Citat:
Det här med "det stora allmänintresset" som argument för ett offentliggörande har stött mig lite eftersom min omedelbara reaktion är att det inte nödvändigtvis speglar ett godartat och välvilligt intresse. Jag försöker ändå finna en mer välvillig infallsvinkel på det och gör ett försök här. Det enorma allmänintresset, var då? Det här är historia, nu har rättegången mot Arkilov dragit igång, det fyllde tidningarna några dagar och sen startade mello. Och nu blir det politik för hela slanten fram till valet. Sorry men att ett mycket begränsat antal människor på Flashback ägnar sig åt fria fantasier kvalar inte in som ett enormt allmänintresse.
Genom alla inlägg i denna tråd har jag bara sett ett enda där skribenten fundrade på vad man som medmänniska kunnat göra för att lätta på trycket för en familj i en kris av detta slag. Det var var genuint och inte så tokigt. Ett enda alltså! Med det i minnet så vill jag föreslå att det finns två eller tre vinklar som var och en ska behandlas på sina egna villkor.
1. en granskning av vad de offentliga instanserna eventuellt kunnat göra annorlunda för att nå fram till de olika familjemedlemmarna med ett mer inkännande och träffande stöd
2. en granskning av berörda politiska instanser som har att fördela vårdresurser. Att döma av artikeln i HD som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har trots det skrämmande höga antalet människor med diagnosen ME inte fått en proportionell uppmärksamhet när det gäller behandligsformer och resurstilldelning. Det må vara att det inte i just detta speciella fall faktiskt handlar om ME, jag använder det som ett exempel på möjliga brister av det politiskt-ekonomiska slaget.
3. mer kunskap om hur man som medmänniska kan handskas med männsikor i stor svårighet. Varje fall är unikt men likafullt kan det enligt mina erfarenheter finnas många enkla sätt att i vardagen göra livet lite lättare för människor som har det svårt. Det handlar då inte om att sitta ner och psykologisera och härja runt i andras psyken, utan helt enkelt om att vara medmänniska. Sådana funderingar kan man med fördel ägna sig åt lite då och då utgående från denna händele, utan att behöva känna alla de underliggande detaljerna.