2018-02-06, 22:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Demoskop borde väl komma vilken dag i veckan som helst nu?

Demoskops omräkningsfaktor från maj 2014

Skop 7,3 %
Demoskop 8,2 % O-faktor x 1,57
Inizio 10,7 %
Yougov 10,6 %
Sentio 11,7 %
Sifo 8,8 %
SCB 8,1 %
Novus 7,7 %
Ipsos 7,8 %
Valresultat 12,86

Nu är det ännu längre till valet än 2014 så kanske ska omräkningsfaktorn vara ännu högre. Vi vet ju att den krymper rejält när det närmar sig val.
Den politiska situationen i Sverige tål inte en sanning där Sd har 25-30% vi skulle ha en helt annan debatt i media. Nu kan man bjuda in Kd i soffan och låtsas att de ska överleva valet. Absurt är det absurt!
2018-02-07, 07:27
Medlem
Inizio / Aftobladet

SD 15.6 %

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/G13yQQ/hogsta-siffran-for-m--pa-18-manader
2018-02-07, 08:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Har en liten fråga angående det här som ständigt verkar diskuteras i tråden, nämligen underskattningen av SD i undersökningarna:

Många säger ju att institutionerna inte rättar sig själva genom att efter varje val inte titta på hur mycket de felberäknat och sedan kompensera för det i framtida undersökningar.

Men är detta något som vi verkligen att de inte gör? Kan det inte finnas några andra förklaringar? Som t.ex att antalet väljare som inte har kommit ur garderoben ökar?

Möjligen en noob fråga, möjligen har det tagits upp många gånger redan.

Man ljuger medvetet,men skyller på att SD är så "svårbedömda". ett jäkla gapande på instituten som släpper upp SD för mycket också.Jämför med MP förra valet tex ,trots att alla institut i princip extremt grovt övervärderade MP kom inget drev om de lögnerna. Räkna med att MP även i dag är övervärderade. Instituten levererar det beställaren vill. om du inte tror mig så lämna SD /MP därhän och jämför bara alliansen och socialdemokraterna ,och jämför hur tex aftonbladet,vänstersidans undersökningar håller upp S,och borgelig medias undersökningar i DN ,Expressen Svd håller upp alliansen.
2018-02-07, 09:04
Medlem
greta75s avatar
Visst är det tråkigt när SD faller men det blir lite väl förutsägbart när trådens sektmedlemmar nu måste visa sin avsky mot Inizio. Skjuta budbäraren osv.

Själv tyckte jag det var väntat.
Senast redigerad av greta75 2018-02-07 kl. 09:07.
2018-02-07, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sueidi
Att MP tappar och förblir under spärren är trots allt det viktigaste IMO

Förvisso. Men när i helvete tänker Jimmie visa sig?
När tänker SD dra igång valrörelsen?

Jag vill se stenhårda utspel mot 7-klövern & MSM! Deras svek skall tvångsmatas dem likt bajsmackor på löpande band fram till valet!

De jävlarna skall ställas inför Riksrätt för vad de ställt till!

Yttermera måste en gång för alla utredas vilka hållhakar Dan Eliasson har på Etablissemanget!
Känns för fan som man lever i en hybrid av en Lars Nore'n-pjäs & en Salvador Dali-tavla.
2018-02-07, 09:53
Medlem
8711s avatar
SD står stilla i Inizio, det är inte det som är det intressanta..

Utan det jag sagt sen flera månader tillbaka. Inizio har gått från att ständigt vara topp tre och ett institut som ger Sverigedemokraterna rätt bra siffror till att lägga sig toksämst efter välkänt underskattande institut sim Sifo och Ipsos som till och med dom ger Sverigedemokraterna högre siffror än Inizio.

Detta är djupt oärligt. Det är inte förändringen i sig, utan förändringen mot andra institut som gör det uppenbart. Inizio har ändrat metoder och viktning gällande Sverigedemokraterna som påverkar siffrorna enormt, men meddelar inte det. Man har en vilja till detta och det är främst Inizios förändring som påverkat månadssnittet.

Detta borde kraftigt ifrågasättas. Hur man kan gå från att ständigt vara tredje bäst till toksist efter Sifo och Ipsos, alla andra institut har behållit sina positioner inbördes emellan.

Hade man mätt som tidigare hade siffran förmodligen varit någonstans runt 19%. Så visst finns en förändring som hos andra institut. Men den största förändringen är ju uppenbart på grund av ändrade metoder och viktning. Den som inte ser trender och en direkt förändring är ju blind och förstår sig inte på statistik överhuvudtaget. Det är uppenbart.
Senast redigerad av 8711 2018-02-07 kl. 09:56.
2018-02-07, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Visst är det tråkigt när SD faller men det blir lite väl förutsägbart när trådens sektmedlemmar nu måste visa sin avsky mot Inizio. Skjuta budbäraren osv.

Moderaterna peakar lite väl tidigt, innan de kritiska frågorna eller debatterna är överstökade. Jag tror trots allt att M har mer att oroa sig för än vad SD har. SD sitter med alla trumf på hand när valrörelsen sätter fart, och media tvingas ha med representanter för SD. Just nu är SD totalt på på den medial skuggsidan, kanske pga av eget taktik, men kanske mer pga av en mediestrategi från MSM. M är nog dock, i linje med förra valet, ganska överskattade i opinionsundersökningarna. Men bra att M:s kritik av invandringspolitiken numera är helt okontroversiell, och vänsterpatrasket är helt distanserade. M framgångar är förstås inte bara av ondo, hur oseriösa de än är. Framtidens borgerlighet är förmodligen SD och M.
2018-02-07, 10:01
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Sverigedemokraterna står still i Inizio om du inte ser det. Ditt kommunistblock "backar" med 0,8, men du och aftonbladet verkar stödja borgerligheten bara ni får hata Sverigedemokraterna vilket är en ganska bisarr syn. Ni är hellre moderater än att stå för ert parti när det blåser. Bisarrt att se aftonbladet hylla och kampanja för moderaterna månad efter månad inför ett val.

Det stora problemet med Inizio är att man uppenbart HAR ändrat metoder och viktning, utan att meddela detta. Om man ser att Inizio alltid varit tredje bästa institut och haft en mindre underskattning av Sverigedemokraterna, till att nu ha lagt sig toksist efter institut som Sifo och Ipsos som även dom nu ger Sverigedemokraterna högre siffror än Inizio. Hur förklarar du denna placering inbördes mellan instituten? Ja, SD har gått från 22% till 19% eller så i Inizios mätningar om man mätt likadant, men man har ju lagt sig toksist av underskattande institut på knappt 16% vilket inte alls är trovärdigt. Alla kan se att Inizio har gjort så här. Från trea till toksist.
2018-02-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
Inizio / Aftobladet

SD 15.6 %

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/G13yQQ/hogsta-siffran-for-m--pa-18-manader
För den som inte vill gå in på Aftonbladet.

https://samnytt.se/miljopartiet-langt-under-riksdagssparren/
2018-02-07, 10:13
Medlem
snigel1s avatar
Mycket tyder på att SD ligger stabilt kring 23%. Trots allt som händer i samhället och att SD borde ha öppet mål händer inget.

Mitt tips är att S, M och SD blir ungefär lika stora i valet. Därutöver har vi ett antal marginaliserade partier, av vilka ett oklart antal kommer att hamna under 4%-spärren, troligen utan parlamentarisk betydelse.

Som Marcus Oscarsson på Tv4 tror jag regeringsbildningen blir en rysare. Det kommer att handla om ett gäng med sura äpplen att bita i och vem som står ut. Min gissning är att S och M går samman i en DÖ 3.0 för att ”Skydda” oss från skadlig påverkan av ja ni vet vad!

Vad tror trådens eminenta skribenter?
2018-02-07, 10:31
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sverigedemokraterna står still i Inizio om du inte ser det. Ditt kommunistblock "backar" med 0,8, men du och aftonbladet verkar stödja borgerligheten bara ni får hata Sverigedemokraterna vilket är en ganska bisarr syn. Ni är hellre moderater än att stå för ert parti när det blåser. Bisarrt att se aftonbladet hylla och kampanja för moderaterna månad efter månad inför ett val.

Det stora problemet med Inizio är att man uppenbart HAR ändrat metoder och viktning, utan att meddela detta. Om man ser att Inizio alltid varit tredje bästa institut och haft en mindre underskattning av Sverigedemokraterna, till att nu ha lagt sig toksist efter institut som Sifo och Ipsos som även dom nu ger Sverigedemokraterna högre siffror än Inizio. Hur förklarar du denna placering inbördes mellan instituten? Ja, SD har gått från 22% till 19% eller så i Inizios mätningar om man mätt likadant, men man har ju lagt sig toksist av underskattande institut på knappt 16% vilket inte alls är trovärdigt. Alla kan se att Inizio har gjort så här. Från trea till toksist.

Du får nog läsa på siffrorna en gång till. SD har gått bakåt med 0,4 % och det som du så felaktigt nämner som kommunistblock 0,8 %. Nu är det inte det sistnämnda denna tråd handlar om men du bör vårda ditt språk.
Med andra ord är det inga större förskjutningar men tendensen är tydlig SD tappar väljare oavsett om du gillar det eller inte.
2018-02-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
För den som inte vill gå in på Aftonbladet.

https://samnytt.se/miljopartiet-langt-under-riksdagssparren/

Jag kan inte för i all världen förstå hur dom utför dessa opinionsmätningar.

Finns det någon flashbackare som jobbar på inizio som kan ge lite inside?

Jag träffar rätt så mycket folk i min vardag och möter så mycket folk som säger sig rösta SD när samhällsnytt/ politik kommer på tal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in