Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Läste för flera år sedan i en blogg hur det gick till förr i världen (60-70-tal) när polisen skulle avlyssna telefoner. Hittar inte den längre på nätet så jag får skriva det jag kommer ihåg sammanfattningsvis.
Den lagliga gången var ju att det skulle gå genom en särskild åklagare, oftast samma åklagare som skötte spionmålen. Sedan gick konstaplarna till Televerket, till aktuell telestation där den som skulle avlyssnas hörde. Televerkets stationsbefäl hade en särskild kopplingsliggare som bokförde de kopplingar polisen önskade och tidpunkt. Som jag fattade det så var detta en särskild liggare, separat från den ordinarie kopplingsliggaren där underhåll och normala kopplingar bokfördes.
Allt skulle gå genom stationsbefälet. Enligt bloggaren hände det dock även flera gånger vid hans arbetsplats att polisen kom till stationsbefälet utan att gå genom åklagaren och fick genomföra kopplingar för avlyssning vid sidan av. Tydligen loggades även dessa i den hemliga liggaren.
Märk väl att Holmér när han får frågan om OP var avlyssnad, svarar, "ingen legal avlyssning av OP har ägt rum". Naturligtvis fick han aldrig den logiska följdfrågan om "illegal avlyssning" ägt rum.
Även Säpomannen Sture Höglund slinter med tungan under ett samtal med DN:s Göran Beckerus. På GB kommentar att man inte vet vilka OP talade på telefon med svarar SH att "jodå det har man stenkoll på". GB svarar då förvånat att "det kan man ju bara vara säker på om man lyssnat på samtalen" varvid SH blir högröd i ansiktet men inte svarar.
Under Suezkrisen 1956 lyckades MI5 bugga en telefon på egyptiska Londonambassaden i det rum där krypteringsmaskinen fanns. Därmed kunde britterna läsa varenda order som
Gamal Abdel Nasser skickade från Kairo.
Peter Wright berättar om detta i Spycatcher . Bugningen skedde genom att ett membran, "SF", placerades i telefonen vid ett inbrott. En luttrad PE konstaterar att Sovjet på 50-talet låg före britterna i avlyssningsteknik.
Vid tiden för MOP hade tekniken kunnat förfinats under 30år. Därför utgår jag ifrån att
Olof Palme var avlyssnad och jag hoppas att han själv gjorde det också.