Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Än mer komplicerat blir det kanske av tanken på att det faktiskt var mammans situation och eventuellt drastiska åtgärd som drev saken till sin spets.
Om det var så att de dog på olika dagar, då finns det möjliga scenarier, varav ett skulle vara att hon dödat barnen och sig själv och att pappan dagen därpå avslutar sitt liv.
Jag tar upp detta beklämmande scenario som exempel på att skuldfrågan kan nyanseras av verkligheten på många olika sätt. Därför vore det också betydelsefullt att få svar på "hur?" (inte bara mht arvssituation och liknande)
Ja, allting lär påverka synen på graden av skuld för var och en och jag är övertygad om att polisen använder alla upptänkliga redskap för att klarlägga exakt vad som skett och i vilken ordning, oavsett om utredningen sedan "läggs ned".
Det är ett mycket uppmärksammat fall, och till skillnad från många andra så måste polis och rättvisa räkna med möjligheten att i framtiden framkommande fakta och allehanda trollerinummer av vår tids gatugycklare och -predikanter kan återaktualisera fallet, och då vill man inte sitta med skägget i brevlådan.
En dåligt genomförd undersökning kan ju lätt inspirera till, vad vet jag, trakasserianmälningar från studenter eller anspråk på det vädernupna planket eller vadsom från en granne. För att exemplifiera.
Så det går ju liksom inte bara lägga saker tillrätta och hoppas att byken inte rörs upp. Man måste ha ryggen fri.
Och däri ligger en polisiär prövning av var och ens skuld, sett till vad som verkligen hände.