2018-02-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
På den bilden finns inte HB. Den har absolut ingentingmed HB att göra. Där finns en kvinna med samma efternamn, men det är inte HB, inte samma förnamn eller ålder. Ingen av de andra heter Hanna eller har efternamnet B*renton.

hur vet du det?
Citera
2018-02-07, 11:59
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrorizor666
clarabesched: Utifrån min synvinkel är det inte föräldrarnas eventuella galenskap eller eventuella sjukdomar som är det viktiga att få veta en massa detaljer om, utan om dådet hade kunnat förhindras, hur det hade kunnat förhindras och i så fall av vem eller vilka.

Jag håller inte alls med i det fetstilta. För hur ska man få reda på det om man inte tar med vilka ev psykiska sjukdomar och i vilken magnitud de befann sig i? Ni som har hållit med "clara" kan också få svara.

clarabesched skriver "eventuella galenskaper eller eventuella sjukdomar", det är viktigt på ett samhälleligt plan, för oss alla, att få fram barnen som hade sjukdomssymtom, varför de i så fall ramlade mellan stolarna. Hen vill väl inte spekulera fram en femtioelfte vända om att föräldrarna-spåret ska in på "psykopatdiskussionen igen", jag vet inte.

Klart viktigt annars hur de mådde, men det medför att man går tillbaka till skriverier här som bara är spekulationer, och det är inte vi här som ska lösa allt eftersom vi inte har hela bilden klar.

Jag vet inte varför barnen inte fick någon hjälp med sjukdomssymtomen, men där har sjukvården något att ta i, (de sista fetade meningarna i mitt inlägg, visar vad jag tyckte var den viktiga konklusionen av hennes inlägg.)

Det finns fler fall på barn vars svåra sjukdomssymtom inte löses av sjukvården. Tufft att vara förälder med svårt sjuka barn, därför VÄLJER jag att avstå att släpa föräldrarna i smutsen, med hjälp av en massa lösa fantasier.

Här är ett exempel på hur föräldrar och barn kan må medan de söker hjälp
för sin flicka:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909
Citera
2018-02-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrorizor666
clarabesched: Utifrån min synvinkel är det inte föräldrarnas eventuella galenskap eller eventuella sjukdomar som är det viktiga att få veta en massa detaljer om, utan om dådet hade kunnat förhindras, hur det hade kunnat förhindras och i så fall av vem eller vilka.

Jag håller inte alls med i det fetstilta. För hur ska man få reda på det om man inte tar med vilka ev psykiska sjukdomar och i vilken magnitud de befann sig i? Ni som har hållit med "clara" kan också få svara.

Jag skrev utifrån min synvinkel. Andra har naturligtvis andra sätt att se på saken. Jag har min! För mig är det utan tillgång till fakta just nu av sekundärt intresse vad som felades hos föräldrarna. Att något var allvarligt fel är solklart. Annars hade de inte mördat barnen. Men utan fakta kommer man inte längre. Att gissa vad som var galet med föräldrarna leder ingen vart. Sådant ägnar inte jag mig åt. Som jag tidigare skrivit i tråden så är det min bedömning att det inte utan fakta går att vare sig belägga eller vederlägga någon av de hypoteser som framförts. Det är därför det, enligt min uppfattning, är viktigt att polisen sakligt redovisar relevanta fakta när de är klara med sin utredning.

Det som jag lägger vikt vid just nu (utan sådana fakta) är att det är märkligt att inte någon, vid någon myndighet eller vårdinrättning har uppmärksammat/undrat/haft funderingar/känt ansvar etc. etc. Just eftersom det måste ha varit något allvarligt fel med föräldrarna eftersom de mördade sina barn. Kan det verkligen vara så att ingen av dem som i sina tjänstebefattningar haft kontakt med familjen "sett" någonting? Från min synvinkel är det förfärligt att dessa två barn varit så utlämnade till föräldrarnas godtycke.
Citera
2018-02-07, 12:17
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stella17
Tyvärr är det nog så...att bägge föräldrarna var psykiskt sjuka. 😢

Sömnpiller och "rosa piller"..

Var går hälsa över till sjukdom, psykisk sådan?

Lätt att säga att de var psykiskt sjuka...

Att skaffa hjälp för de barn, eller make eller någon nära kär, och inte få den.
Vart kan det driva en? Att inte bli trodd? Medan man kämpar hemma för att
få det att gå ihop som just andra vanliga familjer får? Klart att man får det
jobbigt psykiskt.

När ett halvårs arbetslöshet kan utlösa depression hos en människa.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909
Lyssna och förstå hur det kan vara att kämpa för en sjuk.

Nu behöver jag själv en paus. Går in i kväll igen.
Citera
2018-02-07, 12:17
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaaa99
hur vet du det?
Jag hittade bilden med alla namn ditsatta på bilden. Där finns enbart en B*renton på bilden och det är inte HB.
Citera
2018-02-07, 12:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Precis..det borde aldrig gått så långt som det gjorde.Det här måste genomlysas.
Något har definitivt fallerat i Bjärred.

Det finns ju flera tänkbara förklaringar här. Den enklaste och mest rättframma är ju att föräldrarna till barnen fallerade kraftfullt i sin garantroll för barnens väl och ve, och mördade dem. Motivet till detta är ju höljt i dunkel, och lär så förbli, eftersom föräldrarna inte kan förhöras och ställas till svars.

Att vrida saken till att handla om att "någon måste ha brustit i tillsyn" är ju allvarligt, på så sätt att då skuldbeläggas vården, skolan och omsorgen. Vi har inte ett samhälle (och enligt min åsikt, skall heller inte ha) där föräldraansvar ersätts med kollektivomsorg. Det förekommer att det behövs, men då skall det finnas grundad anledning att gripa in för samhället, och i detta fall har åtminstone skolan tagit ansvar (för barnens skolgång).

Vill man förstå ytterligare måste man ha full koll på en del saker, som polisutredningen naturligtvis har, men vi (tråden) kanske aldrig får reda på. Dit hör vilka medicinska diagnoser barnen verkligen haft, vilka medicinska diagnoser mamman haft och pappan.

Hur morden och självmorden gått till och vilka medel mördarna (och självmördarna) använt sig av (och hur de fått tillgång till dem) är också intressant, men sannolikt något som inte kommer att offentliggöras.

Sedan ÄR det fortfarande så att polisen, vården och socialtjänsten gör en fullständig utredning, och det är ju rätt märkligt om man (visserligen i sann FB-anda) då utgår från att polisen mörkar och socialförvaltningen och vården ljuger ihop något.
Citera
2018-02-07, 12:25
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag skrev utifrån min synvinkel. Andra har naturligtvis andra sätt att se på saken. Jag har min! För mig är det utan tillgång till fakta just nu av sekundärt intresse vad som felades hos föräldrarna. Att något var allvarligt fel är solklart. Annars hade de inte mördat barnen. Men utan fakta kommer man inte längre. Att gissa vad som var galet med föräldrarna leder ingen vart. Sådant ägnar inte jag mig åt. Som jag tidigare skrivit i tråden så är det min bedömning att det inte utan fakta går att vare sig belägga eller vederlägga någon av de hypoteser som framförts. Det är därför det, enligt min uppfattning, är viktigt att polisen sakligt redovisar relevanta fakta när de är klara med sin utredning.

Det som jag lägger vikt vid just nu (utan sådana fakta) är att det är märkligt att inte någon, vid någon myndighet eller vårdinrättning har uppmärksammat/undrat/haft funderingar/känt ansvar etc. etc. Just eftersom det måste ha varit något allvarligt fel med föräldrarna eftersom de mördade sina barn. Kan det verkligen vara så att ingen av dem som i sina tjänstebefattningar haft kontakt med familjen "sett" någonting? Från min synvinkel är det förfärligt att dessa två barn varit så utlämnade till föräldrarnas godtycke.

För min del tror att människor i tjänstebefattningar kan ha svårt att se nånting om inget syns. Kanske någon som ger mer i sin profession hade uppfattat något. Någon som orkar sträcka sig utanför sitt "område" och samverka.

Men idag är det rätt kyligt, "jag äger inte frågan", "det är deras bord" osv. Om föräldrarna var godtyckliga vågar jag inte säga något om.
Citera
2018-02-07, 12:36
Medlem
[quote=Clarabesched|63157311]. Det är därför det, enligt min uppfattning, är viktigt att polisen sakligt redovisar relevanta fakta när de är klara med sin utredning.

Det tycker jag med. Men när detta uteblir så undrar man ju och försöker att hitta förklaringar själv.
Några tror att det är barnas sjukdom som är orsaken eller delvis orsaken till morden/självmord. Jag tror att barnas sjukdom är antingen påhittat eller orsakat av föräldrarna själva. Och någon gång skulle detta kanske kommer ut. Näste mötet med skolan? Den ångesten att detta kommer ut, att frun INTE har msra eller cancer på nytt, att barna inte har ME eller annat, den måste har varit stor. I alla fall om man inte har tappat all verklighetsförankring. Att undvika den skammen kan jag tänka mig kan vara en orsak att mörda hela familjen. Fasaden spricker till slut.

Det är mycket svårt att hitta någon info överhuvudtaget som inte kommer från OH eller kan baseras på något som OH har sagt/gjort. Men att OH var mycket mån om hur morden/självmord skal tolkas efter allas död - det är mycket tydligt. Det har han jobbat på med det också. Och det lilla som kommer, grannen, pianoläraren, finns det något mer? blir avfärdat från många direkt.
Citera
2018-02-07, 12:38
Medlem
Jag tycker alla här som engagerat sig och vill veta vad som hänt ska
ge sig en klapp på axeln. Det visar på sund humanism, man vill
'inte att det ska hända igen
Finns hopp för samhället!
Citera
2018-02-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
För min del tror att människor i tjänstebefattningar kan ha svårt att se nånting om inget syns. Kanske någon som ger mer i sin profession hade uppfattat något. Någon som orkar sträcka sig utanför sitt "område" och samverka.

Men idag är det rätt kyligt, "jag äger inte frågan", "det är deras bord" osv. Om föräldrarna var godtyckliga vågar jag inte säga något om.

Det är tyvärr också min erfarenhet och uppfattning.

Vad jag menar med att döttrarna var utlämnade till föräldrarnas godtycke är att föräldrarna tog sig rätt att (godtyckligt) avgöra att deras flickor inte skulle få leva vidare och att de hade alla möjligheter att göra detta utan att någon kunde ingripa eller förstod vad som borde göras för att rädda barnen. Och här gissar jag faktiskt att döttrarna inte var delaktiga i upplägget utan att de var helt ovetande om att de skulle tagas av daga. Men jag kan gissa fel.
Citera
2018-02-07, 13:14
Medlem
Kan Hanna ha varit paranoid till sin natur och inte riktigt velat släppa in utifrån. Kanske därför hon inte finns någonstans på nätet. Och jag har reagerat på att ingen av flickorna skulle läsa ett modernt språk. Bara engelska. Kunde ingen av föräldrarna något annat språk och ville inte att döttrarna skulle kunna kommunicera utan att mamma och pappa förstod?
Citera
2018-02-07, 13:28
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Kan Hanna ha varit paranoid till sin natur och inte riktigt velat släppa in utifrån. Kanske därför hon inte finns någonstans på nätet. Och jag har reagerat på att ingen av flickorna skulle läsa ett modernt språk. Bara engelska. Kunde ingen av föräldrarna något annat språk och ville inte att döttrarna skulle kunna kommunicera utan att mamma och pappa förstod?

Varför skulle hon ha varit det? Jag kan inte heller hittas på internet, det är inte alla som väljer att skylta med sig själva. Det är starkt gjort.

Förmodligen... Jag säger bara kanske, kanske var flickorna "hjärntrötta" och därför var målet bara kärnämnena. Förutom idrott, musik och de aktiva ämnena. Kanske hade de problem med muskler, leder, värk. Det kan vara så men det behöver absolut inte vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in