2018-02-06, 14:04
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt

Det vi kan konstatera är att månen alltid är konstant, i sin bana och i sina faser, 2000 år gamla månklockor fungerar fortfarande på sekunden så din fråga är extremt märkligt ställd för dom enda som inte får ihop vår verklighet och vad vi kan observera är dom som tror på heliocentrismen och allt snurrande, sprängande och därmed konstant förändring trots att det aldrig har observerats i verkligheten.

Det där får du ta och förklara närmare. Jag har sett månfaserna många gånger, ibland så är det fullmåne ibland halv och ibland 1/3 måne. Det luriga är att jag har en app som berättar vilken måne jag kan se flera dagar senare. Hur fungerar det om nu månen lyser av egen kraft av sig själv?
Senast redigerad av trickydick 2018-02-06 kl. 14:07.
Citera
2018-02-06, 14:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
På natten gör såklart jorden det...

Är du helt trög? Ingen är intresserad vad du tror, vi vill att du ska bevisa ditt påstående.

Vi vet t.ex att ISS kommer vara synlig i morgon kl 18:08 från Stockholm.
Bevisa att solen inte lyser på ISS vid ovan tidpunkt.

Citat:
Ser man inte att månen lyser och därmed lyser upp tex molnen nedanför så kan jag inte hjälpa, finns inget botemedel för total blindhet än.

Nu hänfaller du återigen till att missionera din tro.
Jag efterfrågade bevis för att månen "producerar sitt egna ljus".

Och eftersom du inte kan detta kan vi avfärda ditt svammel som religiöst flum som det helt saknas några som helst bevis för.
Senast redigerad av madtop 2018-02-06 kl. 14:20.
Citera
2018-02-06, 14:19
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det där får du ta och förklara närmare. Jag har sett månfaserna många gånger, ibland så är det fullmåne ibland halv och ibland 1/3 måne. Det luriga är att jag har en app som berättar vilken måne jag kan se flera dagar senare. Hur fungerar det om nu månen lyser av egen kraft av sig själv?

Om det var precis likadant för 2000 år så fungerar månen som den uppenbarligen alltid har gjort, månfaserna fanns där långt innan något heliocentriskt trams ens var påtänkt. Så ingenting har förändrats så antingen får du lita på dina ögon och det du kan se eller så får du anta att det är på ett annat vis trots att du helt och hållet saknar bevis för denna tro.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
i morgon kl 18:08 från Stockholm.
Bevisa att solen inte lyser på ISS vid ovan tidpunkt.

Så 18:08 är numera nattetid är det vad du nu försöker påstå för att ta dig ur dina lögner som du inte kan backa upp?
Citera
2018-02-06, 14:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så 18:08 är numera nattetid är det vad du nu försöker påstå för att ta dig ur dina lögner som du inte kan backa upp?

Slingra dig inte.
Förklara varför ISS inte kommer vara upplyst av solen när den passerar Stockholm 18:08 i morgon.
Citera
2018-02-06, 14:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om det var precis likadant för 2000 år så fungerar månen som den uppenbarligen alltid har gjort, månfaserna fanns där långt innan något heliocentriskt trams ens var påtänkt. Så ingenting har förändrats så antingen får du lita på dina ögon och det du kan se eller så får du anta att det är på ett annat vis trots att du helt och hållet saknar bevis för denna tro
Ögonen visar att månen lyser upp molnen men det betyder ju inte att den lyser med egen kraft utan vi vet sedan länge att månens lyser genom att reflektera solljuset.
Citera
2018-02-06, 14:34
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Slingra dig inte.
Förklara varför ISS inte kommer vara upplyst av solen när den passerar Stockholm 18:08 i morgon.

Urkass halmgubbe tom för att vara från dig din kompletta jävla galning, förklara först varför du anser att 18:08 är nattetid utifrån kontexten vi hade för nu har du gjort om hela diskussionen eftersom du förstod att du inte kunde ljuga dig ur även denna situation.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ögonen visar att månen lyser upp molnen men det betyder ju inte att den lyser med egen kraft utan vi vet sedan länge att månens lyser genom att reflektera solljuset.

Hade månen enbart reflekterat solljus så hade inte månen lyst upp molnen under den. Det skiljer 237000 km mellan månen och jorden så månen som är en påstådd gammal dammig rymdsten kan givetvis inte kasta ett sken från solen så långt ifrån som 237000 km.
Citera
2018-02-06, 14:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Urkass halmgubbe tom för att vara från dig din kompletta jävla galning, förklara först varför du anser att 18:08 är nattetid utifrån kontexten vi hade för nu har du gjort om hela diskussionen eftersom du förstod att du inte kunde ljuga dig ur även denna situation.

Hade månen enbart reflekterat solljus så hade inte månen lyst upp molnen under den. Det skiljer 237000 km mellan månen och jorden så månen som är en påstådd gammal dammig rymdsten kan givetvis inte kasta ett sken från solen så långt ifrån som 237000 km.
Varför skulle inte månen kunna lysa på ett avstånd på 237000 km? Vi kan se ljus från objekt långt längre bort än så. Månen ligger dessutom 384 400 km från jorden. Var kommer värdet 237000 km ifrån?
Senast redigerad av Jonas1968 2018-02-06 kl. 14:47.
Citera
2018-02-06, 14:53
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför skulle inte månen kunna lysa på ett avstånd på 237000 km? Vi kan se ljus från objekt långt längre bort än så. Månen ligger dessutom 384 400 km från jorden. Var kommer värdet 237000 km ifrån?

Om vi sätter 3 "altitud etapper" på jorden så kanske det klarnar.
Jorden = höjdmeter noll - molnen på 10 km och månen på höjd 384400 km. Månen som bara en reflektor kan alltså inte lysa upp moln 384390 km bort. Jag skrev km istället miles så det var felet som blev så inga annorlunda siffror jag tänkte mig utan vi utgår från officiella heliocentriska siffror.
Citera
2018-02-06, 15:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jorden = höjdmeter noll - molnen på 10 km och månen på höjd 384400 km. Månen som bara en reflektor kan alltså inte lysa upp moln 384390 km bort. Jag skrev km istället miles så det var felet som blev så inga annorlunda siffror jag tänkte mig utan vi utgår från officiella heliocentriska siffror.
Fortfarande återstår frågan varför månens ljus inne skulle kunna ses på 38440 km avstånd. Även om det är 38440 km så är det ju tom rymd med vakuum det mesta av sträckan dvs. inget som hindrar ljuset. Vi ser stjärnor som ligger miljontals gånger längre bort än månen utan problem.
Vet faktiskt inte vad du menar med 3 altitudetapper.
Citera
2018-02-06, 15:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Okunnigt trams. Precis som solen så kan månen lysa med sitt reflekterade solljus under molnen när den är nära eller alldeles nedanför horisonten. Även de andra planeterna reflekterar solens ljus, annars hade vi inte sett dem.
Citera
2018-02-06, 16:28
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du får kalla det vad det vill men vi kan alla konstatera att vi i morgon kl 18:08 kommer att kunna spana in en solbelyst ISS från Stockholm.

Citat:
Det skiljer 237000 km mellan månen och jorden så månen som är en påstådd gammal dammig rymdsten kan givetvis inte kasta ett sken från solen så långt ifrån som 237000 km.

Nu kommer du återigen med helt ogrundade påståenden som det inte finns något som helst stöd för, det du säger är helt enkelt bara okunnig rappakalja.

Självklart kan ljus färdas 400000 km.
Citera
2018-02-06, 17:40
Medlem
Citat:
Solen går ner kl 16:15 i Stockholm. Från ca 18:40 är himlen så mörk att du skulle kunna se vintergatan om det inte vore för alla ljuskällor som Homo Sapiens använder. ISS syns när det är mörkt, på morgonen strax före soluppgången och på kvällen strax efter solnedgången. En del kallar den mörka delen av dygnet för natt.
http://www.suncalc.net/#/59.3571,18.1,7/2018.02.07/21:28
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in