2018-02-08, 16:10
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kO3kX/elev-fick-strom-genom-kroppen-under-lektion--allvarligt-skadad

"Det var under en lektion på Välkomnaskolan i Gällivare som en elev fick ström genom kroppen.

Räddningstjänst och ambulans åkte till platsen och eleven har förts till sjukhus för vård. Enligt region Norrbotten är han allvarligt skadad.

– Det var under någon form av felsökning som han helt enkelt har fått ström genom kroppen. Så vitt jag vet så är det en ren olyckshändelse. Jag har inte fått någon information att det beror på felaktig utrustning eller liknande utan det ska handla om en ren olycka, säger Bert- Olov Ström, gymnasiechef på Välkomnaskolan till SVT Nyheter."

Otäckt och tragiskt. Hoppas han inte får bestående men. Någon som vet mer?
Citera
2018-02-08, 16:19
Medlem
Citat:
Det var under en laborationsövning på torsdagen som olyckan var framme och pojken av okänd anledning fick ström genom kroppen. Räddningstjänsten och ambulans kallades till platsen och pojken fördes till akutmottagningen på Gällivare sjukhus.

– Det jag vet nu är att det hänt en elolycka under lektionstid. Det är inte ute på något bygge utan det är inne i skolans lokaler, säger Be*t-Olov St*öm, gymnasiechef vid Lapplands gymnasium.

Vet du hur olyckan gick till?

– Det var under någon form av felsökning som han fått ström genom kroppen. Så vitt jag vet handlar det om en ren olyckshändelse.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/gymnasieelev-allvarligt-skadad-efter-elolycka

Nyhetsinslag på radio: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6882398#
Citat:
En elev på Välkommaskolan i Gällivare, på el- och energiprogrammet, har skadats allvarligt efter att ha fått el genom kroppen vid 10:30-tiden på torsdagsförmiddagen.

Enligt Region Norrbotten har tonåringen skadats allvarligt men tillståndet är för stunden stabilt och eleven vårdas nu på intensivvårdsavdelningen.
Senast redigerad av iconicatab 2018-02-08 kl. 16:39.
Citera
2018-02-08, 16:48
Medlem
Kanske dum fråga - men hur vårdas man för något sånt här?
Citera
2018-02-08, 16:51
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopianiso

Svårt att svara på när vi inte vet vilka skador som uppstod. Kan vara hjärtat, brännskador, eller fallolycka, eller alla tre.
Citera
2018-02-08, 16:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopianiso

Man får brännskador, och hjärtats rytm kan bli störd så det måste övervakas. T ex.
Citera
2018-02-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man får brännskador, och hjärtats rytm kan bli störd så det måste övervakas. T ex.
Även njurskador och nervskador kan uppstå, så de väljer nog att följa upp honom ordentligt.
Citera
2018-02-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Svårt att svara på när vi inte vet vilka skador som uppstod. Kan vara hjärtat, brännskador, eller fallolycka, eller alla tre.

Vid strömgenomgång är det vanligt med omfattande vävnadsskador då strömmen bränner sönder cellväggar i blodbanor etc.
Det är vanligt att de som fått strömgenomgång hämtar sig snabbt och känner att de klarat sig bra, för att en tid senare stendö.

Det är för att den döda vävnaden släpper och transporteras av blodet till njurarna och levern vars funktioner är att rena blodet. Dessa blir totalt överlastade och man får akut organsvikt och kolar.

Därför skall alla som drabbats av strömgenomgång genast söka vård.
Dialys är en vanlig åtgärd.
Citera
2018-02-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Vid strömgenomgång är det vanligt med omfattande vävnadsskador då strömmen bränner sönder cellväggar i blodbanor etc.
Det är vanligt att de som fått strömgenomgång hämtar sig snabbt och känner att de klarat sig bra, för att en tid senare stendö.

Det är för att den döda vävnaden släpper och transporteras av blodet till njurarna och levern vars funktioner är att rena blodet. Dessa blir totalt överlastade och man får akut organsvikt och kolar.

Därför skall alla som drabbats av strömgenomgång genast söka vård.
Dialys är en vanlig åtgärd.

Tack för svaret, lite detta jag undrade!
Citera
2018-02-08, 22:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Sen ska man ju inte måla fan på väggen heller. Det är många som fått stötar av nätspänning utan att få några allvarliga skador och jag skulle tro att man kan föras till intensivvården bara för säkerhets skull om hjärtat skulle riskera att stanna eller något. Osäker på det senare dock, att han fördes till intensiven kanske är ett tecken på allvarliga skador, jag vet inte om sjukvården kan lägga in folk där för säkerhets skull ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in