2018-02-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nej, det ska vara ännu svårare att mörda sina egna barn, vilket dessa såkallade föräldrar i Bjärred gjorde. Enligt många här i tråden ska man förstå mördarna, då förutsätter jag att alla räknas med. Jag har inte varit inne i AE-tråden, men kan tänka mig att anhöriga till AE blir jätteledsna när de läser vad som skrivs om honom. Han har säkert liksom bjärredföräldrarna gått igenom svåra kriser.
Ursäkta, men kan du sluta blanda in Eklund i det här fallet? Känns inte ens etiskt faktiskt. Och brotten påminner inte ens varandra så det är irrelevant.
Citera
2018-02-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanah

För mig är barn som lever dåligt något annat. Barn som lever med alkoholiserade föräldrar, knarkarföräldrar, vårdslösa föräldrar, som utsätter barnen för verbal misshandel, fysisk misshandel, sexuella övergrepp, som låter barnen utföra sysslor de är för små för m.m.

Allt det du nämner är fruktansvärda saker och plågsamt att tänka på att väldigt många barn har det såhär. Men dessa barnen lever ju iallafall så på det sättet är ju Bjärreds föräldrarna många snäpp värre. Mord är det helt klart värsta brottet man kan utsätta någon för. Det finns ingenting att reparera efteråt för det är slut för alltid

Jag är också rätt så säker att dessa två flickors liv en lång tid innan morden var en tillvaro helt i par med de scenarier du beskriver här ovan.
Citera
2018-02-08, 20:20
Medlem
Citat:
Det som är så vansinnigt vidrigt är dessa som tycker så synd om dessa mördarföräldrar. Om de var så fina kunde de ha samlat sina döttrar en morgon och sagt att de planerar att döda dem. Öppnat dörrarna och låtit dem springa iväg så långt de kunde.

De här flickorna hade klarat sig utmärkt utan sina föräldrar, det står klart.

Uppenbarligen har du lässvårigheter. Finns INGEN som tycker synd om föräldrarna.

Däremot är det ju så att det naturligtvis finns en önskan att förstå varför detta fruktansvärda kunde inträffa.

Begriper vi inte de mekanismerna kan vi heller inte förhindra ett nytt Bjärred-fall.
Citera
2018-02-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen säger ingenting förrän mordutredningen har klarlagt vad som de facto har hänt i Bjärred.

Precis som de skall gå till.

Att gärningsmannen/männen lämnat ett brev efter sig, påverkar på intet sätt mordutredningen.

Så vitt jag begriper var brevet framförallt ställt till den efterlevande familjen.

Vi kommer inte få veta vad som hänt, därför att förundersökning blir bara offentlig om det blir ett åtal. Nu är gärningsmännen döda och brottet är uppklarat. Mordutredningen går bara ut på att få fast gärningsmän, samla bevis, och utröna om det skulle finnas delaktiga i morden, och det finns det inte. Nu kan man inte gå vidare med ett åtal eftersom det finns ingen att åtala.

Det kan vara så att någon insatt, eller i familjens närhet kommer berätta, skriva en bok, göra en avhandling i framtiden. Om inte, så får vi leva med att vi aldrig får veta vad som drev dessa föräldrar till att mörda sina barn. Jag tror det lutar åt, att de personer som kände familjen och övrigt berörda vill glömma denna sak. Värt att tänka på, är att alla myndigheter, lärare, läkare, socialtjänsten har sekretess. Den enda vi hört ifrån är pianolärarinnan som inte berörs av sekretess. Enligt det hon förmedlade tolkar jag att barnen inte var dödligt sjuka. Det var pappan som var underlig.
Citera
2018-02-08, 20:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki

H jobbade halvtid, flickorna hade undervisning i hemmet, O gick ner till 90%. Gör det O till ett mördarsvin?
Hade han varit en god människa om han gått ner till 50%? eller skulle han vara tvungen att säga upp sig helt för att skulle tycka det var ok. Om flickorna sov långa perioder (?), skulle han då sitta och titta på dem utan att egentligen kunna görat något? Hade det hjälpt?

Utan inkomster kanske de snart stått hemlösa på gatan med två sjuka barn, det hade definitivt inte förbättrat läget.

Ursäkta mig men finns det ett rejält underlag på den här halvtiden? Jag har nämligen inte sett det utan det är en sk trådsanning. Så enligt chefen hade hon flexibla tider om arbetsuppgifterna tillät hemarbete.
Jag får inte det att gå ihop med halvtid och då behöver inte chefen svara på just frågan om hon kunde arbeta hemma. Ingen av dom försakade sina arbeten. Så såg det ut, så att sakuppgifterna ska ligga rätt i den här tråden.

Citat:
Mamman i familjen jobbade som vanligt fram till i julas. När familjen hittades död hade hon ännu inte återvänt från ledigheten, berättar chefen på hennes enhet.

– Hon var mycket skicklig medarbetare och fungerade ofta som stöd åt andra i utredningar som rörde hennes område. Väldigt omtyckt och kompetent.

Såg ni varningssignaler?

– Av respekt för familjen och anhöriga vill jag inte gå närmare in på det. Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda.
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/
Senast redigerad av Moosky 2018-02-08 kl. 20:27.
Citera
2018-02-08, 20:26
Medlem
Americanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Allt det du nämner är fruktansvärda saker och plågsamt att tänka på att väldigt många barn har det såhär. Men dessa barnen lever ju iallafall så på det sättet är ju Bjärreds föräldrarna många snäpp värre. Mord är det helt klart värsta brottet man kan utsätta någon för. Det finns ingenting att reparera efteråt för det är slut för alltid

Jag är också rätt så säker att dessa två flickors liv en lång tid innan morden var en tillvaro helt i par med de scenarier du beskriver här ovan.

Vad är det som får dig att tro att flickorna levde i såna hemska förhållanden som jag beskrev? Jag har inte läst något som tyder på att det var så de levde innan de dödades.

Jag ser det annorlunda, att föräldrarna dödade sina barn, som de enligt mig tog hand om väl, är det som gör det här fallet
så sjukt.
Citera
2018-02-08, 20:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Vad är det som får dig att tro att flickorna levde i såna hemska förhållanden som jag beskrev? Jag har inte läst något som tyder på att det var så de levde innan de dödades.

Jag ser det annorlunda, att föräldrarna dödade sina barn, som de enligt mig tog hand om väl, är det som gör det här fallet
så sjukt.

Tystade och kontrollerade finns det uppgifter på av verifierbar källa. Fick inte prata för mycket och den yngsta ville inte öva piano hemma eftersom hon blev tillrättavisade hela tiden. Du vet den perfekta människan skulle bli verksjurist eller momsexpert och inte någon sopa som musiker eller konstnär det var drömmeri. Nej, börjar man prata om moms och dra in flickorna i det vid 6 och 9 års ålder, så anser jag nog att det finns en viss varningssignal. Samma med det här drivet om hemundervisning trots avsaknaden av diagnos och läkarintyg. Så att levde du inte i huset med familjen gissar du bara hur bra det var. Något säger mig att det var tvärtom och det finns något sjukt över föräldrarna som beslutar att ta död på två barn. Man kan hoppas dom inte led allt för mycket innan och under dödstillfället.
Citera
2018-02-08, 20:33
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Det som är så vansinnigt vidrigt är dessa som tycker så synd om dessa mördarföräldrar. Om de var så fina kunde de ha samlat sina döttrar en morgon och sagt att de planerar att döda dem. Öppnat dörrarna och låtit dem springa iväg så långt de kunde.

De här flickorna hade klarat sig utmärkt utan sina föräldrar, det står klart.
Rättar dig och säger att de hade klarat sig bättre utan sina föräldrar.
Citera
2018-02-08, 20:33
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Uppenbarligen har du lässvårigheter. Finns INGEN som tycker synd om föräldrarna.

Däremot är det ju så att det naturligtvis finns en önskan att förstå varför detta fruktansvärda kunde inträffa.

Begriper vi inte de mekanismerna kan vi heller inte förhindra ett nytt Bjärred-fall.
Det vimlar av människor här i tråden som ömkar för dessa mördarföräldrar. Senast Amerikanahaha. Jag har faktiskt försökt försvara föräldrarna med att de har grava personlighetsstörningar. Som sagt, har de inga grava personlighetsstörningar så förtjänar de inga som helst ursäkter.
Citera
2018-02-08, 20:34
Medlem
Citat:

så sjukt.

Det kan ju knappast ha gått från idyllisk lycka till mord på en vecka, eller? Därför måste det ju varit ett eskalerande helvete innanför dessa fyra väggar under en väldigt lång tid. Det kan inte ha varit roligt det är allt jag säger.

Att föräldrarna varit totalt inkapabla att hantera situationen är ju helt uppenbart nu med facit i hand. Därför tror jag att det är en rimlig slutsats att dra att de kan inte varit några vidare toppenföräldrar innan morden heller. Annars hade de aldrig kommit fram till en sådan vanvettig lösning på sina problem. Vi alla här kan ju tänka ut minst 10 alternativa lösningar som hade varit mycket bättre för de mördade flickorna, eller hur?
Citera
2018-02-08, 20:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Förstod du Martin Jonsson också? Eller Tovafallet, Madsen, Boden osv?
Hur fan kan man ha behov av att förstå alla dessa olika ursäkter som finns för att döda någon annan människa? Du det här är unikt och de mekanismerna som fanns kanske syns vid obduktion av hjärnan.

Varje gång jag kommer höra ordet livskvalité kommer jag att tänka på dom här två avskum till föräldrar.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-08 kl. 20:39.
Citera
2018-02-08, 20:38
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Förstod du Martin Jonsson också? Eller Tovafallet, Madsen, Boden osv?
Hur fan kan man ha behov av att förstå alla dessa olika ursäkter som finns för att döda någon annan människa? Du det här är unikt och de mekanismerna som fanns kanske syns vid obduktion av hjärnan.
Den frågan har jag också ställt men det får man inget svar på.
Underligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in