2018-02-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Det är inte genomfört.
Men regeringen vill ändra yttrandefrihetgrundlagen och tryckfrihetsförordningen, bl a
vill man ändra ”skyddet för den personliga integriteten vad gäller personuppgifter i databaser”, men göra undantag för journalister för att de, men inte allmänheten ska få ta del av material i databaser. Idag har journalister inte fler rättigheter än "vanligt folk" (men oftast större kunskap om hur man kan få ut material)
Regeringens förslag möter just nu hård kritik från remissinstanserna.

Tack för svar, nu förstår jag hade inte alls hört att det var ett nytt lagförslag på G.
Citera
2018-02-06, 23:40
Medlem
Det hade inte undrat mig om det framkommer att familjen inte har sökt vård i den vanliga primärvården alls. Det förundrar mig inte att det inte finns någon klar diagnos för barnen.
Den där hemundervisningen. Enligt skolverket är det 372 barn i Sverige som fick hemundervisning i grundskolan skolåret 2016/2017 i 290 kommuner. 1.3 barn per kommun, om jag har tolkat statistiken rätt. Det är mycket ovanligt, än konstigare är OHs svar till pianoläraren – som andra här har påpekat. Inget hopp, ingen öppning att hon kanske kunde komma någon gång. Hur vet vi att alla uppgifter om barnens sjukdom är sant och inte är en förklaring från OHs sida för sitt eget beteende.
Citera
2018-02-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är nya tider nu, så jag föredrar att inte sväva ut i frågan som inte hör hemma här.
Men skillnaden är uppenbar i dag, så du kanske missat dom nyare rutinerna bara. Men saken gällde alltså kriminalreportrarna och dubbelmordet i Bjärred. Du har nog inget att delge mig gällande allmänna handlingar. Hahahahah..hahha. Så att dom skulle sitta och läsa här istället för sina egna källor inom polisen tror jag inte direkt på som du förstår.

Ditt bemötande och "haha" säger betydligt mer om dig, än om mig. Man fattar ju knappt vad du vill förmedla eller få fram i dina inlägg här i tråden. Hittepåinlägg
Citera
2018-02-06, 23:45
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Sanningen vet jag inte, men jag har förmedlat info från nån som var väldigt nära till familjen.

Info från nån annan som varit inne i huset.

Och info från andra här som kunnat bekräfta min info.

Sen har jag delgett det här på tråden.

Lite har bekräftats i media.

Lite har bekräftat av polis.

Men inget har varit fel..... ÄN.

Men nån video har jag såklart inte sett, och ett brev har jag inte läst.

Hej, det är någon i tråden som har skrivit en 5-6 inlägg. H*n skriver så här "avd 9 har till stora delar rätt, men det var ett krossat dricksglas" sedan fortsätter h*n att skriva" det stämmer att det fanns en i familjen som var väldigt sjuk men inte fysiskt."

Vet du något om det? Har någon av föräldrarna varit så psykiskt sjuk att det har gjort att de inte sett klart på sina döttrars sjukdom?

Jag litar på dig och Scheele, framförallt för att ni skriver väldigt tydligt hur ni vet saker. Ja, utan att ge ut källor men det är ju alldeles självklart att ni inte kan ge ut det. Det är ju så flashback brukar funka att man delar med sig av det man vet och är det då ett begränsat antal människor som varit i huset så får man naturligtvis vara försiktig.´

Jag har kollat igenom dina inlägg igen och du är övertygad om svår sjukdom. Du har ju haft rätt i det du skrivit tidigare. Detta är såklart svårt att svara på och kanske tvingar jag dig att spekulera.. Som jag har uppfattat det så har OH fått ta ett stort ansvar, många har kallat honom kontrollerande, det har jag aldrig trott på, däremot har han gjort det för sin familjs skull.

Jag har tidigare skrivit att jag inte tror att OH var medveten om att han skulle dö när han gick på julledighet. Framförallt för att han hade konferensen och så ordentlig som han verkade vara skulle han inte lämna sina kompisar åt sitt öde, utan jag tror att han då var helt ovetande om vad som skulle hända under juluppehållet.

Du förstår var jag vill komma? Om OH inte hade några tankar på att avsluta vare sig sitt eget eller någon annans liv vid den tidpunkten , då kan det inte ligga någon längre planering bakom. Då funderar jag såhär, är det med facit i hand, andra människor gör familjemedlemmarna sjukare än vad de var?
Citera
2018-02-06, 23:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har fel därvidlag. Läs skollagen. Vill du inte ta reda på fakta jag hänvisat dig till flera gånger, så ..

Citat:
Flickan hade i flera år tagit pianolektioner av den här kvinnan, som bor i en annan kommun än Lomma (där Bjärred ligger). Pappan hade i flera år en gång i veckan skjutsat sin dotter till pianolärarinnan för att hon skulle få lära sig att spela piano. Pianolärarinnan, vars namn jag inte vill avslöja, såg i den lilla flickan en fantastisk, pigg, nyfiken, glad och vacker liten tjej. Flickan var också oerhört begåvad. Hon gjorde stora framsteg i sitt pianospel. Hon tecknade vackert och hon såg detaljer i sin omgivning som andra inte gör trots att hon var så liten, berättar kvinnan för mig. Flickan var ett unikum.
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred

Citat:
I dokument från skolans möten med föräldrarna
I mars 2016 hölls den första elevhälsokonferensen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg1Py5/larare-ringde-pa-hos-familjen-i-bjarred-fick-inget-svar

Har ingenting med skollagen att göra. Du får piggna till lite och hänga med.

Citat:
Ursprungligen postat av idagidag2
Ditt bemötande och "haha" säger betydligt mer om dig, än om mig. Man fattar ju knappt vad du vill förmedla eller få fram i dina inlägg här i tråden. Hittepåinlägg
Nej, självklart fattar du inte enkla saker som det finns nya regler om domstolarna avser att följa sitt eget regelverk. Inte så att jag förväntade mig att du var insatt, men så ser det ut. Och kriminalreportrarna läser inte här utan har sina egna källor inom polisen, och det har inte läckt. Sällsynt numera att dom läcker eftersom dom sorteras bort direkt Det var förr det läckte det har man täppt till i dag.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-06 kl. 23:51.
Citera
2018-02-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du cyklar som bara den. Media säljer tidningar och publicerar det som säljer. Restriktionerna finns i lag och etik, men samhällsinformation? Där fick du i alla fall en grundkurs i att du bör skilja på media som granskar samhällsfunktionerna. Finns inget samarbete om du trodde det... lite kunnigare trodde jag du var ändå?
Nej det finns inget samarbete. Media är dock ofta försiktiga med hänsyn till anhöriga när de får veta något. T.ex. skrev de aldrig om kungen och hans kvinnor som han hyrde lägenhet åt, trots att de alla visste om det på 80-talet.
Citera
2018-02-06, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Får jag fråga varför du är så flitig i tråden med att påtala att du inte kan avslöja något? Är det kittlande att veta något som andra inte vet? Känner du makt eller någon typ av berusning när du berättar för andra att om de bara uppförde sig si eller så, så skulle du berätta mer? Du är även väldigt upprörd. Varför är du det? Vore det inte bättre att sluta läsa spekulationerna i så fall, om du blir personligt berörd? Hur ska du gå vidare från det som hänt?

Nejdå, det är varken kittlande, och jag känner ingen berusning.
Men, om jag delar en liten liten sak, exempelvis att Agnes insjuknade rejält runt den 3:e advent.
Hon vart riktigt dålig då, och hon blev bara värre, så finns det några som inte kan ta till sig det utan direkt hoppar på mig, så man blir tvungen att försvara sig i ett dygn.
Varje gång.
Det blir jobbigt.
Och, jag kan tyvärr inte avslöja min källa på just det. Det går helt enkelt inte.
Att jag blir irriterad är personligt mellan mig och nån annan.
Men nu är jag lugn.
Citera
2018-02-07, 00:03
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Men, om jag delar en liten liten sak, exempelvis att Agnes insjuknade rejält runt den 3:e advent.
Hon vart riktigt dålig då, och hon blev bara värre,
så finns det några som inte kan ta till sig det utan direkt hoppar på mig, så man blir tvungen att försvara sig i ett dygn.
Varje gång.
Det blir jobbigt.
Och, jag kan tyvärr inte avslöja min källa på just det. Det går helt enkelt inte.
Men nu är jag lugn.

Fetat: Ingen ringde ambulans eller såg till att Agnes kom in under läkarvård?
Någon visste detta och gjorde ingenting?

Fy fan!
Citera
2018-02-07, 00:05
Medlem
mercys avatar
Citat:
Hon vart riktigt dålig då, och hon blev bara värre, så finns det några som inte kan ta till sig det utan direkt hoppar på mig, så man blir tvungen att försvara sig i ett dygn.
Varje gång.
Det blir jobbigt.
Men nu är jag lugn.
Jag undrar bara om du vet vad barnen hade för sjukdom. Du behöver inte berätta vad isf jag undrar bara som sagt om du vet vad de led av
Citera
2018-02-07, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag undrar bara om du vet vad barnen hade för sjukdom. Du behöver inte berätta vad isf jag undrar bara som sagt om du vet vad de led av
ME.
Citera
2018-02-07, 00:17
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Fetat: Ingen ringde ambulans eller såg till att Agnes kom in under läkarvård?
Någon visste detta och gjorde ingenting?

Fy fan!

Förmodligen gjorde dom som andra föräldrar skulle ha gjort.Sökte kontakt med barnets läkare eller vårdcentral !
Senast redigerad av Dr.Robert 2018-02-07 kl. 00:21. Anledning: stavfel
Citera
2018-02-07, 00:25
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
ME.
Jo, det har jag läst i tråden men är det verkligen en bekräftad uppgift från skola, polis eller dyl?
Låter helt otroligt att två barn ska ha drabbats av samma sjukdom som utlöses efter influensa och vid samma ålder. Därav min fråga till Avd 9 som ska ha säkra källor. Om hen fått reda på att Agnes var svårt sjuk vid 3.e advent tänkte jag att hen då oxå borde veta exakt vad flickorna led av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in