2018-02-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Här är i alla fall EN som gått ut offentligt med en del, vad gäller morden i Bjärred. Vi har läst det tidigare, men det tål att upprepas. Det är alltså synd om OH......

https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson

Jag mår illa att läsa detta. Hur känslolöst uttryckt av en person som kände väl OH och verkade även veta hur det var med resten av familjen. Bara OH och moms var viktiga. Familjen betydde inget.

Andra ordet jag mår dåligt av är livskvalitet i detta sammanhang.
Citera
2018-02-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Håller med. Socialstyrelsen borde göra en utredning. Kommer dom garanterat också att göra.

Ja, de måste. Även när förrövaren tagit sitt liv står det.

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17916/2010-1-24.pdf
Citera
2018-02-05, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Agnes och Moa hade gått ut genom ytterdörren och slängt igen den hårt efter sig om de vetat om föräldrarnas planer. Vilka främlingskänslor flickorna hade fått gentemot sina föräldrar. Detta svek!
Nu fick de aldrig chansen, eller så fattade de det när det var försent. Försent att ringa 112.

Försök att trycka på fb's egna läkare att gå in på jobbdatorn och kolla så ska du se att många frågor får sitt svar.
Citera
2018-02-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17916/2010-1-24.pdf

Polisen var snabb med att konstatera att det var ett mord. Att det, efter polisiär utredning, sedan skickas till Socialstyrelsen för utredning måste vara en ren rutinåtgärd.
Citera
2018-02-05, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin

Socialstyrelsen gör en utredning ifall en liten pojke kissat på sig under skolutflykten så du kan va lugn för att dom kommer utreda det här. Bra.
Citera
2018-02-05, 22:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123

Vid familjemord så tycker jag inte att allmänheten har med saken att
göra
, det är en handfull människor här på FB som spammat majoriteten
av inläggen, tuggat och tuggat...och kommit ingenstans.

Vid familjmord tycker du inte att allmänheten har med saken att göra??
Gäller det även om en man slår ihjäl sin hustru? Hedersmord av förlupen dotter? Eller kanske inte bara mord - övergrepp och barnmisshandel kanske också ska hållas inom familjen?

Man tillhör inte sina föräldrar för att man är ett minderårigt barn. Man ägs inte av en familj. Det synsättet hade vi för några hundra år sedan och det finns fortfarande i mindre västerländska länder. Vi har liksom frångått att saker löses inom familjen med bestraffningar och släktblodshämnd.

De här två döttrarna ville sannolikt själva leva, de blev mördade. Någon annan bestämde att de och deras liv inte var värt något, att de aldrig fick bli vuxna. Den personen är en mördare - oavsett vilka släktrelationer som föreligger eller om verderbörande är död. Det får aldrig tystas ner!

Se nyktert på detta - skulle barnen ha skjutits av några utomstående våldsmän som trängde sig in och sedan sköt sig själva med efterlämnat avskedsbrev - inte hade vi uppfattat det som rimligt att tysta ner det hela för att skydda någon desperado. Oavsett vad våldsmännens anhöriga kunde önska.
Citera
2018-02-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag mår illa att läsa detta. Hur känslolöst uttryckt av en person som kände väl OH och verkade även veta hur det var med resten av familjen. Bara OH och moms var viktiga. Familjen betydde inget.

Ja. Den som är sjuk skriker inte efter kvalitet. Det kan man göra när man är frisk och kommit upp från basbehovet, klara dagen! Föraktade föräldrarna sina barn? Det går i linje med narcissismen jag tror fanns och som sänkte barnens livskraft.
Citera
2018-02-05, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja. Den som är sjuk skriker inte efter kvalitet. Det kan man göra när man är frisk och kommit upp från basbehovet, klara dagen! Föraktade föräldrarna sina barn? Det går i linje med narcissismen jag tror fanns och som sänkte barnens livskraft.

Har du faktiskt helt rätt i. Du ska ha för den. Men dom som skriker efter demokratisk frihet när dom inte får insyn i folks läkarjournaler kan vi väl va överens om är "lite" sjuka.
Senast redigerad av P944 2018-02-05 kl. 23:06.
Citera
2018-02-05, 23:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant

Hon har väl rätt att känna som hon gör. Hon gillade nog Oskar både som kollega och kamrat. Oskar var omtyckt av många. De tyckte han var trevlig, sympatisk och smart. En del visste vilka problem han hade hemma och förstod hur plågad han var. Han måste ha lidit något oerhört fram till beslutet de tog att det bästa vore om hela familjen dog. Hur smärtsamt det måste ha varit för Oskar och ev. Hanna när de kom till deras insikt att det inte fanns någon annan väg att gå. Det önskar man inte ens sin värsta fiende.
Citera
2018-02-05, 23:17
Medlem
Citat:
Har du faktiskt helt rätt i. Du ska ha för den. Men dom som skriker efter demokratisk frihet när dom inte får insyn i folks läkarjournaler kan vi väl va överens om är "lite" sjuka.

Mördares sjukjournaler offentliggörs ofta. Vad är det för konstigt med det? Med all rätt!
Citera
2018-02-05, 23:19
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Och vem har gjort det? Ingen tror jag.
Citera
2018-02-05, 23:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Är det verkligen bara jag som tycker att polisen ska redovisa varför det är ställt utom rimligt tvivel att GM inte finns utanför kretsen av de döda?
Att polisen säger att det finns ett "avskedsbrev", räcker det för att alla ska sova gott? Jag anser att man bör gå till botten med den frågan och bevisa hur de spår som finns på brottsplatsen kan förklara allt. Ett skriftligt (eller digitalt framställt) erkännande är inget bevis i sig. Ett erkännande räcker ju aldrig ens i domstol, det behövs alltid stödbevisning.
Så de gamla hederliga MMM, dvs motiv, metod och moment (tillfälle), bör väl vara lika tillämpliga här som i alla andra fall. Okej då att motiv anses sekundärt numera - ett njutningsmedel för överklassen, eller hur den gode GW nu uttryckte sig. Men när och hur borde vara ett minimum att redovisa för att jag ska finna detta godtagbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in