragiskt misslyckades. Mycket tragiskt är det på alla sätt, visst.

Kommer det fram uppgifter som kan motbevisa detta, så får jag ändra mitt resonemang. Att föräldrarna var i Tyskland hos W. Klemann har inte ändrat mitt antagande. Den läkarmottagning har inte lugnat mig.
Citera
2018-02-09, 18:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skolan VET vi har engagerat sig i barnen och familjen. Vi VET att vid senaste mötet rörande den yngre var Skolans resursteam (lärare, kurator, sjukgymnast mfl) närvarande. Flickan skulle träffa dom alla enskilt för att lära känna dom.

S

Det vi vet är vad rektorerna uppgett och de handlingar som finns angående föräldrarnas driv att få igenom hemundervisningen. Det vi inte vet är om skolan anade att något var fel men inte vågade konfrontera dom här två föräldrarna. Jag skulle absolut även kunna tänka mig att vid intygskrivandet av den yngsta flickan så har föräldrarna berättat för läkaren om symptomen. Föräldrarna hade en misstanke om att den yngre flickan hade samma sjukdom som den äldsta och dom har faktiskt noll medicinsk kunskap. Det dröjde sent in i augusti 2017 innan skolan fick ett läkarintyg.

I maj 2017 misstänkte dom alltså att flickan var sjuk, det ska finnas symptom 6 månader av diverse symptom bland annat. Så det ger inte direkt något seriöst intryck över diagnosen eller intyget.
Är det intyg och diagnos från Gottfries kliniken är prognosen svart och det är inte konstigt att dom räknas som kvacksalvare. Visserligen skrivs det intyg till FK om just den här sjukdomen som FK inte riktigt vill kännas vid, och då finns det ofta ett uttalande om att den här patienten blir aldrig bättre.

I dag ger man det minst 1 år innan man öht yttrar sig om prognoser eller om man ens kan yttra sig om prognos.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-09 kl. 18:15.
Citera
2018-02-09, 18:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle föräldrarna ge barnen sömntabletter varje dag?

För att kunna hålla dem hemma, bibehålla kontrollen t ex.
OH var ju den som oftast var med när någon av döttrarna gjorde något utanför dörren. Nu inför professuren hade han inte den tiden längre. Hans karriär stod still. Hur att göra dem kraftlösa, viljelösa, tysta..?
Någon som vet när han ansökte, eller ännu bättre, började dra efter en professur?

Tror det är lättare att göra barn trötta med Theralen mixtur. Mintsmak. Den riktigt förslagne kan hälla mixturen i en vitaminflaska och förvara i kylen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in