Citat:
Ursprungligen postat av
idagidag2
Kriminalreportrar är nog restriktiva i denna här fall då polisens förundersökning pågår. Att fara med osanning eller anonyma källor tror jag det finns en etik och moral kod på inom branschen. Eftersom fallet är unikt så tror jag man väljer att vakta sin tunga och penna inom media och avvakta tills mer info finns. Speciellt eftersom det räknas som "familjetragedi" som polisen har gått ut med. Så förstår väl vem som helst att tidningarna väljer att avvakta men har det garanterat under bevakning.
Är övertygad om att dom vet MER och även läser här inne.
Jag hade gärna löst fuppen när förundersökningen är klar. Visst vet du att det är tvärtom ? Hehe
Polisens utredning ÄR förundersökningen. När förundersökningen är klar släpps förundersökningsprotokollet och blir offentligt om inte utredningen läggs ner. Sedan väcks åtal men eftersom mördaren är död då läggs allt ner.
Om fuppen släpps kan du hämta ut den själv och läsa så får du ju samma info som media fast ALL info och inte utvalda delar
Nej, du har misstagit dig på kriminalreportrarna och medias uppfattning om vad dom kan eller vill skriva om. Dom skriver om det dom anser att allmänheten har behov av att veta som i ren samhällsinformation. Dom fälls också ofta på grund av diverse olika beslut om publicering.
I det här fallet fanns inga hinder utan tvärtom en bred massa som vill ha information. Finns alltså inga läckor utan man vänder sig till skolan, grannar, rektorer osv med uttagande av handlingar.
Den som är intresserad i journalistiskt syfte skulle kunna skriva om en hel del utan att för den delen bryta mot några regler.
När det gäller mordfall och FU där ingen gärningsman finns i livet, så kommer det aldrig någon FU, men det visste du redan. Nej, media har i dagsläget större chans att få ta del av en ej maskad FU tex det är ändrat numera och fler FU delas ut till media men inte allmänheten pga av deras utgivningsbevis. Journalister har alltså fördelar i dag gällande elektroniska FU som domstolen endast delar ut till dom och papper till allmänheten. Det gäller att hänga med.