Jag har följt fallet och har liksom er andra blivit berörd, det här fallet är så exceptionellt, så ovanligt att det har varit svårt att släppa det.
Det känns skönt att de förnuftiga rösterna i tråden nu blivit starkare. Varje gång jag läser om misstankar om pedofili eller psykopati eller att föräldrarna kallblodigt skulle ha mördat sina döttrar för att de och deras sjukdomar inte passade in i deras akademiska, framgångsrika värld, får jag lust att spy lite grann. Det är alltså rena rama spekulationer utan någon som helst bevis som visar på det. Det känns så otroligt lågt att spekulera på det sättet. Och det visar på en sån låg analysförmåga och svårighet att sätta sig in i situationer man aldrig varit i närheten av.
Jag vill tydliggöra att föräldrarna gjorde fel, de dödade sina döttrar, sig själva, och släppte inte in någon hjälp eller stöd som hade kunnat göra att utgången blev en annan. Inte för att jag vet om de bad om hjälp visserligen, men i stunden de bestämde sig för att göra det, var de ensamma. Jag tror inte att någon utifrån skulle ha stöttat dem i detta ödesdigra beslut.
Jag tror att döttrarna hade ME, trötthetssyndrom, till er som inte har sett dokumentärern Unrest, rekommenderar jag den verkligen. Om det stämmer att mamman hade fått tillbaka cancern och det inte såg bra ut, mer behövs väl egentligen inte för att två (en) välfungerade person bryts ned. Om det är så att den ena föräldern, mamman? blivit deprimerad av situationen och allt hamnat på pappans axlar, ja då ser jag det inte som konstigt att han också blev sjuk. Depression är en sjukdom.
Det finns förresten ett fall från Australien där en familj, pappan, gasade ihjäl sig själv, mamman och deras två svårt autistiska barn. Polisen verkar inte veta om mamman var medveten om vad som skulle ske, eller om pappan tog beslutet för hela familjen.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3846038/Fernando-Manrique-Maria-Lutz-two-autistic-children-dead-family-home-murder-suicide-Davidson-GASSED.h tml
Det har alltså hänt förut även om det verkar vara väldigt ovanligt.
Jag skulle vilja skriva mer om hur föräldrarna kanske tänkte (har inte tid just nu och medveten om att det också skulle vara en ren spekulation) när de gjorde en översyn av sitt liv. Något säger mig att dessa två var analytiska till sin läggning och kunde mycket väl lägga ihop två och två. Deras och döttrarnas liv, familjens framtid såg onekligen mycket sorglig ut. Om man slänger in depression i ekvationen, ja, då är det inte alls svårt att förstå varför det hände.