2018-02-07, 22:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det gemensama kommunikations-underlaget att börja ifrån i detta sammanhang skulle vara att bli överens om vad "sanningshalt" egentligen betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Grad av sanning.
Sanning= faktum.
Osv och lite annat krångel.

Bibeln är ett faktum.
Hur ser sanningshalten ut i denna bok?
Och så måste man ta ner allt det i kvarkar och dylikt om man nu måste ha rätt.
Annars är det enklare att bara tro på det som står, kan jag tro 😁

Så din definition av "sanningshalt" är alltså att "bibeln är ett faktum".

Det är ju ett cirkelargument vilande på en a priori-premiss.
Citera
2018-02-07, 22:09
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Så din definition av "sanningshalt" är alltså att "bibeln är ett faktum".

Det är ju ett cirkelargument vilande på en a priori-premiss.
Hur kan du tyda det så?
Jag ställde frågan hur sanningshalten ser ut i Bibeln där nu då Bibeln är ett faktum.
Förstår du????
Citera
2018-02-07, 22:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
då Bibeln är ett faktum.

Vad menar du med det? Att bibeln existerar som dokument eller att bibelns innehåll är fakta?
Citera
2018-02-07, 22:22
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Vad menar du med det? Att bibeln existerar som dokument eller att bibelns innehåll är fakta?
En bok full av dokument.
Citera
2018-02-07, 22:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
En bok full av dokument.

Icke-svar. Har du ett svar?
Citera
2018-02-07, 23:04
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Icke-svar. Har du ett svar?
Ja du har fått ett svar.
Bibeln är en bok full med dokument= fakta.
Sanningshalten i dokumenten är vad vi tvistar om.

Ungefär som att jag på mitt arbete matar in fakta i datorn eller i en bok.
Är då min fakta en lögn eller en sanning?

Om 2000 år kanske min fakta kommer att uppfattas exakt lika underligt som " Jesus går på vattnet"
Finns det då någon sanningshalt i faktan jag skrev ner?
JA! Självklart, eftersom det var fakta för 2000 år sedan men behöver nödvändigtvis inte vara den sanning man ser som sanning idag.
Tiden förändras och allt runt en blir nytt men själva grunden och sanningen som skrevs då, för 2000 år sedan, utav någon, finns kvar i dokumentet.

Så kan jag tänka om Bibelns dokument serru....
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-07 kl. 23:31.
Citera
2018-02-07, 23:41
Medlem
TorbjornNilssons avatar
För vissa verkar bibeln vara sann. Räcker egentligen med att säga det så får alla tro som dom vill. Inte min uppgift att försöka väcka folk från någonting som jag tycker verkar vara rappakalja.
Citera
2018-02-07, 23:54
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorbjornNilsson
För vissa verkar bibeln vara sann. Räcker egentligen med att säga det så får alla tro som dom vill. Inte min uppgift att försöka väcka folk från någonting som jag tycker verkar vara rappakalja.

Det enda som är absolut sant är att
det finns en Bibel och att Bibeln består av fler olika dokument som är skrivna av människor för fler tusen år sedan.
De har dokumenterat sin verklighet,
en verklighet vi inte befinner oss i idag.
Om 2000 år kanske vår verklighet ser lika underlig och osann ut som vi uppfattar verkligheten i Bibeln.
Ljuger vi då i våra dokument vi lämnar efter oss till omvärlden?
Det finns ju en sanningshalt i våra dokument och då måste det ju finnas en sanningshalt i deras dokument också.
Intressant tycker jag.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-02-08 kl. 00:01.
Citera
2018-02-08, 00:01
Medlem
Mycket av det som påstås vara gott eller ska följas är inte gott eller värt att följa, enligt mig.
I det avseendet äf bibeln inte sann, enligt mig.
De övernaturliga sakerna kan jag inte undersöka, samt att det finns typ noll stöd i andra samtida texter, vilket gör att jag naturligtvis inte tror på dem i detta läge. Att tro på dessa skulle göra att hela min världsbild måste ändras, vilket gör att jag även "måste" börja tro på andra ogrundade påståenden. Inte för att jag har något emot att ändra världsbild, men jag kan inte göra det utan att bli övertygad.
De historiska sakerna har folk forskat i och funnit väldigt lite stöd för t.ex skapelseberättelsen, syndafloden o.s.v.
Så nej, bibeln är troligtvis inte sann, men den innehåller vissa sanningar.
Citera
2018-02-08, 00:05
Medlem
Citat:
Det enda som är absolut sant är att
det finns en Bibel och att Bibeln består av fler olika dokument som är skrivna av människor för fler tusen år sedan.
De har dokumenterat sin verklighet,
en verklighet vi inte befinner oss i idag.
Om 2000 år kanske vår verklighet ser lika underlig och osann ut som vi uppfattar verkligheten i Bibeln.
Ljuger vi då i våra dokument vi lämnar efter oss till omvärlden?
Det finns ju en sanningshalt i våra dokument och då måste det ju finnas en sanningshalt i deras dokument också.
Intressant tycker jag.
Antagligen finns det flera dokument som kan styrka det som skrivs idag. Då är det lättare att ta det för sanning, om de stämmer överens med varandra.Men lägger man in övernaturliga händelser och ingen annan på jorden märker av detta och skriver ner det, ja då är det irrationellt att tro på det.
Citera
2018-02-08, 00:06
Medlem
TorbjornNilssons avatar
Om 2000 år är det Aftonbladet och Expressens samlade ledarstick som är människans nya tro och heliga skrift. Thomas Mattsson den som sprang på vatten och med sina bara händer gjorde att blinda kunna se. Människan har det delvis i sina gener att tro på något. Folk tror så mycket.. Det kan ha varit ett överlevnadsvärde i det och det är antagligen därför som det är så svårt att tvätta bort tro och läka religiösa människor.
Citera
2018-02-08, 00:13
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Antagligen finns det flera dokument som kan styrka det som skrivs idag. Då är det lättare att ta det för sanning, om de stämmer överens med varandra.Men lägger man in övernaturliga händelser och ingen annan på jorden märker av detta och skriver ner det, ja då är det irrationellt att tro på det.
Kanske inte alls har någon betydelse om 2000 år med antalet dokument som finns.
Det vi idag uppfattar som naturligt kan ses som övernaturligt och irrationellt om 2000 år.
Tänk dig själv hur långt vi kommit på 2000 år.
Hur kommer de som lever om 2000 år att se på oss.
Antagligen som underutvecklade stenåldersmänniskor med irrationella beteenden.
Allt som är sant idag kan ses som nonsens och galenskap men Bibelns ord kommer att vara kvar, orörda och oföränderliga.
Vad var då sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in