Citat:
Ursprungligen postat av
StenSaxPung
Håller med om att det osar manipulation. Men går det verkligen säga detta säkert om man kombinerar föjalande:
1. Att SD faktiskt fick över många röster till sig under dessa månader mellan Maj och valet. (vilket de kanske alltid gör när det väl är dags att rösta.)
2. Att antalet som inte vill uppge att de röstar SD ökar.
3. Felmarginalen.
För mig är det svårsmält men inte alls omöjligt att det myglas så omfattande.
Vad är i så fall syftet med denna manipulation? Jag menar att i alla fall för mig själv, så ju sämre det går för partiet som jag anser vara bäst, desto större anledning skulle jag finna att rösta på just dom.
Varför finns det bara anti-sd institut? Varför finns det OI som är villiga att att ge neutral statistik, eller kanske till och med fuska med siffrorna till SD:s fördel?
(Min fetning)
Punkt nr 1 kan vi stryka direkt, om du nu menar att instituten skulle visa SD mer korrekt ju närmare valet vi kommer. Skillnaden är marginell (med undantag för Sentio). De hade i stort sett lika fel i sina sista SD-mätningar i september 2014:
Demoskop: 10,2%
Ipsos: 9,4%
Sifo: 10,4%
Novus: 8,1%
SCB: 8,1% (samma mätning som den i maj)
Skop: 8,0%
Yougov: 11,1%
Sentio: 12,7%
Snittvärde för SD i sept -14: 9,75%
Snittvärde för SD i maj -14: 8,98%
Valresultat: 12,86%
De enda instituten som sticker ut här är Sentio och Yougov. Och vad skiljer dessa från de övriga?
Svar: De använder sig av webbpaneler och uppenbarligen viktar de också på ett mer korrekt och ärligare sätt.
Cirka trettio dagar efter denna mätning - i slutet av oktober 2014 - när riksdagsvalet väl var över och de hade "facit", visade siffrorna för SD så här hos samma opinionsinstitut:
Demoskop: 13,3%
Ipsos: 12,5%
Sifo: 12,4%
Novus: 13,2%
SCB: 12,4% (nov 2014)
Skop: 11,8% (nov 2014)
Yougov: 17,3% (dec 2014)
Sentio: 16,7%
Snittvärde för SD: 13,7%
Jämför nu oktobersiffrorna mot septembersiffrorna. Ganska genomskinligt hur "bråttom" instituten har att korrigera sig... Skop gick t ex från 8,0% till 11,8%... nästan fyra procentenheter upp. Plötsligt - efter valet - hade de "hittat" ca 270 000 väljare till. Och Novus gick från 8,1% till 13,2%... en nätt liten höjning på drygt fem procentenheter, de "fann" lika plötsligt ca 350 000 väljare på bara 30 dagar.
Om detta hade hänt vid ett tillfälle - vid ett riksdagsval - då är det möjligen förlåtligt. Men det händer ju vid varje riksdagsval! 2006, 2010, 2014 och 2018 ?? Underskattningen av SD har blivit ett fenomen, något som alltid finns numera - vid varje val. Jag vågar satsa en ordentlig slant på att vi kommer att få se denna underskattning också i detta riksdagsval, den 9 september.
Att opinionsinstituten (med undantag för Sentio och Yougov) har enorma problem att mäta SD korrekt borde vid det här laget vara uppenbart för alla. Vi har nu sett denna trend under tre riksdagsval och ser det också nu strax före ett fjärde val.
Sentio - som mätt SD överlägset mest korrekt tidigare - har SD just nu på 22,2%... Novus, Sifo, Ipsos och Inizio har SD på 16-16,5%. Återigen vid ett val ser vi en stor differens, denna gång på ca sex procentenheter (ca 400 000 väljare). Ska vi lita på Sentio - som bevisligen och otvivelaktigt mätt SD mest korrekt hittills - eller ska vi hellre börja lita på Novus, SCB, Ipsos, Sifo eller Inizio, som underskattat SD i alla tidigare val? Välj själv.
På punkt nr 2 tror jag du har rätt. Det finns säkert en viss ökning eftersom nya och mer räddhågsna väljare tillkommit. Att erkänna att man kommer att rösta på SD för första gången är ett stort steg för många. Mörkertalet för SD är helt klart ett problem för instituten, med stor sannolikhet större nu än tidigare eftersom partiet attraherat fler nya väljare som föredrar att hålla käft.
Punkt nr 3: Felmarginalen? Nja... knappast, va? Inte 2006, 2010, 2014, 2018... det låter lite väl långsökt. Det måste finnas andra faktorer som kommer in här. Förklaringen är nåt annat. Medvetet eller omedvetet? Vem vet?
Mäter t ex Sifo, SCB, Inizio och Novus opinionen eller vill de försöka
styra opinionen?