2018-02-06, 11:46
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Var kan man ladda ner en fup som inte är uppladdad av Tigrinnan88 ?

Kan någon kopiera in komplett förhör av detta eller dessa förhör i tråden så man slipper fildela med Tigrinnan88 ?

Du har alltså under hela din ruljans i den här tråden inte kommit till att ladda ned FUP, men sitter ändå här och petar i småskit som du ifrågasätter bara för att? Det förklarar en del om dina argument om det enda källmaterial du orkat snegla på är lite citat. Du verkar inte heller kunna klura ut hur man söker eller bläddrar i trådar då du inte hittar till materialet här i tråden själv utan måste få andra att servera det till dig (antagligen så att du kan gnälla på att källan måste ha manipulerat informationen sedan - vilket passar bra i konspirationstråden men inte här).

Tigrinnan88 har förresten inte laddat upp FUP, utan citerat dokumenten. Att ta del av citat i ett forum har inget med fildelning att göra. Dessutom tror jag att personen i fråga är fullt kapabel att klippa och klistra textstycken då allt annat skulle motverka syftet med vad som är tänkt att diskuteras här.
Citera
2018-02-06, 12:00
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Man kan också dö av kvävning som resultat av inre blödningar (egentligen är det mer drunkning men det skrivs ofta som kvävning vad jag vet). Är man dubbelvikt är risken stor att man har en del inre blödningar. Några möjliga skäl till kvävning i detta fall kan vara:
- Syrebrist (pga. brand eller rök)
- Kolmonoxidförgiftning
- Kompression (hals/bröstkorg)
- Strypning (lastbilens underrede)
- Inre blödningar (krosskador i bröst/hals, brusten halspulsåder)
- Externt blockage (mun/luftrör)
- Blodpropp i lungan
Jag är tämligen säker att rättsläkaren inte skulle säga att dödsorsaken var kvävning om det var pga inandning av brandgaser (kolmonoxidförgiftning) eller brusten halspulsåder.
Kompression eller strypning är nog de troligaste orsakerna. Jag tippar på kompression eftersom inälvorna hade pressats ur hennes kropp.
Jag hoppas att hon slogs medvetslös.
Citera
2018-02-06, 12:08
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Jag är tämligen säker att rättsläkaren inte skulle säga att dödsorsaken var kvävning om det var pga inandning av brandgaser (kolmonoxidförgiftning) eller brusten halspulsåder.
Kompression eller strypning är nog de troligaste orsakerna. Jag tippar på kompression eftersom inälvorna hade pressats ur hennes kropp.
Jag hoppas att hon slogs medvetslös.

Jo, det borde ha skrivits ut i sånt fall. Olika obducenter är säkerligen lite olika petiga i sin slutledning dock. Principiellt ska de avgöra exakt vad som ledde fram till och framkallade själva dödsögonblicket. Det finns knepigare fall där folk får ett anfall, ramlar av en byggnad, får skärskador från glas på vägen ned, landar och krossas, blir överkörda av misstag, och till slut drunknar i sitt egna blod på grund av avskuren halspulsåder. Det är inte helt lätt att slutleda den primära dödsorsaken i ett sånt läge men det är förstås helt avgörande att faktiskt lyckas göra det. Framförallt för att förstå vad som kunde ha gjorts för att rädda personen eventuellt. Finns flera orsaker som även kronologiskt sett hade lett till döden samtidigt så anger man den mest dödliga statistiskt sett (den allvarligaste med minst överlevnadschans).
Citera
2018-02-06, 12:34
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinZeal
Suck.

Ta ner FUP:en, läs den, återkom gärna sen.

Ja det är det jag vill göra i tråden. Det är därför jag ber någon som har laddat ner del 6 att ladda upp hela detta förhör med polisen som skar sig på lastbilens trasiga sidoruta.

Här är ett annat förhör som kan vara av allmänhetens intresse då det är förhör med en polis som var mycket tidigt på platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av FÖRHÖR J598 (telefonförhör)
Ulf uppmanades av förhörsledaren(fl) att redogöra för vad han sett och gjort angående
vansinneskörningen på Drottninggatan.
Ulf jobbar till vardags som polis Lindesberg.
Ulf var tillsammans med sin fru namn bortklippt, poliskollegan Björn Andersson och Björns
tjej namn bortklippt på besök i Stockholm. Sällskapet var på Hötorget men gick ner mot
Drottninggatan och de var på väg ner till G-Starbutiken som ligger på Drottninggatan.
När de kom ner på Drottninggatan så såg Ulf ett rökmoln och en lastbil som kom körandes i
full fart mot dem från Kungsgatan. Ulf skrek "Spring, spring" till tjejerna och hela sällskapet
sprang upp gatan de kom från, upp mot Hötorget. Ulf kunde inte se chauffören som körde
lastbilen utan var mest fokuserad på att rädda sig själv och sitt sällskap.
Hela sällskapet tog
sig upp till Hötorget och in på hotellet som var Pub förut. namn bortklippt ringde på vägen mot Pub till
deras barn för att berätta att de mådde bra.
Ulf och Björn kände att de var tvungna att göra något så de sprang tillbaka ner på
Drottninggatan igen. Ulf beskriver det som att det var helt tomt eller tyst på där. De såg en
polisbil som stod på Drottninggatan, Ulf vet inte riktigt var på gatan men de sprang fram till
den.Det fanns inga uniformerade poliser där men en civilklädd man plockade saker ur
lastutrymmet.
Ulf och Björn förklarade att de var poliser och mannen sade att han också var
polis som var på besök från Göteborg.
Ulf och Björn plockade ut avspärrningsband och en sjukvårdsväska från radiobilen och
började spärra av närliggande gator. Ulf vet inte namnen på gatorna men kan nog visa dem på
en karta om han får möjlighet. Ulf vet inte var Göteborgkollegan tog vägen eller vad han
hette. Ulf såg en polisbuss med poliser med förstärkningsvapen köra förbi i riktning mot
lastbilen.

Ulf och Björn försökte hålla avspärrningarna så att inte folk utifrån kom in på Drottninggatan.
Efter ett litet tag såg Ulf att det kom personal från räddningstjänsten samt en hel del
människor i vita rockar.
Vad Ulf tror så var det sjukvårdpersonal från någon närliggande
klinik.
Ulf tror att han såg 2-3 döda människor samt en död schäfer där han stod men han överlät åt
människorna i vita rockar att ta hand om de skadade då de verkade mest lämpade för det.
Någon ropade och vinkade på Ulf från en portuppgång att de hade ett skadat barn där inne så
Ulf ropade i sin tur på läkare att det fanns ett skadat barn inne i porten.

Efter ett tag började det bli mycket poliser på plats så Ulf och Björn lämnade över
avspärrningen och gick bort till en polisbil som stod korsningen Drottninggatan/ Kungsgatan
där de lämnade tillbaka sjukvårdsväskan och rullarna med avspärrningsband. Ulf och Björn
gick sedan upp till namn bortklippt och namn bortklipptsom befanns sig inne på Pub.
På direkta frågor uppger Ulf att han aldrig hann se chauffören till lastbilen. Ulf såg ingen
springa från lastbilen, på Drottninggatan eller någon som han kunde tänka sig var
gärningsmannen. Ulf och Björn var ett tag på väg mot lastbilen men valde att inte gå mot den
då det kom rök från den och de tänkte att det kunde finnas sprängämne i lastbilen.
Uppläst och godkänt
Citera
2018-02-06, 12:53
Medlem
AX64s avatar
Citat:
FÖRHÖR J598 (telefonförhör)

Och var finner man detta förhör i original då det inte framgår av ditt inlägg?
Citera
2018-02-06, 13:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Och var finner man detta förhör i original då det inte framgår av ditt inlägg?

Du kan väl hitta det genom att söka på förhörsnumret eller ordet "sjukvårdsväska" precis som att ni skriver att jag kan ladda ner fup och söka på sidnummer ?
Citera
2018-02-06, 13:28
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Du kan väl hitta det genom att söka på förhörsnumret eller ordet "sjukvårdsväska" precis som att ni skriver att jag kan ladda ner fup och söka på sidnummer ?

Nej, men du kan ladda upp dokumentet via sFTP, ange den tillhörande MD5-hashen (som ska finnas dubbelbekräftad av officiella källor), samt räcka över PGP-nyckel då dokumentet ska vara krypterat för högsta möjliga säkerhet, annars kanske jag känner mig lite osäker på att materialet kanske kan vara manipulerat på något sätt. Annars är ju din citering värd luft som underlag.

Söka i dokument kan man ju fan inte göra. Speciellt inte efter unika saker såsom sidnummer, förhörsnummer, personnamn eller delar av meningar för den delen. Det är alldeles för svårt och osäkert.
Citera
2018-02-06, 13:30
Medlem
Rampljus-horans avatar
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/ebbas-mamma-om-dotterns-d%C3%B6d-pratade-i-telefon-med-varandra-just-innan-attentatet-3954646

(Referat till intervju med Ebbas mamma)

Inte hittat ovanstående i skriftform.

Hon berättar att polisen kom hem till henne vid 2-tiden på natten med den upphittade ryggsäcken som de misstänkte var Ebbas. De tog även ett dna-prov för att säkerställa identiteten. Funderar lite på varför hon och pappan inte kunde identifiera kroppen direkt? Är det bara på film sådant görs eller kan man dra slutsatsen att kroppen var för illa däran?
Citera
2018-02-06, 13:35
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/ebbas-mamma-om-dotterns-d%C3%B6d-pratade-i-telefon-med-varandra-just-innan-attentatet-3954646

(Referat till intervju med Ebbas mamma)

Inte hittat ovanstående i skriftform.

Hon berättar att polisen kom hem till henne vid 2-tiden på natten med den upphittade ryggsäcken som de misstänkte var Ebbas. De tog även ett dna-prov för att säkerställa identiteten. Funderar lite på varför hon och pappan inte kunde identifiera kroppen direkt? Är det bara på film sådant görs eller kan man dra slutsatsen att kroppen var för illa däran?

Liknande information finns i skriven form i förhör med Ebbas mamma (FUP del 2.5, sida 260).

Man ber inte anhöriga identifiera offer okulärt om synen är otrevlig eller om det råder lite osäkerhet kring att man har en träff. Man vill undvika att offer visas upp alltför mycket i onödan och dessutom lindra stress på anhöriga. Det behöver inte innebära att kroppen är i ett särskilt dåligt skick egentligen.
Senast redigerad av AX64 2018-02-06 kl. 13:37.
Citera
2018-02-06, 13:37
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Liknande information finns i skriven form i intervju med Ebbas mamma, del av FUP.

Man ber inte anhöriga identifiera offer okulärt om synen är otrevlig eller om det råder lite osäkerhet kring att man har en träff. Man vill undvika att offer visas upp alltför mycket i onödan och dessutom lindra stress på anhöriga. Det behöver inte innebära att kroppen är i ett särskilt dåligt skick egentligen.

Aha. Missat den i FUP.
Citera
2018-02-06, 13:38
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Aha. Missat den i FUP.

Petade in dokument och sidangivelse i mitt tidigare svar ovan om du vill läsa igenom förhöret.
Citera
2018-02-06, 13:45
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Petade in dokument och sidangivelse i mitt tidigare svar ovan om du vill läsa igenom förhöret.

Tack. Det är ett rätt gediget material att plöja igenom.

Läst nu och det var ju därifrån TV4s klipp kom ifrån. Tufft att läsa båda föräldrarnas vittnesmål.

Enligt polisen hade Ebbas kropp varit svårt att identifiera vilken förklarar dna-provet.
Senast redigerad av Rampljus-horan 2018-02-06 kl. 14:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in