2018-02-06, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Fantastiskt att se One Korea, en flagga, en nation!
Synd bara att de där svenskorna skulle stå i vägen för en vinst!

Unified ice hockey team loses first match
https://www.youtube.com/watch?v=a4dL84w4wuQ

Japan protest över flaggan. Flaggan inkluderar några öar, som Japan anser är Japanska.

Flaggan visar gränsen mellan Kina och Korea, som wgenligen är en gräns mellan Japan och Manchuriet under Japans ockupation. Vissa Koreaner erkänner inte den gränsen

https://www.japantimes.co.jp/news/2018/02/05/national/tokyo-protests-unified-korean-olympic-flag-shows-disputed-sea-japan-islets/#.WnkoMnARWaM
Citera
2018-02-06, 05:19
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Tror Du att det skulle kunna gå att genomföra på ett fredligt sätt?

Obegriplig fråga. Vad syftar "det" på?
Citera
2018-02-06, 05:45
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Men visst måste man anpassa det politiska systemet i Sydkorea till det i norr ifall det skall vara ett folkdemokratiskt styre med juche?
Det läget råder ju inte i syd för tillfället.
Du verkar övertygad om att folket i Sydkorea skulle gå med på en sådan omställning utan protestyttringar. Varför skulle då inte nordkoreanerna gå med på samma förändringar fredligt ifall sydkoreans demokrati införs i norr?

Svar med viss fix av frågorna:

"Men visst måste man anpassa det politiska systemet i södra Korea till det i norr ifall det skall vara ett folkdemokratiskt styre med Juche?" Svar JA.

"Du verkar övertygad om att folket i södra Korea skulle gå med på en sådan omställning utan protestyttringar." Felaktigt antagande om min övertygelse (vilken oavsett är irrelevant).

"Varför skulle då inte koreanerna i norr gå med på samma förändringar fredligt ifall Seoul-regimens diktatoriska, av USA avhängiga, kapitalism införs i norr?" Därför att koreanerna i norr värnar folkets demokrati, självbestämmande och nationella oberoende.

Tillägg:
Fredlig återförening måste innebära att skilda sociala och politiska system iaf initialt existerar sida vid sida och där integrationen successivt genomförs. Den fordrar också USAs samarbete och undertecknandet av ett fredsavtal, tillbakadragandet av sina trupper från landet, vilket i dagsläget är osannolikt - varför regeringen i Pyongyang med sannolikhet kommer att forcera fram en återförening inom 5-10år med hjälp av den enorma potential som kärnvapnen innebär. Ett tredje alternativ är att Seoul – också detta osannolikt – kan trassla sig ur USA-imperialismens grepp genom att obstruera Washingtons agenda, t ex genom att vägra återuppta de gigantiska militärövningarna, vilket fullt möjligt skulle kunna leda till att USA hotar med att dra sig ur södra Korea med sina trupper, samt straffa Seoul ekonomiskt – vilket mycket väl i sin tur kan leda till en militärkupp i syd. Således, situationen för återförening är komplicerad, men det är ändå åt det hållet vi kommer att gå – eftersom detta både löser konflikterna och den historiska anakronismen som dagens situation innebär. Man splittrar inte en 5000 år gammal nation och tror att 70 års ockupation av syd innebär två skilda nationer. Detta ser vi ju nu tydligt. Det enade Koreas flagga vajar i syd.
Citera
2018-02-06, 05:51
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
En betraktelse över att isolera sig lika starkt som Nordkorea gör, är den som handlar om Japans isolering under 16-, 17, och halva 1800-talet.

Det är ju inte DFR Korea som isolerar sig. Dessutom är DFRK inte så isolerat som man kan tro om man läser MSM. Det har officiella diplomatiska och politiska kontakter med nästan hela världen - blott USA och ett fåtal av dess vasaller undantagna, samt handlar och har socialt utbyte med många regioner och länder, ofta i det fördolda eftersom de som vill isolera DFRK har benägenhet att straffa dem som har utbyte med DFRK. Även Seoul gör som bekant allt för att ha kontakter med Pyongyang.
Citera
2018-02-06, 06:40
Medlem
smaug20017s avatar
Kim III och Assad är goda vänner. Partners in crime är en bättre benämning.......

https://mobile.twitter.com/JChengWSJ/status/960679686484324354
Citera
2018-02-06, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Obegriplig fråga. Vad syftar "det" på?
Frågan om fredligt samgående..

I ett senare inlägg skriver Du att Nordkorea innom fem till tio år kommer forcera fram en återförening genom den enorma potential av kärnvapen man förfogar över.
Varför tror Du inte att befolkningen i Sydkorea skulle vilja ha ett frivilligt samgående?
Citera
2018-02-06, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag ser i debatten, i Kina, att man har stor respekt för, och ser ett orosmoment i, det faktum, att majoriteten av soldater i armén och PLA, är av "Enbarnsfamiljer".

Detta skulle, i händelse av ett krig i regionen, eller en intervention för att säkra kärnvapnen i Nordkorea, med eventuella större förluster, förstöra många "Familjelinjer" samt destabilisera PLA och Kommunistpartiets inflytande över militären.

Märker Du något av den debatten?

Kina har, som tidigare konstaterats, många "Tunga" saker på agendan idag.

Den allt större "Klassskillnaden", som ökar radikalt för tillfället.
(Kan vara Kinas absolut största och mest ödesdigra problem, dom står inför)

Det verkar också som att Kina blir alltmer medveten om att man MÅSTE, alliera sig mer med USA och Sydkorea,
för att stabilisera (neutralisera Nordkorea) regionen.

Det verkar likaså framstå som att Kina mer och mer helt öppet deklarerar det faktum, att Ryssland spelar en allt mindre,
och obetydligare roll, då dom är en "Skugga av sitt forna jag".

Jag har nu flyttat familjen till sodra Kina. Ater god mat.
Nedan ar en bra sammafattning over Kinas position. Jag vet att Kina forsta mal var "stability" men ledningen har trottnat pa Xi JP.
- Radio Free Asia, sager att Kina flyttar mer trupper till gransen. Missile defense. Som jag har sagt tidigare Kina ar narmare an USA.
-People's daily (Kina tidning) skriver att Kina forsoker kopa mer utrustning for att "moniter nuclear station"

Kamrat SS, jag tror vi ar samma generation. Nar jag vaxte upp var SK en hemsk fascist diktatur. Men det ar nu 30 ar sedan. SK larde sig och gick vidare (lesson learns). Visst SK ar mycket olikt Sverige eller USA och det finns klyftor i landet. Dock blir det batter i SK.

Jag ar en gammal AFA kille fran 80 talet. Det var roligt att jaga skinheads. Men i borjan av 90 talet blev jag trott pa alla som pratade om alternativ vanster. Det var en viktig anledning till att jag flyttade till Kina.

En viktig anledning var vanster installning till EU. Foretagen blir storre och storre, darfor behover arbetar rorelsen bli internationall. Tyvar har arbetar rorelsen var nationell.

http://www.breitbart.com/national-security/2018/02/05/report-china-moves-300000-troops-closer-north-korean-border/
Senast redigerad av svensk0kina 2018-02-06 kl. 07:48. Anledning: tillagg
Citera
2018-02-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Sydkoreas unga befolkning verkar vara klart eniga över, att både fredssamtal och återförening med Nordkorea, INTE, står särskilt högt på deras agenda.

Jag har ägnat en del tid, den senaste veckan, till att fördjupa mig i, och om, opinionen, hos den Sydkoreanska befolkningen rörande Nordkoreafrågan i allmänhet, och freds respektive återföreningsfrågan i synnerhet.

Jag har gjort detta, genom att följa debatter - intervjuer och artikelserier, enbart, i Sydkoreanska
TV kanaler och övriga medier samt ett antal bloggar.

Den unga befolkningen representeras i detta fallet, i huvudsak av 18-35 åriga medborgare.

Opinionen hos dessa är tydlig, och de största och gemensamma övergripande åsikterna, i allmänhet, är:

Man anser att hela konflikten, idag, är "En förlegad och kontraproduktiv konflikt, som borde varit löst för länge sedan, idag är förutsättningarna, för något annat än en överenskommelse om "Ett fredligt samexisterande", inte realistiskt,
och betraktas som det enda relevanta alternativet.

Motivationen för, att fokusera och lägga resurser på en återförening, verkar mycket låg,
och det grundar man i första hand på följande faktorer:

SKILLNADERNA

Skillnaderna, både ekonomiskt och socialt/kulturellt, är, efter alla år som gått, alldeles för stora.
Integreringen av 25 miljoner Nordkoreaner och 53 miljoner Sydkoreaner, ser man inte som realistiskt genomförbar. Vi lever vårt liv här i syd och dom lever sitt liv i norr, vi, den unga generationen upplever de facto syd och nord som 2 helt skilda länder idag, och vill INTE, med tanke på att vi i syd ändock är en relativt "Ung demokrati" som på mycket kort tid nått ekonomiskt välstånd, inte riskera politisk oro ytterligare en gång, och en börda som bara skulle innebära problem för syd.

KOSTNADERNA

Kostnaderna, verkar vara en enormt stor fråga hos alla oavsett för eller emot, men, den unga befolkningen är totalt eniga om, att alla 100-tals miljarder DOLLAR, det kommer att bli fråga om, är helt oförsvarbara, och skulle försämra deras framtid kraftigt, och motsätter sig i vart fall helt, att dessa skulle betalas genom skattemedel och kraftigt höjda genom sk "Återföreningstillägg". Den här frågan verkar vara en av de viktigaste, och den möter mycket starkt motstånd och väcker oro hos de unga, som också relaterar till den kommande och nästa generation, till vilka dom INTE vill lämna över ett "Arv", som är en belastning och kanske en orsak till fortsatta inre och yttre konflikter.

De flesta unga, som ju skall säkra den fortsatta framgången och utvecklingen för Sydkorea, och föda upp nästkommande generation, ser, förutom den stora socioekonomiska skillnaden som ett stort hinder, utan ett ytterligare, minst lika stort problem, (enligt unga Sydkoreanska ekonomer) de unga ekonomerna, delar nämligen inte de olika kalkyler, som "Ministeriet för återförening" - "Vissa banker" -mfl tagit fram, utan menar att dessa är allt för optimistiska. Då så gott som "Hela" Nordkoreas infrastruktur och verkstadsindustri måste byggas ny respektive revideras från grunden. Verkstadsindustrin är fullständigt oförsvarbar ekonomiskt idag, och klarar inte av de effektivitets/lönsamhetskrav man idag ställer Sydkorea. Risken är uppenbar att norra delen bara blir en subventions och B-zon, som inte tillför BNP någonting, utan bara blir en negativ post i statsbudgeten och ointressant för investerare att ta över, i nuvarande skick. Infrastrukturen är likaså i ett skick som inte håller måttet.

Förutom de kända och ur ett kalkylerings/överslagsmässigt sett perspektiv, relativt godtagbara faktorer, är de system/strukturer och organisatoriska förhållanden som råder, gravt vitt åtskilda, så kostnaderna för att omskola/utbilda och omstrukturera den norra delen, är så gott som omöjliga att beräkna.

POLITIKEN

Det som är mest slående bland den unga befolkningen, är det faktum att man ser USA som den mest attraktiva och ömsesidigt lojala partner man vill ha, även framgent. Man ser gärna utvecklad och fördjupad handelsrelation med Kina, men vill inte lämna, vare sig företräde eller flytta de politiska relationerna från USA, till Kina. Man ser även ett säkerhets/allianssamarbete med Kina som positivt och konstruktivt, men inte utan USA och Japan. (en intressant iakttagelse över hur prestigelöst och pragmatiskt den unga befolkningen tänker)
Man ser också ett tydligt "Bredspektrat tänk", och "Internationell entreprenörsanda", hos den unga befolkningen där man prestigelöst ser en så gott som förbehållslös önskan om utveckling av HELA regionen, inklusive Vietnam och andra mindre länder i Sydostasien.

KULTURHISTORISK RESPEKT

Den tradition som råder i hela regionen, där stor "Respekt" visas i både ord och tanke, för de äldre och de döda generationerna, finns där fortfarande, men i denna fråga som berör Nordkorea frågan verkar, den unga generationen, tagit ett avsteg, och vill endast blicka framåt och fokusera på att förvalta vad man åstadkommit i Sydkorea och inte fokusera på "Gammalt groll". Att Nordkorea och dess ledning har valt en annan linje och valt att "Inte gå vidare", anser sig inte den yngre generationen ha någon som helst anledning att ta ansvar för idag. "Nordkorea har valt sin väg och vi i syd har valt vår väg", är något man ständigt får höra hos de unga i Sydkorea.

Detta var en kort sammanfattning av vad jag inhämtat, från den unga generationen i Sydkorea och vad dom i allmänhet har för åsikter och hur dom ser på framtiden.

OS DELTAGANDET OCH SYNEN PÅ KIM

De flesta unga, anser det besvärande att OS deltagandet och Nordkoreas PR spel tilläts bli verklighet.
Dom ser det dock som "Något dom inte kan påverka" utan bara genom små protester, så, "Det är bara att gilla läget".
Dock verkar dom tydligt, ha genomskådat Kim´s taktik, och hoppas att allt fler gör detsamma. Han har inte "Helt ärliga avsikter" med detta utspel om OS, utan "Har något annat på agendan".
"Vi hoppas dock att Moon lyssnar på oss, den unga befolkningen, det är trots allt vi som skall förvalta det Sydkorea vi idag ser".

Mycket intressant att följa den kommande utvecklingen, då denna hållning hos Sydkoreas befolkning kan vare en mycket avgörande opinion och eventuell "Deal-breaker" i framtiden!

DET FINNS INGA REALISTISKA FÖRUTSÄTTNINGAR IDAG FÖR EN ÅTERFÖRENING!

Dessutom faller en återförening under Nordkoreanskt styre, direkt på, artikel # 1 och 2 i Sydkoreas konstitution.

Följande kriterier måste dessutom uppfyllas, vilka omedelbart diskvalificerar den kriminella regimen i Norr!

FOLKOMRÖSTNING

UN - Human Rights Investigations - ICC = Krav på full insyn i alla avseenden - Prövning av ALLA ärenden som ICC har.

Avveckling av ALLA kärnvapen.

Reglering av ALLA skulder och lån Nordkorea har till utländska fordringsägare.

Det måste ske ett regimskifte i Nordkorea, INNAN, en återförening ens kommer upp på en tilltänkt agenda!

Allt annat är fullständigt orealistiskt och är att betrakta som fantasidrömmar!
Citera
2018-02-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag har nu flyttat familjen till sodra Kina. Ater god mat.
Nedan ar en bra sammafattning over Kinas position. Jag vet att Kina forsta mal var "stability" men ledningen har trottnat pa Xi JP.
- Radio Free Asia, sager att Kina flyttar mer trupper till gransen. Missile defense. Som jag har sagt tidigare Kina ar narmare an USA.
-People's daily (Kina tidning) skriver att Kina forsoker kopa mer utrustning for att "moniter nuclear station"

Kamrat SS, jag tror vi ar samma generation. Nar jag vaxte upp var SK en hemsk fascist diktatur. Men det ar nu 30 ar sedan. SK larde sig och gick vidare (lesson learns). Visst SK ar mycket olikt Sverige eller USA och det finns klyftor i landet. Dock blir det batter i SK.

Jag ar en gammal AFA kille fran 80 talet. Det var roligt att jaga skinheads. Men i borjan av 90 talet blev jag trott pa alla som pratade om alternativ vanster. Det var en viktig anledning till att jag flyttade till Kina.

En viktig anledning var vanster installning till EU. Foretagen blir storre och storre, darfor behover arbetar rorelsen bli internationall. Tyvar har arbetar rorelsen var nationell.

http://www.breitbart.com/national-security/2018/02/05/report-china-moves-300000-troops-closer-north-korean-border/

Kina flyttar tydligen över 300.000 soldater till gränsen mot Nordkorea, enligt Kinesiska medier.

Dessutom är det mycket intressant att notera det faktum, att, Kinas utrikesministerium meddelar att Tillersson kommer till Kina, senare denna vecka, för att diskutera problemet med Nordkorea.

Skall bli mycket intressanta att få ta del av vad man kommer fram till vid detta möte!
Citera
2018-02-06, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Japan protest över flaggan. Flaggan inkluderar några öar, som Japan anser är Japanska.

USA har lovat Japan att Korea skall inte förenas. Det kallas för Domino Teorin. O Japan är den största brickan. Alla SK studenter jag träffat vill ha enat Korea. Men SK är inte en demokrati utan en oligarki.

Japan också kräver att SK skall åter börja med War Games med USA genast efter olympiaden. Dessa War Games vid NK gränsen med massiva styrkor är anledningen att NK utvecklar sina vapen mot invasionen som demonstreras vid deras gräns.
Citera
2018-02-06, 10:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Alla SK studenter jag träffat vill ha enat Korea. Men SK är inte en demokrati utan en oligarki.

Njaa, mera exakt är det att betrakta som en oklokrati precis som grannen i norr är en nekrokrati. Chaebol har naturligtvis inflytande, något som inte minst märktes häromdagen när Samsung arvtagaren frikändes och undslapp fängelse. Men de styr inte landet.
Citera
2018-02-06, 10:44
Medlem
Kumabjorns avatar
Den här artikeln i Japan Times är ju inte direkt ointressant med tanke på tajming och omständigheter. Kim III känner sig rimligen allt mer isolerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in