2018-02-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Det gick en intressant dokumentär igår på National Geographic igår lördag som heter "Inifrån Nordkorea - då och nu". Det sänds igen den 19/2-2018 kl 01:00. Där fick man en liten inblick i landet som jag tycker var intressant att se.

https://www.natgeotv.com/se/serier/natgeo/inifran-nordkorea-da-och-nu
https://play.boxer.se/program/SH028472400000%7C%7C%7Ccu_national_geographic_chan nel/inifran-nordkorea-da-och-nu

Du får nog snart en kommentar från Nordkoreas Ambassadör och Propagandaminister här i tråden, SecundusStalin, att denna dokumentär bara är Imperialistisk Propaganda, regisserad av CIA.
Citera
2018-02-04, 20:49
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Du får nog snart en kommentar från Nordkoreas Ambassadör och Propagandaminister här i tråden, SecundusStalin, att denna dokumentär bara är Imperialistisk Propaganda, regisserad av CIA.
Jo, jag visste när jag postade länken att någon med största sannolikhet kommer att ha någon synpunkt åt det hållet du beskriver. Dock hade jag gissat att kommentarer skulle gälla judar som på något sätt måste vara inblandade och styrande i dokumentären. To be continued...
Citera
2018-02-04, 23:25
Medlem
SecundusSilents avatar
Fantastiskt att se One Korea, en flagga, en nation!
Synd bara att de där svenskorna skulle stå i vägen för en vinst!

Unified ice hockey team loses first match
https://www.youtube.com/watch?v=a4dL84w4wuQ
Citera
2018-02-05, 02:13
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Låter trevligt! Tom Collins är aldrig fel!

Ja, han har ju en diger lista, i sitt CV och av frilansande/föreläsande.

Är han inte född i Georgia!

Har för mig att han någon gång blivit nominerad av "Pulitzer", dock minns jag inte för vad.

Boken är, som Du säger "Tunn, smal och grund", men lättläst, (i mina ögon), och en bra starter, har jag märkt bland bekanta, som inte är insatta i Koreakonflikten, för att börja fördjupa sig i Korea konflikten, och gå över till mer seriösa och djuplodande verk och forskningsmaterial.

Som mångårig "Dammsugare" av "Korea material", rekommenderar jag den som en av flera "Eyopeners".

Vet faktiskt inte om han var född i Georgia, men han talade som en sydstatare, långa utdragna vokaler och lite släpigt. Vill minnas att han kallade sig själv "army brat" dvs att fadern varit militär och de flyttat runt mycket på olika baser, bland annat hade han varit både på Okinawa och utanför Tokyo som liten, så hans japanska var ganska skaplig (ur amerikansk synpunkt antagligen magnificient). Han var bra på att ta folk, vilket man förmodligen utvecklar eller blir monumentalt introvert, med den livsstilen.

Vid den här tiden skrev en holländsk journalist vid namn Karl van Wolferen en kritisk bok om Japan som blev en storsäljare. Ditintills hade det mest varit panegyrik, och jag tror det fick upp ögonen på Brad att börja skriva böcker.
Citera
2018-02-05, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Vet faktiskt inte om han var född i Georgia, men han talade som en sydstatare, långa utdragna vokaler och lite släpigt. Vill minnas att han kallade sig själv "army brat" dvs att fadern varit militär och de flyttat runt mycket på olika baser, bland annat hade han varit både på Okinawa och utanför Tokyo som liten, så hans japanska var ganska skaplig (ur amerikansk synpunkt antagligen magnificient). Han var bra på att ta folk, vilket man förmodligen utvecklar eller blir monumentalt introvert, med den livsstilen.

Vid den här tiden skrev en holländsk journalist vid namn Karl van Wolferen en kritisk bok om Japan som blev en storsäljare. Ditintills hade det mest varit panegyrik, och jag tror det fick upp ögonen på Brad att börja skriva böcker.

Intressant!

Menar Du att Wolferen eller Brad, var den som skrev överdrivet?
Citera
2018-02-05, 04:43
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Intressant!

Menar Du att Wolferen eller Brad, var den som skrev överdrivet?

Jag skulle inte påstå att någon av dem skriver överdrivet. van Wolferens bok blev startskottet till något som under en tioårs period gick under benämningen "Japan bashing", världen fick en modifierad syn på det mytiska Japan som haft enorma ekonomiska framgångar under 70- och 80-talet och hans kritik visade sig befogad när bubblan sprack i inledningen av 90-talet.

Brad var knappast heller överdriven, men han prioriterade snabbhet över djup, ett vanligt journalistiskt särdrag. Vad jag menar är att när du skriver en bok, istället för artiklar till pressen, har du mer tid att fördjupa dig och du bör då också försäkra dig om att du står på en gedigen kunskapsbas. Det innebär självfallet inte att misstag begås, men de bör rimligen vara få och långt emellan dem i texten. Är de många och leder till felaktiga slutsatser har ju boken förfelat sitt syfte. Jag påstår inte att han gått så långt, bara att hans alster kunde gå mer på djupet om han gav sig lite mer tid.
Citera
2018-02-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Jag skulle inte påstå att någon av dem skriver överdrivet. van Wolferens bok blev startskottet till något som under en tioårs period gick under benämningen "Japan bashing", världen fick en modifierad syn på det mytiska Japan som haft enorma ekonomiska framgångar under 70- och 80-talet och hans kritik visade sig befogad när bubblan sprack i inledningen av 90-talet.

Brad var knappast heller överdriven, men han prioriterade snabbhet över djup, ett vanligt journalistiskt särdrag. Vad jag menar är att när du skriver en bok, istället för artiklar till pressen, har du mer tid att fördjupa dig och du bör då också försäkra dig om att du står på en gedigen kunskapsbas. Det innebär självfallet inte att misstag begås, men de bör rimligen vara få och långt emellan dem i texten. Är de många och leder till felaktiga slutsatser har ju boken förfelat sitt syfte. Jag påstår inte att han gått så långt, bara att hans alster kunde gå mer på djupet om han gav sig lite mer tid.

Ok, då är jag med Dig!
Citera
2018-02-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Fantastiskt att se One Korea, en flagga, en nation!

Tror Du att ett enat Korea skulle kunna styras av Nordkoreas regim?
Tror Du i så fall att Juche skulle införas i hela Korea eller skulle man vara tvungen att anpassa det politiska systemet?

Är det återföreningen som är viktigast oavsett vilket politiskt system som införs?
Eller är det ett Kim III-styre av Koreanska halvön som är viktigast?
Citera
2018-02-05, 18:57
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Tror Du att ett enat Korea skulle kunna styras av Nordkoreas regim?
Tror Du i så fall att Juche skulle införas i hela Korea eller skulle man vara tvungen att anpassa det politiska systemet?

Är det återföreningen som är viktigast oavsett vilket politiskt system som införs?
Eller är det ett Kim III-styre av Koreanska halvön som är viktigast?

Fixar dina frågor, samt svarar:
Tror Du att ett enat Korea skulle kunna styras av regeringen i Pyongyang? Svar JA.
Tror Du i så fall att Juche skulle införas i hela Korea? Svar JA.
Skulle man vara tvungen att anpassa det politiska systemet? Svar NEJ.

Är det återföreningen som är viktigast oavsett vilket politiskt system som införs? Svar NEJ.
Eller är folkdemokratiskt styre av Koreanska halvön viktigast? Svar JA.
Citera
2018-02-05, 22:34
Medlem
Citat:
Tror Du att ett enat Korea skulle kunna styras av regeringen i Pyongyang? Svar JA.

Är det återföreningen som är viktigast oavsett vilket politiskt system som införs? Svar NEJ.

Tror Du att det skulle kunna gå att genomföra på ett fredligt sätt?
Citera
2018-02-06, 02:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Men visst måste man anpassa det politiska systemet i Sydkorea till det i norr ifall det skall vara ett folkdemokratiskt styre med juche?
Det läget råder ju inte i syd för tillfället.
Du verkar övertygad om att folket i Sydkorea skulle gå med på en sådan omställning utan protestyttringar. Varför skulle då inte nordkoreanerna gå med på samma förändringar fredligt ifall sydkoreans demokrati införs i norr?
Citera
2018-02-06, 04:39
Medlem
Kumabjorns avatar
En betraktelse över att isolera sig lika starkt som Nordkorea gör, är den som handlar om Japans isolering under 16-, 17, och halva 1800-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in