2018-02-05, 21:28
Medlem
Tänker inte ens bemöda mig att citera stollarna härinne. Oavsett OU så adderar man 10 procentenheter. Spelar ju ingen roll. Säger en OU 22% så är det per automatik 32% i stollarnas ögon. Det går ju inte att ta er på allvar. Sen är det jävligt tröttsamt med alla konspirationsteorier. Tydligen har alla som rankar SD lågt något emot SD. "Mörkertal" blabla mm. Det bästa är sen att ni anklagar alla andra för stollar. Skulle tex S gå ner i en OU så är det inget mer med det. Man ser inte horder av s-anhängare svamla om mörkertal och konspirationer. Vakna upp och lukta på kaffet nu.

Dock verkar ju vissa verkar ju ha fattat grejen och dom får man ge cred till. Ett SD-resultat på ca 20% måste ju vara ett steg framåt, oavsett vad ni sd-fanatiker vill tro.
2018-02-05, 21:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirxz
Tänker inte ens bemöda mig att citera stollarna härinne. Oavsett OU så adderar man 10 procentenheter. Spelar ju ingen roll. Säger en OU 22% så är det per automatik 32% i stollarnas ögon. Det går ju inte att ta er på allvar. Sen är det jävligt tröttsamt med alla konspirationsteorier. Tydligen har alla som rankar SD lågt något emot SD. "Mörkertal" blabla mm. Det bästa är sen att ni anklagar alla andra för stollar. Skulle tex S gå ner i en OU så är det inget mer med det. Man ser inte horder av s-anhängare svamla om mörkertal och konspirationer. Vakna upp och lukta på kaffet nu.

Dock verkar ju vissa verkar ju ha fattat grejen och dom får man ge cred till. Ett SD-resultat på ca 20% måste ju vara ett steg framåt, oavsett vad ni sd-fanatiker vill tro.
Jämför alltid med föregående val.
2018-02-05, 21:47
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Några månader innan förra Riksdagsvalet så låg snittet för SD 43 procent lägre än valresultatet. Jag gör en repris på ett av mina tidigare inlägg. Skop hade till och med drygt 76 procent fel i nedanstående OU. Hur fan ska man någonsin kunna lita på dessa opinionsinstitut?

Kod:
SD maj 2014

Skop		7,3 %
Demoskop	8,2 %
Inizio		10,7 %
Yougov		10,6 %
Sentio		11,7 %
Sifo		8,8 %
SCB		8,1 %
Novus		7,7 %
Ipsos		7,8 %

Snittvärde 	8,98 %

Valresultat	12,86

Håller med om att det osar manipulation. Men går det verkligen säga detta säkert om man kombinerar föjalande:

1. Att SD faktiskt fick över många röster till sig under dessa månader mellan Maj och valet. (vilket de kanske alltid gör när det väl är dags att rösta.)

2. Att antalet som inte vill uppge att de röstar SD ökar.

3. Felmarginalen.

För mig är det svårsmält men inte alls omöjligt att det myglas så omfattande.

Vad är i så fall syftet med denna manipulation? Jag menar att i alla fall för mig själv, så ju sämre det går för partiet som jag anser vara bäst, desto större anledning skulle jag finna att rösta på just dom.

Varför finns det bara anti-sd institut? Varför finns det OI som är villiga att att ge neutral statistik, eller kanske till och med fuska med siffrorna till SD:s fördel?
2018-02-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Håller med om att det osar manipulation. Men går det verkligen säga detta säkert om man kombinerar föjalande:

1. Att SD faktiskt fick över många röster till sig under dessa månader mellan Maj och valet. (vilket de kanske alltid gör när det väl är dags att rösta.)

3. Felmarginalen.

Vad är i så fall syftet med denna manipulation? Jag menar att i alla fall för mig själv, så ju sämre det går för partiet som jag anser vara bäst, desto större anledning skulle jag finna att rösta på just dom.

Varför finns det bara anti-sd institut? Varför finns det OI som är villiga att att ge neutral statistik, eller kanske till och med fuska med siffrorna till SD:s fördel?

Det är inte säkert att opinionsinstituten myglar, det kan lika gärna vara fel i deras viktningar. Jag är ganska övertygad om att största felet beror på deras metoder med telefonintervjuer. För det första så når inte opinionsinstitutet ut till alla deltagare. Sedan så kanske hälften av dem faktiskt gladeligen svarar på frågorna. Många av SD sympatisörerna svara nog inte gärna på frågorna av någon anledning.

Demoskop förklarar varför deras metoder inte längre är lika träffsäkra.

http://archive.is/9eUkE

Gamla metoder allt sämre på att mäta opinionen rätt
2018-02-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det är inte säkert att opinionsinstituten myglar, det kan lika gärna vara fel i deras viktningar. Jag är ganska övertygad om att största felet beror på deras metoder med telefonintervjuer. För det första så når inte opinionsinstitutet ut till alla deltagare. Sedan så kanske hälften av dem faktiskt gladeligen svarar på frågorna. Många av SD sympatisörerna svara nog inte gärna på frågorna av någon anledning.

Demoskop förklarar varför deras metoder inte längre är lika träffsäkra.

http://archive.is/9eUkE

Gamla metoder allt sämre på att mäta opinionen rätt
Du har inte följt tråden, eller hur? Ibland kan det vara bra att läsa på
2018-02-05, 22:57
Medlem
Mellbergans avatar
Demoskop borde väl komma vilken dag i veckan som helst nu?
2018-02-05, 23:10
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirxz

Haha. Vilka halmgubbar.

Känner du till fivethirtyeight.com? Det är en välrenommerad webbsida som bland annat kör poll of polls av de amerikanska valet. Det var det enda (DET ENDA) sida som gav Trump rejäla chanser att vinna.

Deras poll-of-polls model inkluderar bland annat historisk "unskewing" av OI. Om en mätning alltid har underskattad R så tog de bort "effekten", dvs de kompenserade för s.k. "house effects". De viktar även polls baserade på deras tidigare träffsäkerhet.

https://fivethirtyeight.com/features/a-users-guide-to-fivethirtyeights-2016-general-election-forecast/
Citat:
House effects adjustment
House effects are persistent partisan “leans” in polls. For instance, Rasmussen Reports polls are typically Republican-leaning, relative to other polls.

The model detects each polling firm’s house effect by comparing its polls to others of the same state.

The model then subtracts a proportion of the house effect back out. The proportion depends on the number of polls each firm has conducted. For instance, say a pollster has a 3 percentage point Clinton-leaning house effect. The model might subtract only 1 point from Clinton if the firm has conducted only a few polls. But it might subtract 2.8 points if the firm has conducted dozens of polls, and the model had a very strong idea of its house effect.

House effects are calculated separately for Clinton, Trump and Johnson. A pollster could have both a pro-Clinton and pro-Trump house effect if it tended to show few undecided voters, for instance.
In calculating house effects, the model needs to determine what an average poll is, as a basis for adjusting the other polls. This average is weighted, based on each firm’s pollster rating. In other words, high-quality polls have more say in the house effects adjustment.

Visst många här överdriver kanske underskattningen, men de som låtsas som att Skop är lika träffsäkra som YouGov/Sentio är inte heller speciellt smarta.
2018-02-06, 02:25
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung

3. Felmarginalen.

(Min fetning)

Punkt nr 1 kan vi stryka direkt, om du nu menar att instituten skulle visa SD mer korrekt ju närmare valet vi kommer. Skillnaden är marginell (med undantag för Sentio). De hade i stort sett lika fel i sina sista SD-mätningar i september 2014:

Demoskop: 10,2%
Ipsos: 9,4%
Sifo: 10,4%
Novus: 8,1%
SCB: 8,1% (samma mätning som den i maj)
Skop: 8,0%
Yougov: 11,1%
Sentio: 12,7%

Snittvärde för SD i sept -14: 9,75%

Snittvärde för SD i maj -14: 8,98%

Valresultat: 12,86%

De enda instituten som sticker ut här är Sentio och Yougov. Och vad skiljer dessa från de övriga?
Svar: De använder sig av webbpaneler och uppenbarligen viktar de också på ett mer korrekt och ärligare sätt.

Cirka trettio dagar efter denna mätning - i slutet av oktober 2014 - när riksdagsvalet väl var över och de hade "facit", visade siffrorna för SD så här hos samma opinionsinstitut:

Demoskop: 13,3%
Ipsos: 12,5%
Sifo: 12,4%
Novus: 13,2%
SCB: 12,4% (nov 2014)
Skop: 11,8% (nov 2014)
Yougov: 17,3% (dec 2014)
Sentio: 16,7%

Snittvärde för SD: 13,7%

Jämför nu oktobersiffrorna mot septembersiffrorna. Ganska genomskinligt hur "bråttom" instituten har att korrigera sig... Skop gick t ex från 8,0% till 11,8%... nästan fyra procentenheter upp. Plötsligt - efter valet - hade de "hittat" ca 270 000 väljare till. Och Novus gick från 8,1% till 13,2%... en nätt liten höjning på drygt fem procentenheter, de "fann" lika plötsligt ca 350 000 väljare på bara 30 dagar.

Om detta hade hänt vid ett tillfälle - vid ett riksdagsval - då är det möjligen förlåtligt. Men det händer ju vid varje riksdagsval! 2006, 2010, 2014 och 2018 ?? Underskattningen av SD har blivit ett fenomen, något som alltid finns numera - vid varje val. Jag vågar satsa en ordentlig slant på att vi kommer att få se denna underskattning också i detta riksdagsval, den 9 september.

Att opinionsinstituten (med undantag för Sentio och Yougov) har enorma problem att mäta SD korrekt borde vid det här laget vara uppenbart för alla. Vi har nu sett denna trend under tre riksdagsval och ser det också nu strax före ett fjärde val.

Sentio - som mätt SD överlägset mest korrekt tidigare - har SD just nu på 22,2%... Novus, Sifo, Ipsos och Inizio har SD på 16-16,5%. Återigen vid ett val ser vi en stor differens, denna gång på ca sex procentenheter (ca 400 000 väljare). Ska vi lita på Sentio - som bevisligen och otvivelaktigt mätt SD mest korrekt hittills - eller ska vi hellre börja lita på Novus, SCB, Ipsos, Sifo eller Inizio, som underskattat SD i alla tidigare val? Välj själv.

På punkt nr 2 tror jag du har rätt. Det finns säkert en viss ökning eftersom nya och mer räddhågsna väljare tillkommit. Att erkänna att man kommer att rösta på SD för första gången är ett stort steg för många. Mörkertalet för SD är helt klart ett problem för instituten, med stor sannolikhet större nu än tidigare eftersom partiet attraherat fler nya väljare som föredrar att hålla käft.

Punkt nr 3: Felmarginalen? Nja... knappast, va? Inte 2006, 2010, 2014, 2018... det låter lite väl långsökt. Det måste finnas andra faktorer som kommer in här. Förklaringen är nåt annat. Medvetet eller omedvetet? Vem vet? Mäter t ex Sifo, SCB, Inizio och Novus opinionen eller vill de försöka styra opinionen?
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-06 kl. 02:50. Anledning: Rättelse
2018-02-06, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är antagligen en kombination av att institut och beställare som oftast är dags och kvällspress vill ha Sverigedemokraterna på lägre nivåer än i verkligheten mellan valen, för att det ligger i ens agenda. Kombinerat med att det är svårt främst via telefon att nå folk som säger öppet att dom röstar på Sverigedemokraterna. Vissa institut har nog periodvis inte ens en tillräcklig bas för att kunna mäta Sverigedemokraternas stöd, därav en fast nivå man i princip bestämt sig för som man kunnat se i perioder.

Vad jag vet så är Sverige det enda landet i EU där sossarna har koppling till facket.
Det vore väl inte så svårt idag att attackera denna rest från "kalla kriget" för SD, med förödande resultat både för sossar och fack.

Men vet inte riktigt säkert hur man skall agera, om det kanske finns några lämpliga förslag?
Hur många procent extra kommer i så fall SD att få med denna strategi?
2018-02-06, 10:55
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vad jag vet så är Sverige det enda landet i EU där sossarna har koppling till facket.
Det vore väl inte så svårt idag att attackera denna rest från "kalla kriget" för SD, med förödande resultat både för sossar och fack.

Men vet inte riktigt säkert hur man skall agera, om det kanske finns några lämpliga förslag?
Hur många procent extra kommer i så fall SD att få med denna strategi?

Ja, att systemet i Sverige är korrupt kan vi med säkerhet säga i alla fall. Oavsett om det handlar om sossar, facken, medier, institut osv. Det är uppenbart för vem som helst att institut som medier vill ha en viss nivå för Sverigedemokraterna och har en egen agenda med sina mätningar, annars skulle man aldrig medvetet hålla nere ett partis siffror i val efter val trots att man vet att man har en stor inbyggd underskattning i sina siffror.
2018-02-06, 10:56
Medlem
8711s avatar
Ingen Demoskop ännu idag heller?

Hoppas på en viss ökning för Sverigedemokraterna!
2018-02-06, 11:14
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ja, att systemet i Sverige är korrupt kan vi med säkerhet säga i alla fall. Oavsett om det handlar om sossar, facken, medier, institut osv. Det är uppenbart för vem som helst att institut som medier vill ha en viss nivå för Sverigedemokraterna och har en egen agenda med sina mätningar, annars skulle man aldrig medvetet hålla nere ett partis siffror i val efter val trots att man vet att man har en stor inbyggd underskattning i sina siffror.

Självklart föreligger korruption och agendor i sammanhanget!

Borde naturlgtvis kunna lagföras med hänsyn till den oerhörda betydelsen i för demokratin, att valmanskåren inte manipuleras medvetet - gäller f.n. särskilt SD.

Men så långt i det juridiska renhållningsarbetet har samhället hitintills ännu inte lyckats uppnå - trots den oerhörda betydelsen...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-02-06 kl. 11:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in