2018-02-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det kommer jag inte att göra. Det ligger inte i mitt intresse att utsätta mig för den pöbeln som finns härinne. Jag insåg inte vilka skitstövlar som skrev här och hur mycket skit man får ta när man lägger ut info. Förutom det, så har jag dessutom avgett tystnadslöfte.

Okej respekterar
Men det var värst vad ni blivit negativa i tråden
Har inte följt med mycket sista tiden, men har nåt speciellt hänt?
Klart att folk spekulerar och vill veta vad ni fått för info,
varför är det så konstigt eller är det hot inblandat?
Citera
2018-02-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slangballe32
Pratade med en kollega på jobb igår, han pluggar i lund och han är elev till "chefen" som larmade polisen.
Enligt honom så skall pappan verkligen ha kämpat för att få sin proffesorstitel, trots att han ofta fått arbeta hemifrån pga sjukdomen döttrarna hade. Sedan ska det ha kommit ett cancerbesked i form av bröstcancer som återkommit på mamman. En säker dödsdom. Förmodligen skulle han inte klara av att ta hand om barnen ensam, därför var självmord enda utvägen.

Källan skulle även ha undervisning av Pappan i vår i en kurs som berörde internationell rätt av något slag.

Tragisk händelse.

Bröstcancer säker dödsdom?
Citera
2018-02-06, 13:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Fast fokus måste ju ligga på den person som var mest drivande kan jag tycka är logiskt, i takt med att könsstereotypiska roller bryts ned så måste även samhället fokusera på individuella handlingar, och mamman är den som mest fokus måste ligga på, det var hon som var drivande, även om båda föräldrars beteende måste analyseras här.

Jag tror på det du skriver eftersom du verkar ha god insikt och information.
Beklagar verkligen att du känner att folk öst ur sig negativa kommenterer om tidigare inlägg.
Vi andra ställer oss inte bakom sådana infantila dumheter, vi vill istället försöka förstå och diskutera vettigt. Du ska ha tack för den information du hittills bidragit med.

Om OH har refererats en hel del från arbetskamrater etc, foton, pek. Om modern har det inte alls stått lika mycket och inga bilder hittas. Om hon var mest drivande i detta - hur sjuk var hon egentligen i psyket? Varför fick hon ingen hjälp? Varför släpade inte OH iväg med henne till psyket? Eller vägrade lyda henne?
Om modern var mest pådrivande och trots våra "könstypiska roller" den som bestämde till slut - är det då inte förfärligt att OH i så många sammanhanhang fått skulden. Klassats som grannfientlig när dottern inte fick klappa en hund, övervakade pianolektioner och drev skolan att besluta om hemundervisning.
(Frågorna är inte riktade specifikt till dig, jag begär inte att du skall känna dig tvingad att svara )

För allas skull - framför allt för anhöriga till offren, men även för anhöriga till den som kanske inte själv var pådrivande, vore det därför rimligt att det till slut kommer en sammanfattning vad som egentligen har hänt.

Om man ser på det aktuella fallet med de 13 torterade, svultna och kedjade barnen Turpin i USA förkom också hemundervisning, isolering inne i huset, minimal grannkontakt, förälder som satt utanför lektion och att familjen flyttade ofta.
Är det signaler som man bör vara uppmärksam på från samhällets sida?

Skolan gick tidigt ut med att de kände väl till att detta var "en familj i kris". Men en familj i kris ska få hjälp - barnen till en familj i kris lider sannolikt - var är den berättigade orosanmälan?
Som ex skolan är skyldig att göra vid minsta misstanke om att det föreligger en "krissituation" i barnens hem.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-06 kl. 13:59.
Citera
2018-02-06, 13:56
Medlem
Citat:
Duger detta? https://sv.wikipedia.org/wiki/Folie_à_deux
Jag har inte studerat den typen av psykologi, så det jag är nyfiken på, är om mamman kan ha påverkat sin make i en vanföreställning?

Det jag har svårt för men Folie a Deux är att om man undrar rent objektivt, är det en vanföreställning att livskvaliteten var så kraftigt nedsatt att de såg mord och självmord som en lösning?
(jag måste erkänna att jag förstår beslutet, och jag betraktar inte mig själv som psykotisk)

Eller enklaste frågeställningen, kan vi utesluta "folie a deux" i detta fall?
Citera
2018-02-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej respekterar
Men det var värst vad ni blivit negativa i tråden
Har inte följt med mycket sista tiden, men har nåt speciellt hänt?
Klart att folk spekulerar och vill veta vad ni fått för info,
varför är det så konstigt eller är det hot inblandat?
Vi har inte lagt ut något på sistone. Men NÄR vi gjort det så har sanningshalten ifrågasatts med ganska hårda ord, och personligen har vi blivit ganska tilltufsade. Sitter vi lugnt och stilla och diskuterar så är allt gott och väl, men kommer man med info så blir man kraftigt ifrågasatt, man får sitta och försvara både sig själv och det man lagt ut. Så tyvärr lär det inte komma ut mer info. Det tar helt enkelt för mycket energi.
Citera
2018-02-06, 13:58
Medlem
Citat:
Jag tror man måste fundera kring att det var ett samlat beslut, många föräldrar tar ensidiga beslut om att döda sina barn och en del av dessa drivs av hat och hämnd, så hur uppkommer en situation där det finn sammanhållning i att ta barnens liv, driven av barmhärtighetsmotiv? Hämnd och hat mot barnen, knappast. Så vad återstår då?

Sedan är det en helt annan diskussion om det var sjukligt beteende av föräldrarna, och det kan det vara eller kanske var det troligt att de tappat verklighetsuppfattningen. Men förstod de att barnen skulle dö? det får vi nog utgå från. Så nivån av verklighetsnärvaro måste väl ha varit hög nog att de förstod vad de skulle göra och konsekvenserna, så teoretiskt sett skulle de nog ha varit ansvariga inför domstol om de inte tagit sina liv.

Jag menar inte att jag förhärligar eller förringar gärningarna, men i alla andra fall av mord så är vi intresserade av motivet. Så om någon vet hur "Folie a deux" fungerar får de gärna förklara.

Vid lite googling kan man läsa om de mest bisarra fall av folie au deux. Lite info bl a härifrån https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3782341/
Its characteristic feature is transmission of delusions from “inducer” (primary patient), who is the “originally” ill patient and suffers from a psychotic disorder, to another person who may share the inducer's delusions in entirety or in part.

Risk factors include female gender, mental retardation, suggestibility, passivity, histrionic personality traits and suspiciousness, in the secondary patient. Moreover, dependency, ambivalent relationships and repetitive crises have been seen in the family.

These include; delusion develops in an individual in the context of a close relationship with another person(s), who has an already established delusion (Criterion A), and delusions are similar in content (Criterion B), the disturbance is not accounted for by another psychotic disorder or physiological effects of a substance or any general medical condition (Criterion C)

According to Lazarus certain conditions have to be present for the development of folie a deux, these include an intimate emotional association between the primary and secondary and a genetic predisposition to psychosis such as blood relations with the primary case

The classification of shared delusional disorder by Gralnick suggests four types. Folie impose, folie simultanée, folie communiqué, folie induite

Almost all cases in literature involve members of a nuclear family 9. In this 70 percent are between mother and child, husband and wife or siblings 10.

In these relationships the primary usually professes certain characteristics that place him/her in the position of dominance. As suggested by other case reports as well, the inducer is usually advanced age, superior intelligence with a forceful aggressive character while the induced is younger in age, paranoid, dependant and less intelligent than the primary 11, 12.

The relative isolation further augments the process of the transference of the delusions, and the course can usually be chronic, as there is lack of intervention and identification of the disease by other people around.

The secondary, provoked by his dependence and submissive passive personality accepts the delusions than risk losing the intimate relationship with the primary 13, further resulting in seclusion and separation from reality.

This type of environment breeds a mistrustful and hostile relation with the rest of the world and this further leads to paranoia which can then cause delusions of persecution as in our case.
Citera
2018-02-06, 13:59
Medlem
Citat:
Jag har inte studerat den typen av psykologi, så det jag är nyfiken på, är om mamman kan ha påverkat sin make i en vanföreställning?

Det jag har svårt för men Folie a Deux är att om man undrar rent objektivt, är det en vanföreställning att livskvaliteten var så kraftigt nedsatt att de såg mord och självmord som en lösning?
(jag måste erkänna att jag förstår beslutet, och jag betraktar inte mig själv som psykotisk)

Ja, absolut kan vi utesluta det.

EDIT. Jag menar att om man läser den länken jag lade ut, så stämmer det inte alls på hur detta gick till. Föräldrarna var inte på något sätt symbiotiskt sjuka/medberoende.
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-06 kl. 14:04.
Citera
2018-02-06, 14:09
Medlem
Citat:

EDIT. Jag menar att om man läser den länken jag lade ut, så stämmer det inte alls på hur detta gick till. Föräldrarna var inte på något sätt symbiotiskt sjuka/medberoende.

Hur kan du veta det?
Jag tycker det verkar som ett rimligt scenario baserat på det vi vet.
Du kanske har mer info, vad vet jag.
Senast redigerad av Vastmanlanning 2018-02-06 kl. 14:12.
Citera
2018-02-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Hur kan du veta det?
Därför att jag vet det. Eftersom jag vet hur allt gick till och varför.
Citera
2018-02-06, 14:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

En gemensam vanföreställning där två personer befinner sig i en "bubbla" utan att ta till sig omgivningens förnuftiga tankar är just en form av "folie a deux".
Har dessa föräldrar haft en gemensam vanföreställningen att döttrarnas liv inte hade livkvallitet och därför ansett sig ha rätten att mörda dem är det en form av "folie a deux".

"Namnet betyder "två personers vansinne" d.v.s. två personer delar samma vanföreställningar. Dessa personer har nära känslomässiga band, tillhör vanligen samma familj och lever isolerade från andra personer"
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-06 kl. 14:14.
Citera
2018-02-06, 14:13
Medlem
Citat:

Måste vara unikt att man då är så överrens..
Det är väl därför man helt enkelt inte kan släppa det,
eftersom människan sällan fungerar så
Citera
2018-02-06, 14:14
Medlem
Citat:

Mamman hade inga vanföreställningar, men hon var svårt påverkad av hela situationen, samt hon påverkade pappan - helt klart. Fast jag borde eg. hålla tyst. Har redan sagt mer än jag får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in