2018-02-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Har inte gått igenom tråden
Men är det någon som har spekulerat i om barnen har föds med hiv från mor sin som kanske smittat från allra första början från farsan?
Ja, det är teori nummer 146, som framställts av en person som inte orkar läsa i tråden innan denne lanserar ännu en teori. Hela trådens samlade skribenter anser att detta är den näst mest troliga teorin, teori nummer ett är fortfarande den om draken Nidhögg från Hels rike som druckit barnens blod som frukost och åt sedan upp föräldrarna...

Jag hade aldrig kunnat gissa att du inte läst tråden om du inte sagt det själv, så det var värdefull information, din gissning var det inte.

https://www.youtube.com/watch?v=_ACyZbhu-mo
Senast redigerad av scheele 2018-02-06 kl. 01:09.
Citera
2018-02-06, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
"fup om en självmördare"? Först mördade en eller båda barnen. Det är mord. Dubbelmord, kanske trippelmord, som avslutades med självmord. Vill inte polisen reda ut detta mer unika brott, bör polisen bytas ut. Självklart vill vi veta vad som hände, hur barnen haft det innan, drivandet av hemskolning, föräldrarnas synsätt och värdegrund, sjukdomen som inte var diagnosticerad för Moa, eller ens Agnes?, vad som erbjöds för hjälp, om skolan följt sina rutiner.. En massa incitament att ta fasta på och lära av, för samhället. Vi.

Vad får dig att tro att bara anhöriga och vi på FB vill veta. Att få veta sanningen och söka upprättelse för flickorna ligger väl i samhällets intresse. Barns utsatthet.

Anhöriga har nog att tampas med. Människorna de kände, älskade och hade minnen med mördade sina barn och sen sig själva. Fyra liv de hade emotionella relationer till. Vill iaf tro det.

Pressmeddelandet från polisen var obehagligt. Som att barnens liv inte var värda något, de var inte fria individer! Låt äntligen deras hemska liv med hemskola komma ut! Ungefär som när man lägger ned utredningar av våldsbrott eller inbrott när man vet vem gm är men inte har resurser. Luktar resursbrist, man utreder och presenterar inget vidare för att man är så kraftigt underbemannad av administrativa tyngder och brottslighet som kör över Öresundsbron med vapen och knark helt fritt!

Om polisen inte redogör för mer kommer detta att skapa ytterligare misstro mot polisen. Man vet inte om de verkligen går till botten med ärendet. Typ Kevinmordet eller andra mord där gm var en förbisedd person. Oavsett om saker ser ut att vara på ett visst sätt vill allmänheten veta att det verkligen var så.

Detta öppnar upp att det är relativt riskfritt att mörda sina barn, eller kvinnor, eller män, om det sker inom familjen. Ingen får veta något, det utreds inte ordentligt och man kan som individ inte lära sig något. Fler kommer att dö, om nu ME eller vad-det-nu-är kan ta livet av barn och föräldrar.

Hur många barn har "hemskola"? Och hur många familjer håller alla barnen hemma?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-06 kl. 01:18.
Citera
2018-02-06, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Pressmeddelandet från polisen var obehagligt. Som att barnens liv inte var värda något, de var inte fria individer! Låt äntligen deras hemska liv med hemskola komma ut! Ungefär som när man lägger ned utredningar av våldsbrott eller inbrott när man vet vem gm är men inte har resurser. Luktar resursbrist, man utreder och presenterar inget vidare för att man är så kraftigt underbemannad av administrativa tyngder och brottslighet som kör över Öresundsbron med vapen och knark helt fritt!

Om polisen inte redogör för mer kommer detta att skapa ytterligare misstro mot polisen. Man vet inte om de verkligen går till botten med ärendet. Typ Kevinmordet eller andra mord där gm var en förbisedd person. Oavsett om saker ser ut att vara på ett visst sätt vill allmänheten veta att det verkligen var så.
Nej, pressmeddelandet var ovanligt välskrivet och med generös mängd information. Jag förväntade mig mycket mindre
Nej, luktar verkligen inte resursbrist, tvärtom har polisen lagt ner enorma resurser i ärendet.
Nej, vi vet att de har lagt ner stor möda och utredningen kommer inte att bli offentlig. Det finns ingen anledning till att släppa mer material till allmänheten, Gärningsmän är döda och inget åtal är att vänta, därför kommer vi aldrig få veta mer är min gissning. De har redan pekat ut föräldrarna som skyldiga i samförstånd. Däremot tror jag mer kommer att läcka från utredningen, det är alldeles för spektakulära, eller historiskt unika detaljer i denna historia kanske man ska säga.
Citera
2018-02-06, 01:24
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mig veterligen är det bara en enda postare som haft svårt att stilla sin lust efter "insyn i folks läkarjournaler".
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ironi, är kanske inte din bästa gren.

Sjukhusjournaler och mycket annat som efterfrågas här är skyddade av sekretess.
Det är Solglittret du svarar, "say no more"!

Konstigt att vissa skribenter har så svårt att ta till sig exempelvis sjukhusjournalers självklara sekretess.

Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Har inte gått igenom tråden
Men är det någon som har spekulerat i om barnen har föds med hiv från mor sin som kanske smittat från allra första början från farsan?
Din spekulation om HIV samt frågan om ifall någon alien har förhäxat familjen, är ett par kvarvarande spekulationer som faktiskt ännu inte varit uppe.
Senast redigerad av LeBronThurman 2018-02-06 kl. 01:27.
Citera
2018-02-06, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
"fup om en självmördare"? Först mördade en eller båda barnen. Det är mord. Dubbelmord, kanske trippelmord, som avslutades med självmord. Vill inte polisen reda ut detta mer unika brott, bör polisen bytas ut. Självklart vill vi veta vad som hände, hur barnen haft det innan, drivandet av hemskolning, föräldrarnas synsätt och värdegrund, sjukdomen som inte var diagnosticerad för Moa, eller ens Agnes?, vad som erbjöds för hjälp, om skolan följt sina rutiner.. En massa incitament att ta fasta på och lära av, för samhället. Vi.

Vad får dig att tro att bara anhöriga och vi på FB vill veta. Att få veta sanningen och söka upprättelse för flickorna ligger väl i samhällets intresse. Barns utsatthet.

Anhöriga har nog att tampas med. Människorna de kände, älskade och hade minnen med mördade sina barn och sen sig själva. Fyra liv de hade emotionella relationer till. Vill iaf tro det.

Anhöriga vet.
Citera
2018-02-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det finns gott med bevis för att vi ska veta att föräldrarna dödade barnen och tog därefter sina liv, med friskrivning för en detalj i det skeendet.
Det är dessutom klart vem av föräldrarna som har varit drivande och vem som varit mer passiv i beslutsprocessen, och det är inte såsom ni föreställer er.
Detaljerna i det har ni även i detaljerna kring vardagslivet, för den som är observant på det som har släppts om deras yrkesliv.
På det hela taget är det helt klart vad som har hänt, men då det är såpass spektakulärt och tröskelnivån för att sätta sig in i föräldrarnas situation har varit så hög, är det blott ett fåtal som insett vad som hänt. Egentligen märkligt att spekulationerna fortsätter, jag trodde diskussionen hade gått över i funderingar om hur samhället kan upptäcka och förebygga dessa mord. Men det finns bara några blyga ansatser till detta.

Låt mig få frid kring detta... hyggliga Scheele! Vad är det som hänt alltså?

Har några i tråden varit rätt ute?

Ok. Os*kar Hen*kow (kräks när jag skriver ut namnet) är mest aktiv och alltså drivande.

Min ansats och ingång i detta är att skydda barn, särskilt de som är sjuka och faktiskt behöver hemskola. Hur mår de idag om detta kommer till deras kännedom? Även ömmar jag för barn som lever med föräldrar som är störda på ett eller annat sätt, där stort kontrollbehov finns som en aspekt.

Du som gärna vill kittla åhörarna lite. Är det
a. personlighetsstört
b. depressivt utlöst
c. en blandning?
d. inget av ovanstående
e. hjärntumör eller annan sjukdom hos OH?
f. "fullt rationellt"/aspig slutsats?
g. rädsla inför förloppet
h. utlöst av andra händelser som skulle påverka eller har påverkat OH eller familjen, vilka i så fall?
i. religiöst, sekt?
j. funderingar om livskvalitet, baserat på föreställningar om hur "andra" har det?
k. utmattning
l. psykos

Listan är lång... vad?

Finns det inslag av rättshaverism?
Finns det en bekräftad diagnos?
Har skolan något att lära?
Finns vårdkontakter?
Har vården något att lära?
Har grannar något att förstå och lära?

Kunde någon ha förhindrat detta och i så fall hur?
Finns det något enda förmildrande i förloppet?

Var det någon i familjen som försökte värja sig?
Var barnen ovetande?
Vilka aktiviteter ägde rum under julen? Firade man jul? Ceremoniella inslag, "sista julen" osv?
Hastigt eller planerat? När började planeringen?

Så många frågor... stackars, stackars barn!
Senast redigerad av rappytt 2018-02-06 kl. 01:33.
Citera
2018-02-06, 01:27
Medlem
Citat:
Det finns starka skäl att polisen inte ger mer information än de måste, pga sakens känsliga natur och hur informationen kan påverka andra personer som just nu i denna stund har återkommande tankar på att döda sina egna barn. Visserligen förstår vi att motivbilden inte är den vanligaste som är svartsjuka, utan psykisk sjukdom eller barmhärtighetsskäl beroende på utgångspunkt i resonemang.

Men ämnet är känsligt och det kan inte uteslutas att åtskilliga känsliga tidnings artiklar i ämnet kan påverka de som har planer på ett liknande dåd.
Men alla diskussioner om att polisen inte vet vem som står bakom det meddelande som fanns i huset kan ni släppa, det framgår nämligen på ett sådant sätt att det inte ens behöver utredas. Det är föräldrarna som lämnat kvar ett meddelande, och det är deras gemensamma vilja, en förälder är dock mer drivande än den andra. Ni vet vem, när ni lägger ihop ett och ett om vad som har sagts så framstår är en av föräldrarna som aktiv i livet, medans den andra inte är det.

Så en (tror jag förstår vem) har varit drivande, dels tagit upp ämnet först och dels drivit en övertalningskampanj inför den andre? Och vid något tillfälle har de alltså enats om att detta är vägen att gå.
Stämmer det att denna enighet inträffade ganska långt innan själva handlingen? Var tidpunkten för morden en slump, att när de väl beslutat sig för detta fanns ingen vits att vänta längre än nödvändigt, (förutom tid för att planera utförandet)?

Eller har de väntat ett tag efter beslutet, för att de ville ge barnen en sista jul tillsammans eller något annat viktigt de velat hinna med i livet (för egen eller barnens del)?

Eller för att det skulle ge en enligt dem "gynnsam upptäckt" i och med den viktiga konferensens datum då folk garanterat skulle eftersöka dem inom kort? (om det nu skedde nära detta datum)
Citera
2018-02-06, 01:36
Medlem
Citat:
Nej, pressmeddelandet var ovanligt välskrivet och med generös mängd information. Jag förväntade mig mycket mindre
Nej, luktar verkligen inte resursbrist, tvärtom har polisen lagt ner enorma resurser i ärendet.
Nej, vi vet att de har lagt ner stor möda och utredningen kommer inte att bli offentlig. Det finns ingen anledning till att släppa mer material till allmänheten, Gärningsmän är döda och inget åtal är att vänta, därför kommer vi aldrig få veta mer är min gissning. De har redan pekat ut föräldrarna som skyldiga i samförstånd. Däremot tror jag mer kommer att läcka från utredningen, det är alldeles för spektakulära, eller historiskt unika detaljer i denna historia kanske man ska säga.

Pratar du om ett längre videoinslag nu där föräldrarna mycket noga går igenom sitt beslut...? Tror inte att de postat till släktingar, eftersom de blev eftersökta först när arbetsgivaren larmade?

Verkar de ha varit uppmärksamhetstörstande? Ville de gå till historien?! Har paret under året börjat se världen i svart baserat på terrordåden i världen och Sverige? Miljöförstöringen? Är livskvalitet bara en del av deras svarta spektra? Om mer kommer ut, kan det bli en våg av familicide?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-06 kl. 01:41.
Citera
2018-02-06, 01:36
Medlem
Citat:

Stort tack för att du förmedlar information. Uppskattat.
Citera
2018-02-06, 01:47
Medlem
Varför skriver ni hela tiden att det är Oskar som varit drivande, han är ju den som kämpat på med vardagen och är aktiv på arbetet?

Rappytt@:
Många frågor, varför knäcks en människa i sinnet? (vet någon det?)

Vad jag har förstått:
Ingen rättshaverism, skolan har mycket att lära, Vårdkontakt fanns och vården har saker de kunde ha skött annorlunda givetvis men vad jag förstår gick vårdkontakterna som man hade kunna förvänta sig, inget uppseendeväckande. Grannarna kunde inget göra eller förhindra, de är bara åskådare och fyller ingen roll. Vad jag vet, visste barnen inget.

Ja, en av föräldrarna knäcktes kanske man kan förenkla det till? men räcker det som förklaring?
I en normal värld kan inte en sjuk förälder övertyga en frisk sådan till ett sådant här beslut, så nog tror jag att man måste säga att två föräldrar knäckdes. A;B;C;D eller E? Jag tror det säkert går att resonera för både A;B;C och D eftersom vi måste fundera på båda föräldrarnas situation, men E har jag aldrig hört nämnas. B är väl den faktor som verkar ha mest mening som förklaringsmodell. De orkade väl helt enkelt inte mer?

Men om detta kan vi väl sitta i åratal och diskutera, det som nog är mer intressant är hur vi förebygger detta. Jag tror att denna historia är så unik och speciell att vi har svårt att dra generella slutsatser. Men klart är att sjukdom i en familj utan klar diagnos och framtidsprognos kan aldrig betraktas utan att sjukvården måste göra en riskbedömning när en familj får sådana besked. Jag tycker nog att den sammantagna bilden av lidande i familjen borde ha fått en helhetsbedömning/riskbedömning.
Senast redigerad av scheele 2018-02-06 kl. 01:54. Anledning: rättade felstavning
Citera
2018-02-06, 01:55
Medlem
Undrar lite varför några skriver som om det vet vad som hänt, men inte
skriver vad de vet. Troll? Lika sjukt, som det, som hänt, isf. oförlåtligt.
Samhället tjänar aldrig på en lögn.
Citera
2018-02-06, 01:59
Medlem
Mooskys avatar
Det är för anhöriga och integritet för avliden man inte lämnar några uppgifter och dom behöver inte berätta ett dugg. Sen har vi obligatorisk förundersökningssekretess vilket används i alla brottsfall.
När man lägger ner efter man är klar i den här förundersökningen, så är det stenhård sekretess på handlingarna. Det finns nämligen ingen anledning för polisen att vara tysta för att någon går i tankar om att döda sina barn.
Det var nog det roligaste jag läst på länge. Nej, motiv är struntsaker i mordfall. Alla mördare har en uppsjö av motiv i sin egen inbillade värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in