2018-02-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Eftersom jag skrev från jorden INRE borde det vara uppenbart vad jag menade?

Det blir bara otydligare för varje inlägg du gör.

Förklara. Strömmar det endast 90mW/m^2 från jordens inre?

Är jordskorpan 288K i genomsnitt? Hur mycket värmestrålning avger den? Hur har man konstaterat att det tillförs 90mW/m^2 från jordens inre?
Citera
2018-02-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Jag stötte på notisen i jakt på annat. Jag tyckte att det var relevant med en kraft som kopplas till värme.
Växthuseorin är den enda som påstår att kall luft gör sin värmekälla varmare.

Om du vill bli tagen på allvar när du säger att kall luft värmer upp en varm värmekälla, då är det väl lämpligt att för fram lite stöd för den teorin.

Vilket vetenskapligt stöd finns det i observation av koldioxid som värms av en värmekälla, där man ser att kall koldioxid gör värmekällan varmare?

Jag har aldrig beskrivit växthuseffekten på det viset så varför skall jag förklara det?
Citera
2018-02-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Växthusgaser reducerar planetens förmåga att göra sig av med energi. De isolerar sämre map kortvågig strålning, som vi får från solen. Detta har vi gått igenom tidigare i tråden. För ett axplock kan du börja läsa från sid 1370 i denna tråd. Har inget att tillägga. En sådan diskussion var meningslös då. Det är den nu också. Här har du några artiklar om hur en ökad växthuseffekt påverkar strålningsbalansen.

Växthusgaser absorberar värme. Min länk visar tydligt att det sänker värmekällans temperatur genom ökad värmeförlust. Du påstår motsatsen.

Hur kan luft med en medeltemperatur på -18 grader värma upp sin egen värmekälla som håller 14 grader?

Citat:
Nej, det stämmer inte. I medeltal strålar jordytan en betydligt större effekt än vad ytan får från solen. Tack vare växthuseffekten.

Så jordytan avger mer energi än vad den får av sin värmekälla?

Hur skapas den energin? Med kall luft?
Citera
2018-02-06, 20:05
Medlem
Citat:
Sista meningen är lite oklar, menar du skillnad mellan infraröd värmestrålning från solen och jorden (det du skrev kan tolkas så) eller skillnad mellan solljus och värmestrålning? Visst finns det skillnader, vilken typ av skillnad syftar du på?

Nej, det är du som är oklar. Låt bli att tolka, det behövs inte. När det gäller temperatur så finns ingen skiillnad mellan solstrålning och värmestrålning, de beräknas enbart som effekt.

Vi pratar temperatur, eller hur? Sluta tramsa då.

Visa vilken vetenskaplig data från experiment som ger stöd åt påståendet att kall luft kan göra sin egen värmekälla varmare.
Citera
2018-02-06, 20:09
Medlem
Citat:
Det blir bara otydligare för varje inlägg du gör.

Förklara. Strömmar det endast 90mW/m^2 från jordens inre?

Är jordskorpan 288K i genomsnitt? Hur mycket värmestrålning avger den? Hur har man konstaterat att det tillförs 90mW/m^2 från jordens inre?

Det började med att du skrev detta ”Jordytan utstrålar ca 385W/m², varav 90mW/m² kommer från interna processer. Men flödet från jordens inre är, som sagt, ca 385W/m².”

Det var den sista meningen som hade önskat en förklaring till. Hur värmebalansen ser ut, inklusive de 90mW/m2 har vi redan gått igenom.
Citera
2018-02-06, 20:10
Medlem
Citat:
Jag har aldrig beskrivit växthuseffekten på det viset så varför skall jag förklara det?

Du påstår att atmosfären, som består av kall luft, gör att jordytan, som är dess värmekälla, blir varmare.

Eftersom du argumenterar för en växthuseffekt, så påstår du att kall luft gör sin värmekälla varmare. Hade du missat det?

Ge en källa för att kall koldioxid kan göra sin egen värmekälla varmare. Om du inte kan det, så gäller fortfarande gamla naturlagar, att värmekällan blir kallare av kall koldioxid som absorberar dess värme.
Citera
2018-02-06, 20:11
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Växthusgaser reducerar planetens förmåga att göra sig av med energi. De isolerar sämre map kortvågig strålning, som vi får från solen. Detta har vi gått igenom tidigare i tråden. För ett axplock kan du börja läsa från sid 1370 i denna tråd. Har inget att tillägga. En sådan diskussion var meningslös då. Det är den nu också. Här har du några artiklar om hur en ökad växthuseffekt påverkar strålningsbalansen.

http://www.nature.com/nature/journal/v410/n6826/abs/410355a0.html

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.131.3867&rep=rep1&type=pdf

https://www.nature.com/articles/nature14240

http://science.sciencemag.org/content/308/5727/1431

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2009JD012105/full

Nej, det stämmer inte. I medeltal strålar jordytan en betydligt större effekt än vad ytan får från solen. Tack vare växthuseffekten.

Säkert. Men har du gått ut naken?
Citera
2018-02-06, 20:17
Medlem
Citat:
Nej, det är du som är oklar. Låt bli att tolka, det behövs inte. När det gäller temperatur så finns ingen skiillnad mellan solstrålning och värmestrålning, de beräknas enbart som effekt.

Vi pratar temperatur, eller hur? Sluta tramsa då.

Visa vilken vetenskaplig data från experiment som ger stöd åt påståendet att kall luft kan göra sin egen värmekälla varmare.

Ja så vad ville du att jag skulle förklara egentligen? Självklart finns det skillnader mellan solstrålning och värmestrålning, våglängd, hade det inte funnits skillnader hade vi inte kunnat skilja dem åt.
Citera
2018-02-06, 20:21
Medlem
Citat:
Du påstår att atmosfären, som består av kall luft, gör att jordytan, som är dess värmekälla, blir varmare.

Eftersom du argumenterar för en växthuseffekt, så påstår du att kall luft gör sin värmekälla varmare. Hade du missat det?

Ge en källa för att kall koldioxid kan göra sin egen värmekälla varmare. Om du inte kan det, så gäller fortfarande gamla naturlagar, att värmekällan blir kallare av kall koldioxid som absorberar dess värme.

Växthusgaser minskar jordytans värmeförluster, man kan väl lite förenklat kalla det isolering, det bryter inte mot några naturlagar. Gällande experiment lever vi i ett, gå ut en klar natt och känn skillnaden mot en molnig sådan.
Citera
2018-02-06, 20:23
Medlem
Citat:
Det började med att du skrev detta ”Jordytan utstrålar ca 385W/m², varav 90mW/m² kommer från interna processer. Men flödet från jordens inre är, som sagt, ca 385W/m².”

Det var den sista meningen som hade önskat en förklaring till. Hur värmebalansen ser ut, inklusive de 90mW/m2 har vi redan gått igenom.

Hur värmebalansen ser ut under ytan kan jag inte svara på. Vad jag vet är att jordytan håller 288K och då avger den 385W/m^2. De forskare som studerar jordens interna processer, anger att det tillsätts 90mW/m^2.

Om jorden endast tillsätter 90mW/m^2, då vet vi att det råder jämvikt-lika mycket ut som in. En jord som värms på endast halva ytan och har en medeltemperatur likvärdig 385W/m^2 måste då motta 2*385W/m^2 på den belysta sidan, minst.

En solbelyst disk som värms med 1360.8W/m^2, där värmen fördelas över en hemisfär(2pi) och diffuserar genom två sfäriska volymer(atmosfären och jordklotet), får en effekt:
(1360.8/2(pi))/(4/3(pi))^2=383W/m^2

Så, vi kan konstatera att jordytan är i jämvikt och att dess effekt stämmer ganska exakt överens med hur beprövad fysik och geometri beräknar effekt i en sfär med två skal.

Visa nu var du finner stöd för den teori du kallar sanning, som redovisar data och metod där kall gas värmer sin egen värmekälla.
Citera
2018-02-06, 20:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här har vi en Professor Emeritus som gör det (video):
PragerU: Can Climate Models Predict Climate Change?
"There’s a common-sense reason for this."

Even Princeton Makes Misstakes...
https://www.skepticalscience.com/even-princeton-makes-mistakes.html

https://www.dailywire.com/news/26794/prageru-can-climate-models-predict-climate-change-jacob-airey
https://www.prageru.com/videos/can-climate-models-predict-climate-change
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Helt rätt, med betoning på "accurately".
Tänk dig att du står framför ett stup på fyra meter. Kan du med någon noggrannhet förutsäga vad som kommer hända om du hoppar? Det är för högt för att du skall vara säker på att inte slå sönder dig och för lågt för att vara säker på att dö. Innebär då denna osäkerhet att du bör ignorera risken och hoppa?
Detsamma gäller klimatet. Vi kan ha en otrolig tur och alla osäkerheter i modellerna slår ut till vår fördel och klimatet blir rentav lite behagligare, men vi kan också ha otur och se en kollaps av större istäcken, kaotiska förändringar av vädermönster och havsströmmar som gör tätbefolkade områden obeboeliga osv.

Exakt!
Alla vet att vi inte exakt kan beräkna hur klimatet kommer att utvecklas. Inte ens om vi visste framtida CO2-utsläpp och det vet vi inte.
Vi önskar alla att modellerna förbättras så att vi kan beräkna med större noggrannhet.

Utom en del klimatförnekarextremister, som önskar att all kunskap som inte passar in i deras fanatiska förnekarkyrka ska förbjudas och gömmas.

Tongångarna känns igen och ger associationer till en färg. Brun...

Citera
2018-02-06, 20:33
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Växthusgaser absorberar värme. Min länk visar tydligt att det sänker värmekällans temperatur genom ökad värmeförlust. Du påstår motsatsen.

Hur kan luft med en medeltemperatur på -18 grader värma upp sin egen värmekälla som håller 14 grader?

Jag vet inte varför jag svarar på detta, men... -18 grader? På vilken höjd? Om du jämför en kall atmosfär, säg -18 grader, på låt säga 3000 meters höjd och sedan närmar dig marken och låt säga att att temperaturen ökar ca 10 grader/km, så innebär detta att luften är betydligt varmare längre ner. Om istället denna höjd, på -18 grader förskjuts uppåt(där atmosfären är tunn och genomskilnlig nog att släppa igenom strålning mot rymden), med samma lapse rate, så innebär det att? Just det. Varmare i alla lager under. Det borde också innebära att vi får en tjockare troposfär, eftersom lapse raten blir ihållande över en större vertikal sträcka. Observerat.

Citat:
Så jordytan avger mer energi än vad den får av sin värmekälla?

Hur skapas den energin? Med kall luft?
Nej, ytan har fler värmekällor än solen. Den har även växthuseffekten. Läs ditt påstående igen och mitt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Säkert. Men har du gått ut naken?
Ja, det har jag. Men det var dels länge sedan och dels en off topicfråga.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-02-06 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in