Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Polisen säger ingenting förrän mordutredningen har klarlagt vad som de facto har hänt i Bjärred.
Precis som de skall gå till.
Att gärningsmannen/männen lämnat ett brev efter sig, påverkar på intet sätt mordutredningen.
Så vitt jag begriper var brevet framförallt ställt till den efterlevande familjen.
Vi kommer inte få veta vad som hänt, därför att förundersökning blir bara offentlig om det blir ett åtal. Nu är gärningsmännen döda och brottet är uppklarat. Mordutredningen går bara ut på att få fast gärningsmän, samla bevis, och utröna om det skulle finnas delaktiga i morden, och det finns det inte. Nu kan man inte gå vidare med ett åtal eftersom det finns ingen att åtala.
Det kan vara så att någon insatt, eller i familjens närhet kommer berätta, skriva en bok, göra en avhandling i framtiden. Om inte, så får vi leva med att vi aldrig får veta vad som drev dessa föräldrar till att mörda sina barn. Jag tror det lutar åt, att de personer som kände familjen och övrigt berörda vill glömma denna sak. Värt att tänka på, är att alla myndigheter, lärare, läkare, socialtjänsten har sekretess. Den enda vi hört ifrån är pianolärarinnan som inte berörs av sekretess. Enligt det hon förmedlade tolkar jag att barnen inte var dödligt sjuka. Det var pappan som var underlig.