2018-02-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ingenstans i polisrapporten står att det är pga barnens livskvalitet som barnamorden utfördes, det kan lika gärna handla om föräldrarnas egen livskvalitet, då är det inte fråga om någon altruism eller barmhärtighet.
Helt riktigt. Enligt vad polisen sa i sitt pressmeddelande så hade föräldrarna skrivit att de "inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation". Det är alltså föräldrarna som inte såg någon livskvalitet om det är riktigt som polisen lade ut. Men vi vet inte vad brevet sa i övrigt. Det skickades också en video till närstående via nätet som var en ganska lång video.
Citera
2018-02-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ingenstans i polisrapporten står att det är pga barnens livskvalitet som barnamorden utfördes, det kan lika gärna handla om föräldrarnas egen livskvalitet, då är det inte fråga om någon altruism eller barmhärtighet.
För att klassas som barmhärtighetsmotiv, så gäller enbart att det är motivet, behöver inte vara objektivt sant, eller ens sant över huvud taget, om enbart gärningsman anser det räcker det, det kan även vara en villfarelse i gärningsmannens huvud, så klassas det som barmhärtighetsmotiv.

Folie a deux
Angående samsjuklighet eller jag tror det heter "Folie a deux" specifikt då samsjuklighet egentligen är ett annat begrepp, så tycker jag det är högintressant, jag är inte en av dem som tog upp det, jag kände inte ens till begreppet. De som kan det får gärna utveckla vad det är, det låter intressant i sammanhanget, åtminstone kan det väl ha påverkat föräldrarna den sista tiden?

Picasso2@ du har helt rätt, det fanns/finns ett antal personer som satt inne med rätt mycket information du var ju en av dem, men det var helt lönlöst att skriva något, jag har aldrig sett någon motsvarighet till hur dåligt flashbackskollektivet hanterade ett tydligt "gräv" väldigt lite information från samhället och några hade bra information, säkra källor osv. De mest otrevliga dryga och hånfulla användarna har flera gånger motiverat sitt hånfulla uppträdande med att alla kan påstå att de har bra källor, och därför ska alla som säger sig ha bra källor, misstros och tryckas ner för att det tillför någon form av upplevd källkritik. Hur fungerade metoden kan man fråga sig i slutändan? ett litet antal användare förstörde trådens informationsinnehåll, och fortsätter gärna på sin inslagna bana. Har någon enda information tillkommit de sista veckorna?
Citera
2018-02-06, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Det är väl just sådana här inlägg som gör tråden värd att läsa.
Det är väl det att det finns barn inblandade som gör att nyfikenheten
är svår att stilla.Olika spekulationer som varit i tråden lämnar jag därhän,
förutom de där man har kunnat läsa "emellan raderna"

Det intresset delar du lyckligtvis med, idag, ett mycket stort antal samhällsinstanser. Barnens rätt är, på goda grunder, bland de viktigaste samhällsintressena, och under, normalt sett, betydande bevakning (vilket dock inte hindrar både relativa överdrifter och, omvänt, flagranta förbiseenden, och andra skevheter i linje med vår mänskliga "natur och kultur").

Men sett till allmän förekomst (vissa i tråden ville länge hävda att ett "familjehaveri" av detta slag vore så osannolikt att det inte skulle kunna hända, och alltså förmodligen aldrig hände) så kan man gissa att familjen ifråga stått inför tämligen extraordinära livsomständigheter, och att risken för att det skulle komma efterföljare i någon omfattning inte är särskilt stora. Folk kämpar för att leva och lever för att kämpa – de flesta inser att det är kampen om livhanken som gör livet värt att leva. Men någon gång går precis alla odds emot – eller hur det nu upplevts.

Man anar ett möjligt felslut hos någon (mindre sjuk) förälder, men jag tror man måste utgå ifrån att man gjorde vad man trodde på (tog ett "kreativt" beslut) i en sedan länge mentalt mycket påfrestande situation.

Detta utifrån vad man kan ana sig till.
Citera
2018-02-06, 13:03
Medlem
Sydsvenskan stort rep om ME sjuk kille idag.
kan inte länka.
ME har verkligen kommit upp på tapeten
förmodligen från detta fall.
Skrämmande att läkarna vet så lite,
får hoppas det är ändrat om 10-20 år
Citera
2018-02-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det spelar ingen roll om så förundersökningsledaren själv hade gjort dagliga avrapporteringar i tråden, så hade det helt gått förbi för vissa skribenter, som ser det som sin skyldighet att tramsa sönder tråden med dumheter och fantasier. Helt okunniga som de är kring preliminära rapporter, avstämning inför risk för wherter-effekt/klustersjälvmord i media och vanligt polisarbete i stort(idioten själv torde kasta sig över google för att slå upp dessa ord). Samt patologiskt omedvetna om när de själva har haft fel och andra har korrekta källor. Ingen självinsikt

Så, nej inte ens om förundersökningsledaren själv med digital signatur skrivit direkt i tråden hade massan av läsare kunnat se detta, så effektivt har vissa skribenter skräpat ner tråden.

Vi är flera här inne som kan se igenom bruset och uppskattar de inlägg av substans som du m.fl. tillför tråden. Ni är vana FB skribenter så ta inte åt er av påhoppen. Vi är många som läser men som inte nödvändigtvis kommenterar. Vi vet vilka inlägg som är av värde. Fortsätt det bra arbetet!
Citera
2018-02-06, 13:14
Medlem
Citat:
Tack scheele för det du har delat med dig av.
Vi är nog många som läser och uppskattar det du delat.
Har en känsla av att många som läser här är fler än de som postar !

Instämmer och tråkigt att vissa gapat så vi övriga inte längre får någon info, går ju ignorera/sortera om man inte tror på det som skrivs. Jag skulle vilja fått all info som dessa som verkar ha info kunde dela med sej av och tror jag inte på allt så gör jag inte men behöver inte försöka stoppa den info som kommer fram.

Skulle gärna vilja få via pm av någon av dom 4/5 som har info
Citera
2018-02-06, 13:23
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Nu spekulerar jag ENBART, men kanske det var såhär enkelt: Oskar älskade sin hustru så innerligt att bara tanken på att hon är död gör att han inte vill leva. Visst sådant säger man bara,
men för VISSA är nog kärleken så djup, på gott och ont. Kanske ett ultimatum hade räckt om Hanna säger att hon inte vill leva längre? Inte i en normal familj, men i en mycket specifik familj verkar ju det vara möjligt att övertyga en någorlunda sund förälder om en diskussion kring detta.
visst om man lider av autism och enbart har sin egen högra hand som sexpartner kanske detta låter otroligt, men om man har varit gift i många år förstår man nog en sådan djupare relation.

Djupt olyckligt att det verkar ha varit möjligt att diskutera sådana här "ytterlighetsdiskussioner", men som sagt, kanske räckte det med "enbart" hot om självmord från hustruns sida?
Vet inte om vi någonsin får svar på just detta, en psykolog hade nog gärna velat se svar på denna fråga?

Kanske HAN tog upp frågan mer som ett sätt att argumentera, men att diskussionen sedan tog mer reella planer? oavsett vilket måste det ha varit rätt ovanliga samtalsfraser i det äktenskapet på slutet.

Detta tror jag på. Det ENDA som skulle få mig eller min man att begå självmord eller mord är faktiskt kärleken till varandra. Jag skulle dö för honom och han för mig. Och utan honom skulle jag inte vilja leva och vice versa. Vill han ta sitt liv, så tar jag mitt också. Jag tror mycket väl att frun kan ha varit drivande.
Citera
2018-02-06, 13:26
Medlem
Citat:
Tack scheele för det du har delat med dig av.
Vi är nog många som läser och uppskattar det du delat.
Har en känsla av att många som läser här är fler än de som postar !

Är en av dom som följer tråden. Vill också säga tack till scheele. Tack.
Citera
2018-02-06, 13:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Som en fortsättning på den metadiskussion som ändå förefaller vara accepterad on topic i tråden kan vi konstatera att en månad efter tragedin är denna tråd längre än tråden om terrordådet på Drottninggatan den 7 april förra året. Jag har i min signatur en skämtsam kommentar om nyckeln till att förstå Flashback, men denna trådens utveckling ger tyvärr en kanske ännu tydligare bild av vad Flashback är i sina sämre stunder - inte så mycket för själva innehållet men innehållet i kombination med postvolymen och det upprepade frossandet.

Går nog inte att jämföra terrordådet på Drottninggatan med detta fall. Terrordåd i Sverige är något man kan räkna med, inte att föräldrar dödar sina barn. Såklart man undrar hur det kunde gå så här illa, att de inte kunde se någon annan lösning.
Citera
2018-02-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Detta tror jag på. Det ENDA som skulle få mig eller min man att begå självmord eller mord är faktiskt kärleken till varandra. Jag skulle dö för honom och han för mig. Och utan honom skulle jag inte vilja leva och vice versa. Vill han ta sitt liv, så tar jag mitt också. Jag tror mycket väl att frun kan ha varit drivande.
Jag tror man måste fundera kring att det var ett samlat beslut, många föräldrar tar ensidiga beslut om att döda sina barn och en del av dessa drivs av hat och hämnd, så hur uppkommer en situation där det finn sammanhållning i att ta barnens liv, driven av barmhärtighetsmotiv? Hämnd och hat mot barnen, knappast. Så vad återstår då?

Sedan är det en helt annan diskussion om det var sjukligt beteende av föräldrarna, och det kan det vara eller kanske var det troligt att de tappat verklighetsuppfattningen. Men förstod de att barnen skulle dö? det får vi nog utgå från. Så nivån av verklighetsnärvaro måste väl ha varit hög nog att de förstod vad de skulle göra och konsekvenserna, så teoretiskt sett skulle de nog ha varit ansvariga inför domstol om de inte tagit sina liv.

Jag menar inte att jag förhärligar eller förringar gärningarna, men i alla andra fall av mord så är vi intresserade av motivet. Så om någon vet hur "Folie a deux" fungerar får de gärna förklara.
Citera
2018-02-06, 13:39
Medlem
Pratade med en kollega på jobb igår, han pluggar i lund och han är elev till "chefen" som larmade polisen.
Enligt honom så skall pappan verkligen ha kämpat för att få sin proffesorstitel, trots att han ofta fått arbeta hemifrån pga sjukdomen döttrarna hade. Sedan ska det ha kommit ett cancerbesked i form av bröstcancer som återkommit på mamman. En säker dödsdom. Förmodligen skulle han inte klara av att ta hand om barnen ensam, därför var självmord enda utvägen.

Källan skulle även ha undervisning av Pappan i vår i en kurs som berörde internationell rätt av något slag.

Tragisk händelse.
Citera
2018-02-06, 13:40
Medlem
Citat:
Jag tror man måste fundera kring att det var ett samlat beslut, många föräldrar tar ensidiga beslut om att döda sina barn och en del av dessa drivs av hat och hämnd, så hur uppkommer en situation där det finn sammanhållning i att ta barnens liv, driven av barmhärtighetsmotiv? Hämnd och hat mot barnen, knappast. Så vad återstår då?

Sedan är det en helt annan diskussion om det var sjukligt beteende av föräldrarna, och det kan det vara eller kanske var det troligt att de tappat verklighetsuppfattningen. Men förstod de att barnen skulle dö? det får vi nog utgå från. Så nivån av verklighetsnärvaro måste väl ha varit hög nog att de förstod vad de skulle göra och konsekvenserna, så teoretiskt sett skulle de nog ha varit ansvariga inför domstol om de inte tagit sina liv.

Jag menar inte att jag förhärligar eller förringar gärningarna, men i alla andra fall av mord så är vi intresserade av motivet. Så om någon vet hur "Folie a deux" fungerar får de gärna förklara.

Duger detta? https://sv.wikipedia.org/wiki/Folie_à_deux
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in